Play Communications opublikował raport okresowy za I kwartał 2018 roku. Wyniki finansowe najwyraźniej rozczarowały inwestorów, bo we wtorek od rana giełdowe notowania akcji tej spółki mocno spadają.
W trzech pierwszych miesiącach 2018 roku Grupa Play Communications wypracowała około 1,64 mld zł przychodów operacyjnych wobec 1,58 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie jej wynik z działalności operacyjnej wzrósł rok do roku o 3% do poziomu 321,7 mln zł, a wynik netto zwiększył się do 152,9 mln zł wobec 18,5 mln zł w I kwartale 2017 roku. Skorygowany wynik EBITDA (m.in. o koszty związane z przeprowadzoną ofertą publiczną i usługami doradztwa przy niej, koszty przeszacowania wartości programów pracowniczych i dodatkowych bonusów, a także inne jednorazowe koszty) okazał się jednak niższy rok do roku o 8%, wynosząc 518,4 mln zł.
Wybrane dane finansowe (mln zł) | I kw. 2018 r. |
I kw. 2017 r. |
Zmiana r/r |
Przychody operacyjne | 1 637,3 | 1 580,8 | 3,6% |
Skorygowany wynik EBITDA | 518,4 | 564,2 | -8,1% |
Wynik z działalności operacyjnej | 321,7 | 313,3 | 2,7% |
Wynik netto | 152,9 | 18,5 | 726,5% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie skonsolidowanych danych z raportu okresowego Play Communications SA.
Jak wynika z konsensusu PAP, analitycy oczekiwali przychodów Grupy na poziomie 1,64 mld zł, skorygowanego wyniku EBITDA równego 526,9 mln zł i zysku operacyjnego wynoszącego 315,4 mln zł. Zaraportowany wynik netto jednostki dominującej okazał się za to niższy od konsensusu PAP o 21,8 mln zł, tj. o 12,5%.
Zgodnie z informacjami podanymi przez spółkę spadek skorygowanego wyniku EBITDA w I kwartale 2018 roku wynikał głównie z negatywnego wpływu zniesienia opłat roamingowych w UE (regulacja RLAH – Roam Like At Home), wyższych kosztów krajowego roamingu i mniejszej sprzedaży telefonów.
Na koniec marca Grupa Play Communications miała 15,2 mln klientów (+5,8% rdr), z czego 12,4 mln aktywnych użytkowników (+3,7% rdr). Średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) wyniósł w pierwszym kwartale 2018 roku 31,8 zł w porównaniu do 31 zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Wskaźnik odejść klientów Play (churn) po pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku był natomiast na poziomie 2,1% wobec 3,1% rok wcześniej, przy czym wśród klientów kontraktowych zwiększył się z poziomu 0,7% do 0,8%.
We wtorek, na pierwszej sesji giełdowej po publikacji wyników kwartalnych, akcje Play Communications wyraźnie tracą na wartości. Około godziny 11 kurs ich notowań wynosił 26,76 zł, co oznaczało spadek w porównaniu z poniedziałkową ceną zamknięcia (28,5 zł) o 6,11%.
Play Communications – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl. |