Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski: Omówienie wyników Grupy PKP CARGO w I półroczu 2015 r.

© artemegorov - Fotolia.com

 

Czat inwestorski

Temat czatu:

Omówienie wyników Grupy PKP CARGO

w I półroczu 2015 r.

2 września 
godzina 12:00

PKP Cargo

 

Na pytania inwestorów odpowiadał:

 

Łukasz Hadyś, Członek Zarządu ds. FinansowychŁukasz Hadyś, Członek Zarządu ds. Finansowych

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunkach informatyka i ekonometria oraz rachunkowość. Posiada tytuł biegłego rewidenta, kwalifikacje ACCA oraz tytuł Certified Internal Auditor (CIA). Swoją karierę zawodową rozpoczął w 2001 roku w dziale audytu firmy doradczej Ernst & Young, gdzie zajmował się prowadzeniem badań sprawozdań finansowych oraz doradztwem dla dużych polskich spółek i międzynarodowych koncernów.

 

W latach 2012-2014 pracował w grupie kapitałowej PGNiG, początkowo na stanowisku Członka Zarządu Karpackiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o., a od marca 2013 roku jako Członek Zarządu ds. Finansowych Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. W spółkach grupy PGNiG zajmował się zarządzaniem i nadzorem w obszarze zakupów, kontrolingu, księgowości, taryf, windykacji, finansów oraz majątku. Dodatkowo uczestniczył w konsolidacji działalności dystrybucyjnej, przygotowaniu strategii spółki oraz wdrożeniu modelu informacji zarządczej. W latach 2008-2012 Łukasz Hadyś piastował stanowisko Dyrektora Departamentu Finansów i Rachunkowości Tauron Dystrubucja SA, gdzie odpowiadał za zarządzanie obszarem księgowości, finansów i kontrolingu, a także realizację projektów poprawy efektywności spółki i grupy kapitałowej.

 

Opis spółki

Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier i Litwy. W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80 proc. udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.


W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialna m.in. za przewozy intermodalne (Cargosped), krajową i międzynarodowa spedycję kolejową (PS Trade Trans) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).


W 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, przewożąc 111 mln ton ładunków.


30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50 proc. akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.


Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.

 

 


Zapis z czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą PKP CARGO, który odbędzie się 2 września (środa) o godz. 12:00. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Łukasz Hadyś, Członek Zarządu ds. Finansowych. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Szanowni Państwo, serdecznie witamy na czacie dla inwestorów indywidualnych poświęconym wynikom Grupy PKP CARGO w pierwszym półroczu 2015 r. Na Państwa pytania odpowie Pan Łukasz Hadyś Członek Zarządu ds. Finansowych. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

Ireneusz K.: Z czego wynika wzrost amortyzacji w I półroczu o blisko 10% rdr?

 

Łukasz Hadyś: Ze zwiększonych inwestycji w naprawy okresowe wagonów w roku 2014, wynikających z większego zapotrzebowania na wagony węglarki w szczycie przewozowym.

 

Marek: W jakim czasie zostaną osiągnięte pełne synergie z AWT?

 

Łukasz Hadyś: W perspektywie do końca 2017 roku.

 

Ryszard Nowakowski: Jakie przewagi konkurencyjne ma PKP Cargo zagranicą?

 

Łukasz Hadyś: Świadczymy kompleksowe usługi logistyczne dla naszych klientów w ramach europejskich korytarzy transportowych. Nasi klienci mają lokalizacje w całej Europie. Jesteśmy w stanie przedstawić ofertę z dowolnego miejsca w Europie.

 

simon: Z jakich powodów mocno wzrosły zobowiązania handlowe przy stałym poziomie przychodów?

 

Łukasz Hadyś: W 1H 2015 pokazujemy jedynie 1 m-c przychodów AWT a z drugiej strony całe saldo zobowiązań.

 

Borys: Ile wynoszą planowane nakłady inwestycyjne? W co spółka będzie inwestować?

 

Łukasz Hadyś: Poziom inwestycji dotyczących utrzymania taboru pozostaje na niezmienionym poziomie vs lata poprzednie. Dalej uważamy, że mandatory capex utrzyma się na poziomie 10% przychodów. Będziemy też mieli zwiększony capex na lokomotywy wielosystemowe w kolejnych 2-3 latach.

 

pandora: Z czego wynikają dysproporcje pomiędzy udziałem w rynku pod względem masy towarowej i masy przewozowej?

 

Łukasz Hadyś: Z przewożonego mixu towarów: PKP CARGO jest przewoźnikiem realizującym przewozy długodystansowe w efekcie czego udział pracy przewozowej jest wyższy.

 

Kostek: Jak często spotyka się zarząd z funduszami zagranicznymi?

 

Łukasz Hadyś: Kilka razy w m-cu. Widzimy duże zainteresowanie ze strony podmiotów zagranicznych.

 

krol: Czy widzi Pan przestrzeń do kolejnych oszczędności w Grupie? Są one jeszcze duże?

 

Łukasz Hadyś: Tak oczywiście. Ostatnio rozpoczęliśmy nowy program optymalizacji kosztów 100+, w ramach którego spodziewamy się oszczędności w zakresie usług IT, zaplecza utrzymaniowego, synergii zakupowych oraz optymalizacji procesu przewozowego.

 

bartek76@wp.pl: Spółka podpisała w maju kontrakt na dostawy węgla z Bogdanki do elektrowni Kozienice o wartości 62,5 mln zł. Czy niedawne wypowiedzenie umowy z Bogdanką przez Eneę ma wpływ na ten kontrakt PKP Cargo?

 

Łukasz Hadyś: PKP CARGO ma umowę z ENEA Wytwarzanie do końca lipca 2016 r., więc wypowiedzenie umowy Bogdance przez ENEA jest dla nas neutralne.

 

jimazek: Czy zauważalny jest przez Państwa spadek transportu węgla na terenie kraju i zagranicy?

 

Łukasz Hadyś: Absolutnie nie. Przewozimy r/r więcej węgla w kierunkach krajowych i eksportowych, natomiast widzimy osłabienie w imporcie ze wschodu.

 

inwestycjepl: Jak ocenia Pan przejęcie AWT? Jaka była kontrybucja przejętej spółki w wynikach za I półrocze, zarówno po stronie przychodowej jak i kosztowej?

 

Łukasz Hadyś: Oceniam bardzo dobrze i widać to właśnie po jej kontrybucji. W czerwcu AWT dodało ok. 1 mln zł do wyniku netto oraz 60 mln zł netto przychodów.

 

jimazek: Jaki ma wpływ na Państwa działalność aktualnie prowadzona modernizacja kolei w Polsce? Są opóźnienia, czy realizacje zleceń przyspieszą/przyspieszają?

 

Łukasz Hadyś: Na chwilę obecną wpływ jest negatywny niemniej zgodny z naszymi oczekiwaniami. Jeździmy z dużo mniejszą prędkością, natomiast spodziewamy się, że do 2020 r. prędkość handlowa wzrośnie, co przełoży się na ograniczenie kosztów przewozu towarów. Obecnie średnia prędkość handlowa na Śląsku to 16 km/h !!! Pokazuje to duży potencjał zmian.

 

fan: Czy spółka jest zainteresowana przejęciem Lotos Kolej? Czy jest to zbyt duża inwestycja?

 

Łukasz Hadyś: Wg naszej wiedzy Lotos ma inny plan.

 

Ewa74: Czy obecnie są prowadzone rozmowy dotyczące możliwego przejęcia zagranicznej firmy przewozowej?

 

Łukasz Hadyś: Nie możemy podawać szczegółów dot. trwających procesów, w których nie ma wiążących decyzji.

 

czlonekSII: Jak dużą przestrzeń widzi Pan do zdobywania rynków zagranicznych?

 

Łukasz Hadyś: Na rynkach zagranicznych po H1 2015 nasza masa wzrosła o 136% r/r, co pokazuje duży potencjał do dużych wzrostów w kolejnych okresach, w szczególności na południu i zachodzie Europy.

 

ArturInvest: Skąd pochodzi duży wzrost zadłużenia kredytowego?

 

Łukasz Hadyś: PDO i AWT było finansowane ze środków własnych dlatego potrzebowaliśmy częściowego refinansowania.

 

rico: Jaki jest obecny stan rozmów ze związkami w sprawie podwyżek?

 

Łukasz Hadyś: Kolejne spotkanie ze stroną społeczną odbędzie się 7 września.

 

inwestor: Jak skomentowałby Pan warunki panujące na rynku i najbliższe perspektywy?

 

Łukasz Hadyś: Dla rynku przewozów kolejowych w ostatnim czasie negatywne skutki miały przede wszystkim przesunięcia w inwestycjach drogowych i kolejowych, co skutkowało również niższymi przewozami kruszywa. Obserwujemy natomiast bardzo dobrą koniunkturę na rynku przewozów węgla oraz rudy żelaza. W kolejnych okresach bardzo istotnym elementem będzie dynamika, z którą będą uruchamiane kolejne inwestycje infrastrukturalne.

 

mtb: Jakie są plany inwestycyjne na kolejne kwartały?

 

Łukasz Hadyś: W kolejnych kwartałach będziemy obserwować standardowe inwestycje utrzymaniowe. Dodatkowo należy pamiętać o rozpoczęciu konsolidacji AWT a co za tym idzie włączeniu capexu tej spółki. Jesteśmy także w trakcie wyboru dostawcy 15 lokomotyw wielosystemowych i ten capex będzie widoczny w perspektywie kolejnych kilku kwartałów.

 

BeataR: Kiedy można spodziewać się wyraźnego wzrostu średniej prędkości pociągu towarowego?

 

Łukasz Hadyś: Oczekujemy wyraźnego wzrostu w latach 2018-2012 ale sytuacja powinna zacząć się poprawiać już od 2016-2017.

 

Bebe: Z czego wynikał znaczny wzrost pozostałych przychodów operacyjnych?

 

Łukasz Hadyś: Sprawozdanie za H1 2015 zawiera zysk z okazyjnego nabycia AWT w wysokości 138 mln zł.

 

Marek: Jakich wyników oczekuje Pan po 2015 roku?

 

Łukasz Hadyś: Nie publikujemy prognoz ale przypominam, że od końca czerwca konsolidujemy AWT, która będzie miała wpływ na wyniki Grupy.

 

meg: Czy spółka zamierza poszerzyć zakres działalności poza granicami Polski?

 

Łukasz Hadyś: Tak oczywiście jest to nasz główny filar strategii. Dzięki przejęciu AWT mamy realną możliwość rozwoju na południu Europy.

 

mark: Co złożyło się na tak niskie przepływy z działalności operacyjnej?

 

Łukasz Hadyś: Wypłata I PDO w wysokości 230 mln zł. Pozwoliło to na ograniczenie zatrudnienia r/r o 14%.

 

Ryszard: Kiedy związkowcy mogą realnie rozpocząć strajk?

 

Łukasz Hadyś: 7 września rozpoczynamy kolejną turę rozmów ze stroną społeczną. Jeśli chodzi o Zarząd spółki, to wykazał się on chęcią konstruktywnej rozmowy przyjmując uchwałę o podwyżkach od 1 lipca 2015 r.

 

BeataR: Na jakim etapie jest spór ze związkami zawodowymi dotyczący podwyżek?

 

Łukasz Hadyś: Zgodnie z wcześniejszą odpowiedzią.

 

Borys: W jaki sposób spółka zamierza dalej ciąć koszty? Gdzie można jeszcze szukać oszczędności?

 

Łukasz Hadyś: IT, zakupy, wzrost prędkości handlowej, usługi obce, proces przewozowy, naturalne odejścia pracowników na emeryturę, ograniczenie zaplecza utrzymaniowego, synergie z AWT (...) będą miały istotny wpływ na dalsze ograniczanie kosztów.

 

bartek76@wp.pl: Kurs akcji dołuje. W czym widzi Pan potencjalne fundamenty do odbicia?

 

Łukasz Hadyś: Czekamy na odbicie rynku kruszyw oraz efekty nowego programu optymalizacji kosztów 100+.

 

Bartek: Co głównie wpłynęło na wyższy zysk netto pomimo mniejszych przychodów?

 

Łukasz Hadyś: Optymalizacja kosztów oraz zysk z okazyjnego nabycia AWT.

 

investcon: W jakim tempie spadały ceny usług przewozów kolejowych w I półroczu tego roku?

 

Łukasz Hadyś: Driverem cen są duże przetargi oraz mix przewozowy. Od Q3 2014 nie widzimy istotnych zmian w cenach jednostkowych.

 

inwestycjepl: Kiedy możemy się spodziewać kolejnych akwizycji?

 

Łukasz Hadyś: Data zależy od harmonogramu trwających procesów. Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.

 

Ewa74: Gdzie widzi Pan spółkę za 5-10 lat?

 

Łukasz Hadyś: Widzę ją jako wiodący międzynarodowy operator logistyczny, obecny w większości krajów UE.

 

case: Dlaczego Pana zdaniem przeważa transport z Chin drogą morską?

 

Łukasz Hadyś: Główne znaczenie ma cena za przewóz. Obecnie jedną z barier wzrostu przewozów kolejowych są stawki dostępu do infrastruktury, natomiast należy pamiętać, że kolej ma przewagę po stronie czasu przewozu. Dla sprzętu elektronicznego przyśpieszenie transportu o 14 dni to duża różnica.

 

Krystyna: Jaki tabor posiada spółka? Jakiej jest on jakości? Ilu letni?

 

Łukasz Hadyś: Wiek wagonów jest średnio powyżej 25 lat, natomiast ze względu na rygorystyczne wymogi w zakresie bezpieczeństwa, co 6 lat każdy z wagonów przechodzi gruntowny remont. W efekcie tego wagony mogą być użytkowane przez kolejne kilkanaście lat.

 

irek: Co zakłada strategia spółki na najbliższe miesiące?

 

Łukasz Hadyś: Koncentrujemy się na optymalizacji kosztów, realizacji synergii z AWT i tzw. górce przewozowej, związanej ze szczytem przewozowym.

 

Hubertus: Kiedy ma rozpocząć się produkcja własna wagonów wraz z Amerykanami?

 

Łukasz Hadyś: Zakładamy, że pierwszy wagon zostanie wyprodukowany w 2016 r., a zdolność produkcyjna, to docelowo ok. 500 wagonów rocznie.

 

Maryś: Czy spółka obecnie przygląda się kolejnym podmiotom pod kątem akwizycji? Ilu podmiotom? Czy są to polskie spółki czy zagraniczne?

 

Łukasz Hadyś: Nie udzielamy tak szczegółowych informacji do momentu spełnienia się kryteriów wynikających z obowiązujących spółki giełdowe obowiązków informacyjnych.

 

jimazek: Ile kosztuję spółkę wykorzystanie innowacyjnych dronów? Kto zajmuje się ich obsługą i ile ich aktualnie jest w posiadaniu PKP Cargo?

 

Łukasz Hadyś: To jeden z projektów, który od razu przynosi korzyści i pokrywa koszty. Dzięki dronom istotnie ograniczony został poziom kradzieży węgla - o ok. 60% w 1H 2015. To dużo, zważywszy, że spółka rocznie ponosiła koszty ok. 10 mln zł z tytułu kradzieży przewożonych towarów.

 

bartek76@wp.pl: Jak na działalność spółki wpływa pogarszająca się sytuacja w Chinach? Niedawno została utworzona spółka joint venture z chińskim inwestorem.

 

Łukasz Hadyś: Co dla nas ważne, z Chin wozimy przede wszystkim towary wysoko przetworzone, na które jest popyt w Europie.

 

DD: Jaki procent przychodów generuje transport z Chin?

 

Łukasz Hadyś: Nie stanowi on istotnego % przychodów PKP CARGO, natomiast dzięki bezpośredniej współpracy z Zhenghou International Hub ten udział będzie się zwiększać w kolejnych latach. Podpisaliśmy również ostatnio kontrakt z Pocztą Polską w relacji Polska-Chiny, co dodatkowo potwierdza potencjał przewozów na tym perspektywicznym kierunku.

 

inwestorzy.tv: Jak ocenia Pan przejęcie AWT z dzisiejszej perspektywy „po wejściu” do spółki? Był to dobry ruch?

 

Łukasz Hadyś: To bardzo dobry krok. Oczekujemy synergii w zakresie utrzymania taboru, optymalizacji procesu przewozowego w kierunkach Polska-Czechy, oraz akwizycji przewozów na południu Europy dzięki aktywom AWT.

 

jimazek: Jakie pozytywne scenariusze rynkowe Spółka dostrzega po wynikach za I kwartał, gdzie widzi poprawę, a gdzie potencjalne zagrożenie?

 

Łukasz Hadyś: Plusy: stabilizacja przewozów węgla, zrealizowane w 100% projekty optymalizacyjne. Minusy: dalsze opóźnienia w projektach inwestycyjnych na drogach, spadek prędkości handlowej.

 

Kuba: Czy spółka zamierza w najbliższym czasie powiększać swój \"garaż\" jeżeli chodzi o lokomotywy i wagony? W jakim aktualnie stopniu jest on wykorzystywany?

 

Łukasz Hadyś: Rosnąca prędkość handlowa powoduje mniejsze zapotrzebowanie na tabor i capex. Do dalszego rozwoju za granicą potrzebujemy lokomotyw wielosystemowych i właśnie je kupujemy.

 

bio: Jaka jest przestrzeń do wzrostu udziału transportu kolejowego z Chin Pana zdaniem?

 

Łukasz Hadyś: Chiny są bardzo aktywne w zakresie inwestycji w Nowy Jedwabny Szlak, co pozwala nam myśleć, że znaczenie tego korytarza będzie rosnąć w kolejnych latach. Sam potencjał przewozów to poziom przeładunków w portach jednostek intermodalnych, które przypłynęły z Chin na poziomie 740 tysięcy – gdzie jesteśmy zainteresowani przewozem tych jednostek koleją.

 

pcygan: Czy mógłby się Pan odnieść do wypowiedzi Prezesa PKPC \"już w momencie nabycia AWT zrealizowaliśmy wynik 140 mln na transakcji\”.

 

Łukasz Hadyś: Chodzi o to, że zapłacona cena jest niższa od wartości przejętych aktywów.

 

rico: Jakie przychody w I półroczu spółka odnotowała z tytułu przewozów na linii Chiny-Europa?

 

Łukasz Hadyś: Na chwilę obecną nie jest to duży udział natomiast widzimy potencjał w kolejnych latach.

 

Moderator: Szanowni Państwo, dziękuję bardzo za wszystkie zadane pytania. Zachęcamy do dalszego kontaktu ze Spółką i odwiedzania naszej strony internetowej www.pkp-cargo.pl, w szczególności sekcji „Relacje Inwestorskie”. W razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu mailowego na adres: relacje.inwestorskie@pkp-cargo.eu.

 

 

Zobacz również:

Zapraszamy do wzięcia udziału w IV edycji konferencji inwestycyjnej organizowanej przez Dom Maklerski XTB. W tym roku wystąpi aż 11 wybitnych ekspertów, którzy zaprezentują swoje indywidualne spojrzenie na rynek, przedstawiając krótko- i długoterminowe strategie inwestycyjne.

21 spośród 38 spółek, które zostały zakwalifikowane do segmentu Lista Alertów GPW, znajdują się również na Liście ostrzeżeń SII.

Czat inwestorski: Omówienie wyników Grupy PKP CARGO w I półroczu 2015 r.
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie