Chat with us, powered by LiveChat

Marketing sensoryczny - czy można na tym zarobić? Wywiad z Michałem Kornackim, Prezesem Zarządu IMS SA

Skomentuj artykuł

Na czym polega marketing sensoryczny? Czym to się różni od klasycznej reklamy?

Michał Kornacki, Prezes Zarządu IMS SA: Marketing sensoryczny to umiejętne wykorzystanie zmysłów w miejscu sprzedaży mające na celu zbudowanie lepszej atmosfery zakupów. Człowiek jako istota emocjonalna poznaje świat w sposób zmysłowy. Zapach, wzrok, słuch zawsze są przed rozumem w procesie poznania. Zadaniem IMS-u jest właściwe dopasowanie muzyki, obrazu czy zapachu do oczekiwań grupy docelowej. Dzięki doświadczeniom zebranym w okresie 13 lat jesteśmy w stanie w sposób właściwy dopasować te elementy w taki sposób aby klient w obsługiwanym przez nas obiekcie czuł się dobrze i jak udowadniają badania pozostał w nim 20% czasu dłużej. Firmy z którymi pracujemy mogą ten czas wykorzystać na lepsze przedstawienie swojej oferty produktowej, promocyjnej czy usługowej. Marketing sensoryczny różni się od klasycznej reklamy tym , że ma zawsze jeden i ten sam „przekaz reklamowy” - dobra, dopasowaną do miejsca  atmosferę zakupów

 

Ile punktów usługowych IMS obsługuje w całej Polsce?

Wg stanu na koniec III kwartału 2013 r., Grupa IMS posiadała 7 187 lokalizacji abonamentowych (tj. urządzeń w punktach sprzedaży naszych Klientów) w kraju i za granicą.

 

Czy macie Państwo w Polsce konkurencję, a jeżeli tak to jaką? Ile procent rynku zagospodarował IMS?

W każdej z usług mamy na rynku polskim konkurencję.

W branży audiomarketingowej firm i firemek, którą próbują sprzedawać to usługę jest kilkanaście ale to IMS jest największym graczem na rynku. Najlepiej to widać w segmencie galerii handlowych, które w 90% obsługiwane są przez IMS. Robimy to od 13 lat i rynek ewidentnie wybiera nas , za nasz profesjonalizm, otwarcie na potrzeby klienta i jakość naszych usług. IMS oprócz usługi muzycznej sprzedaje rozwiązanie nazywane IN Store radio i w tym zakresie jest jedyną firmą na rynku polskim. Jeżeli klient oczekuje więc czegoś więcej niż muzyki – własnego radia – wybór jest jeden IMS.

Aromamarketing – jesteśmy absolutnym liderem choć na rynku polskim są już najwięksi gracze rynku europejskiego. Dzięki bliskiej współpracy z potentatem światowym w tej branży amerykańskiej firmy Scent Air nie mamy sobie równych. Wszystkie firmy konkurencyjne razem wzięte nie mają 1/3 ilości klientów, których z sukcesem obsługuje IMS.

Digital Signage – tutaj sytuacja jest bardzo skomplikowana. Firm zajmujących się tym zagdanieniem jest kilkadziesiąt. Każdy kto zainstaluje choćby jeden monitor uważa się za dużego gracza w tej nowej nadal na rynku polskim dziedzinie. IMS jest absolutnym liderem w DS. w segmencie galerii handlowych. Tak jak w przypadku audio 90% instalacji video na terenie galerii to IMS. Oprócz galerii jest jeszcze kilka branż w których nośniki video są instalowane i spółka jest mocnym graczem w branży odzieżowej oraz FMCG.

 

 

Jak duży procent w przychodach IMS-u stanowią opłaty abonamentowe z punktów, które spółka obsługuje?

Przychody abonamentowe oparte w większości o kilkuletnie kontrakty stanowią 54% wszystkich przychodów Grupy.

 

Jak oceniacie Państwo koniunkturę w branży reklamowej? Czy widać tu jakieś tendencje?

Od ponad 4 lat na rynku reklamy panuje stagnacja. Są okresowe wzloty i upadki ale średnia wskazuje na to, że w porównaniu do 2006-2008 jest to poziom niższy. Pieniędzy na rynku jest mniej a na każdą złotówkę patrzy się wielokrotnie z każdej strony. Powodem nie jest do końca sytuacja na rynku polskim a fakt, że duzi gracze międzynarodowi, którzy mimo nieco lepszej sytuacji w Polsce ograniczają wydatki ze względu na słabą koniunkturę na rynkach europejskich na których operują. Nie spodziewamy się dużych zmian w roku 2014 ale planujemy wzrost przychodów ze względu na stały przyrost ilości nośników reklamowych obsługiwanych przez IMS. Widzimy też powoli rodzącą się tendencje polegającą na poszukiwaniu przez reklamodawców alternatywnych do telewizji i radia sposobów dotarcia do klienta ostatecznego. Nasze działania skierowane więc będą na budowanie alternatywnego sposobu dotarcia do klienta w miejscu sprzedaży w którym spotyka się on, pieniądze i produkt . 

 

Czy IMS planuje ekspansję zagraniczną i powielenie modelu działania spółki w którymś z ościennych Państw?

IMS tego nie planuje, IMS to od kliku lat robi i to z sukcesami. Ponad 500 obiektów obsługiwanych poza Polską o tym świadczy. Kraje w których działamy to Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Austria, Niemcy a ostatnio również Chorwacja i Turcja. Nasza zagraniczna operacja rozpoczęła się od obsługi naszych polskich partnerów w obiektach poza granicami kraju ale obecnie zgłaszają się do klienci zagraniczni zauroczeni naszą usługą w sklepach i proszą o pomoc. Zakładamy, że w roku 2014 nasz stan posiadania poza granicami kraju zostanie zwiększony o co najmniej 50%.

 

Jaka jest aktualna dynamika przychodów IMS-u? A jak wygląda zysk spółki za kilka ostatnich okresów rozliczeniowych?

W 2013 roku planowany jest 13% wzrost przychodów Grupy IMS. Celem Grupy jest dodatkowe zwiększenie tej dynamiki w najbliższych latach. Zyski Grupy w 2013 roku prezentują się bardzo dobrze, widoczny jest ich silny wzrost w porównaniu do roku 2012. W 2013 r. przy 30,4 mln zł przychodów planowane jest osiągnięcie 8,5 mln zł EBITDA (rok 2012 to 5,7 mln zł) oraz 3,55 mln zł zysku netto (rok 2012 to 1,25 mln zł). Grupa osiąga wysoką rentowność EBITDA (28%) oraz wysoka rentowność netto (11,7%).

 

Czy spółka posiada trwałą politykę dywidendy? Czy ostatnio wypłacona dywidenda to zdarzenie jednorazowe, czy początek regularnego dzielenia się z akcjonariuszami zyskiem?

Celem Spółki jest coroczne dzielenie się zyskiem z Akcjonariuszami. Za 2013 rok Spółka już zadeklarowała wypłatę dywidendy. Biorąc pod uwagę spodziewane bardzo dobre wyniki finansowe za 2013 rok, Zarząd będzie rekomendował Radzie Nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu dywidendę na znacząco wyższym poziomie niż wypłacona za rok 2012.

 


 

 

 

Internet Media Services SA jest międzynarodowym dostawcą wyspecjalizowanych usług z zakresu marketingu sensorycznego w miejscu sprzedaży. Nowoczesne rozwiązania oferowane przez Spółkę pozwoliły jej osiągnąć pozycję lidera na rynku polskim i znaleźć się w gronie liderów na rynku europejskim, jak również rozpocząć rozwój oferty na innych rynkach międzynarodowych.

 

IMS SA dostarcza usługi, które mają na celu wpłynięcie na atrakcyjność miejsc sprzedaży, jak również wzrost sprzedaży promowanego asortymentu. Działania Spółki skupiają się w trzech głównych obszarach marketingu sensorycznego:

 

  • audiomarketingu - przygotowanie i emisja formatów muzycznych oraz produkcja i emisja reklam dźwiękowych (abonamenty audio i reklama audio),
  • Digital Signage - produkcja i emisja przekazów reklamowych na ekranach plazmowych (abonamenty video i reklama video),
  • aromamarketingu - dobór i dystrybucja kompozycji zapachowych (umowy abonamentowe).
Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie