Chat with us, powered by LiveChat

Analiza - Telestrada

Historia powstania warszawskiej Spółki sięga 1985 roku, w 2003 roku dokonano zmiany profilu i Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność w sektorze telekomunikacyjnym. W listopadzie 2007 roku Emitent zadebiutował w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect.

Profil działalności:

Emitent jest operatorem telekomunikacyjnym dostarczającym swoje usługi zarówno klientom indywidualnym jak i biznesowym. Jeszcze do końca drugiego kwartału bieżącego roku Telestrada S.A. tworzyła grupę kapitałową wraz z trzema podmiotami zależnymi, którymi były MULTIMO Sp. z o.o. (zajmująca się świadczeniem usług dostępu do Internetu), Tele24 Sp. z o.o. (obsługująca przede wszystkim klientów biznesowych). W trzecim kwartale te dwa przedsiębiorstwa zostały prawnie połączone ze Spółką matką – Telestrada S.A. i obecnie jedynym podmiotem zależnym jest INFOTEL SERVICE Sp. z o.o., która dostarcza usługi hurtowe generując przychody z prowizji od ruchu telekomunikacyjnego.

 

Emitent jako operator telekomunikacyjny zapewnia pełną ofertę usług podstawowych:

 

  • przeniesienie abonamentu od dotychczasowego operatora bez zmiany numeru,
  • konkurencyjne plany taryfowe telefonii stacjonarnej,
  • abonamenty dostępu do Internetu w technologii aDSL, DSL, łącza symetryczne,
  • konkurencyjne plany taryfowe Internetu mobilnego,

 

Poza tradycyjnymi usługami, które maja na celu przede wszystkim obniżenie dotychczas ponoszonych kosztów przez klienta, Emitent wzbogaca swoją ofertę o dodatkowe „rozwiązania inteligentne”:

 

  • uruchomienie infolinii 800 i 801, system IVR SISTI wzbogacający infolinie o funkcje Call i Contact Center, tracking, geolokalizację, kierowanie geograficzne, identyfikację klienta, nagrywanie rozmów i inne funkcje poparte statystyką i analityką,
  • system przypominaczy SMS-owych i głosowych, usprawniających działalność podmiotów,
  • narzędzia automatycznej windykacji głosowej skierowane do firm mających masowych odbiorców,

 

Ponadto Spółka oferuje także usługi infrastrukturalne jakim są:

 

  • projektowanie i dostarczanie rozwiązań central telefonicznych,
  • wykonanie okablowania strukturalnego (sieci LAN i telefoniczne) w budynkach biurowych i mieszkalnych.

 

Podmiot sprzedaje swoje usługi poprzez zewnętrzne sieci sprzedaży, a także przedstawicieli własnych. Obecnie z usług Emitenta korzysta ponad 43 000 klientów. Klienci biznesowi generują około 43% całkowitych przychodów podczas gdy klienci detaliczni około 57% ogółu przychodów.

 

Wyniki finansowe:

 

Wybrane dane finansowe

Wykres 1. Wybrane dane finansowe Telestrada S.A. w latach 2008-2011

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki.

 

Telestrada wraz z rozwojem z roku na rok zwiększa sprzedaż i poprawia wyniki finansowe. W 2011 roku Emitent uzyskał 4,4 mln zł zysku netto przy ponad 26 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost odpowiednio o 38% i 16% względem roku 2010, kiedy Spółka wygenerowała 3,19 mln zł zysku netto przy 22,5 mln zł przychodów ze sprzedaży. Rentowność netto wzrosła do 16,96% w roku 2011 z 14,19% osiągniętych w 2010 roku.

 

Wybrane dane finansowe

Wykres 2. Wybrane dane finansowe Telestrada S.A. w pierwszych trzech kwartałach lat 2010-2012

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Spółki.

 

W trzecim kwartale bieżącego roku Spółka wygenerowała 810 tys. zł zysku netto przy 8,54 mln zł przychodów ze sprzedaży co stanowi wzrost odpowiednio o 30% i 27% względem trzeciego kwartału roku ubiegłego. W pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku Spółka uzyskała 23,9 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 24,7% względem analogicznego okresu roku ubiegłego) oraz 2,75 mln zł zysku netto (spadek o 19,6% względem roku ubiegłego). Wskaźnik rentowności netto spadał w analizowanym 9-cio miesięcznym okresie do 11,49% w 2012 roku z 17,22% w 2011 roku.  Mniejszy zysk netto w pierwszych trzech kwartałach 2012 roku pomimo zwiększenia sprzedaży jest spowodowany przede wszystkim wyraźnie niższym wynikiem netto w pierwszym kwartale obecnego roku, kiedy to Emitent wygenerował blisko 540 tys. zł zysku mniej niż w roku ubiegłym. Kierownictwo Spółki informuje w raportach okresowych, iż jest to związane z charakterystyką prowadzonej działalności oraz sposobem podpisywania umów z nowymi klientami. Pozyskiwanie nowych klientów wiąże się z ponoszeniem kosztów w chwili podpisania umowy, natomiast przychody generowane są średnio po 2,5 miesiącach od podpisania umowy, dlatego też nowo pozyskani klienci mają wpływ na osiągane przychody i zyski  dopiero w kolejnym kwartale.

 

W raporcie bieżącym z 23 listopada Zarząd poinformował, iż w październiku bieżącego roku Przedsiębiorstwo wygenerowało blisko 3 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Analiza SWOT:

Mocą strona Spółki jest wieloletnie doświadczenie i stale rosnąca baza klientów. Z końcem 2011 roku z usług przedsiębiorstwa korzystało ponad 32,6 tys. klientów, do końca września br. liczba ta powiększyła się o 31,85% do ponad 43 tys. klientów. Kolejną silną stroną Przedsiębiorstwa jest wysoka dywersyfikacja odbiorców, gdyż żaden z klientów nie jest odpowiedzialny za więcej niż 1% generowanych przychodów. Kierownictwo Telestrady twierdzi, iż cechą wyróżniającą Spółkę jest elastyczność i indywidualne podejście do każdego klienta, co buduje wzajemne zaufanie i zadowolenie ze współpracy.

 

Słabą stroną Spółki jest to, iż prowadzi działalność w mocno konkurencyjnym otoczeniu. Sektor teleinformatyczny w Polsce charakteryzuje się rozdrobnieniem i stosunkowo dużą konkurencją. Na rynku działa kilka dużych firm takich jak: Telekomunikacja Polska, Dialog, Netia, Tele2. Ponadto Emitent musi konkurować z wieloma lokalnymi dostawcami Internetu i operatorami telekomunikacyjnymi.

 

Zagrożenia dla dalszego rozwoju i funkcjonowania Przedsiębiorstwa wynikają z charakterystyki rynku  teleinformatycznego. Obecność wielu podmiotów o podobnym profilu działalności może doprowadzić do konieczności konkurowania ceną, co wiąże się z obniżeniem marż i negatywnym wpływem na osiągane wyniki finansowe. Zdaniem Zarządu Emitenta główne ryzyko, na jakie narażona jest Spółka stanowi prowadzenie działalności w oparciu o sieć TP S.A. oraz infrastrukturę GTS Energis Sp. z o.o. Niezależne od Emitenta awarie i nieprawidłowe ustawienia mogą powodować utrudnienia w świadczeniu usług oraz powodować spadek zaufania i zadowolenia klientów.

 

Szanse na dalszy konsekwentny rozwój Spółka upatruje przede wszystkim w rozwoju działu „usług inteligentnych” na których realizowana jest większa marża netto. Emitent stara się ciągle poszerzać swoją ofertę i udostępniać nowe usługi. W ostatnich miesiącach Podmiot podjął współpracę z Polkomtel Sp. z o.o. w celu wdrożenia pakietów usług domowych i komórkowych w technologii GSM. Jak informuje Zarząd, działanie nie wpłynie na wynik finansowy w 2012 roku ale w dłuższej perspektywie pozwoli ograniczyć koszty łączy telekomunikacyjnych, uniezależnić się od pojedynczego dostawcy oraz umożliwi rozszerzenie oferty o bardziej zaawansowane i atrakcyjne rozwiązania.

 

Niezależna analiza spółki Telestrada S.A. została przygotowana we współpracy z Prometeia Capital. Analizy ukazują się cyklicznie w eBiuletynie NewConnect. Aby co dwa tygodnie otrzymywać rzetelne analizy i aktualne wiadomości ze spółek - zapisz sie już dziś!

 

Powyższa analiza papierów wartościowych jest tylko i wyłącznie subiektywną opinią autora i nie jest rekomendacją w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Stąd SII oraz autor nie ponoszą odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego opracowania.

 


 

Opracowanie:

 

Prometeia Capital

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie