Realizacja strategii i perspektywy rozwoju XTPL. Pod takim hasłem miał miejsce czat inwestorski spółki XTPL zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Sporo uwagi podczas wydarzenia poświęcono rozwiązaniom technicznym stworzonym przez spółkę, patentom oraz możliwościom ich monetyzacji. Na pytania inwestorów odpowiadali członkowie zarządu XTPL w składzie: Filip Granek, prezes zarządu oraz Jacek Olszański członek zarządu ds. finansowych.
- Czym wyróżnia się technologia stosowana przez XTPL? - pytano podczas czatu.
- Technologia UPD (Ultra Precise Dispensing) rozwijana przez XTPL pozwala nanosić na niemal dowolne podłoże, np. elektroniczną płytkę PCB, niezwykle małe ilości specjalnych materiałów z dokładnością do 1 μm, tzw. mikrometra (1-milionowa część metra). Precyzja, kompatybilność z najszerszym na rynku zakresem lepkości funkcjonalnych tuszów, a także możliwość operowania na elastycznych podłożach i skomplikowanych strukturach trójwymiarowych, w tym tzw. schodkowych, pozwala przekraczać bariery z jakimi spotykają się współczesne metody produkcji zaawansowanej elektroniki - odpowiedział zarząd XTPL.
Na temat przełomowości technologii XTPL powiedziano: Bardzo małe struktury i bardzo wysoka lepkość - w mikroelektronice żadna powierzchnia pod mikroskopem nie jest płaska, a to oznacza, że musimy nanosić nie tylko bardzo małe struktury, ale także o wysokiej lepkości, które wypełniają te mikrokrawędzie oraz pozwalają np. nanosić materiały na powierzchnie pionowe, na styku, załamaniach itp. O produktach przyszłej generacji opartych na takiej technologii rozmawiają i pracują już najwięksi globalnie producenci zaawansowanej elektroniki w swoich własnych laboratoriach B+R. My chcemy w ten łańcuch wartości elektroniki wejść z naszym rozwiązaniem i wspólnie z nimi dostarczać takie produkty z zaszytą w środku technologią XTPL “made in Poland”.
Pytano również, w jakich branżach produkty XTPL znajdują zastosowanie.
- Obecnie dwie najważniejsze branże w których aktywnie i na zaawansowanym etapie testowana jest nasza technologia to półprzewodniki oraz wyświetlacze FPD - Flat Panel Display. Nasza technologia cechuje się jednak platformowością, to znaczy, że może być wykorzystywana w wielu różnorodnych branżach i polach aplikacyjnych. Bardzo obiecującym obszarem jest np. medtech, branża defence, kosmiczna, a także telekomunikacja i biosensory. Z wykorzystaniem technologii XTPL można uzyskać np. bardzo wysoką rozdzielczość na bardzo małych ekranach - takie są potrzebne m.in. w googlach VR, produktach medycznych i wojskowych, gdzie wyświetlacz musi znajdować się coraz bliżej ludzkiego oka i/lub przybierać trójwymiarowe formy np. giętkie urządzenia elektroniczne, interaktywne opaski na ręce itp. - wszędzie tam technologia XTPL może być zastosowana i o tym rozmawiamy z klientami - odpowiedziano.
- Czy w obszarze naprawy defektów w wyświetlaczach, Wasza technologia ma zastosowanie tylko w tych małych wyświetlaczach (smartfony, smartwache, itp.), czy również dużych (monitory, telewizory, itp) - pytał jeden z inwestorów.
- Nasza technologia najlepiej pasuje do wyświetlaczy o najwyższych rozdzielczościach (czyli najmniejszym rozmiarze pojedynczych pikseli), a takie wyświetlacze najczęściej mają małą powierzchnię. Czyli są to wyświetlacze do smartfonow, smartwatch, a w przyszłości będą to np. smartglasses - odpowiedziała spółka podczas czatu inwestorskiego.
Patenty
Na pytanie czy XTPL ma już zatwierdzone patenty powiedziano: Tak, obecnie mamy już około 40 zatwierdzonych patentów i wiele znajdujących się aktualnie w procesie akceptacji. Są to patenty w różnych krajach, dlatego pod względem zabezpieczania naszych unikalnych rozwiązań czujemy się komfortowo. W tych procesach ciągłej budowy tzw. chmury patentowej XTPL, wspierają nas wyspecjalizowane w temacie międzynarodowe kancelarie.
Odnośnie samych zgłoszeń patentowych dodano: Znacząco więcej niż zatwierdzonych patentów, ze względu na ciągły charakter prac B+R w firmie i regularne składanie kolejnych zgłoszeń w oparciu o nowe technologie/ funkcjonalności/ zastosowania naszych rozwiązań. Co ważne, spółka patentuje swoje rozwiązania w wielu regionach w wielu urzędach patentowych, zwłaszcza na kluczowych dla spółki rynkach.
- Rozumiemy zagrożenia związane z możliwością kopiowania naszej autorskiej technologii, natomiast w ramach naszej Strategii współpracujemy z dużymi graczami przemysłowymi, którzy rozumieją zasady gry związane z wykorzystaniem i komercjalizacją nowych technologii. Dywersyfikujemy też projekty geograficznie. Dla naszych klientów istotne jest też zapewnienie ciągłego wsparcia i dalszego rozwoju ze strony naszych zespołów, co dodatkowo wymusza konstruktywną współpracę między nami - dodano w temacie patentów.
Monetyzacja technologii
W temacie strategii dotyczącej monetyzacji technologii podano: Rozwijamy równolegle 3 linie biznesowe. Stanowią je 1). moduły do wdrożeń przemysłowych na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki, 2). urządzenia prototypujące Delta Printing System (a w trakcie opracowywania znajduje się nowa linia urządzeń DPS+ adresujących niszę pomiędzy urządzeniami DPS a modułami do wdrożeń przemysłowych) oraz 3). High Performance Materials (HPM, nanotusze). Spółka posiada 9 projektów na co najmniej drugim etapie procesów nakierowanych na przemysłowe wdrożenia swojej technologii (zakończony wstępny kontakt i identyfikacja potrzeb klienta, rozpoczęta ewaluacja technologii i prace rozwojowe po stronie XTPL), z czego najbardziej zaawansowane są 4 projekty obejmujące strategiczne dla Spółki obszary: półprzewodniki oraz wyświetlacze. Łączny potencjał tych 9 projektów przemysłowych, przy założeniu ich pozytywnej walidacji, Spółka szacuje na ok. 400 mln zł średniorocznych przychodów w horyzoncie czasu ich realizacji, uzależnionego od specyfiki poszczególnych projektów.
Jeden z inwestorów pytał także, na jakich rynkach spółka chce komercjalizować stworzone rozwiązania.
- Kluczowe rynki to Ameryka Płn. Azja i Europa. Obecnie komercjalizujemy nasze produkty w ponad 20 krajach w obrębie tych rynków i zamierzamy zarówno zwiększać naszą sprzedaż w krajach w których jesteśmy obecni, jak i poszerzać te szerokości geograficzne o kolejne destynacje. Najważniejsze kraje dla technologii addytywnych, takich jak XTPL, to USA, Korea Płd., Chiny i Tajwan - tam rozwijamy m.in. nasze najbardziej zaawansowane projekty nakierowane na wdrożenie przemysłowe technologii XTPL z globalnymi producentami zaawansowanej elektroniki. Jednocześnie pracujemy nad budowaniem szans sprzedażowych i pozyskiwaniem klientów w krajach znanych z produkcji nowoczesnych komponentów elektronicznych takich jak: Malezja, Filipiny, Tajlandia, Wietnam - wyjaśnił zarząd XTPL.
Pytano także o wdrożenia przemysłowe. - Czy w projektach, gdzie oczekujecie na ostateczna akceptacje macie już ustalone ceny - zapytano podczas czatu.
- Średnia cena naszej głowicy drukującej, która w przypadku wdrożenia przemysłowego, oczekujemy, że będzie zamówiona nie w kilku, a kilkunastu-kilkudziesięciu sztukach, to około 80 tys. EUR. Ta cena przy większym zamówieniu może wymagać dyskonta, natomiast wciąż będziemy realizować na nich bardzo atrakcyjną i pozytywną marżę. Pierwsze, pojedyncze transakcje, wskazują że jest to poziom akceptowalny dla klientów - odpowiedziano.
- Prospekt w Chinach(na ostatnim etapie)- czy jest producentem na masową skale, czy zajmuje się prototypowaniem - pytał inwestor.
- Odbiorcą końcowym tego projektu jest wiodący chiński producent maszyn dla branży wyświetlaczy FPD (ang. Flat Panel Display). Pośród najważniejszych klientów odbiorcy końcowego znajduje się m.in. globalny podmiot z Chin, notowany na Shenzhen Stock Exchange, o rocznych przychodach rzędu kilkudziesięciu mld USD - wyjaśniła spółka.
Z kolei na temat DPS + pytano, na jakim poziomie rozwoju produktu firma zaczyna oferować go klientom/ aktywnie sprzedawać.
- Przed DPS+ jeszcze kilka ważnych funkcjonalności do wdrożenia, co ważne, są to rozwiązania opracowywane w dialogu z potencjalnymi klientami, dlatego w momencie gdy najważniejsze elementy zostaną wdrożone - zakładamy możliwość szybkiej komercjalizacji tej nowej linii biznesowej. Zakładamy, że pierwsze zamówienia uzyskamy do końca 2025 roku, a sprzedaż wygenerowana przez DPS+ będzie istotnie kontrybuować do celu 100 mln zł przychodów komercyjnych w 2026 roku - mówił zarząd XTPL.
Dane finansowe
- Jak realna jest prognoza przychodów na 2026 rok? - pytano.
- Nasz cel strategiczny to osiągnięcie 100 mln zł przychodów komercyjnych w 2026 roku, zakładamy, że do tego czasu pierwsze projekty wdrożeniowe zostaną pozytywnie ocenione i przejdą do etapu produkcji przemysłowej. Jest to cel w naszej opinii realny, dodatkowo w tym roku przyjęliśmy oparty o niego program motywacyjny - wyjaśniono.
Proszę pamiętać, że klientami końcowymi w naszych projektach przemysłowych są globalne podmioty odpowiadające za produkcję elektroniki nowej generacji m.in. wiodący producent maszyn dla przemysłu nowoczesnych wyświetlaczy z Chin, czołowy producent półprzewodników z Tajwanu, jeden z największych na świecie producentów wyświetlaczy FPD (ang. Flat Panel Display) z Korei Płd. oraz notowany na Nasdaq 100 czołowy producent maszyn przemysłowych z USA. Pierwsze wdrożenie z którymkolwiek z tych partnerów powinno w naszej opinii przyspieszyć również pozostałe projekty - dodano.
Pytano także, jakie są powody decyzji o kolejnej emisji akcji.
- Podstawowym scenariuszem finansowania finalnego etapu programu inwestycyjnego było planowane pozyskanie przez Spółkę finansowania dłużnego. Podjęliśmy rozmowy zarówno z bankami komercyjnymi jak i instytucjami o pewnym misyjnym charakterze, jak PFR czy EBI. Musieliśmy jednak zaakceptować fakt, że ze względu na to, iż pierwsza umowa przemysłowa jest jeszcze przed nami to pozyskanie finansowania dłużnego staje się trudne proceduralnie, bardzo czasochłonne i na bardzo niekorzystnych warunkach. Żeby utrzymać tempo rozpoczętego programu inwestycyjnego i w efekcie postępującej komercjalizacji, musieliśmy zrezygnować z tej opcji finansowania na rzecz innych form - podali przedstawiciele zarządu.
Inwestycje
- Szacujemy nasz cały program inwestycyjny na 60 mln PLN na lata 2023-2026. W bieżącym roku inwestycje rzeczowe, budowanie struktur oraz zapasów mają łączną wartość na poziomie około 22 mln PLN - wyliczał zarząd podczas czatu inwestorskiego.
Dywidenda
Na temat dywidendy zarząd skomentował: Jako Filip Granek jestem jednym z głównych udziałowców XTPL, więc w momencie w którym nie będziemy jako Zarząd dostrzegać lepszych kierunków wobec inwestycji oczekiwanych w przyszłości nadwyżek finansowych - rozważymy ich wypłatę w formie dywidendy. Na dziś jesteśmy skoncentrowani na skalowaniu naszego biznesu i zwiększaniu przychodów poprzez komercjalizację i rozwój wszystkich linii biznesowych, w tym projektów nakierowanych na przemysłowe wdrożenia technologii spółki.
Konkurencja
- Czy są firmy na świecie które mogłyby pochwalić się podobnymi rozwiązaniami? - pytał inwestor.
- Za firmy konkurencyjne uważamy takie podmioty jak np. Optomec z USA, ENJET z Korei Płd. oraz SIJ Technology z Japonii. Co ciekawe, nasz obecny Dyrektor Zarządzający odpowiedzialny za intensfikację działań XTPL na rynku Ameryki Płn. wcześniej przez 16 lat pracował w firmie Optomec, a obecnie wspiera działania i sprzedaż produktów XTPL przede wszystkim w USA i Kanadzie - w samym 2024 roku dostarczyliśmy już 5 urządzeń na tym rynku (stanowiących połowę dostarczonych w tym roku urządzeń do klientów), a także kilka dni temu otworzyliśmy nasze pierwsze centrum demonstracyjno-sprzedażowe w Bostonie - mówili przedstawiciele zarządu spółki.
Otoczenie rynkowe
- Czy w Polsce są podmioty naukowe lub przemysłowe, które mogłyby być Waszym klientem, czy to pod kątem zakupu DPS czy DPS+? Bo jeśli chodzi o wdrożenia przemysłowe, to pewnie byłby ciężko - pytano.
- Istnieją w Polsce centra badawczo rozwojowe oraz wydziały na uczelniach wyższych, które pracują nad nowoczesnymi technologiami związanymi z mikroelektroniką. Te podmioty zdecydowanie mogą być klientami na nasze produkty DPS. Przypominamy, że jedno z naszych urządzeń DPS zostało zakupione przez Polski Ośrodek Rozwoju Technologii (PORT) w ramach sieci badawczej Łukasiewicz, we Wrocławiu. Jeśli chodzi o klientów przemysłowych, to zdecydowanie spodziewamy się większościowej sprzedaży na eksport, niż w kraju. Jednak zauważamy, że są w Polsce komercyjne podmioty wysoko-innowacyjne, które w przyszłości będa mogły być zainteresowane naszymi rozwiązaniami - stwierdził zarząd.
Odnośnie trendów rynkowych, jakie wpływają na działalność XTPL odpowiedziano: Nieustanne wyzwania związane z ciągłą miniaturyzacją z jaką borykają się producenci nowoczesnych rozwiązań mikroelektronicznych otwierają okno szans dla naszych produktów. Jednocześnie rosnąca presja na zieloną i wydajną materiałowo produkcję, mocno wspiera stosowanie technologii addytywnych, takich jak technologie druku w rosnącej ilości branż przemysłowych. To, w połączeniu z ewolucją nowoczesnej elektroniki w kierunku coraz bardziej trójwymiarowych form oraz giętkości i elastyczności mechanicznej, tworzy bardzo dobry klimat dla technologii XTPL na dziś, a przede wszystkim na kolejne lata.
Akcjonariat
Pytano o obecność zarządu i rady nadzorczej wśród akcjonariuszy XTPL.
- Jako zarząd jesteśmy jednocześnie akcjonariuszami XTPL, w tym FG jest jednym z głównych udziałowców Spółki. Przypominamy, że w ostatniej komunikacji FG deklaruje wolę udziału w bieżącej emisji akcji, podobnie jak w poprzednich emisjach - dowiedzieliśmy się podczas czatu.
Do tego poruszono temat obecności instytucji finansowych w akcjonariacie.
- Część naszych większych akcjonariuszy to podmioty wyspecjalizowane w inwestycjach w innowacyjne spółki typu deep tech i mają duże zrozumienie dla procesów związanych z rozwojem technologii, osiąganiem przez nią dojrzałości i stopniową komercjalizacją. Czujemy bardziej wsparcie z ich strony niż presję, natomiast sami nakładamy na siebie ambitne cele, takie jak opisane w Strategii 2023-2026 i chcemy je zrealizować - podał zarząd.
Perspektywy rozwoju
W temacie perspektyw rozwoju spółki podano: Na świecie testowane są już 4 prototypowe maszyny przemysłowe z naszą głowicą drukującą w środku, a klientami końcowymi są najwięksi globalnie producenci zaawansowanej elektroniki. Nasza przełomowa technologia UPD (Ultra Precise Dispensing) jest zabezpieczona około 40 patentami, a do najważniejszych instytutów badawczych na świecie i odbiorców przemysłowych dostarczyliśmy już ponad 30 urządzeń DPS (Delta Printing System). Posiadamy klientów w ponad 20 krajach, zbudowaliśmy siatkę globalnych dystrybutorów na rynku Ameryki Płn., Azji i Europy liczącą kilkanaście podmiotów, a jednocześnie intensywnie pracujemy nad rozszerzeniem naszych linii biznesowych o nowy produkt w postaci DPS+, z istotną kontrybucją do wyników w horyzoncie Strategii. Otworzyliśmy pierwsze zagraniczne centrum demonstracyjno-sprzedażowe w Bostonie, USA i spodziewamy się szybkiego wyjścia placówki na break-even. Ostatnim elementem będzie wdrożenie przemysłowe - jesteśmy już blisko tego momentu, spodziewamy się rekordowego i przełomowego 2025.
Jeden z inwestorów pytał także, jakie zarząd stawia sobie cele i w jakim miejscu widzi spółkę w kolejnym roku i za 5 lat.
- Dążymy do tego, żeby technologia XTPL była zaszyta w produktach codziennego użytku z którymi wszyscy mamy styczność. Stanie się globalnym standardem w wytwarzaniu nowoczesnej elektroniki przyszłych generacji to długoterminowa wizja rozwoju XTPL. Na dziś skupiamy się na horyzoncie zgodnym z przyjętą strategią na lata 2023-2026 i z pewnością o kolejnych celach będziemy informować bliżej końca tego okresu - podał zarząd XTPL.