Chat with us, powered by LiveChat

infoNEP: wyniki, podtrzymana prognoza finansowa, nowe inwestycje Nepentes S.A.

Pobierz ten artykuł w formie PDF

 

Szanowni Akcjonariusze, Szanowni Państwo,

1
z przyjemnością prezentujemy Państwu newsletter z najważniejszymi informacjami o działalności spółki Nepentes S.A. w I półroczu 2008 r. Naszym zamiarem jest publikowanie raz na kwartał biuletynu informacyjnego o firmie Nepentes, który przybliży wszystkim zainteresowanym naszą Spółką najważniejsze wydarzenia z bieżącej działalności oraz plany, jakie zamierzamy zrealizować w perspektywie krótkoterminowej.


W niniejszym wydaniu akcentujemy nasze wyniki finansowe osiągnięte w I półroczu 2008 r., które wskazują na dalszy dynamiczny rozwój naszej Spółki, a także potwierdzają słuszność przyjętej strategii rozwoju. Chcielibyśmy również zwrócić uwagę na inne, niemniej ważne, osiągnięcia biznesowe i strategiczne Nepentes S.A., jakie miały miejsce w ostatnim okresie, które z kolei przełożą się na wzrost wartości naszej Spółki dla Akcjonariuszy w kolejnych latach. Są to przede wszystkim rozwój własnych struktur sprzedażowych na rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a także zakończony sukcesem na początku sierpnia a prowadzony w trakcie II kwartału 2008 roku proces zakupu fabryki płynów infuzyjnych. Mamy nadzieję, że zaprezentowane wyniki finansowe i inne dane dotyczące naszej Spółki spełnią oczekiwania naszych Akcjonariuszy. W tym miejscu pragnę jednocześnie podziękować naszym dotychczasowym Akcjonariuszom za okazane zaufanie, które przełożyło się na blisko 40% wzrost kursu naszych akcji w I półroczu 2008 roku, wbrew ogólnej tendencji panującej na GPW w Warszawie.


Poniżej pozwolimy sobie pokrótce omówić najważniejsze z punktu widzenia Zarządu wydarzenia i osiągnięcia Nepentes S.A., jakie miały miejsce w I półroczu br.


1
Z wyrazami szacunku,


Łukasz Butruk
Prezes Zarządu


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONTAKT DLA INWESTORÓW

 

Michał Wierzchowski - CC Group
tel.: (+48) 22 440 1 440
kom.(+48) 605 959 539

m.wierzchowski@ccgroup.com.pl

 

Magdalena Sidorowicz – Nepentes S.A.
magdalena.sidorowicz@nepentes.pl

 

Wyniki finansowe

Wyniki finansowe w I półroczu 2008 roku

W pierwszym półroczu 2008 roku Grupa Kapitałowa Nepentes S.A. konsekwentnie realizowała strategię budowy silnej pozycji portfolio swoich produktów zarówno w kraju jak i w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 25% do poziomu 51,8 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 12,1 mln zł, a zysk netto 10,1 mln zł, odpowiednio o 14% i 20% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

 

 

Wybrane skonsolidowane dane finansowe

 

 w tys. PLN  2Q 2007  2Q 2008  Zmiana  1 H 2007  1 H 2008  Zmiana

sprzedaż

 20 088

 25 441

 +26,6%

 41 437

 51 778

 +25,0%

EBITDA

 6 473

 6 617

 +2,2%

 11 810

 13 808

 +16,9%

zysk operacyjny

 5 935

 6 196

 +4,4%

 10 588

 12 084

 +14,1%

jednostkowy zysk operacyjny

 5 935

 6 453

 +8,7%

 10 588

 12 938

 +22,2%

zysk netto

 4 781

 5 319

 +11,3%

 8 426

 10 100

 +19,9%

jednostkowy zysk netto

 4 781

 5 584

 +16,8%

 8 426

 10 967

 +30,2%

 

Wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym półroczu potwierdzają dalszy dynamiczny rozwój naszej Spółki. Zwiększyliśmy marżę bezpośrednią na sprzedaży do poziomu 58,8% wobec 54,6% w tym samym okresie rok wcześniej. Rentowność operacyjna wyniosła 23,3% a marża netto 19,5%.
Systematycznie zwiększamy sprzedaż produktów własnych, których udział w całej sprzedaży po sześciu miesiącach wzrósł o 52% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Dobrze rozwija się także sprzedaż eksportowa, która w pierwszym półroczu wzrosła o 27%. Nasze spółki zależne w Bułgarii i Rumunii, zakończyły już proces organizacji i budowy struktur sprzedaży, którego koszty w wysokości około 800 tys. zł zostały uwzględnione w wynikach skonsolidowanych drugiego kwartału 2008 i zaważyły na niższej dynamice zysku operacyjnego w drugim kwartale. Jak widać, niższa dynamika zysku operacyjnego to efekt kosztów poniesionych na budowę tamtejszych organizacji. Obecnie w Rumunii i Bułgarii sprzedajemy produkty z linii Iwostin, Sudocrem i Propolki.

 

Prognoza finansowa

 

W ocenie Zarządu Spółki Nepentes wyniki finansowe osiągnięte po pierwszym półroczu pozwalają  na podtrzymanie prognozy finansowej na 2008 rok, która zakłada wzrost przychodów ze sprzedaży do 120,3 mln zł z 86,2 mln zł w 2007 roku, wzrost zysku operacyjnego do 21,3 mln zł z 17,2 mln zł oraz zysku netto do 17 mln zł z 13,6 mln zł w 2007 roku.

 

Stopień wykonania prognozy finansowej 2008 r.

 

 w tys. zł

 2007

 2008P

zmiana

08/07

 1H 2008

 % realizacji

prognozy

sprzedaż

 86 232

 120 262

 +39,5%

 51 778

 43,0%

EBITDA

 20 028

 25 406

 +26,9%

 13 808

 54,3%

zysk operacyjny

 17 227

 21 268

 +23,5%

 12 084

 56,8%

zysk netto

 13 599

 17 014

 +25,1%

 10 100

 59,4%

 

Założenia prognozy są konserwatywne i uwzględnią wyłącznie przychody osiągnięte z obecnej działalności w tym roku. Efekty planowanych akwizycji spodziewane są w pierwszej połowie 2009 roku, dlatego nie zostały uwzględnione w prognozie na ten rok. Po drugim kwartale 2008 realizacja zakładanych prognoz jest zgodna z planem. Przed nami drugie półrocze, w którym ze względu na sezonowość notujemy większą sprzedaż w porównaniu do pierwszego półrocza.

 

Nowe inwestycje1

Jednym z najważniejszych celów biznesowych w tym roku jest realizacja inwestycji związanych z rozbudową mocy produkcyjnych i wejścia na rynek produkcji leków. W sierpniu Nepentes wygrał przetarg na zakup fabryki płynów infuzyjnych firmy Baxter Polska, który znajduje się w Chociwiu na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (ŁSSE). Zakład jest dostosowany do standardów produkcji farmaceutycznej, zgodnej z GMP i spełnia wszystkie wymogi fitosanitarne umożliwiające bez poważnych adaptacji produkcję leków i kosmetyków. Inwestycja w zakup zakładu i nowych urządzeń do produkcji wyniesie 15 mln złotych i w całości zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych w ofercie publicznej akcji spółki Nepentes w grudniu 2007 roku. Korzyścią wynikająca z położenia zakładu w Chociwiu na terenie strefy ekonomicznej jest uzyskanie przez spółkę Nepentes zwolnienia z podatku dochodowego w wysokości do 60% wartości inwestycji, czyli 9 mln zł.

 

1Ponadto w projekcie inwestycyjnym skierowanym do ŁSSE Nepentes przedstawił dodatkowy plan inwestycyjny dla zakładu w Chociwiu w wysokości 25 mln zł. Jego realizacja w latach 2011-2012 może przynieść dodatkowo zwolnienie z podatku dochodowego w wysokości 15 mln zł. Plan ten uzyskał pozytywną rekomendację Komisji Przetargowej w ŁSSE. Warunkiem uzyskania zgody na dodatkowe zwolnienie jest przystąpienie do realizacji drugiego etapu inwestycji w 2011 roku.


Do końca 2008 roku Nepentes zamierza jeszcze nabyć za pieniądze pozyskane w ofercie publicznej akcji rejestr leków z obszaru dermatologii i pediatrii.

 

 

Dane rynkowe

 

W trakcie drugiego kwartału rynek dermokosmetyków w Polsce utrzymał wysokie tempo wzrostu; względem pierwszego kwartału 2008 roku odnotowano wzrost wartościowy rynku o 21% i ilościowy o ponad 22%. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na krajowy rynek dermokosmetyków w tym okresie były szeroko zakrojone działania sprzedażowe i marketingowe dla preparatów słonecznych, mające na celu przygotowanie do sezonu letniego.


W drugim kwartale 2008 działania prowadzone przez Nepentes S.A. wpisywały się w opisane powyżej tendencje ogólnorynkowe pozwalając na konsekwentną realizację strategii budowy silnej pozycji portfolio swoich produktów zarówno w kraju, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.


Portfolio preparatów dermatologicznych zostało rozszerzone o nową markę – Elixine, przeznaczoną do przeciwzmarszczkowej pielęgnacji skóry. Elixine będzie konkurować m.in. z zagranicznymi markami takimi jak Roc, Galenic, Lierac, Nuxe, Sanoflore oraz Vichy. Tym samym produkty Nepentes zaistniały w kategorii preparatów ekskluzywnych sprzedawanych w aptekach.


Dwie najważniejsze linie marek własnych – Iwostin i Emolium, zostały powiększone o kilka pozycji asortymentowych i utrzymują dynamiczny przyrost udziałów rynkowych. Marka Iwostin została rozszerzona o 8 nowych produktów w kategoriach preparatów po opalaniu Iwostin Solecrin Post oraz antyperspiracyjnych Iwostin Aspiria.

 

1

Nowa emulsja do kąpieli marki Emolium zaistniała w największym segmencie rynku emolientów, który stanowi ponad 20% udziałów ilościowych w całym rynku emolientów. Wartościowo udział Emolium w rynku preparatów na atopowe zapalenie skóry wzrósł w drugim kwartale 2008 do 24% wobec 16 % w tym samym okresie rok wcześniej. Porównując drugi kwartał 2008 i 2007, sprzedaż Emolium w tym okresie wzrosła wartościowo o prawie 78%, a rynek tej kategorii produktów wzrósł o zaledwie 34%. Sprzedaż marki Iwostin w drugim kwartale 2008 roku wzrosła wartościowo o 41% wobec wzrostu rynku w tym okresie o niecałe 11%.


Systematyczny wzrost udziałów rynkowych notują wprowadzone do sprzedaży na początku 2008 roku nowe produkty do pielęgnacji stóp pod marką Propodia oraz Erazaban - preparat stosowany w leczeniu opryszczki. Po pierwszym półroczu preparaty linii Propodia mają wartościowo 3,13% udział w rynku, natomiast udziały rynkowe Erazaban zwiększyły się do 4,19%.


1

Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju własnych struktur sprzedaży na rynkach eksportowych, w drugim kwartale została założona spółka Iwostin Laboratorium s.r.o. z siedzibą w Pradze, a na rynku ukraińskim została zarejestrowana spółka TzOB Nepentes Ukraina z siedzibą w Kijowie. Obydwie Spółki nie rozpoczęły jeszcze działalności operacyjnej.

 

 

1

 

 

Nowości rynkowe

 

 

 

Dynamiczny rozwój firmy widać również poprzez pryzmat rozwoju portfolio produktów. Ostatnie miesiące wytężonej pracy w naszym Laboratorium zaowocowały powstaniem nowych linii produktów własnych oraz wzbogaceniem dotychczas istniejących o nowe preparaty.

 

1

 

 

Linia 4 preparatów Propodia weszła na rynek w styczniu 2008.
W lutym wprowadziliśmy na rynek krem na opryszczkę Erazaban.
W kwietniu została poszerzona linia Iwostin Solecrin.
W maju wprowadziliśmy sublinię 4 preparatów Iwostin Aspiria  oraz emulsję do kąpieli Emolium.
W czerwcu na rynek weszła całkowicie nowa linia dermokosmetyków Elixine składająca się z 12 preparatów.

 

1

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie