Luka cenowa to obszar cenowy, w którym nie zawarto żadnej transakcji. Luki powstają w momencie, gdy na otwarciu sesji transakcje zawierane są na poziomach wyraźnie wyższych (luka wzrostowa/hossy) lub niższych (luka spadkowa/bessy) niż zakres zmian cen z poprzedniej sesji. Zjawisko to ma miejsce bardzo często, gdy pojawiają się zaskakujące informacje (np. publikacja wyników istotnie powyżej lub poniżej oczekiwań rynku). W wyniku tego większość uczestników rynku uznaje nagle, że poziom cen powinien się natychmiast zmienić. Kolokwialnie mówiąc luki cenowe obrazują emocje powstałe poza godzinami handlu.
Poniżej przykładowa luka cenowa:
Na mniej płynnych instrumentach luki mogą występować bez dodatkowych czynników jakimi są np. informacje cenotwórcze. Bardzo często luki są domykane, a po domknięciu dochodzi do odbicia. Jeśli jednak luka nie zostaje szybko domknięta, tj. w przeciągu kilku kolejnych sesji, to oznacza dużą siłę popytu lub podaży. Luki cenowe mogą wyznaczać strefy wsparcia lub oporu.
Wyróżniamy cztery główne rodzaje luk cenowych, które zostaną omówione poniżej:
- luka zwykła
- luka startu (przełamania)
- luka ucieczki (kontynuacji)
- luka wyczerpania
Luka zwykła
Luka zwykła pojawia się na wykresach mało płynnych walorów (kiedy przeważają większe zlecenia kupna lub sprzedaży). Na ogół nie ma ona większego znaczenia, co wynika z niskich obrotów i znikomej aktywności inwestorów.
Czasami występuje również na płynnych papierach jako reakcja inwestorów na istotne wydarzenia o podłożu fundamentalnym (np. dotyczące kondycji finansowej spółki).
Przykłady: