Grupa AB – największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE – wypracowała rekordowe 14 mld zł przychodów w roku obrotowym 2021/2022, co oznaczało poprawę o 7,3% rdr. Zysk netto sięgnął 151,1 mln zł (+22,1% rdr.). Zarząd spółki widzi dobre perspektywy na kolejne lata, zwracając uwagę m.in. na trwającą cyfryzację. Transformacja cyfrowa przybrała już wymiar kuli śnieżnej – podsumował prezes Andrzej Przybyło.
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy AB za ostatnie kwartały.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 1Q20/21 | 2Q20/21 | 3Q20/21 | 4Q20/21 | 1Q21/22 | 2Q21/22 | 3Q21/22 | 4Q21/22 |
Przychody ze sprzedaży | 2.881.628 | 4.243.612 | 2.985.405 | 2.963.665 | 3.105.361 | 4.399.168 | 3.328.313 | 3.197.983 |
Wynik brutto na sprzedaży | 86 375 | 135 371 | 121 883 | 129 027 | 105 338 | 167 262 | 130 997 | 125 841 |
Wynik na sprzedaży | 30 112 | 65 822 | 48 889 | 34 805 | 43 067 | 82 959 | 44 061 | 40 432 |
Wynik operacyjny | 28 962 | 65 750 | 36 168 | 34 955 | 35 642 | 85 120 | 46 404 | 45 292 |
Wynik brutto | 23 267 | 65 375 | 30 727 | 31 721 | 31 673 | 78 542 | 40 099 | 38 870 |
Wynik netto | 19 092 | 52 862 | 25 467 | 26 299 | 24 913 | 65 377 | 30 700 | 30 122 |
Marża brutto na sprzedaży | 3,0% | 3,2% | 4,1% | 4,4% | 3,4% | 3,8% | 3,9% | 3,9% |
Marża na sprzedaży | 1,0% | 1,6% | 1,6% | 1,2% | 1,4% | 1,9% | 1,3% | 1,3% |
Marża operacyjna | 1,0% | 1,5% | 1,2% | 1,2% | 1,1% | 1,9% | 1,4% | 1,4% |
Marża brutto | 0,8% | 1,5% | 1,0% | 1,1% | 1,0% | 1,8% | 1,2% | 1,2% |
Marża netto | 0,7% | 1,2% | 0,9% | 0,9% | 0,8% | 1,5% | 0,9% | 0,9% |
Rok obrotowy zaczyna się 1 lipca i kończy 30 czerwca.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W IV kw. roku obrotowego 2021/2022 przychody Grupy AB wyniosły 3,20 mld zł, co oznaczało wzrost o 7,9% rdr. W minionym kwartale obserwowano utrzymujący się stabilny popyt na produkty IT, a także mocne wzrosty w RTV/AGD. Spółka wskazała w prezentacji, że był to 16 rzędu kwartał ze wzrostem obrotów w relacji rok do roku.
Na stabilnym poziomie utrzymywała się pierwsza marża, natomiast należy pamiętać o możliwych przesunięciach niektórych kosztów między poziomami w rachunku zysków i strat w poszczególnych kwartałach. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 125,8 mln zł i był o 2,5% niższy niż przed rokiem, a procentowa marża sięgnęła 3,9% wobec 4,4% rok temu. Istotna poprawa została natomiast odnotowana na poziomie zysku ze sprzedaży, który wyniósł 40,4 mln zł, rosnąc o 16,2% rdr. Była to zasługa niższych kosztów – pomimo wzrostu przychodów o 7,9% rdr., koszty sprzedaży okazały się o 7,6% niższe rdr., a koszty ogólnego zarządu spadły o 14,1% rdr.
Na zysk operacyjny pozytywnie wpłynął bilans pozostałej działalności operacyjnej w łącznej kwocie 4,9 mln zł bez podobnego wpływu obserwowanego rok wcześniej. W efekcie zysk operacyjny sięgnął 45,3 mln zł, rosnąc o 29,6% rdr. Zysk brutto wyniósł natomiast 38,9 mln zł (+22,5% rdr.), a zysk netto 30,1 mln zł (+14,5% rdr., niższa dynamika niż zysk brutto ze względu na wyższą efektywną stopę podatkową – 22,5% wobec 17,1% rok temu).
W całym roku obrotowym 2021/2022 przychody wyniosły 14,03 mld zł (+7,3% rdr.), zysk brutto na sprzedaży 529,4 mln zł (+12% rdr.) przy procentowej marży na poziomie 3,87% wobec 3,62% rok wcześniej, zysk na sprzedaży 210,5 mln zł (+17,2% rdr.), zysk brutto 189,2 mln zł (+25,2% rdr.), a zysk netto 151,1 mln zł (+22,1% rdr.).
Przychody
Głównym rynkiem dla Grupy AB jest Polska. W roku obrotowym 2021/2022 przychody krajowe sięgnęły 8,31 mld zł, co oznaczało wzrost o 8,5% rdr. Rynek czeski wygenerował 5,15 mld zł przychodów (+5,3% rdr.), a słowacki 566,8 mln zł (+9,7% rdr.).
W prezentacji inwestorskiej Spółka podała, że większość dużych kategorii produktowych notowała wzrosty sprzedażowe w IV kw. roku obrotowego 2021/2022 (II kw. kalendarzowy). Dynamiki przedstawia poniższa grafika.
Top 10 kategorii produktowych w Polsce, Czechach i Słowacji |
*Context Q2 2022 Źródło: Emitent, Context. |
Koszty
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A) wyniosły 318,9 mln zł w roku obrotowym 2021/2022, co oznacza wzrost o 8,8% rdr., przy czym koszty sprzedaży zwiększyły się o 11,4% rdr., do 255,4 mln zł, a koszty ogólnego zarządu pozostały na zbliżonym poziomie 63,6 mln zł (-0,3% rdr.). W strukturze rodzajowej widać, że zarówno usługi obce (136,5 mln zł wobec 137,1 mln zł rok wcześniej), jak i wynagrodzenia (odpowiednio 102,3 mln zł wobec 100,6 mln zł) pozostały na podobnym poziomie. Z kolei zużycie materiałów i energii spadło do 129,5 mln zł wobec 138,5 mln zł rok wcześniej. Za wzrost kosztów odpowiadały m.in. wyższa amortyzacja, czy wyższe koszty reklamy.
Wskaźnik kosztów SG&A do przychodów w całym roku obrotowym 2021/2022 wyniósł 2,27% wobec 2,24% rok wcześniej, a więc był porównywalny rdr. Zarząd wskazuje, że to najniższy wskaźnik SG&A wśród wszystkich spółek dystrybucyjnych na świecie, jakie udostępniają takie dane (w tym spółki giełdowe). W ujęciu kwartalnym dane przedstawia jeden z poniższych wykresów. Widać na nim, że szczególnie korzystnie wskaźnik ten kształtował się w IV kw. roku obrotowego 2021/2022, kiedy wyniósł 2,7% wobec 3,2% rok wcześniej.
W roku obrotowym 2021/2022 Grupa AB osiągnęła 12,6 mln zł przychodów finansowych, z czego 11,7 mln zł dotyczyło nadwyżek dodatnich różnic kursowych. Koszty finansowe wyniosły 35,9 mln zł wobec 17 mln zł rok wcześniej. Największa część kosztów dotyczyła odsetek z tytułu faktoringu – 18,9 mln zł wobec 4,3 mln zł rok temu, z kolei odsetki wyniosły łączni 12,9 mln zł wobec 5,9 mln zł przed rokiem. Warto odnotować, iż spółka prowadzi rachunkowość zabezpieczeń – pełny hedging ryzyka kursów walutowych, które są dla niej neutralne. Stosuje również ubezpieczenia należności handlowych.
Bilans
Poniżej przedstawiamy grafikę z prezentacji grupy dotyczącą zmian w bilansie.
Wybrane pozycje bilansowe (tys. zł)
Źródło: Emitent.
Główne pozycje majątkowe Grupy to aktywa obrotowe, na które składają się przede wszystkim zapasy i należności handlowe. Zapasy wyniosły 1,68 mld zł na koniec czerwca 2022 roku, co oznaczało wzrost o 28% rdr., co miało na celu m.in. zapewnienie dostępności towarów, w tym przygotowanie na najlepszy sezonowo okres ostatniego kwartału roku. W tym miejscu warto wskazać na umowy dystrybucyjne, które przerzucają na producentów ryzyko np. konieczności promocji i wyprzedaży sprzętu (tzw. price protection), co z kolei odciąża zapasy AB od ryzyka odpisów, co z kolei grozi wielu klasycznym firmom handlowym. Należności handlowe wyniosły 1,29 mld zł (+33,7% rdr.). Z kolei po stronie pasywów przeważa kapitał własny – 1,14 mld zł (+15,2% rdr.), i zobowiązania handlowe 1,64 mld zł (+40,4% rdr.). Wskaźnik ogólnego zadłużenia wzrósł do 0,67 na koniec czerwca 2022 roku wobec 0,62 na koniec poprzedniego roku, jednak kształtuje się na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik bieżącej płynności sięgnął 1,45.
Oprocentowane zadłużenie z uwzględnieniem zobowiązań leasingowych wyniosło 378,1 mln zł, a dług netto 327,2 mln zł. EBITDA w minionym roku obrotowym sięgnęła 231,4 mln zł, co warunkuje wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie 1,4.
Przepływy pieniężne
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane Grupy AB z rachunku przepływów pieniężnych.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 1Q20/21 | 2Q20/21 | 3Q20/21 | 4Q20/21 | 1Q21/22 | 2Q21/22 | 3Q21/22 | 4Q21/22 |
Przepływy operacyjne | -142 567 | -92 364 | 62 849 | -39 569 | 38 178 | -8 353 | -65 659 | 31 331 |
Przepływy inwestycyjne | -5 064 | -3 151 | -1 280 | -1 799 | -1 053 | -1 587 | -12 037 | -8 877 |
Przepływy finansowe | 1 091 | 132 177 | -94 548 | -5 566 | -13 167 | 98 521 | -6 271 | -90 071 |
Razem | -146 540 | 36 662 | -32 979 | -46 934 | 23 958 | 88 581 | -83 967 | -67 617 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W roku obrotowym 2021/2022 przepływy operacyjne Grupy AB były ujemne na poziomie 4,5 mln zł wobec ujemnego odczytu na poziomie 211,7 mln zł rok temu. Kluczowy wpływ na przepływy operacyjne miały zmiany w kapitale obrotowym netto, co widać także po bilansie Grupy. Przepływy inwestycyjne były ujemne na poziomie 23,2 mln zł wobec 11,3 mln zł przed rokiem dotyczyły głównie inwestycji w aktywa rzeczowe. Przepływy finansowe były ujemne na poziomie 11 mln zł wobec dodatniego odczytu przed rokiem rzędu 33,2 mln zł. Dotyczą one głównie obsługi zadłużenia i zaciągania nowego. Ponadto, od niedawna pojawiają się także płatności dywidendy (7,1 mln zł w roku obrotowym 2020/2021 i 16,1 mln zł w roku obrotowym 2021/2022), a także skup akcji własnych (1 mln zł w roku obrotowym 2021/2022, zatwierdzony skup za 16 mln zł).
Perspektywy
Grupa AB widzi pozytywne perspektywy na kolejne lata, zwracając uwagę na postępujący trend cyfryzacji i związane z tym konieczne duże inwestycje. Liczy m.in. na rozwój tzw. „domyślności cyfrowej” – wszystkie kluczowe usługi publiczne w Unii Europejskiej mają zostać w pełni scyfryzowane do 2030 roku. Emitent zwraca uwagę na oczekiwane wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu w kolejnych latach takich segmentów rynku, jak m.in. rozwiązania chmurowe (cloud), XaaS (Anything as a Service, „wszystko jako usługa”), czy cyberbezpieczeństwo. Jednocześnie Grupa stara się odpowiedzieć na zgłaszany popyt w tych obszarach, co prezentują da slajdy z prezentacji inwestorskiej, zamieszczone poniżej. Perspektywy przed Grupą skomentował także prezes AB S.A., Andrzej Przybyło.
Kiedy debiutowaliśmy na GPW mieliśmy przychody na poziomie 1 mld zł, a obecnie to już 14 razy tyle. Widzimy i przewidujemy siłę rynków, na których działamy. Transformacja cyfrowa przybrała już wymiar kuli śnieżnej, dzięki czemu widzimy wzmożony popyt na sprzęt, oprogramowanie i usługi zarówno ze strony segmentu konsumenckiego, jak również ze strony biznesu i instytucji. Inwestowaliśmy m.in. w zespół inżynierski i dział VAD, we własną platformę chmurową, jak również w certyfikujące i szkolące Centrum Kompetencyjne AB – obszary te zyskują wciąż na znaczeniu i wspierają umacnianie pozycji lidera rynku. Myślimy i działamy długoterminowo z ostrożnością wpisaną w kulturę organizacyjną, dzięki czemu rozwijamy się bez względu na uwarunkowania zewnętrzne.
Rynek w Polsce przyspieszył w drugim kwartale, rosnąc w tempie dwucyfrowym. Nie widzimy oznak spowolnienia, jednocześnie dostrzegamy wzrost zainteresowania naszą ofertą produktów, m.in. otwiera się wiele dużych przetargów, a firmy widzą możliwości optymalizacji kosztów dzięki automatyzacji procesów. Na znaczeniu zyskał również obszar cyberbezpieczeństwa. Jednocześnie zabezpieczyliśmy dostępność towarów i mamy nie tylko silne finanse, ale również najlepszą logistykę. Daje to dobrą perspektywę na kolejne okresy – skomentował Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A.
Źródło: Emitent, Context.
AB chce pozostać spółką wypłacającą dywidendę. W 2020 roku spółka powróciła do wypłat, a dywidenda wyniosła 0,44 zł na akcję, w 2021 roku rosnąc do 1 zł na akcję. Przedstawiciele spółki wskazali, że w tym roku też chcieliby wypłacić dywidendę, widząc takie zainteresowanie zarówno ze strony inwestorów indywidualnych, jak i finansowych. AB prowadzi także skup akcji własnych.
Podsumowanie
Grupa AB wypracowała kolejny, trzeci z rzędu, wzrostowy i rekordowy rok pod względem wypracowanych zysków. Choć w roku obrotowym 2021/2022 koszty SG&A rosły nieco szybciej niż przychody (dynamika +8,8% rdr. na kosztach wobec +7,3% rdr. na przychodach), to różnica ta nie była duża, a jednocześnie z nawiązką udało się to zrekompensować wyższą pierwszą marżą (3,77% wobec 3,62% rok wcześniej). W efekcie Grupa zamknęła rok z rekordowym zyskiem netto na poziomie 151,1 mln zł (+22,1% rdr.).
Sam IV kw. roku obrotowego 2021/2022 również prezentuje się pozytywnie. Choć spadkowi uległa pierwsza marża (3,9% wobec 4,4% rok temu), to jednocześnie koszty SG&A spadły w tym okresie o 9,4% rdr. W efekcie przy wzroście przychodów o 7,9% rdr., do 3,20 mld zł, zysk na sprzedaży wzrósł o 16,2% rdr., do 40,4 mln zł. Kwartał zamknął się z zyskiem netto na poziomie 30,1 mln zł (+14,5% rdr.).
Spółka zwróciła uwagę na utrzymujące się pozytywne perspektywy dalszego wzrostu biznesu, akcentując trwający trend cyfryzacji i rozwój tzw. „domyślności cyfrowej”. Jednocześnie wiele obszarów i segmentów rynku, w których Grupa jest obecna, ma rosnąć w tempie dwucyfrowym w najbliższych latach, jak wskazują szacunki. Zarząd odniósł się także do krótkoterminowych perspektyw, zwracając uwagę, że obecnie nie widzi spowolnienia, a wręcz przeciwnie – obserwuje wzrost zainteresowania ofertą produktową.