Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

SII optuje za niższym progiem przejęcia kontroli oraz za zmianą warunków „wyciskania” akcjonariuszy

W związku z prowadzonym przez Ministerstwo Finansów procesem konsultacyjnym projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych przedstawiło stanowisko do przygotowywanego przez Ministerstwo projektu ustawy. W swojej opinii SII optuje m.in. za niższym progiem przejęcia kontroli oraz za zmianą warunków „wyciskania” akcjonariuszy.

SII od lat walczy o zmianę przepisów

SII na przestrzeni ostatnich lat wielokrotnie i bardzo aktywnie podejmowało działania mające na celu doprowadzenie do zmian w przepisach dotyczących wezwań, każdorazowo podkreślając, że obecne rozwiązania prawne uderzają w interesy akcjonariuszy mniejszościowych. Stowarzyszenie kierowało m.in. dwukrotnie skargi do Komisji Europejskiej wskazując na wadliwość obowiązujących w Polsce regulacji (dot. progu przejęcia kontroli) i ich sprzeczność z przepisami unijnymi. SII uczestniczyło też w pracach nad poprzednim projektem przepisów dotyczących wezwań, który ostatecznie trafił do ministerialnej „szuflady”. Ponadto Stowarzyszenie adresowało liczne pisma do Komisji Nadzoru Finansowego i Ministerstwa Finansów w przedmiocie wadliwości obowiązujących przepisów, a w jednej ze spraw dotyczącej ustalania ceny w wezwaniach w związku z pośrednim nabyciem akcji, po latach walki uzyskało pozytywny wyrok Sądu Najwyższego. Warto też wspomnieć, że również w poprzednim roku Stowarzyszenie pozostawało aktywne, odbyło m.in. ważne spotkanie w sprawie zmiany przepisów z przedstawicielami Ministerstwa Finansów oraz KNF, a ponadto skierowało kolejną petycję do Ministerstwa w sprawie konieczności niezwłocznego wdrożenia zmian w przepisach.

 

Dlatego też Stowarzyszenie z dużym zadowoleniem przyjęło informację o rozpoczęciu procesu legislacyjnego mającego doprowadzić do nowelizacji przepisów w duchu zgodności z przepisami unijnej dyrektywy 2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia i wynikającymi z niej standardami ochrony inwestorów indywidualnych.

Zmiany idą w dobrym kierunku, ale…

Większość zaproponowanych zmian w przepisach o wezwaniach na akcje należy ocenić pozytywnie. Służyć one będą bowiem zarówno zwiększeniu ochrony inwestorów indywidualnych jak i bezpieczeństwa oraz atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego. W szczególności odejście od funkcjonowania dwóch progów wezwań na akcje na rynku regulowanym jest krokiem w dobrym kierunku. Niemniej choć ogólny kierunek zmian SII ocenia pozytywnie, to są obszary, które wymagają dodatkowych korekt, aby zapewnić właściwy poziom bezpieczeństwa inwestorom giełdowym, szczególnie akcjonariuszom mniejszościowym. Wskazać tu można np. próg przejęcia kontroli ustalony w projekcie na poziomie 50%. W opinii SII  jest on zdecydowanie za wysoki i odrealniony od sytuacji rynkowej, bo w praktyce do przejęcia kontroli dochodzi już po uzyskaniu 33% głosów w spółce i taki właśnie próg jest najczęściej spotykanym rozwiązaniem w Unii Europejskiej. Inną kwestią na którą SII zwróciło uwagę jest konieczność zaimplementowania zmian, które znacznie bardziej będą chronić akcjonariuszy mniejszościowych w procesie przymusowego wykupu, szczególnie w zakresie warunków cenowych oferowanych akcjonariuszom mniejszościowym, które w praktyce zdecydowanie zbyt często odbiegają od warunków uczciwych.

 

SII w przekazanej opinii wyartykułowało także kilka innych uwag. Z pełną treścią opinii SII można zapoznać się tutaj.