Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Omówienie wyników finansowych Grupy UNIMOT za I półrocze 2019 r. i planów na przyszłość

Temat czatu: Omówienie wyników finansowych Grupy UNIMOT za I półrocze 2019 r. i planów na przyszłość

Data: piątek, 23 sierpnia, godz. 10:00

 

 

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Marek Moroz, Wiceprezes Zarządu ds. FinansowychMarek Moroz
Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych

Od 1991 roku pracował w bankowości inwestycyjnej  (M&A, rynki kapitałowe) dla kilku banków i firm doradczych, m.in. S.G. Warburg, HSBC i Citi-Handlowy – łącznie 18 lat. Przez 4 lata był Dyrektorem Biura Inwestycji Kapitałowych PKN Orlen, a przez 2 lata pracował dla GK Energa (w tym m.in. jako Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Energa Wytwarzanie). Z UNIMOT związany od 2017 r., w Zarządzie od sierpnia 2018 r.

Grupa UNIMOT

UNIMOT S.A. jest niezależnym importerem paliw ciekłych i gazowych, który w swojej ofercie posiada: olej napędowy, biopaliwa, gaz LPG, gaz ziemny oraz energię elektryczną. Multienergetyczna oferta spółki obejmuje zarówno hurtową sprzedaż paliw dla klienta biznesowego, jak również sprzedaż detaliczną gazu propan-butan, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej. UNIMOT buduje także sieć stacji paliw w Polsce pod marką AVIA na podstawie umów franczyzowych typu master franchising.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą UNIMOT, który odbędzie się 23 sierpnia (piątek) o godz. 10:00. Na pytania inwestorów odpowie Marek Moroz, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Grupy UNIMOT. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Dzień dobry, witam Państwa serdecznie i zapraszam do zadawania pytań!

 

Ewa_71: Dlaczego spółka wyzbywa się sporej części dywizji gazowej? Wcześniej roztaczaliście dość pozytywne plany wokół tego biznesu?

 

Marek Moroz: W segmencie gazu ziemnego chcemy się koncentrować na wybranych aktywach. Dlatego dalej będziemy rozwijali się głównie poprzez spółkę UNIMOT System zajmującą się dystrybucją i sprzedażą gazu ziemnego, której sytuacja operacyjno-finansowa uległa od połowy 2018 r. znacznej poprawie. Umożliwi to naszemu segmentowi gazu ziemnego generowanie dodatniej EBITDA, która będzie pozytywnie kontrybuowała do EBITDA całej Grupy UNIMOT. Działanie jest zgodne z naszą Strategią na lata 2018-2023.

 

Mateusz Szczepanik: Czy zakup Oleju Po Onico od Ing Banku Śląskiego było kupione w dużo lepszej cenie jakich oszczędności można spodziewać się na wyniku 3Q dzieki temu zakupowi ?

 

Marek Moroz: Transakcja dla nas ma charakter operacyjnego zakupu towaru. Jej opłacalność ocenimy po dokonaniu sprzedaży tego wolumenu.

 

Mateusz Szczepanik: Widać pierwszą reakcje, nowych klientów którzy po problemach Onico okazali chęć współpracy z Unimot , czy dużo klientów jest do przejęcia jak to wygląda?

 

Marek Moroz: Oczywiście osiągamy ostatnio wyższe wolumeny, co widać po przychodach za lipiec br., które w środę podaliśmy do publicznej wiadomości. Pozyskaliśmy ostatnio nowych klientów, w tym też dotychczasowych klientów ONICO. Część z nich była już również naszymi klientami tylko zwiększyła wolumeny odbioru od nas. Ten pozytywny dla nas trend widzimy w segmentach ON i BIO, a w mniejszej skali w LPG.

 

Mateusz Szczepanik: W lipcu bieżącego roku rekordowe przychody gratulujemy, natomiast jak średnio wyglądały marże premia lądowa ? Jak można porównać to do średniej z 1 i 2Q ?

 

Marek Moroz: W lipcu premia lądowa była podobna do drugiego kwartału. W sierpniu widzimy lekką poprawę.

 

Mateusz Szczepanik: Kolejne pytanie odnośnie rynku Chińskiego, jak oceniacie pierwszą styczność z rynkiem? Jakiego zysku można się spodziewać z pierwszych 40ton sprzedaży ?

 

Marek Moroz: Póki co znaleźliśmy lokalnych partnerów, przekonaliśmy ich do współpracy i dostarczyliśmy pierwsze zamówienia na oleje silnikowe AVIA. Teraz czekamy jak nowe produkty przyjmie rynek i od tego uzależniamy kolejne działania.

 

Mateusz Szczepanik: Witam Serdecznie, Czy segment asfaltów potrzebuje jakiś nakładów inwestycyjnych? I Czy jakieś grono klientów już jest? Jak duży to jest rynek jakiego wyniku można się spodziewać z tego segmentu do końca 2019r?

 

Marek Moroz: Rynek asfaltu w 80% jest zaspakajany przez krajowych producentów, a ok. 20% to import. Szacujemy, że wielkość rocznej konsumpcji w Polsce to ok. 1 mln ton. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku nasz dział asfaltów będzie miał ok. 10% udział w rynku.

 

Nowy: Czy widzą Państwo szanse na kolejną korektę tegorocznych prognoz finansowych?

 

Marek Moroz: W sierpniu br. podnieśliśmy prognozę o ponad 30% do poziomu 46,2 mln zł skonsolidowanej EBITDA skorygowanej. Rzeczywiście widzimy pozytywny wpływ na nasze wyniki z tytułu m.in. przejęcia części klientów ONICO, co powinno przełożyć się na wyższe przychody w II połowie roku i w konsekwencji wyższą EBITDA skorygowaną. Natomiast pamiętajmy o otoczeniu makro, jak również o wyborach parlamentarnych, dla których rynek paliwowy może być wrażliwy. Przypuszczam, iż w oparciu o wyniki III kw. będziemy mogli ocenić czy i jak dużo jesteśmy w stanie podnieść tegoroczną prognozę.

 

akcjonariusz535szt: Jaki wpływ na działalność spółki ma gwałtowny spadek (wahania) cen ropy na światowych giełdach, jaki obserwujemy od kilku miesięcy ?

 

Marek Moroz: Spadki cen ropy naftowej generalnie wpływają pozytywnie na naszą działalność.

 

Mateusz Szczepanik: Czy Unimot ma jakiś kolejny Kraj na celowniku poza Ukrainą i Chinami na rozwijanie sieci Avia?

 

Marek Moroz: Sieć stacji benzynowych pod marką AVIA rozwijamy wyłącznie w Polsce i na Ukrainie. Na rynku chińskim oraz na Ukrainie sprzedajemy oleje silnikowe pod marką AVIA. Nie planujemy w tym momencie rozwoju sieci AVIA poza powyższymi krajami.

 

Artur82: Jakie są finalne łączne roczne oszczędności, które znaleźli państwo w toku działań restrukturyzacyjnych? Czy proces restrukturyzacji został już w całości zakończony?

 

Marek Moroz: W skali całego roku oszczędności wynoszą ponad 13 mln zł. Częścią programu restrukturyzacyjnego była również sprzedaż biznesu butli LPG (marzec-czerwiec 2019), w wyniku której odeszło ok. 20 osób. Zarząd dąży do tego, aby w trakcie całego 2019 roku zachować wysoką dyscyplinę kosztową.

 

Książę: Jak wygląda w Unimocie kwestia rotacji pracowników (pomijając kwestie zwolnień restrukturyzacyjnych). Czy trudno jest społce utrzymać zespół kluczowych pracowników?

 

Marek Moroz: Na poziomie tzw. N-1 czyli dyrektorów raportujących do członków Zarządu odszeszła na przełomie roku jedna osoba. Oceniałbym, iż kluczowa kadra jest bardzo stabilna z czego się bardzo cieszymy. Natomiast cały czas do Grupy przychodzą dodatkowe osoby, które pozyskują nowe przychody, przykładowo zespół asfaltów, dodatkowi dyrektorzy handlowi w Tradea czy też zespół menedżerski w AVII.

 

Tom: Czy wszystkie stacje avia są zaopatrywane w paliwa via Unimot ? Czy dostarczacie tez coś dodatkowo ?

 

Marek Moroz: UNIMOT dostarcza ok. 75% całego wolumenu ON sprzedawanego na stacjach sieci AVIA. Dostarczamy również LPG oraz produkty pozapaliwowe.

 

Miły: Czy blinke traktowane jest przez Unimot wyłącznie w kategorii inwestycji udziałowej, czy też jest elementem budowania strategii rozwoju w innych segmentach niż tylko dieslowskim?

 

Marek Moroz: W blinkee.city mamy 20% udział oraz porozumienie z pozostałymi wspólnikami o potencjalnym wspólnym wyjściu z inwestycji za kilka lat. Z tego punktu widzenia jest to inwestycja kapitałowa. Natomiast bardzo cieszymy się, iż dzięki wspólnemu wysiłkowi wszystkich udziałowców ostatnie miesiące bardzo zdynamizowały przychody spółki, także nasze wewnętrzne budżetowe założenia na 2019 powinny zostać wykonane.

 

inv: chciałbym zapytać o sektor tradingu gazu ziemnego, a konkretnie o Waszą spółkę Unimot Energia i Gaz. W poprzednich raportach rocznych, od 2014 r. dokapitalizowaliście tą spółkę kwotą 3,5 mln (kilkukrotne podnoszenie kapitału). W czerwcu i lipcu tego roku ponownie podnieśliście kapitał, w sumie o 2 mln. Przez 4 lata spółka "zassała" więc ok. 6 mln, a dalej działalność w sektorze tradingu gazu jest nierentowna (EBITDA -0,3 mln zł). Proszę mnie przekonać, że ta inwestycja ma biznesowe uzasadnienie.

 

Marek Moroz: UNIMOT Energia i Gaz jest spółką, która została zawiązana w 2016 roku, aby sprzedawać energię elektryczną i gaz ziemny do biznesowych odbiorców końcowych. W spółce tej nie mamy klientów detalicznych. Spółka ta również nie prowadzi tradingu. Rozwija się lepiej niż założony biznes plan. Mamy nadzieję, że w tym roku osiągnie zysk EBITDA, który zgodnie z biznes planem z 2016 r. był zakładany na rok 2020.

 

Gwidon: Dzień dobry. Mam pytanie, czy utworzenie segmentu asfaltowego spółki, o którym niedawno informowano, wiązało się z jakąś transakcją gotówkową (przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa), czy też było to jedynie przejęcie zespołu pracowników, którzy i tak odchodzili z poprzedniego miejsca pracy. Jakiego rzędu przychodów w tym segmencie spodziewa się spółka w 2019 roku.

 

Marek Moroz: Pozyskanie zespołu asfaltowego nie wiązało się z wydatkami kapitałowymi po naszej stronie. Mamy nadzieję, iż od września nasi koledzy rozpoczną aktywną działalność handlową, a II połowa sierpnia służy wznowieniu relacji tak z dostawcami, jak i klientami.

 

Mateusz Szczepanik: Czy aktualne sprzyjające warunki w fotowoltaice mogą w jakiś sposób wpłynąć na wyniki grupy? Jeśli tak to w jaki sposób? Spólka myślała nad własnymi farmami?

 

Marek Moroz: Nasza aktywność w zakresie fotowoltaiki polega na obsłudze np. w zakresie bilansowania i odkupu energii elektrycznej od istniejących farm fotowoltaicznych (spółka Tradea). Dodatkowo, UNIMOT Energia i Gaz zajmuje się pozyskiwaniem klientów biznesowych dla jednej z firm instalującej panele fotowoltaiczne otrzymując z tego tytułu prowizje. Grupa UNIMOT nie planuje budowy własnych farm fotowoltaicznych.

 

Warszawiak: Czy wzrost przychodów lipcu związany jest z przejęciem klientów od Onico?

 

Marek Moroz: Jak wspomnieliśmy wcześniej, nasz ponad 50% wzrost przychodów w lipcu r/r wynika zarówno ze wzmożonego popytu od naszych dotychczasowych klientów, ale również z przejęcia dotychczasowych wolumenów ONICO.

 

makler: Jak Unimot widzi wieloletnią perspektywę rynku diesla, szczególnie w dobie bardzo dynamicznego rozwoju samochodów elektrycznych. Co stanie się ze spółką za np. 5 czy 10 lat? Czy państwa przemyślenia w budowaniu strategii wybiegają aż tak daleko?

 

Marek Moroz: Zgodnie z naszą strategią obowiązującą do roku 2023 nie widzimy większych zagrożeń dla poziomu konsumpcji diesla w Polsce. Co więcej, uważamy, że konsumpcja krajowa diesla będzie się dalej rozwijała wraz ze wzrostem PKB.

 

akcjonariusz535szt: Jak przebiega program otwierania nowych stacji należących do Unimot i franczyznowych ?

 

Marek Moroz: W II kwartale br. nastąpił przegląd wyników całej naszej sieci AVIA. Zrezygnowaliśmy ze współpracy z kilkoma parynerami, a w to miejsce pozyskaliśmy kilku nowych, także liczba stacji w sieci jest na podobnym poziomie tj. 46 stacji. UNIMOT jest nadal bardzo zainteresowany dalszym rozwojem sieci, natomiast większą uwagę bedziemy przykładać do jakości pozyskiwanych stacji (mierzonych wolumenem sprzedaży ON), a nie parametrem liczby stacji.

 

mmmaslov: Czy można uznać, że problemy z początku 2018 roku macie Państwo za sobą?

 

Marek Moroz: Mamy taką nadzieję. Przypomnę tylko, iż kłopoty I pólrocza 2018 r. nie miały miejsca w poprzednich latach i z naszej perspektywy były incydentalne.

 

Giełdziarz: Czy działalność Avia na Ukrainie docelowo będzie dla spółki bardziej rentowna niż na terenie Polski?

 

Marek Moroz: W Polsce i na Ukrainie model naszego działania jest odmienny. na Ukrainie koncentrujemy się na franczyzie stacji AVIA i opłatach z tego tytułu. Natomiast nie hurtujemy tam dieslem. W Polsce naszą kluczową działalnością jest import i działalność hurtowa w dieslu. Sieć AVIA służy przede wszystkim zapewnieniu wysokiego i stabilnego poziomu odbioru paliw.

 

Giełdziarz: Czy jest w państwa planach rozwój stacji Avia w innych krajach ościennych niż Ukraina?

 

Marek Moroz: Tak jak pisaliśmy wcześniej - na chwilę obecną nie ma takich planów.

 

Giełdziarz: Czy spółka widzi szanse na utrzymanie premii lądowych na obecnym poziomie przez dłuższą część drugiego półrocza? Jakie są państwa prognozy?

 

Marek Moroz: Widzimy, że wysokie poziomy premii lądowej utrzymują się w III kwartale, ale w związku niższymi kosztami NCW, w IV kw. spodziewamy się nieco niższych. Nie powinno mieć to jednak wpływu na poziomy naszych marż.

 

D. Marszałek: Jakie łączne środki dotychczas spółka zaangażowała w blinkee?

 

Marek Moroz: 2 mln zł - zakup nowych udziałów, otwarta linia finansowa - do 7,5 mln zł

 

D. Marszałek: Czy projekt tankuj 24 został spisany przez państwa na straty, czy jest szansa, że jeszcze coś z tego biznesu będzie?

 

Marek Moroz: Tak, dokonaliśmy odpisu w 2018 (ok. 1 mln zł).

 

Aga: Czy spółka rozważała może samodzielne inwestycje w farmy fotowoltaiczne?

 

Marek Moroz: Tak jak odpowiedzieliśmy poprzednio - nie ma takich planów.

 

mmmaslov: Widziałem, że macie Państwo bardzo ambitny cel jeżeli chodzi o liczbę stacji do 2023. Organicznie, czy jakieś przejęcia?

 

Marek Moroz: Co do zasady planujemy rozwój organiczny. Natomiast stale przyglądamy się również dostępnym projektom akwizycyjnym.

 

Sabas: Ile pracowników Onico trafiło do tej pory do grupy Unimotu?

 

Marek Moroz: Tak jak komunikowaliśmy - podpisaliśmy umowę na podstawie której przejęliśmy 11-osobowy zespół asfaltów, który dotychczas pracował dla ONICO.

 

Florian: Czy transakcja zakupu oleju napędowego od ING może korzystnie wpłynąć na wyniki Unimotu?

 

Marek Moroz: Mamy nadzieję, że jest to transakcja korzystna zarówno dla ING, jak i dla nas. Jak wspomnieliśmy wcześniej - wyniki tego zakupu będą znane po sprzedaży.

 

Florian: Jak Pan ocenia lipiec i sierpień? Czy w tym okresie można zaobserwować utrzymanie bardzo pozytywnych tendencji w Państwa biznesie, które były widoczne w pierwszym półroczu?

 

Marek Moroz: Zarówno lipiec, jak i początek sierpnia br. wyglądają obiecująco w perspektywie 3Q2019 (porównując do budżetu).

 

mmmaslov: Macie Państwo zamiar budować stacje benzynowe w Chinach? Skąd ten pomysł?

 

Marek Moroz: Nie w najbliższej perspektywie

 

Irena: Czy stosunek banków do Unimotu zmienił się in minus po wydarzeniach związanych z Onico?

 

Marek Moroz: Nasze umowy z 4 głównymi bankami zostały odnowione. Na koniec czerwca 2019 wszystkie kowenanty bankowe są spełnione. Teraz pokazaliśmy solidne wyniki, mamy także nadzieję na dobrą II połowę roku. W podsumowaniu - wydaje się, że mamy mocne argumenty na przyszłe rozmowy z bankami.

 

fff: Czy od 2020 roku zamierzacie wypłacać dywidendy?

 

Marek Moroz: Zgodnie z polityką dywdendową, w przypadku osiągnięcia w danym roku obrotowym zysku netto będzie rekomendował Walnemu Zgromadzeniu Spółki corocznie wypłatę dywidendy w wysokości minimum 30% z wypracowanego w danym roku obrotowym jednostkowego zysku netto.

 

Marek Moroz: Bardzo dziękujemy za udział w czacie. Zostało nam trochę pytań, na które postaramy się odpowiedzieć w ciągu kilku najbliższych dni. W międzyczasie zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej i kontaktu z naszym Zespołem IR.

Odpowiedzi na pozostałe pytania

Jaką sprzedaż spółka osiągnęła dotychczas na rynku chińskim?

Na rynku chińskim prowadzimy obecnie sprzedaż olejów pod marką AVIA – spółkę temu dedykowaną uruchomiliśmy listopadzie 2018 r. Znaleźliśmy już lokalnych partnerów, przekonaliśmy ich do współpracy i dostarczyliśmy pierwsze zamówienia. Teraz czekamy jak nowe produkty przyjmie rynek. Wielkość sprzedaży określiłbym jako testową.

 

Czy spółka ma wystarczająco dużo środków aby sfinansować ostatnio obserwowany obrót paliwami, zakładając, że podobna tendencja sprzedażowa jak w lipcu utrzymałaby się w kolejnych miesiącach?

Tak, posiadamy wystarczające finansowanie na bieżącą działalność.

 

Jakich przychodów spodziewacie z segmentu asfaltowego?

Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o szczegółach. Zespół zaczął pracę w połowie sierpnia – efekty będzie można ocenić dopiero za jakiś czas. Jesteśmy bardzo dobrej myśli – rynek jest duży (ok. 200 tys. ton importu rocznie), a zespół, który przejęliśmy to wg nas najlepsi specjaliści w Polsce.

 

Jakie są przychody Franczyzowe stałe z jednej stacji paliw Avia w Polsce a jakie korzyści ze stacji paliw na Ukrainie skoro nie dostarczacie tam paliwa.

Na Ukrainie współpracujemy z partnerem (Grupa Wexler), która u naszych wschodnich sąsiadów zarządza siecią ponad 120 stacji i zarabiamy na opłatach franczyzowych. W Polsce, sieć stacji AVIA jest dla nas dodatkowo istotnym kanałem dystrybucji paliw.

 

Czy na stacjach avia będą ładowarki do samochodów elektrycznych ?? I kiedy stacje avia wyjdą z miast powiatowych i będą bardziej widoczne przy bardziej ruchliwych trasach ?

Sieć stacji AVIA rozwijania jest równomiernie nie tylko w miastach powiatowych, ale także w miastach dużych i przy drogach krajowych. Najlepszym tego przykładem są lokalizacje stacji AVIA w Częstochowie, Lublinie, Krakowie, Poznaniu, Radomiu, Wrocławiu czy w Warszawie. Natomiast sieć nie ma aktualnie planu instalacji ładowarek elektrycznych na stacjach, co nie znaczy, że w przyszłości może to ulec zmianie.

 

Pytam ponownie o poziom planowanej dywidendy za 2019r przy założeniu dowiezienia prognoz

Zgodnie z polityką dywidendową, w przypadku osiągnięcia jednostkowego zysku netto Zarząd będzie rekomendował WZ wypłatę dywidendy w wysokości minimum 30% zysku. Dokładny poziom będzie zależał między innymi od naszej aktualnej (na dzień rekomendacji) i przewidywanej sytuacji operacyjno-finansowej.

 

Dywidenda jest wypłacana od jednostkowego zysku netto, a nasza prognoza obejmuje skonsolidowaną EBITDA skorygowaną.

 

Czy fuzja Orlenu z Lotosem może powoda zagrożenia dla rentowności Unimot że względu na spadek marż?

W potencjalnej fuzji upatrujemy raczej pozytywnego wpływu dla UNIMOT. Na rynku mówi się o konieczności pozbycia się przez oba koncerny części stacji paliw, zwolnienia części pojemności magazynowych czy zmianie polityki koncernów w kierunku wyższych marż.

 

Czy przewidują państwo wzrost premii lądowej na skutek bankructwa Onico?

Ciężko połączyć te sprawy. W kontekście problemów naszego konkurenta korzystamy głównie na dodatkowych wolumenach, które odbierają od nas zarówno dotychczasowi, jak i nowi klienci.

 

Jakie działania podejmuje spółka w celu poprawy kursu i związanych z tym zysków mniejszych akcjonariuszy?

Od kilku kwartałów ciężko pracujemy, żeby sytuacja operacyjno-finansowa Grupy uległa znaczącej poprawie. Dzisiaj mogę powiedzieć, że tak się stało, co widzicie Państwo w naszych historycznie dobrych wynikach finansowych i podwyższeniu prognoz finansowych na bieżący rok.

 

Patrząc na kurs akcji UNIMOT widzimy, że rynek to docenił – mniej więcej od końca stycznia br. obserwujemy wyraźny wzrost wartości rynkowej UNIMOT S.A. Mamy nadzieję, że dzięki kolejnym dobrym wiadomościom dotyczącym rynku, bieżącej działalności oraz oczekiwaniom na przyszłość -trend ten będzie się utrzymywał.

 

Jednocześnie, przykładamy dużą wagę do obszaru relacji inwestorskich – nasz zespół dba o obszerne i aktualne informacje na stronie internetowej oraz przygotowuje dodatkowe, niewymagane przez prawo, materiały informacyjne. Jako Zarząd spotykamy się bardzo aktywnie z przedstawicielami funduszy inwestycyjnych oraz domów maklerskich. Jesteśmy aktywni w prowadzeniu chatu, czy na spotkaniach z inwestorami indywidualnymi w Karpaczu. Staramy się także wesprzeć płynność naszych akcji poprzez szerszą niż jeszcze kilka miesięcy temu – współpracę z animatorem.

 

Jakie są przyczyny ujemnych przepływów finansowych/operacyjnych mimo zanotowanego zysku?

Ujemne przepływy wynikają przede wszystkim z przyrostu stanu zapasów, który jest wynikiem zwiększonej sprzedaży. Przełom drugiego i trzeciego kwartału to okres wzmożonej sprzedaży paliw ciekłych, co niesie za sobą konieczność zapewnienia stanów magazynowych pozwalających na utrzymanie ciągłości sprzedaży. Chciałbym jednak zauważyć, że jednocześnie nastąpiła poprawa wskaźników efektywności r/r.

 

Czy zarząd myśli o skokowym zwiększeniu ilości stacji Avia i kupnie jakiejś całej mniejszej sieci i czy do tego mógłby potrzebować nowej emisji akcji czy raczej wystarcza środki własne i kredyty ?

Rozwój sieci stacji AVIA jest nastawiony na pozyskiwanie pojedynczych stacji, ale nie wykluczamy kupienia mniejszej sieci stacji, jeżeli pojawi się taka okazja i będzie to uzasadnione biznesowo. Sposób finansowania ew. zakupu sieci będzie brany pod uwagę jako jeden z czynników determinujących taki zakup.

 

Jaki łączny wpływ na wynik będzie miało pozbycie się dywizji gazowej?

Częściowa dezinwestycja w biznesie gazu ziemnego to dla nas bardzo korzystne rozwiązanie – zostawiamy w strukturach Grupy UNIMOT System (którego sytuacja finansowa systematycznie się poprawia), a rezygnujemy z pozostałych aktywów. Pozwoli to na szybsze wygenerowanie pozytywnej EBITDA przez segment gazu ziemnego. Sama transakcja nie będzie mieć wpływu na rachunek wyniku Grupy Kapitałowej UNIMOT.

 

Dzień dobry, chciałbym zapytać o spółkę unimot energia i gaz. Nabyliście ją Państwo na początku 2016 r. i dokapitalizowaliście kwotą ok. 6 mln zł (ostatnie podniesienia kapitału w czerwcu i lipcu br.- oba po 1 mln zł). Jeśli dobrze czytam sprawozdanie finansowe, to ta spółka jest wciąż nierentowna. Proszę mnie przekonać o sensowności biznesowej tego przedsiewzięcia.

Przez poprzednie lata spółka UNIMOT Energia i Gaz rzeczywiście osiągała ujemny wynik, natomiast było to zgodne z założeniami jakie mamy w biznes planie. Wynika to ze specyfiki prowadzonego biznesu – na bieżąco ponosimy koszty funkcjonowania (w tym prowizje), a przychody pojawiają się dopiero w przyszłości, w momencie wejścia w życie podpisanych umów na dostawy.

 

Niemniej jednak, spółka performuje lepiej od założeń – w I półroczu 2019 r. osiągnęła już dodatni wynik netto, czego jednak bezpośrednio w sprawozdaniu Pan nie zobaczy (część wyniku znajduje się w segmencie energia elektryczna (razem z wynikiem Tradea), a część w segmencie gaz ziemny (razem z wynikiem spółek gazowych oraz UNIMOT S.A.)). W biznes planie zakładaliśmy, że spółka osiągnie dodatni wynik na poziomie EBITDA dopiero w 2020 r.

 

Warto dodać, że przyszłe przychody z podpisanych do końca I półrocza br. umów przez UEiG wynoszą już 119 mln zł, co przełoży się na zysk ze sprzedaży na poziomie ponad 11 mln zł (piszemy o tym w raportach i prezentacjach wynikowych).

 

Jakie ryzyka niosą dla spółki zawirowania na międzynarodowych rynkach? Mam na myśli wojnę handlową wpływającą na ceny surowców? Czy spółka przygotowuje się na te zagrożenia?

Przede wszystkim podkreślam, że nasza działalność importowa jest w pełni zabezpieczona przed zmianą cen oleju napędowego oraz zmianami kursów walut – głównie poprzez kontrakty terminowe.

 

Ale oczywiście jesteśmy zależni od otoczenia – wojna handlowa może np. doprowadzić do spowolnienia gospodarczego i wyhamowania konsumpcji, co będzie miało oczywiście negatywny wpływ na popyt. Z drugiej strony spowolnienie takie spowoduje spadek cen commodities, co obniża nasze koszty (głównie finansowania) i zwiększa marże.

 

Czy spółka w pełni zabezpiecza ryzyko walutowe i ryzyko zmiany kursu ropy?

Tak, w pełni zabezpieczamy zarówno należności i zobowiązania w walutach obcych, jak i cenę oleju napędowego.

 

Jest jakiś sposób aby w dowolnej chwili przykładowy Kowalski był w stanie wyliczyć premię lądową jak to zrobić najprościej ?

Obliczanie premii jest niestety nieco problematyczne, ponieważ opiera się na danych, które nie są publicznie dostępne. Dodatkowo, aby móc analizować jej wiarygodne zmiany należy wszystko bardzo precyzyjnie kalkulować – są one bowiem często bardzo niewielkie, np. kilka dolarów.

 

Jakie są dalsze plany spółki względem Unimot System? Czy spółka bierze pod uwagę możliwość sprzedaży tej firmy? Jaka jest obecnie jej wartość w księgach Unimotu?

Nie wykluczamy, natomiast na chwilę obecną spółka ta pozostaje w strukturach Grupy. Obecnie wartość US w księgach to ok. 11 mln zł (blisko 59% udziałów), po transakcji dyzwinwestycyjnej będzie to ok. 24 mln zł.

 

Jak w pańskiej ocenie rynek zmieni się po ewentualnym zniknięciu z rynku Onico. Czy głównym beneficjentem tej zmiany będzie Unimot?

Nie chciałbym wypowiadać się tutaj co do przyszłości, ponieważ zależy ona od wielu czynników jednocześnie. Mogę natomiast potwierdzić, że UNIMOT jest beneficjentem wspomnianej sytuacji, o czym wspominałem we wcześniejszych odpowiedziach.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie