Grupa PKP Cargo podała szacunkowe wyniki za pierwsze półrocze 2019 roku. Jak można wyliczyć na ich podstawie w II kw. strata netto wyniosła około 3,8 mln zł.
Szacunkowe przychody Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2019 roku wyniosły 2,45 mld zł wobec 2,51 mld zł rok temu, a więc były o około 2,5% niższe rdr. Wynik EBITDA wyniósł 450,1 mln zł, a bez uwzględnienia wpływu MSSF 16 było to około 387 mln zł wobec 423 mln zł rok temu, co oznacza spadek o 8,5% rdr. Wynik operacyjny wyniósł natomiast 101,8 mln zł, a wynik netto 49,3 mln zł, jednak te dane nie są porównywalne rdr ze względu na wspomniany MSSF 16. Jednocześnie w raporcie podano, że przewieziona masa towarowa wyniosła 55,2 mln ton, podczas gdy przed rokiem było to 59,6 mln ton, co oznacza spadek o 7,4% rdr. Raport okresowy dotyczący pierwszego półrocza ma zostać opublikowany 22 sierpnia.
W samym II kw. 2019 roku przychody Grupy wyniosły około 1,19 mld zł wobec 1,31 mld zł rok temu, co oznacza spadek o 9,1% rdr. Z kolei wynik EBITDA bez uwzględniania wpływu MSSF 16 siegnęła około 159 mln zł wobec 223 mln zł przed rokiem, czyli była o około 28,6% niższa rdr. Jednocześnie przewieziona masa towarowa Grupy wyniosła około 26,6 mln ton wobec 30,2 mln ton rok temu, co oznacza spadek o 12% rdr.
Jak wynika z danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w czerwcu spadkowa tendencja przewozów towarów w Polsce przyspieszyła. Przewieziona masa towarów wyniosła 18,95 mln ton, co przełożyło się na spadek o 9% rdr. PKP Cargo podało w komunikacie prasowym, że przewiozło w czerwcu 7,7 mln ton towarów, podczas gdy rok temu bylo to 9,3 mln ton, co oznacza spadek o 17,2% rdr.
Główne powody takiej sytuacji to spadek przewozów kruszyw, węgla kamiennego oraz rud i wyrobów metalowych. Cały rynek kolejowy odczuwa skutki wstrzymania lub opóźnienia części dużych inwestycji infrastrukturalnych, gdyż to odbija się na wielkości przewożonego kamienia. Kolejarze wożą też mniej węgla, bo elektrownie i elektrociepłownie mają jeszcze spore zapasy surowca, a ponadto część bloków energetycznych jest w remontach. Na naszą niekorzyść działa też zmniejszenie produkcji przez branżę stalową, bo wozimy mniej rud metali oraz wyrobów gotowych – podsumował w komunikacie prasowym Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo.
Po publikacji szacunkowych wyników za pierwsze półrocze kurs akcji PKP Cargo otwarł się 0,9% poniżej zamknięcia z poprzedniej sesji, a do południa przecena powiększyła się do około 3,3%. W lipcu kurs akcji spółki systematycznie spadał, z 42 zł do 34 zł obecnie. Patrząc z szerszej perspektywy na wykres nastąpiło m.in. wyłamanie poniżej wsparcia w okolicach 38 zł. Kolejnych miejsc obrony można szukać już w okolicach 34 zł, jednak wydaje się, że najsilniejszym wsparciem jest obecnie szeroka strefa 27,50 zł – 31 zł.
PKP Cargo – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Zobacz także:
- Podcast Echa Rynku – Przecena na akcjach TIM i PKP Cargo
- PKP Cargo – dobre perspektywy, ale na horyzoncie duże nakłady inwestycyjne