Chat with us, powered by LiveChat

Wyniki spółek odzieżowych za 2017 rok. Wojas liderem

Skomentuj artykuł
bnenin - fotolia.com

Za nami publikacje raportów rocznych spółek. Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się wynikom, jakie w 2017 rok wypracowały firmy odzieżowe notowane na GPW. Spośród przeanalizowanych dziesięciu spółek, trzy odnotowały stratę netto, a kolejne trzy zarobiły mniej niż przed rokiem. Pozytywnie na tym tle wyróżniają się odzieżowi giganci, czyli takie firmy jak CCC i LPP, jednakże najmocniej procentowo wynik netto poprawił Wojas.

 

Spośród 10 wybranych do poniższej analizy spółek odzieżowych największym wzrostem skonsolidowanego zysku netto może się pochwalić Wojas. W ubiegłym roku firma wypracowała prawie 8-krotnie większy zysk netto w stosunku do danych za 2016 rok. Wyniósł on 14,378 mln zł. Wynikowi temu nie towarzyszył wzrost przychodów, które rok do roku zwiększyły się o zaledwie 3,4 procent. Za dobry wynik Wojasa odpowiada sprzedaż udziałów w Chochołowskich Termach. Zarząd spółki tłumaczy, że po osiągnięciu oczekiwanej stopy zwrotu postanowił wyjść z inwestycji i skupić się na rozwoju głównego biznesu. Oprócz tego firma zwraca uwagę na wyższą o prawie 30 procent sprzedaż online. W ubiegłym roku spółka otworzyła również dwa nowe salony za granicą. Oba znajdują się w Rumunii. Jeden z nich jest w Bukareszcie, a drugi w miejscowości Baia Mare.

 

Pozytywnie na tle innych spółek odzieżowych wypadają również tacy giganci jak CCC oraz LPP. Obuwnicza firma z Polkowic wypracowała w 2017 zysk netto na poziomie 302,3 mln zł, co jest wynikiem o 406 procent lepszym niż w 2016 roku. W tym okresie spółka zwiększyła powierzchnię handlową o niespełna 17 procent, co nominalnie daje wzrost powierzchni o prawie 80 tys. metrów kwadratowych. Nowe sklepy pojawiły się we wszystkich krajach, w których spółka jest obecna. Oprócz tego firma zaczęła sprzedawać swoje produkty w sklepach stacjonarnych w Mołdawii. W przypadku sprzedaży online CCC rozpoczęło działalność na rynku greckim oraz w Szwecji. W 2018 roku planuje otworzyć sklepy o łącznej powierzchni 110 tys. metrów kwadratowych, z czego ponad połowa ma dotyczyć sklepów umiejscowionych za granicą. 

 

Wyniki netto wybranych spółek odzieżownych wypracowane latach 2016-2017 (w mln zł)
Spółka 2016 2017
Wojas 1,806 14,378
CCC 59,700 302,300
LPP 174,775 440,774
Vistula 35,188 43,208
CDRL 14,027 13,431
Bytom 12,435 11,109
Monnari Trade  35,815 21,728
Gino Rossi 5,595 -4,175
Redan 4,633 -36,171
Próchnik -2,799 -64,504

Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdań finansowych spółek

 

W przypadku LPP wzrost zysku netto wyniósł 152 procent. W 2017 roku spółka zarobiła prawie 441 mln zł, a jej przychody wyniosły 7,03 mld zł (+16,8 procent rok do roku). Firma jest właścicielem sieci sklepów House, Cropp, Mohito, Sinsay oraz Reserved. Dwie ostatnie marki odnotowały największy wzrost przychodów w ubiegłym roku, który wyniósł 32,4 procent w przypadku Sinsay oraz o 17,3 procent w przypadku Reserved.

 

Znacznie mniejszy wzrost zysku w porównaniu z poprzednimi spółkami odnotowała Vistula. Firma zarobiła w 2017 roku o 23 procent więcej rok do roku. W sumie zysk netto grupy, do której należą takie marki jak Vistula, Wólczanka, Deni Cler oraz W.Kruk wyniósł 43,208 mln zł. Przychody sięgnęły 417,3 mln zł, co jest wynikiem o 15 procent lepszym niż rok wcześniej.

Spadek zysku netto

Wśród firm odzieżowych notowanych na GPW spadek zysku netto zanotował CDRL, Bytom oraz Monnari Trade. Spadek zysku netto w przypadku tych spółek wyniósł odpowiednio 4, 11 i 39 procent. CDRL, właściciel marki Coccodrillo wypracował przychody o 13,1 procent wyższe rok do roku, a na wynik netto niekorzystnie wpłynęły różnice kursowe. Na koniec ubiegłego roku spółka miała 500 punktów sprzedażowych, z czego 251 znajdowało się za granicą. W 2017 roku pierwsze salony pojawiły się w Iranie oraz w Serbii.

 

Spółka Bytom odnotowała 11-procentowy spadek zysku netto, mimo wzrostu przychodów o 21 procent. Z tego względu firma poinformowała, że w 2018 roku będzie się koncentrować m.in. na poprawie efektywności polegającej na zwiększeniu procentowej marży brutto, wzroście sprzedaży w przeliczeniu na jeden metr kwadratowy powierzchni handlowej i przestrzeganiu dyscypliny kosztowej.

 

Firma Monnari Trade zarobiła w 2017 roku 21,728 mln zł, czyli o 39 procent mniej niż przed rokiem. W tym czasie powierzchnia handlowa spółki wzrosła o 5,6 procent, przychody poszły w górę o 6,8 procent, a marża brutto wyniosła 55,4 procent (+0,9 punktów procentowych rok do roku). Oprócz rozwoju organicznego, w ciągu dwóch lat spółka zamierza przejąć podmiot z branży, który dzięki zastosowaniu efektów synergii, pozwoli się jej rozwinąć.

Te spółki odnotowały stratę

Zyskami za ubiegły rok nie mogą się pochwalić takie firmy odzieżowe jak Próchnik, Redan oraz Gino Rossi. Próchnik, czyli najdłużej notowana na warszawskiej giełdzie spółka straciła 64,504 mln zł. Ze względu na złą sytuację finansową pod koniec marca jej zarząd złożył wniosek o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego. Ze względu na brak decyzji sądu w tej sprawie, firma na początku maja poinformowała o starcie przygotowań wniosku o upadłość, jednocześnie deklarując realną szansę skutecznej restrukturyzacji. Więcej na temat spółki dowiecie się z pozostałych analiz przygotowanych przez SII.

 

Grupa Redan w ubiegłym roku straciła 36,171 mln zł. Strata jednostki dominującej wyniosła 20,319 mln zł. Spółka tłumaczy, że jest to efekt przeciwstawnych tendencji, jakie panują na rynkach, na których działa. W 2017 roku wynik części dyskontowej (marka Textilmarket) był o 46,4 mln zł niższy, natomiast wynik część modowej (marka Top Secret, Troll oraz Drywash) wzrósł o 10,5 mln zł.

 

W przypadku Gino Rossi skonsolidowana strata netto wyniosła 4,175 mln zł. Do spółki należy sieć sklepów o tej samej nazwie oraz marka Simple, dla której firma poszukuje nabywcy. Dzięki temu spółka będzie mogła skoncentrować się na działaniach związanych z marką Gino Rossi. W 2017 roku przychody spółki urosły o 7,8 procent, a jej wynik netto obciążyła strata z działalności zaniechanej w wysokości 14,7 mln zł.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie