Chat with us, powered by LiveChat

Rozwój segmentu gier free-to-play obciąża wyniki Artifex Mundi

Skomentuj artykuł
© liuzishan - Fotolia.com

Rozwijany segment gier free-to-play ciąży na wynikach Artifex Mundi, choć w przypadku tej spółki ważna jest również polityka rachunkowości i sposób rozliczania kosztów nowych gier. Jednocześnie niewielką poprawę pokazał segment gier premium.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

I półrocze 2017 roku

I półrocze 2016 roku

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

10 768

10 606

1,5%

Wynik brutto ze sprzedaży

4 575

6 291

-27,3%

Wynik operacyjny

2 979

4 335

-31,3%

Wynik brutto

3 318

4 283

-22,5%

Wynik netto

2 758

3 331

-17,2%

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Artifex Mundi nie rozpoznaje w kosztach bieżących kosztów związanych z pracami nad nowy grami. Koszty te są przenoszone na bilans spółki i znajdują się pod aktywem „Aktywowane koszty gier komputerowych”. Dopiero po premierze koszty są przenoszone z bilansu do rachunku zysków i strat (w segmencie premium rozliczane są z przychodami w stosunku 1:1, a w przypadku free-to-play amortyzacją liniową). Na razie żadna gra free-to-play nie miała premiery jednak dwie gry segmentu są rozwijane we współpracy z zewnętrznym wydawcą i spółka, na potrzeby księgowe, uznała je za produkty gotowe (Nightmares from the Deep, Kate Malone). W efekcie rozlicza koszty produkcji na etapie soft-launch, które generują zaledwie symboliczne przychody.

 

Segment gier free-to-play wygenerował w I półroczu 2017 roku 163,8 tys. zł przychodów. Strata operacyjna tego segmentu sięgnęła natomiast 1,4 mln zł. W I półroczu 2016 roku spółka nie odnotowała żadnych przychodów ani zysków/strat z tego segmentu. Z kolei segment gier premium odnotował 10,6 mln zł przychodów (+0,1% rdr) i zysk operacyjny na poziomie 4,4 mln zł (+2,1% rdr).

 

Na poziomie całej spółki zysk operacyjny wyniósł 3 mln zł i był mniejszy o 31,3% niż przed rokiem. Dynamika spadku zysku netto była nieco mniejsza dzięki 0,48 mln zł zysku z wyceny kontraktów forward zabezpieczających przychody w dolarze amerykańskim.  Ostatecznie spółka zamknęła półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,8 mln zł.

 

We wspomnianych wcześniej aktywowanych kosztach gier komputerowych w bilansie spółka wykazała 20,6 mln zł po stronie gier free-to-play, z tego 7,8 mln zł dotyczy dwóch gier zaliczanych już do gotowych (opis pod tabelką z wybranymi danymi finansowymi). Jest to istotny wzrost wobec 14,6 mln zł na koniec czerwca 2016 roku. Łącznie ta pozycja bilansowa wyniosła 28,3 mln zł wobec 24 mln zł przed rokiem.

 

W I półroczu Artifex Mundi wydał 8 gier premium z gatunku HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Ponadto, wiele produkcji miało premiery na nowych urządzeniach: konsolach PS4 i Xbox One. Na koniec I półrocza bieżącego roku spółka posiadała portfolio 52 tytułów. Spółka pracuje również nad grami innego typu niż HOPA – obecnie kontynuowane są prace nad 6 prototypami gier. Pierwsze z opracowywanych gier mogą trafić do sprzedaży w I półroczu 2018 roku. Poniżej w tabeli prezentujemy plany wydawnicze spółki odnośnie gier z segmentu free-to-play.

 

Nazwa gry

Uwagi

Nightmares from the Deep®: A Hidden Object Adventure

Soft-launch gry miał miejsce 31 sierpnia 2016 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Bladebound

Soft-launch gry miał miejsce w grudniu 2015 roku. Zgodnie z harmonogramem projektu hard-launch gry powinien nastąpić najpóźniej w IV kw. 2017 roku.

Cute Dragons

 Soft-launch gry nastąpił w październiku 2016 roku. W I półroczu 2017 roku prowadzone były prace m.in. nad zmianą formuły gry w celu większego zaangażowania graczy w rozgrywkę. Obecnie prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję w sprawie kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Kate Malone: Hidden Object Detective

Soft-launch gry nastąpił w styczniu 2017 r oku. W I półroczu 2017 r. kontynuowano prace nad modyfikacją wybranych elementów gry zgodnie ze wskazówkami wydawcy, w tym zmian mających na celu podniesienie poziomu wskaźników monetyzacji gry. W ocenie Zarządu Spółki, pomimo zauważalnej poprawy kluczowych wskaźników w ostatnich miesiącach, hard-launch gry nastąpi najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Tiny Dragons

 Gra została udostępniona graczom w formule softlaunch w sierpniu 2017 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić nie wcześniej niż w I połowie 2018 roku.

Spellblade: Match-3 Puzzle RPG

 Soft-launch gry miał miejsce 26 czerwca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o zebrane opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Rabbits Inc.

Soft-launch wczesnej, mocno ograniczonej wersji gry, miał miejsce 7 lipca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Kurs akcji Artifex Mundi dalej poszukuje dna. Podczas dzisiejszej sesji, to jest 18 września 2017 roku, cena spadała nawet o 11,4%, jednak do godziny 16:00 zniżki stopniały do około 4,1%.

 

Artifex Mundi – wykres kursu akcji
Artifex Mundi - Analiza techniczna
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

 

Źródło: Artifex Mundi S.A.

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie