Rozwijany segment gier free-to-play ciąży na wynikach Artifex Mundi, choć w przypadku tej spółki ważna jest również polityka rachunkowości i sposób rozliczania kosztów nowych gier. Jednocześnie niewielką poprawę pokazał segment gier premium.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
I półrocze 2017 roku |
I półrocze 2016 roku |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
10 768 |
10 606 |
1,5% |
Wynik brutto ze sprzedaży |
4 575 |
6 291 |
-27,3% |
Wynik operacyjny |
2 979 |
4 335 |
-31,3% |
Wynik brutto |
3 318 |
4 283 |
-22,5% |
Wynik netto |
2 758 |
3 331 |
-17,2% |
Źródło: Artifex Mundi S.A.
Artifex Mundi nie rozpoznaje w kosztach bieżących kosztów związanych z pracami nad nowy grami. Koszty te są przenoszone na bilans spółki i znajdują się pod aktywem „Aktywowane koszty gier komputerowych”. Dopiero po premierze koszty są przenoszone z bilansu do rachunku zysków i strat (w segmencie premium rozliczane są z przychodami w stosunku 1:1, a w przypadku free-to-play amortyzacją liniową). Na razie żadna gra free-to-play nie miała premiery jednak dwie gry segmentu są rozwijane we współpracy z zewnętrznym wydawcą i spółka, na potrzeby księgowe, uznała je za produkty gotowe (Nightmares from the Deep, Kate Malone). W efekcie rozlicza koszty produkcji na etapie soft-launch, które generują zaledwie symboliczne przychody.
Segment gier free-to-play wygenerował w I półroczu 2017 roku 163,8 tys. zł przychodów. Strata operacyjna tego segmentu sięgnęła natomiast 1,4 mln zł. W I półroczu 2016 roku spółka nie odnotowała żadnych przychodów ani zysków/strat z tego segmentu. Z kolei segment gier premium odnotował 10,6 mln zł przychodów (+0,1% rdr) i zysk operacyjny na poziomie 4,4 mln zł (+2,1% rdr).
Na poziomie całej spółki zysk operacyjny wyniósł 3 mln zł i był mniejszy o 31,3% niż przed rokiem. Dynamika spadku zysku netto była nieco mniejsza dzięki 0,48 mln zł zysku z wyceny kontraktów forward zabezpieczających przychody w dolarze amerykańskim. Ostatecznie spółka zamknęła półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,8 mln zł.
We wspomnianych wcześniej aktywowanych kosztach gier komputerowych w bilansie spółka wykazała 20,6 mln zł po stronie gier free-to-play, z tego 7,8 mln zł dotyczy dwóch gier zaliczanych już do gotowych (opis pod tabelką z wybranymi danymi finansowymi). Jest to istotny wzrost wobec 14,6 mln zł na koniec czerwca 2016 roku. Łącznie ta pozycja bilansowa wyniosła 28,3 mln zł wobec 24 mln zł przed rokiem.
W I półroczu Artifex Mundi wydał 8 gier premium z gatunku HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Ponadto, wiele produkcji miało premiery na nowych urządzeniach: konsolach PS4 i Xbox One. Na koniec I półrocza bieżącego roku spółka posiadała portfolio 52 tytułów. Spółka pracuje również nad grami innego typu niż HOPA – obecnie kontynuowane są prace nad 6 prototypami gier. Pierwsze z opracowywanych gier mogą trafić do sprzedaży w I półroczu 2018 roku. Poniżej w tabeli prezentujemy plany wydawnicze spółki odnośnie gier z segmentu free-to-play.
Nazwa gry |
Uwagi |
Nightmares from the Deep®: A Hidden Object Adventure |
Soft-launch gry miał miejsce 31 sierpnia 2016 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić najwcześniej w I połowie 2018 roku. |
Bladebound |
Soft-launch gry miał miejsce w grudniu 2015 roku. Zgodnie z harmonogramem projektu hard-launch gry powinien nastąpić najpóźniej w IV kw. 2017 roku. |
Cute Dragons |
Soft-launch gry nastąpił w październiku 2016 roku. W I półroczu 2017 roku prowadzone były prace m.in. nad zmianą formuły gry w celu większego zaangażowania graczy w rozgrywkę. Obecnie prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję w sprawie kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju. |
Kate Malone: Hidden Object Detective |
Soft-launch gry nastąpił w styczniu 2017 r oku. W I półroczu 2017 r. kontynuowano prace nad modyfikacją wybranych elementów gry zgodnie ze wskazówkami wydawcy, w tym zmian mających na celu podniesienie poziomu wskaźników monetyzacji gry. W ocenie Zarządu Spółki, pomimo zauważalnej poprawy kluczowych wskaźników w ostatnich miesiącach, hard-launch gry nastąpi najwcześniej w I połowie 2018 roku. |
Tiny Dragons |
Gra została udostępniona graczom w formule softlaunch w sierpniu 2017 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić nie wcześniej niż w I połowie 2018 roku. |
Spellblade: Match-3 Puzzle RPG |
Soft-launch gry miał miejsce 26 czerwca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o zebrane opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju. |
Rabbits Inc. |
Soft-launch wczesnej, mocno ograniczonej wersji gry, miał miejsce 7 lipca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju. |
Źródło: Artifex Mundi S.A.
Kurs akcji Artifex Mundi dalej poszukuje dna. Podczas dzisiejszej sesji, to jest 18 września 2017 roku, cena spadała nawet o 11,4%, jednak do godziny 16:00 zniżki stopniały do około 4,1%.
Artifex Mundi – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Źródło: Artifex Mundi S.A.