Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników Grupy Ambra za 3 kwartał roku obrotowego 2016/2017

 

Czat inwestorski

Temat czatu:

Podsumowanie wyników Grupy Ambra

za 3 kwartał roku obrotowego 2016/2017

12 maja

godzina 14:30

AMBRA

 

Dodaj czat do swojego Kalendarza Google

 

Na pytania inwestorów odpowiedzieli:

 

Robert Ogór, Prezes ZarząduRobert Ogór, Prezes Zarządu

W Zarządzie AMBRA S.A. od 2003 r., funkcję Prezesa Zarządu pełni od 2008 r. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 1994 – 2004 pracował jako doradca i członek grupy zarządczej do spraw inwestycji kapitałowych i rynków zagranicznych Schloss Wachenheim AG – większościowego akcjonariusza AMBRA S.A. Pełni również szereg funkcji nadzorczych w spółkach zależnych AMBRA S.A.

 

 

 

 

 

 

 

Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor FinansowyPiotr Kaźmierczak, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy

Związany z AMBRA S.A. od 2005 r. W Zarządzie AMBRA S.A. od 2008 r., pełni funkcję Wiceprezesa od 2014 r. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Studiował również zarządzanie na Uniwersytecie w Würzburgu. Ukończył studia podyplomowe ACCA w zakresie rachunkowości i finansów. W latach 1998 – 2005 pracował w KPMG Polska Audyt Sp. z o.o. w Warszawie oraz w KPMG DTG AG w Düsseldorfie. Pełni również funkcje nadzorcze w spółkach zależnych AMBRA S.A.

 

 

 

 

 

 

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą AMBRA, który odbędzie się 12 maja (piątek) o godz. 14:30. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Robert Ogór, Prezes Zarządu Grupy AMBRA oraz Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Witamy serdecznie na czacie i zapraszamy do zadawania pytań!

 

Ala: Wciąż dynamicznie rośnie sprzedaż w Rumunii. Czy Państwa zdaniem 20%+ dynamika sprzedaży jest do utrzymania w IV kw. roku obrotowego?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Prognoza dynamiki w krótkim terminie, jakim jest kwartał obarczona jest ryzykiem. Jednak liczymy na utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży w Rumunii.

 

Litviej: Jak wypadła sprzedaż Cydru Lubelskiego po zmniejszeniu nakładów na marketing?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Cydr Lubelski ma ugruntowaną pozycję lidera kategorii, a przychody ze sprzedaży rosły pomimo obniżenia wydatków na wsparcie tej marki. Wprowadziliśmy nowy wariant Cydru Lubelskiego - Niefiltrowany, który odpowiada na zapotrzebowanie konsumentów na naturalność, regionalność i autentyczność. Cydr Lubelski Niefiiltrowany różni się w sposób istotny od innych cydrów obecnych na polskim rynku - dzięki brakowi filtracji jest o 30% bardziej intensywny w smaku i aromatyczny.

 

Ryś: Czy w tym roku Cydr Lubelski osiągnie rentowność i będzie dodatnio kontrybuował w zysku netto?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Cydr Lubelski już obecnie jest rentowną marką.

 

Kris: Czy obecna sprzedaż Cydru Lubelskiego jest dla Państwa satysfakcjonująca?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Cieszymy się z tego, że obecnie Cydr Lubelski jest zdecydowanym liderem rynku, ale jest to stosunkowo mały rynek – ok. 10 mln litrów rocznie. Jest to tylko 0,25% konsumpcji piwa. To nas oczywiście nie zadowala. Dalej rozwijamy kategorię cydru w Polsce i wierzymy, że wprowadzany właśnie Cydr Lubelski Niefiltrowany przyczyni się do przyciągnięcia nowych konsumentów do cydru.

 

PP: W jakiej grupie produktów spodziewacie się najwiekszego wzrostu przychodów?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Spodziewamy się największej dynamiki sprzedaży w winach stołowych, dynamicznie rozwijającej się kategorii brandy oraz w cydrze.

 

brewery: Jakie są Państwa obecne prognozy jeśli chodzi o dalszy rozwój cydru w Polsce?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy, że średnioterminowo rynek cydru będzie rósł w zbliżonym tempie do rynku wina, albo szybciej, jednak ze względu na to, że jest to stosunkowo nowa kategoria na rynku i na duże wahania dynamiki sprzedaży w ostatnich latach trudno o dokładną prognozę.

 

quietpi: Jaka jest różnica pomiędzy marżą win premium a pozostałymi winami?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Marża na winach premium jest nieco wyższa niż na pozostałych winach, natomiast ich sprzedaż obarczona jest albo wysokimi kosztami przedstawicieli handlowych w HoReCa, albo wysokimi kosztami czynszów w galeriach handlowych. Zatem rentowność na poziomie EBIT jest zbliżona do średniej dla całości sprzedaży. Dokładniejszych informacji nie udzielamy ze względu na tajemnicę handlową.

 

Marciks: Czy spółka jest w stanie odzyskać jakąkolwiek część z wyprowadzonych ze spółki 0,9 mln euro?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Staramy się o to, natomiast na tę chwilę nie mamy podstaw do oceny szans odzyskania tych pieniędzy.

 

jacekrw221@gmail.com: Który alkohol lepiej się sprzedaje spośród alkoholi mocnych? Wódka czy whisky?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Polska to ciągle kraj dominacji wódki, natomiast whisky jest jedną z najszybciej rosnących kategorii rynku (ilościowo ponad +15% 2016 do 2015). W obydwu kategoriach koncentrujemy się na markach premium (alkohole J.A. Baczewski, szeroki wybór whisky w sieci CENTRUM WINA).

 

Marciks: Czy Państwa zdaniem spółka jest w stanie utrzymać wysoką dynamikę sprzedaży w Polsce? Na razie przychody rosną szybciej niż rynek.

 

Zarząd Grupy AMBRA: Realizowana przez nas strategia polega na rozwoju kategorii i kanałów dystrybucji o dużej wartości dla konsumenta. Właśnie te kategorie umożliwiły nam szybszy wzrost wartości niż rynek. Korzystamy w ten sposób z ogólnoeuropejskiego trendu premiumizacji rynku alkoholi. Liczymy na kontynuację dobrych wyników w sieci sklepów CENTRUM WINA, w gastronomii, a także kluczowych marek jak FRESCO czy PLISKA.

 

Rafał Irzyński, SII: Witam, Chciałbym zadać serię pytań:1. Co wpłynęło przede wszystkim a wzrost zyskowności na poziomie pierwszej marży?2. Czy uda się utrzymać tempo wzrostu przychodów przez cały 2017 rok?3. Jak wypada rentowność segmentu cydru obecnie?4. Czy jest bliżej do dokonania akwizycji? Jeśli tak to w jakim obszarze?5. Nadal mocno spada dług netto, a rosną przepływy operacyjne i zyskowność. Powoli możemy mówić już o bogactwie gotówki i nadpłynności. Czy w związku z tym możemy się spodziewać znacznie wyższej dywidendy?6. Czy jest szansa na odzyskanie części z 3,9 mln zł defraudacji?7. Jakie są najważniejsze elementy CAPEXu na najbliższe kwartały?

 

Zarząd Grupy AMBRA: 1. Dynamika sprzedaży win stołowych, w tym w kanałach premium (sieć CENTRUM WINA, gastronomia), dynamiczny rozwój kategorii brandy, zmiany w strukturze sprzedaży (wina premium, wyższe ceny sprzedaży cydru i alkoholi mocnych), spadek kosztów marketingu. 2. W IV kwartale roku spodziewamy się utrzymania się wysokiej dynamiki sprzedaży. 3. Cydr Lubelski obecnie jest już marką rentowną. 4. Obecnie nie planujemy akwizycji. 5. Dywidenda rosła w ostatnich latach i oczekujemy dalszego jej wzrostu. 6. Staramy się o to, natomiast obecnie nie mamy podstaw do oceny szans odzyskania tych pieniędzy. 7. Głównie odtwarzamy majątek dbając jednocześnie o wzrost jakości produktów.

 

werk: Czy spółka zamierza otwierać nowe punkty Centrum Wina?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Obecnie posiadamy 24 sklepy Centrum Wina. Najbliższe otwarcie planowane jest wraz z otwarciem Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce.

 

Błażej Banaszak: Czy na zmniejszenie kosztów marketingu, dystrybucji i prowizji wpłynęło tylko ograniczenie nakładów na Cydr Lubelski?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Wsparcie marek w tym kwartale było niższe, nie tylko w odniesieniu do Cydru Lubelskiego.

 

hobbysta: Jakie są główne zagrożenia przed spółką? Na razie rozwój wydaje się być niezagrożony.

 

Zarząd Grupy AMBRA: Odsyłamy do raportu kwartalnego. Ponadto możemy napisać, że wino to rosnąca, a więc atrakcyjna kategoria, więc jest wielu konkurentów, którzy chcą na tym skorzystać. Jak dotąd udaje nam się z nimi z powodzeniem konkurować. Przewagi, które wypracowaliśmy w ostatnich latach (poziom rozpoznawalności głównych marek, lojalni konsumenci, wysoka jakość produktów) pozwalają nam z optymizmem patrzyć w przyszłość.

 

Czartoryski: Z czego wynikały przychody na poziomie 1,7 mln zł z nieruchomości w Rumunii?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Przychody te stanowiły dodatkową część ceny sprzedaży nieruchomości sprzedanej przez tę spółkę we wcześniejszym okresie.

 

Gadziała: Jak spółka radzi sobie na rynku czeskim i słowackim? Jakie są perspektywy rozwoju na tych rynkach?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Na rynkach Czech i Słowacji rośniemy nieco wolniej niż w Polsce, czy w Rumunii. Jest to znacznie bardziej nasycony rynek, o wysokiej już konsumpcji wina na poziomie około 20 litrów na głowę. Tym niemniej sprzedaż za ostatnie 3 kwartały wzrosła na rynkach Czech i Słowacji o 5,2%. Udaje się to dzięki wprowadzaniu nowych produktów – w oparciu o bogate know-how całej Grupy AMBRA. Oczekujemy utrzymania dobrej dynamiki sprzedaży na tych rynkach w kolejnych latach.

 

Matuszewicz: Czy planowany silny rozwój sklepów (zwiększanie ilości placówek) może być zagrożeniem dla spółki, zwiększyć ich siłę przetargową?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nie planujemy dynamicznego wzrostu liczby sklepów. Planowane otwarcia nie wpłyną istotnie na siłę przetargową w zakupie.

 

nataniel1981: Czy spółka rozważa, poszukuje podmiotów do przejęcia?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nasza strategia jest oparta przede wszystkim o wzrost organiczny. Obecnie nie rozważamy żadnych akwizycji, natomiast nie wykluczamy takiej opcji w przyszłości.

 

Zygmunt: Czy spółka jest w stanie utrzymać obecne tempo rozwoju w najbliższych 2-3 latach?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Obecny rok może być rekordowym rokiem wzrostu organicznego, co sprawia, że może być trudno powtórzyć tak wysoką dynamikę w kolejnych okresach.

 

Monsieur: Gdzie widzą Państwo Ambrę za 5 lat?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Za 5 lat chcemy być dynamicznie rosnącym liderem rynku wina i innych wartościowych kategorii alkoholi zapewniając naszym akcjonariuszom stabilny zwrot z zainwestowanego kapitału.

 

LaRevoluzion: Na koniec kwartału spółka posiadała ponad 17 mln zł gotówki. Rok temu było to 7 mln zł, a na koniec roku obrotowego 2015/2016 niecałe 10 mln zł. Na co spółka zamierza przeznaczyć posiadane środki pieniężne?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Gotówka zostanie przeznaczona na inwestycje oraz wypłatę dywidendy. Jednak o poziomie dywidendy zadecydują oczywiście akcjonariusze po zakończeniu roku finansowego.

 

MichaelAngelo: Jaka część przychodów pochodzi ze sprzedaży do segmentu HoReCo?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Segment HoReCa to poniżej 10% przychodów Grupy.

 

MichaelAngelo: Jaka część przychodów pochodzi ze sprzedaży do segmentu HoReCo?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Segment HoReCa to poniżej 10% przychodów Grupy.

 

Pytajnik: Jakiej dynamiki sprzedaży w długim terminie oczekujecie w Rumunii?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Potencjał rynku rumuńskiego oraz rosnąca pozycja marki ZAREA pozwala nam sądzić, że tempo wzrostu w Rumunii będzie wyższe niż w Polsce.

 

Moderator: Dziękujemy za wszystkie ciekawe pytania i do zobaczenia na kolejnym czacie! Pozdrawiamy serdecznie :-)

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie