Chat with us, powered by LiveChat

Zapis czata inwestorskiego - Omówienie wyników finansowych AB SA w roku finansowym 2012/13 oraz planów związanych z przejęciem marki Optimus

Czat inwestorski

Temat czata:

Omówienie wyników finansowych AB SA
w roku finansowym 2012/13 oraz planów
związanych z przejęciem marki Optimus

2 października 2013r.

godz. 11:45

AB

 

 

Andrzej Przybyło

Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu

 

Współzałożyciel i jeden z głównych akcjonariuszy AB SA - największego dystrybutora IT w Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorca Roku 2011 Ernst&Young.

Członek Rady Nadzorczej spółki ALSEN i Przewodniczący Rady Nadzorczej AT Computers Holding. Absolwent Wydziału Matematyczno-Fizyczno-Chemicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

 

Opis spółki


AB SA to największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W skład grupy wchodzi m.in. przejęty w 2007 roku czeski holding AT Computers – obecnie lider na rynku czeskim i wiodący dystrybutor IT na Słowacji.

Notowana od 2006 roku na GPW spółka AB sprzedaje produkty największych światowych producentów nowoczesnych technologii do ponad 15 000 partnerów handlowych (dealerów, hipermarketów, integratorów, sklepów i hurtowni komputerowych). Grupa AB z sukcesem prowadzi również dystrybucję sprzętu RTV-AGD i produktów związanych z telefonią komórkową, konsekwentnie dywersyfikując portfel produktów.

Grupa AB od wielu lat jest najdynamiczniej rozwijającym się dystrybutorem w branży IT w Polsce. W roku finansowym 2012/13 AB osiągnęło ponad 5,4 miliarda zł przychodów ze sprzedaży.


Zapis czata inwestorskiego 

 

Moderator: Witamy Państwa na czacie z Prezesem AB SA Andrzejem Przybyło. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

 

Zbigniew_akcjonariusz: Cykl należności spadł do 32 dni, czy jest to poziom wyśrubowany, czy jest jeszcze szansa do optymalizacji?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Rotacja należności na poziomie 32 dni to dla nas punkt odniesienia do dalszej poprawy, którą widzimy poprzez dalszą dywersyfikację portfolio produktów i kanałów sprzedaży.

 

 

LM: Czy spółka będzie rozwijała marki własne?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Obecnie w naszym portfolio są: TB Print (materiały eksploatacyjne, np. tusze), TB Energy (oświetlenie LED), TB Clean (materiały czyszczące) i wprowadzony właśnie TB Touch (tablety). Nasze marki własne sprzedajemy obecnie oprócz Polski do 12 krajów. W Czechach i na Słowacji produkujemy komputery pod marką Triline, na Polsce właśnie wprowadziliśmy do oferty PC-ty pod brandem Optimus. Sprzedaż wszystkich marek rozwija się w zadowalającym tempie a trzeba pamiętać, że są to produkty o wyższej marżowości. Nasz nowy projekt w tym segmencie to Optimus, który oprócz produkcji sprzętu będzie firmował sieć franczyzową integratorów. Marka ta cieszy się wciąż dużą rozpoznawalnością w naszej grupie docelowej, czyli wśród instytucji i firm. Liczymy na duży sukces tego projektu.

 

 

enervit: Na czym polega fenomen polskich dystrybutorów sprzętu IT, że tak dynamicznie rośnie im sprzedaż eksportowa?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Wynika to w naszym wypadku z bardzo sprawnej logistyki, doskonałej organizacji łańcucha dostaw, efektywności kosztowej. Z naszej lokalizacji możemy obsługiwać całą Europę. Czynnik te zauważył chociażby Amazon, który przenosi do Wrocławia swój centralny magazyn.

 

 

enervit: coś w tym jest. Podaje Pan jednak przykład swojej spółki, a nie całościowo branży. Co w momencie gdy zaczniecie eksportować w dalsze regiony europy? Czy poziom konkurencyjności pozostanie na tym samym poziomie? Czy z obecną bazą jesteście w stanie obsługiwać duże kraje europy zachodniej?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Po zbudowaniu nowego magazynu w Magnicach nasze możliwości logistyczne parokorotnie wzrosną, podobnie jak wydajność automatyki magazynowej. Wtedy jeszcze sprawniej będziemy mogli obsługiwać wszystkie kraje Europy

 

 

Kamil: Dlaczego zysk zmalał mimo 25% wzrostu poziomu sprzedaży?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Głównym powodem są inwestycje w rozwój rynków (m.in. eksport do 40 krajów), nowych kanałów sprzedaży - po stronie kosztów na zyski miały wpływ m.in.: duża inwestycja w kanał e-commerce (najnowocześniejsza w ocenie partnerów platforma handlowa AB Online), inwestycje w marki własne, a także rozliczenie programu motywacyjnego. Liczymy na to, że inwestycje te zaprocentują w najbliższym czasie

 

 

value: Panie Prezesie, mam pytanie. Dlaczego spółka nie chce ujawnić szczegółowych warunków zakupu marki Optimus?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Jesteśmy związani klauzulą poufności.

 

 

1234kuba: Dzień dobry Panie Prezesie. Ciekawi mnie w jaki sposób spółka wywalczyła tak mocną pozycję w Europie środkowo-wschodniej?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Krokiem milowym było bardzo udane przejęcie czeskiego dystrybutora ATC , który w momencie zakupu był 4. firmą w branży, teraz jest liderem z dużą przewagą na konkurencją. Firma jest regularnie nagradzana (np. 3 tytuły dystrybutora roku z rzędu). Wykorzystaliśmy synergie kosztowe, przychodowe, operacyjne. Dzięki temu jesteśmy największym dystrybutorem w Europie Środkowo-Wchodniej i jednym z największych w Europie.

 

 

Thomson: Witam! Panie prezesie, czy obecny poziom kredytów i pożyczek jest dla zarządu optymalny i nie będzie on zmniejszany?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Poziom kredytów jest konsekwencją wysokości kapitału pracującego. Dalszy rozwój grupy będzie determinował ten poziom, jednak już teraz widzimy jeszcze przestrzeń do dalszej poprawy. Oczywiście będzie to uwarunkowane otoczeniem rynkowym oraz miksem kliencko- produktowym.

 

 

trader: Główni odbiorcy to jednak „drobnica”. Czy jest szansa na pozyskanie dużego partnera, który będzie miał udział w sprzedaży powyżej 1%?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: To nieprawda. Jesteśmy liderem we wszystkich kanałach sprzedaży, takich jak np. duży detaliści, telekomy, integratorzy, MŚP

 

 

anka: Co z dywidendą?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Zarząd raczej nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy, a jeśli już to niewielkiej. Taką politykę przyjęliśmy z dwóch względów. Po pierwsze w naszym akcjonariacie przeważają inwestorzy, którym zależy na tym, żeby spółka długofalowo budowała wartość, a nie zapewniała doraźny zysk. A warto zauważyć, że w ciągu ostatnich 5 lat wartość spółki się podwoiła. Druga sprawa to potrzeby inwestycyjne – do końca 2015 roku zbudujemy nowe centrum logistyczne, co będzie wymagało od nas zaangażowania znacznych środków. Nierozsądne byłoby więc w takim momencie ograniczanie bezpiecznego zaplecza finansowego.

 

 

marketer: Jakie są perspektywy rentowności netto w przyszłych okresach? Jaki jest cel zarządu?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Podjęliśmy szereg działań, mających na celu ciągły wzrost rentowności netto: rozwój marek własnych, rozwój nowych kanałów sprzedaży (AGD), ciągły wzrost bazy klienckiej (kilkunastoprocentowy wzrost w ostatnim roku), dalsza rozbudowa franczyzowej sieci partnerskiej Alsen i nowy projekt Optimus. Działania te już obecnie przynoszą efekty w postaci wzrostu zysku netto w II kwartale 2013 0 10 proc.

 

 

lukas: Po co Państwu Optimus?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Jest to najbardziej rozpoznawalna marka IT wśród dostawców sprzętu komputerowego i usług informatycznych (89% wskazań wśród firm i instytucji). Będziemy chcieli go wykorzystać do zbudowania czegoś, czego nie ma jeszcze na polskim rynku. W skrócie ujmując, zbudujemy sieć partnerów franczyzowych w którymi Optimus będzie startował w przetargach, głównie małych i średnich. Dodatkowo jesteśmy producentem sprzętu pod tą marką. Projekt ten pozwoli nam wygenerować wyższe marże.

 

 

gatitagatita: Witam, co się stało w przeciągu ostatnich kilku kwartałów, że AB - największy dystrybutor IT ustąpił miejsca na podium takim podmiotom jak Action, ABC Data czy Asbis?


Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: To nieprawda, nie oddaliśmy swojej pozycji. Wg danych niezależnej firmy badawczej Context, monitorującej rynek dystrybucji, za ostatni rok kalendarzowy jesteśmy największym dystrybutorem zarówno w Polsce, jak i w Czechach

 

 

msi: Spółka dystrybuuje sprzęt Candy Hoover, Bosch czy FagorMastercook. Czy rozmowy toczone są również z polskimi producentami np. Amicą?


Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Rozmawiamy ze wszystkimi wiodącymi producentami AGD.

 

 

Potencjalny Inwestor: Panie Prezesie, ile będzie kosztował nowy Magazyn w Magnicach?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Maksymalnie do 84 mln zł z czego 24 to grant unijny. Równolegle planujemy sprzedaż naszego obecnego magazynu

 

 

Hutmen: Czy dwucyfrowy wzrost poziomu sprzedaży jest do utrzymania w 2013 roku?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Taki jest nasz cel.

 

 

franzsmuda: Jak AB zabezpiecza się przed utratą płynności? Rezerwy na zobowiązania wynoszą ok.0,5-0,6% podczas gdy zobowiązania przekraczają 60%

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: W pytaniu zwrócona jest uwaga na wskaźnik zadłużenia ogólnego, który w AB jest na poziomie 64% na poziomie skonsolidowanym i pomimo dynamicznego wzrostu przychodów w ostatnich dwóch latach utrzymuje się na tym samym poziomie. Jest to modelowy, wręcz wzorcowy poziom zadłużenia, który zakłada, że spółki wzrostowe powinny w 1/3 finansować się kapitałami własnymi i w 2/3 kapitałami obcymi. Na poziomie spółki AB wskaźnik ten jest nawet lepszy i wynosi poniżej 60%. Nasza konkurencja ma ten wskaźnik zdecydowanie wyższy i wynosi nawet pow. 70%. Dzięki takiemu wskaźnikowi jesteśmy oceniani przez banki lepiej niż inni i w przeciwieństwie do innych firm mamy możliwość, aby zaciągać nowe kredyty

 

 

erik: wielu analityków uważa, że przejęcie marki Optimus nie wpłynęło w istotny sposób na sytuację Spółki. Jakie plany wiążecie z tą marką? Plan osiągnięcia 120 milionów przychodów w ciągu dwóch lat wydaje się być realny.

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Siłą AB jest bardzo rozbudowana struktura sprzedaży, zarówno produktowo, jak i pod względem kanałów sprzedaży. Optimus do kolejny nasz projekt, który przyczyni się do zwiększenia przychodów, oraz co ważniejsze, co do wypracowywania wyższych marż. Cel 120 mln zł jest jak najbardziej realny.

 

 

dziennikarz: Czy spółka planuje szczególny nacisk na sprzedaż tabletów? Wg prognoz w naszym rejonie popyt rośnie z roku na rok po 200%.

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Tak, w tej chwili lądują pierwsze dostawy naszej nowej marki tabletów TB Touch. Będą one sprzedawane w 4 głównych konfiguracja sprofilowanych pod konkretne kanały sprzedaży.

 


Radek_W: Czy planowana reaktywacja Optimusa nie stoi w konflikcie z główną działalnością spółki jaką jest dystrybucja sprzętu?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Nie ma tu konfliktu. Od lat rozwijamy dział skierowany do integratorów. Projekt Optimus jest de facto kontynuacją inwestycji, którą prowadzimy od lat

 

 

LPM: Co to znaczy, że Optimus będzie integratorem? Do kogo będzie skierowana oferta Optimusa?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Optimus będzie właściwie m.in. siecią integratorów, czyli podmiotów – upraszczając nieco - zajmujących się dostawami, instalacją i konfiguracją sprzętu oraz oprogramowania. Oferta będzie głównie skierowana do firm i instytucji.

 

 

makler: Działalność spółki koncentruje się w Polsce, Czechach i Słowacji. Czy planowana jest ekspansja na inne kraje? W jednym z wywiadów wspominał Pan o rynku zachodnim.

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Jesteśmy już obecni w 40 krajach. Obecnie budujemy struktury sprzedaży na tych rynkach zachodnich, na których mamy najsilniejszą pozycję.

 

 

dark: Co oznacza pozycja w pozostałych całkowitych dochodach „rachunkowość zabezpieczeń” -5,9 mln zł?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: AB wdrożyło formalne zasady rachunkowości zabezpieczeń, zgodnie z MSR 39, w związku charakterystyka rynku dystrybucji IT polegającą na tym, że cena produktów oferowana dla sprzedaży jest indeksowana każdego dnia w oparciu o bieżący kurs waluty w której dany towar było kupowany. Wyznacza to profil ryzyka walutowego dla towarów handlowych na magazynie. Wartość zapasów narażona na ryzyko walutowe jest zabezpieczana przez instrumenty finansowe (zobowiązania handlowe, należności handlowe, kredyty w walutach, instrumenty typu forward). W stosowanym zabezpieczaniu przepływów pieniężnych, kwoty odniesione bezpośrednio na kapitał własny ujmuje się w rachunku zysków i strat w tym samym okresie lub okresach, w których zabezpieczana planowana transakcja wywiera wpływ na rachunek zysków i strat, czyli w okresie, gdy następuje planowana sprzedaż. Kwota zawieszona na kapitale oraz w pozostałych całkowitych przychodach oznacza wycenę walutową, do której nie została zrealizowana sprzedaż indeksowana.

 

 

Adrian_1979: Jak wygląda konkurencja dla spółki w Polsce i Europie?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: W Polsce są wiodące 3 spółki, na pierwszym miejscu lokuje się AB, w Czechach jesteśmy również liderem. W Europie nasza pozycja rośnie – obecnie jesteśmy na 11. miejscu na kontynencie wg danych Contextu.

 

 

LPM: A'propos logistyki - jak wyglądają plany usprawnienia tego obszaru?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: AB planuje inwestycję w nowy magazyn pod Wrocławiem, w Magnicach. W efekcie uzyskane zostaną poniższe efekty: 3-4-krotne zwiększenie wielkości magazynu i 4-krotne zwiększenie miejsc paletowych. Niezależnie od tego parokrotne zwiększenie wydajności automatyki magazynowej. Co ważne, inwestycja otrzymała dotację unijną w wysokości 30% planowanych nakładów inwestycyjnych.

 

 

LPM: W QIV udało się Wam poprawić rentowność. Czy ten trend się utrzyma?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Cały czas mocno pracujemy nad tym aspektem, co widać chociażby w radykalnym skróceniu cyklu konwersji gotówki i systematycznie zmniejszającej się relacji kosztów zarządu i sprzedaży do przychodów. Wciąż widzimy przestrzeń do poprawy w tych aspektach, więc jest duża szansa, że pozytywnie wpłynie to na naszą rentowność w najbliższym czasie. Widać też pewne oznaki ożywienia makroekonomicznego na naszych kluczowych rynkach, co na pewno nam pomoże.

 

 

Mariusz: Czy Optimus będzie marką np. sklepów firmowych, czy będzie zajmował się produkcją komputerów.

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Na razie nie będzie marką sklepów detalicznych. W tym etapie oferta będzie kierowana przede wszystkim do biznesu i instytucji. PC-ty jednak będzie można kupić u naszych parterów np. w sieci Alsen

 

 

investor: Jakie jest obecnie wykorzystanie zasobów magazynowych? Czy będzie potrzebna ich powiększenie?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Nie ma możliwości, aby dystrybutor, który rośnie dwucyfrowo nie rozwijał swojej bazy magazynowej. My jesteśmy uczciwi wobec rynku, dlatego planujemy konkretne kwoty na przyszłe inwestycję w logistykę. Nie można realizować takich wzrostów bezkosztowo, czyli bez inwestycji w logistykę. My mówimy o konkretnych nakładach (nowy magazyn AB w Magnicach pod Wrocławiem).

 

 

zigi: Czy spółka planuje rozszerzenie działalności na inne kraje dawnego bloku wschodniego?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Zaczęliśmy już sprzedawać na te rynki

 

 

menia: Panie Prezesie, jaka jest Państwa strategia rozwoju na najbliższe kilka lat? czy mają Państwo jakiś konkretny plan rozwoju i kierunek działań czy decyzje o takich projektach jak Optimus czy sprzedaż dużego AGD są podejmowane ad hoc? czy jako inwestor mogę liczyć na przedstawienie konkretów - tak jak w przypadku ABC Daty?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Nasza strategia jest jasna i przemyślana. Każdy krok jest dokładnie analizowany. Chcemy rozwijać się w zrównoważony sposób, zapewniając bezpieczeństwo naszym akcjonariuszom. Regularnie informujemy rynek o naszych planach na najbliższe kwartały, przykład Optimusa, rozbudowa magazynu, program poprawy rentowności. Nie obiecujemy gruszek na wierzbie.

 

 

pako: Jak wygląda sieć dostawców? Czy AB będzie koncentrowało się na zwiększeniu ilości marek czy może do zwiększenia asortymentu i uzyskiwaniu lepszych warunków?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Posiadamy kilkuset dostawców, ale wciąż nie obsługujemy wielu innych. Dalszy rozwój związany będzie m.in. zarówno ze powiększaniem oferty o nowe marki, jak również o nowe grupy asortymentowe w ramach już obsługiwanych marek.

 

 

lechkram: Witam serdecznie. Proszę o odpowiedź na pytanie: Dlaczego powinienem zainwestować właśnie w Państwa spółkę? Jakie są Państwa przewidywania odnośnie polityki dywidendowej? Czy spółka będzie posiadała takową politykę czy może zysk będzie przeznaczony na akwizycję i bardziej bądź mniej agresywny rozwój spółki?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: AB od wielu lat dynamicznie się rozwija, generując regularnie zyski. Kapitalizacja AB zwiększyła sie w ciągu ostatnich 5 lat, mimo kryzysu, dwukrotnie. W ocenie rynku i wskaźnikowo jesteśmy mocno niedoszacowani na tle branży, co daje nam duży potencjał wzrostu wyceny. Niedoszacowanie wynika to wg mnie m.in. z przyjętej konserwatywnej polityki, co przedstawiania prognoz itp.

 

 

T.Krais: czy spółka planuje w najbliższym okresie jakieś akwizycje?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Rozglądamy się intensywnie na rynku polskim.

 

 

franzsmuda: kurs w ostatnim okresie dobijał do historycznych poziomów. Czy możemy spodziewać się w najbliższych kwartałach pobicia rekordu? :)

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Według analityków mamy jeszcze 30-proc. potencjał wzrostów. Wiemy że są obecnie przygotowywane nowe rekomendacje, które wierzymy, że mogą być jeszcze lepsze.

 

 

cimek: planujecie nowe emisje akcji?

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: W tej chwili nie

 

 

gatitagatita: jednak biorąc pod uwagę wyniki oraz rentowność zostają Państwo w tyle. inwestorzy mają wrażenie, że przegapili Państwo moment na wielkie uderzenie. Nawet ABC Data podnosi się z kolan, pomijając ich motywację do działania.

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Nasza rentowność w ostatnim Q wzrosłą o 10 proc. zysk zwiększył się o 20 proc. Jeśli chodzi o ABC Daty, to po wyłączeniu rozliczenia Scopa (one-off) nasz zysk kwartalny był wyższy. TE pozytywne trendy będziemy kontynuować.

 

 

78_moro: jakie produkty będziecie tworzyć pod marką Optimus? Czy będą to klasyczne komputery stacjonarne? Wydaje się, że stacjonarki przeszły już do lamusa…

 

Andrzej Przybyło – Prezes Zarządu: Pc-ty, stacje robocze, komputery przemysłowe, akcesoria, sprzęt sieciowy. Popyt na PC owszem spada, ale w kanale konsumenckim. Ponad 90 proc. instytucji i mniej więcej tyle samo firm kupiło w zeszłym roku sprzęt stacjonarny i w tym segmencie nie powinno się to szybko zmienić.

 

 

Moderator: Szanowni Państwo, dziękujemy za udział w czacie. Staraliśmy się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Na te, które nie uzyskali Państwo odpowiedzi, chętnie odpowie nasz dział relacji inwestorskich.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie