Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski: Podsumowanie roku 2018 i omówienie perspektyw wzrostu Grupy AB

© pictarena - Fotolia.com

Temat czatu: Podsumowanie roku 2018 i omówienie perspektyw wzrostu Grupy AB

Data: wtorek, 18 grudnia, godz. 12:00

 

 

AB SA

 

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Krzysztof AndrulewiczAndrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, wizjoner, skuteczny przedsiębiorca, założyciel i twórca sukcesu Grupy AB. Zwycięzca 9. edycji konkursu EY Entrepreneur Of The Year Przedsiębiorca Roku w kategorii usługi oraz laureat Wektora Pracodawców RP. Kierowana przez Andrzeja Przybyło firma urosła w 27 lat z jednoosobowej działalności do największego dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w regionie CEE oraz podmiotu z top 9 w całej Europie z obrotami przekraczającymi 8 mld PLN. Największa w regionie sieć franczyzowa obejmuje w Polsce takie marki jak Alsen (IT), Kakto (RTV/AGD), Optimus (integratorzy/IT), Wyspa Szkrabów (zabawki). Siedziba firmy ewoluowała z wynajętego pokoju w hotelu robotniczym do najnowocześniejszego centrum dystrybucyjnego w CEE o powierzchni 4 pełnowymiarowych boisk piłkarskich z najnowocześniejszą automatyką magazynową, gotową na największe wyzwania szybko rosnącego rynku e-commerce. AB, największy dystrybutor IT w Polsce, nieprzerwanie od wielu lat jest Dystrybutorem Roku wg Magazynu CRN w Polsce, a spółka zależna - w Czechach. Grupa AB otrzymała również inne liczne nagrody, m.in. Polish Champion, Złoty As IT, HR Najwyższej Jakości, Solidny Pracodawca, Perły Polskiej Gospodarki.

Grupa AB

Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów - w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hawlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell - do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

 

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy - Polska), Kakto (AGD/RTV - Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z blisko 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

 

W roku finansowym 2017/2018 przychody Grupy AB przekroczyły 8,2 mld PLN. Przełożyło się to na solidne wyniki finansowe: ponad 112 mln PLN wyniku EBITDA i blisko 61 mln PLN zysku netto.

 

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą AB, na pytania inwestorów odpowie Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu. Czat odbędzie się 18 grudnia (wtorek) o godzinie 12:00.

 

Moderator: Dzień dobry, witamy serdecznie na czacie - zachęcamy do zadawania pytań

 

Radek: Dlaczego czat dopiero dzisiaj?

 

Andrzej Przybyło: Planowaliśmy czat poprzez platformę SII dobre pół roku, ale trudno było nam zgrać terminy i nie mieliśmy od Państwa sygnałów, że jest taka pilna potrzeba. Ostatnio takie sygnały zaczęły się pojawiać, dlatego cieszymy się, że możemy dzisiaj spotkać się z Państwem. Cenimy wszystkich interesariuszy, wszystkich inwestorów, w tym inwestorów indywidualnych, których poznajemy osobiście podczas konferencji WallStreet. I jeszcze raz dziękujemy za nagrodę dla firmy dbającej o relacje z inwestorami indywidualnymi. Mając na uwadze dzisiejszą dyskusję, jeśli ktoś z Państwa chciałby zaktualizować swoją wiedzę o tym, co dzieje się u nas, to polecamy relację z ostatniej konferencji wynikowej (podsumowanie, prezentacja, wideo) oraz informację prasową po wynikach Q3. Linki: http://pandl.pl/aktualnosc/items/ab-wideo-7221.html oraz https://www.ab.pl/komunikaty-prasowe/20509/0

 

qwerty: Co da AB kontrakt z OPPO?

 

Andrzej Przybyło: Oppo – nr 4 w świecie smartfonów (BBK Electronics – marki Oppo i Vivo - to już nr 2 po Samsungu!), jesteśmy pod wrażeniem jakości tej firmy, jej myślenia i działania, przygotowania do ekspansji w Europie. Oppo z pewnością będzie impulsem dla naszego segmentu telco. To są produkty wyższej klasy, a niektóre modele są pod pewnymi względami mistrzami świata – jak np. w zakresie stosunku powierzchni ekranu do powierzchni telefonu. Liczymy na to, że oferta smartfonów Oppo spotka się z dużym zainteresowaniem. Niemniej, już teraz jesteśmy nr 1 w dystrybucji produktów Apple w regionie, mamy też bardzo szeroką ofertę w telco z innymi najważniejszymi brandami smartfonów (Samsung, Asus, HTC, Honor, Huawei, LG, Motorola).

 

Radek: Jak czuje się Pan z obecnym kursem akcji AB?

 

Andrzej Przybyło: Obecny poziom według mnie kompletnie jest oderwany od wartości spółki, którą poważni analitycy szacują na 2 razy więcej niż dzisiaj, a nawet jeszcze więcej. Czyli jakieś +100-150%. I jestem przekonany, że takie poziomy zobaczymy, jak minie ta cała niezdrowa atmosfera na GPW. Obecny kurs na nie ma nic wspólnego z rozwojem, jaki przeszliśmy i z wartością, jaką zbudowaliśmy. Nasza filozofia biznesu od początku była długoterminowa, oparta o bezpieczeństwo i uczciwość. Teraz to procentuje. W minionym roku finansowym mieliśmy 112 mln zł EBITDA i 61 mln zł zysku netto. Zautomatyzowane centrum dystrybucyjne w Magnicach to 130 mln zł, a mamy przecież też magazyn we Wrocławiu, gotówka na koniec września to 124 mln zł, a patrząc globalnie to nasze kapitały własne – czyli aktywa netto po odliczeniu wszelkich zobowiązań - przekroczyły już 738 mln zł. Nasza kapitalizacja to jakieś 250-260 mln zł. A przecież dodatkowo jesteśmy transparentni, stabilni, mamy wzorową strukturę finansowania, korzystamy z bycia liderem rynku, korzystamy z inwestycji w innowacyjność, korzystamy na rewolucji e-commerce, z rewolucji chmury itd. Nie planujemy emisji akcji, nie zamierzam też sprzedaży swoich.

 

ab_fan: Wydaje mi się, że coś spektakularnego powinno się stać z firmą ABC Data w pierwszej połowie przyszłego roku. Myślę o bankructwie, sanacji lub przejęciu. Czy podziela Pan mój pogląd?

 

Andrzej Przybyło: Powstrzymam się od komentarza. Od razu jednak dodam, że każde polepszenie sytuacji konkurencyjnej, każda konsolidacja na rynku polskim będzie dla nas korzystna.

 

Monika2: Można pokusić się o określenie AB jako polskiego Amazona, tylko że Amazon ma P/E 93, w przyszłym roku powiedzmy że spadnie do okolicy 60-70, a AB jest handlowane razy 4. O co chodzi??

 

Andrzej Przybyło: Nawet nie sądziłem, że to aż taka dysproporcja! Sama Pani widzi jaka przepaść jest między wycenami innowacyjnych, technologicznych biznesów opartych na e-commerce, automatyce itd. Gdzie Warszawa, a gdzie Nowy Jork... Przy naszej stabilności, kładzeniu nacisku na bezpieczeństwo w każdym obszarze, przy wspinaniu się coraz wyżej w TOP10 w skali całej Europy, przy naszych perspektywach, nowych technologiach, dywersyfikacji biznesu, to inwestując na GPW pewnie bym przemyślał to wszystko. Nawet na tle spółek z GPW powinniśmy inaczej być wyceniani, co zresztą widzą np. analitycy, zajmujący się rynkiem IT. Ostatnie rekomendację wskazują, że AB powinno być bardzo dobrą inwestycję giełdową, a wyceny na poziomie mocno powyżej 30 zł (Trigon 37,9 zł, DM BOŚ – 33,4 zł) sytuują AB w gronie topowych inwestycji w 2019 roku. I tak jak powiedziałem, także w mojej ocenie obecny kurs nie ma nic wspólnego z fundamentami.

 

bart: Czy AB jest optymistyczne co do 2019? Będzie dobrze?

 

Andrzej Przybyło: Akurat co do nas to jesteśmy znani z tego, że widzimy szklankę do połowy pustą… Ale tak, jesteśmy przekonani o słuszności realizowanej strategii rozwoju. W obszarze dystrybucji IT w Polsce wiele będzie zależało od tego, kiedy skończy się obecna wojna cenowa. W segmencie produktów telco podpisaliśmy umowę dystrybucyjną z Oppo w Polsce, co powinno być kolejnym impulsem w tym segmencie. Dynamicznie rozwijają się cloud, gaming, VAD, digital signage, zabawki czy RTV/AGD. Umacniamy się też w klasycznym IT. Sprzedaż wpierają nasze sieci franczyzowe – około 1,8 tys. detalicznych punktów sprzedaży w Polsce, Czechach i na Słowacji. To pokazuje, że jesteśmy bardzo mocni we wszystkich obsługiwanych przez nas segmentach produktowych i jesteśmy obecni w obsłudze klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. Wskaźniki makroekonomiczne, takie jak dynamika PKB, niskie bezrobocie, niskie stopy procentowe i wzrost wynagrodzeń powinny sprzyjać popytowi na produkty dystrybuowane przez AB. Jesteśmy przygotowani na ten popyt, na naszych magazynach mamy niemalże 100 tys. indeksów produktów, dzięki czemu możemy, m. in. poprzez wysoce wydajny system automatyki magazynowej, zrealizować praktycznie każde zamówienie w czasie 24 godzin. W październiku otrzymaliśmy nagrodę Innowatory Wprost – bo faktycznie stawiamy na innowacje i rośniemy dzięki nim, jesteśmy dystrybutorem nowej jakości. Z kolei wcześniej kolejny raz zostaliśmy wybrani dystrybutorem roku przez resellerów. Uznanie klientów, których mamy ponad 16 tys. w regionie (jesteśmy tu też #1), jest dla nas najważniejsze. Otrzymaliśmy też szereg nagród od vendorów. To wszystko pokazuje, że nie bez powodu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru. A to musi napawać nas optymizmem.

 

piotrek: Moje zaniepokojenie budzi u Was cykl konwersji gotówki po 30-40 dni. To normalne?

 

Andrzej Przybyło: Tak. Wysoki dodatni cykl konwersji gotówki jest czymś oczywistym dla dystrybutora, bo taki jest ten biznes, takie jest prawdziwe oblicze dystrybucji oparte o rolę dystrybutora w procesie dystrybucji – szeroka oferta produktowa, finansowanie kanału sprzedaży - czyli wysokie zapasy i poziomy należności handlowych, które są finansowane z kredytów u dostawców oraz kredytów bankowych i innych zobowiązań odsetkowych.

 

Mike PL: Ile procent Państwa obrotów stanowi dystrybucja sprzętu Apple?

 

Andrzej Przybyło: Jesteśmy wyraźnym liderem dystrybucji Apple w Polsce, Czechach i na Słowacji, mając szacunkowo 55% udziału w rynku. Ten sukces w naturalny sposób przekłada się na duże obroty. Nie pamiętam dokładnie % (20-30), ale publikujemy dokładne dane ze wskazaniem największych dostawców w sprawozdaniach finansowych.

 

bart: Wyniki III kw. znamy, ale czego spodziewać się po IV kw.? Był szał na black Friday i teraz przed Świętami?

 

Andrzej Przybyło: Mogę potwierdzić, że czarny piątek mocno zyskuje na popularności. Grudzień jeszcze się nie skończył, dlatego nie chcę spekulować i dzielić skóry na niedźwiedziu. Co do poszczególnych segmentów, to dobrą wskazówką będą trendy widoczne już w Q3 – cloud, digital signage, gaming, VAD czy RTV/AGD. Jak wyglądały dynamiki – proszę spojrzeć w naszej ostatniej prezentacji, dostępnej pod tekstem relacji http://pandl.pl/aktualnosc/items/ab-wideo-7221.html , cloud prawie się podwoił r/r.

 

inwestor: Czy gdyby na rynku zniknął duży konkurent to bylibyście w stanie wykorzystać lukę po nim? Finansowanie itd.

 

Andrzej Przybyło: Tak. Limity kredytowe generalnie wykorzystujemy w niewielkim stopniu, 30-40%, a dodatkowo mamy dużą przestrzeń także w zakresie limitów ubezpieczeniowych. Zakładamy, że limity ubezpieczeniowe na naszych klientów również będą wystarczające. Operacyjnie także jesteśmy w stanie realizować wyższe obroty.

 

inwestor: Jaka jest sytuacja finansowa spółki?

 

Andrzej Przybyło: Ogólnie rzecz ujmując – bardzo dobra. Akumulujemy gotówkę i konserwatywnie zarządzamy finansami. W rezultacie mamy kilkukrotnie wyższe kapitały własne (738 mln zł) niż najbliższa konkurencja, podobnie jak wyniki finansowe. Najniższy wskaźnik SG&A w branży, zatem najwyższa efektywność. Dodatnie przepływy operacyjne, stabilne i bezpieczne wskaźniki. Biznes finansujemy w sposób zrównoważony i zdywersyfikowany (kredyty bankowe, obligacje długoterminowe). Mamy dobrze zaadresowane wszystkie rodzaje ryzyka, m.in. ryzyko walutowe, ryzyko stopy procentowej i ryzyko kredytowe (bardzo niska szkodowość, ubezpieczenie limitów kupieckich). Analiza finansowa mogłaby być długa, proponuję ewentualne konkretne pytania przesłać mailem do firmy. Sprawozdanie za Q3 2018, czyli nasz Q1 FY 2018/2019 można znaleźć np. tutaj: https://www.ab.pl/raporty-kwartalne , a prezentację tutaj: http://pandl.pl/aktualnosc/items/ab-wideo-7221.html Raport roczny np. http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/31684450,ab-sa-raport-okresowy-roczny-skonsolidowany-za-2017-rs

 

fff: Czy przy wzroście sprzedaży e-commerce taki dystrybutor jak AB ma rację bytu?

 

Andrzej Przybyło: To właśnie my współtworzymy rewolucję e-commerce, dostarczając naszym partnerom kompleksowe rozwiązania e-commerce. Inwestujemy w narzędzia e-commerce i wspieramy sprzedaż do wielu firm e-commerce-owych. W tym obszarze mamy bardzo dużo do pochwalenia się – zainteresowane osoby poprosimy o kontakt mailowy. To właśnie e-commerce jest jednym z naszych napędów, a w samej Polsce w kolejnych latach możemy mówić o wzroście całego rynku e-commerce o kilkadziesiąt miliardów złotych. Dystrybutor jest buforem między producentem i dalszymi ogniwami sprzedaży. I model ten co do zasady jest niezmienny. Globalne trendy nawet nas wspierają. Chociażby w zakresie sprzedaży oprogramowania, które przy przejściu od „pudełek” w stronę dystrybucji w chmurze i subskrypcji stało się dla nas niezwykle perspektywicznym rynkiem.

 

rzc: Czy obligacje zapadajace w sierpniu next year beda zrolowane? Ostatnio rynek nie wyglada dobrze. A jak nie rolowanie to co?

 

Andrzej Przybyło: Widzimy, że dywersyfikacja finansowania w oparciu o długoterminowe (5-letnie) obligacje niezabezpieczone i bez konwenantów - jest dla nas korzystna biznesowo. Dlatego naszą intencją jest odnowienie poszczególnych serii obligacji na przestrzeni następnych lat. Wyszliśmy już w październiku tego roku na rynek z testem i pozyskaliśmy 10,8 mln zł, które od razu przeznaczyliśmy na wcześniejsze wykupienie części najbliższej serii. Moglibyśmy zrolować pełną kwotę, bo popyt był, ale jeśli chodzi o oprocentowanie, to nie zaakceptowaliśmy znacznego wzrostu marż w związku z zawirowaniami na polskim rynku po upadku Getbacku. Nasz komentarz z października można znaleźć tutaj: https://www.ab.pl/komunikaty-prasowe/20471/0 . W dyspozycji mamy również inne źródła finansowania obcego, a jak pokazuje nasz bilans na koniec września, poziom środków na rachunkach bankowych pozwala w całości sfinansować wykup obligacji zapadających w 2019 roku. Do tego limity kredytów bankowych (po niższych stawkach niż obecne możliwości obligacyjne) wykorzystane są na poziomach ok. 30-40%, a zatem do dyspozycji są kolejne setki milionów złotych. Dlatego też obligacje „tak”, ale na pewno nie za wszelką cenę. Mamy ten komfort.

 

qwerty: Czy AB jest czyste pod względem podatków? Inni nie kryli się z jakimiś optymalizacjami podatkowymi, fundacjamii, przenoszeniami znaków towarowych itd.? Niektórzy inni mają też duże problemy z zaległymi podatkami.

 

Andrzej Przybyło: Tak. Zawsze byliśmy i jesteśmy przejrzyści i uczciwi, płacimy podatki w Polsce i do Polski transferujemy zyski zza granicy. Można powiedzieć wprost, że jesteśmy ambasadorami patriotyzmu gospodarczego i zawsze dumnie o tym mówiliśmy, bo jesteśmy związani z Polską i to polską gospodarkę chcemy wspierać, także poprzez transfer najnowocześniejszych technologii i wiedzy ze świata czy też wspieranie drobnego biznesu poprzez nasze sieci franczyzowe, jak Alsen, Kakto czy Wyspa Szkrabów.

 

DUDA: Czy jest u Was ryzyko VAT tak jak np. w ABC Data?

 

Andrzej Przybyło: Nie. Wszelkie ewentualne informacje tego typu spółki giełdowe są zobowiązane publikować w raportach okresowych, u nas nie ma takich wpisów. Wszystkie dotychczasowe kontrole (a było ich naprawdę wiele) potwierdziły poprawność naszych rozliczeń. My nie chodzimy na skróty. Myślimy długoterminowo i działamy długoterminowo, a naszym DNA jest bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju.

 

Marta Majer: Jak spółka radzi sobie z presją na wzrost wynagrodzeń?

 

Andrzej Przybyło: Dbamy o cały zespół Grupy AB na różnych poziomach, nigdy też nie płaciliśmy najniższych stawek, gdyż u nas liczy się efektywność, a za dobrą pracę płacimy adekwatne wynagrodzenie. Zawsze też zatrudniamy na umowy o pracę. W rezultacie mamy wielu pracowników ze stażem po kilkanaście lat, a niektórzy są nawet od początku istnienia firmy. Po prostu w AB dobrze się pracuje i rozwija zawodowo. Jeśli chodzi o sam magazyn, to tutaj sytuacja jest również taka jak wspomniałem, a dodatkowo stawiamy na automatykę, aby jeszcze mocniej zwiększyć efektywność naszych pracowników.

 

leon: Jak duży wpływ na wyniki finansowe mają kursy walutowe?

 

Andrzej Przybyło: Stosujemy efektywny hedging, dlatego też kursy walutowe są dla nas neutralne.

 

piotrek: Dlaczego brak dywidendy, dlaczego planowany skup akcji taki nieduży? Można byłoby zadziałać z większym rozmachem

 

Andrzej Przybyło: Mamy solidne wyniki, mamy gotówkę. Dług do EBITDA jest po wrześniu na bezpiecznym poziomie 2,1x. To fakty. I dywidenda mogłaby być wysoka, a skup akcji również duży. Ale z drugiej strony, istnieje ryzyko zawirowań na rynkach finansowych i co ważniejsze – jeszcze większe zmiany na rynku. W rezultacie widzimy szanse na dynamiczny rozwój i wykorzystanie najlepszej pozycji startowej, jaką wypracowaliśmy przez lata. Dlatego też wciąż mamy poczucie, że akumulowanie kapitału może mocno procentować w przyszłości.

 

piotrek: Dlaczego nie rozpychacie się na innych rynkach zagranicznych niż Czechy i Słowacja?

 

Andrzej Przybyło: Wg firmy badawczej Context rynek PL+Cz+Sk to 75% rynku CEE, to też łącznie aż 5. rynek w Europie (8%), wyprzedzający Hiszpanię, doganiający Włochy i Francję. Mamy tutaj co robić, tym bardziej że w społeczeństwach CEE drzemie jeszcze duży potencjał we wzroście wydatków na IT i elektronikę użytkową czy ogólnie ofertę konsumencką, a także wydatków infrastrukturalnych. Nie ma ekonomicznego sensu budować struktury na małych rynkach, a z kolei Europa Zachodnia to bardzo rozwinięte rynki i wejście tam jest sensowne tylko poprzez zakup dużego dystrybutora z kontraktami. Analizujemy na bieżąco możliwości dalszej ekspansji, ale mamy na uwadze zarówno to, że CEE jest jeszcze duży potencjał i angażujemy się tylko w projekty co do których mamy pewność sukcesu; szanujemy pieniądze akcjonariuszy i jesteśmy wiarygodnym partnerem dla instytucji finansowych. Warto zauważyć, że o ile nie prowadzimy ekspansji kapitałowej w kolejnych krajach (jak na razie), o tyle prowadzimy ekspansję handlową. Obsługujemy e-commerce w ponad 30 krajach.

 

fff: Widziałem parę ostatnich rekomendacji i są one na jakieś 30-40 pln na akcję z mocnym kupuj. Czy analitycy czegoś nie widzą, że tak dobrze o was piszą?

 

Andrzej Przybyło: Ostatnie wskazania domów maklerskich PKO BP i Pekao czy DM BOŚ i Trigon cieszą nas o tyle, że potwierdzają słuszność naszej strategii rozwoju i słuszność naszej percepcji wartości biznesu, jaki stworzyliśmy. Kilkadziesiąt, o ile pamiętam nawet ponad 70, instytucji w naszym akcjonariacie dokładnie nas również przeanalizowało. Doceniają nas również instytucje finansujące. Byliśmy niezwykle dokładnie weryfikowani przez różnorakie kontrole, które potwierdziły prawidłowość wszelkich rozliczeń, co w naszej branży jest bardzo istotne. Mamy najlepszą w branży pozycję wyjściową na przyszłość. To, czego analitycy mogą rzeczywiście nie widzieć, to są nasze nowe projekty, ale to są kwestie, które mogą tylko dołożyć się do wyceny. Ale rozumiem, że nie tego dotyczyło pytanie :-)

 

rzc: Zyski spadaja po kilka nascie % a Pan mowi o dobrych wynikach?

 

Andrzej Przybyło: Tak. Błyszczymy na tle branży i pokazujemy silne wyniki w okresie wymagającej sytuacji rynkowej. Takie są fakty. To, że przejściowo w Polsce marże są pod presją, to nie jest dla nas pierwszy raz. Zawsze wychodziliśmy z takich sytuacji wzmocnieni, gdyż słabsi konkurenci nie wytrzymywali takiej sytuacji. Mocni będą mocniejsi – to się sprawdza w naszej branży. Wojna cenowa na pewnej części rynku w Polsce nie będzie trwała w nieskończoność. Rośniemy sprzedażowo i w udziałach rynkowych, miażdżąco deklasujemy rywali w badaniach wśród resellerów, czyli klientów. Budujemy właśnie jeszcze mocniejszą pozycję na kolejne lata. A jednocześnie cały czas dobrze zarabiamy.

 

qwerty: W którymś z wywiadów powiedział Pan, że AB jest inne niż konkurenci. Jak to rozumieć?

 

Andrzej Przybyło: Tak jak wspominałem, nasza filozofia biznesowa często była i jest wręcz przeciwstawna do wielu innych podmiotów. My niezmiennie myślimy długoterminowo, a nie o poszczególnych kwartałach. Naszym DNA jest bezpieczeństwo wpisane w rozwój. Gramy fair wobec wszystkich, jesteśmy uczciwi, nie chodzimy na skróty. Akumulujemy kapitał, inwestujemy w innowacyjne rozwiązania - w tym logistyczne. Tak można jeszcze dość długo wymieniać :-)

 

Papp: Kurs akcji mocno spadł na przestrzeni ostatniego roku. Czy Pana zdaniem obecna kapitalizacja oddaje wartość wewnętrzną firmy?

 

Andrzej Przybyło: Absolutnie nie. Dzisiaj już szerzej odpowiadałem na zbliżone pytania

 

leon: Czy są plany wejścia na nowe rynki zagraniczne?

 

Andrzej Przybyło: Omówienie zawarłem w jednej z poprzednich odpowiedzi

 

Wirtuoz Giełdy: Czy wzrost cen energii jest dla firmy dużym wyzwaniem?

 

Andrzej Przybyło: Nie. Wydatki na prąd do rocznie u nas rząd 1 mln zł, zatem ewentualne podwyżki w przyszłości to niskie kilkaset tys. zł, a co zatem idzie właściwie pomijalne przy naszej skali. Co więcej, mamy też umowy zabezpieczające niższe ceny energii elektrycznej.

 

Miko: Czy spółka jest w stanie utrzymać udział kosztów SG&A w odniesieniu do obrotów poniżej 3%?

 

Andrzej Przybyło: Tak. Jesteśmy bezwzględnym liderem rynkowym pod tym względem. W sposób ciągły pracujemy nad efektywnością i mamy ją najwyższą.

 

ab_fan: Jak to jest z Wami, że macie tak niskie marże? Jedno wahnięcie i mega niefajnie się zrobi…

 

Andrzej Przybyło: Podkreślę to, co wspomniałem w jednej z poprzednich odpowiedzi. Grupa AB jest dystrybutorem, a nie pierwszym lepszym handlarzem, który próbuje okazyjnie kupić towar od kogokolwiek i jak najszybciej komukolwiek go odsprzedać. W oparciu o autoryzowane umowy z producentami dostarczamy ich produkty na rynek, w ten sposób realizujemy dla nich dystrybucję w pełnym tego słowa znaczeniu. To wymaga know-how, szerokiego kanału sprzedaży i właściwego zaplecza logistyczno-finansowego, sztabu specjalistów, często również inżynierów i szkoleniowców. Ale to właśnie bycie dystrybutorem zapewnia stabilność marż. I chociaż realizujemy małe marże, to umowy z producentami zawierają zapisy, dzięki którym co do zasady to nie my ponosimy koszty promocji, wyprzedaży itd. Stosujemy jednocześnie efektywne zabezpieczenia kursów walutowych. W efekcie realizujemy niewielkie marże, ale nadrabiamy to skalą działalności. Nie rozpoznajemy ryzyka dużych wahań marży. My po prostu co dzień robimy swoje i dokładamy cegiełki do ogólnego wyniku.

 

Waligóra: Jak ocenia Pan perspektywy przed branżą na najbliższe lata?

 

Andrzej Przybyło: Bardzo dobre, szczególnie dla tak zdywersyfikowanego biznesu jak w naszym przypadku. Pojawiają się impulsy wzrostowe dzięki nowym produktom, sprzedaż różnych kategorii wspierają też ogólne trendy. Mogę mówić zarówno o klasycznym IT, ale też cloud, smart home, RTV/AGD, zabawki, gaming, VAD, interaktywna szkoła, digital signage itd. Co więcej, rozwijamy lojalny kanał sprzedaży w postaci sieci franczyzowych, co jest naszą kolejną przewagą konkurencyjną. Sprzyja nam również dynamiczny rozwój e-commerce, o czym już wspomniałem. Jesteśmy przygotowani i antycypujemy przyszłość. Tylko w taki sposób można wykorzystać szanse, jakie stwarza rynek. Zwiększamy udziały, mamy najlepszą pozycję wyjściową na przyszłość.

 

Aga: Jakie są przewagi konkurencyjne Grupy AB?

 

Andrzej Przybyło: Jest ich wiele. Wymienię kilka. Najszersze portofolio produktowe dostępne od ręki, najszersza baza resellerów, największa sieć franczyzowa, najlepsza pozycja finansowa i zdrowy bilans, najlepsza logistyka z własnymi obiektami i automatyzacją, dużo przestrzeni na rozwój, najlepsza efektywność, najlepsza ocena jakościowa na rynku - branża i instytucje finansowe, mocna dywersyfikacja, bezpieczeństwo rozwoju, bycie liderem rynku i dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla vendorów, jak i resellerów, wiodąca pozycja w obsłudze e-commerce, realizowanie masowych usług nowej generacji, jak dropshipping...

 

Andrzej Przybyło: Dziękuję za udział w czacie. Przedłużyliśmy czas trwania czatu, ale na wszystkie pytania i tak nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Jeśli nie nie znaleźliście Państwo odpowiedzi na swoje pytania wśród już udzielonych, prosimy o zadanie pytań mailowo a.boczkowski@pandl.pl lub ir@ab.pl. Jeszcze raz dziękuję za możliwość kontaktu z Państwem i pozdrawiam, życząc przy okazji wszystkiego najlepszego na zbliżające się Święta oraz nowy rok 2019!

 

Mike PL: Co za czat! Bardzo fajnie. Dziękuję za taką otwartą postawę! To wyjątek na naszym rynku!

 

Andrzej Przybyło: Dziękuję!

Zobacz również:

18.03.2019, Aktualności

Nowe kontrakty terminowe na giełdzie – GPW wprowadza m.in. kontrakty na 1 akcję LPP i na 10 akcji 11 bit studios

18.03.2019, Aktualności

Nowe kontrakty terminowe na giełdzie – GPW wprowadza m.in. kontrakty na 1 akcję LPP i na 10 akcji 11 bit studios

Inwestorzy indywidualni doczekali się w końcu wprowadzenia kontraktów terminowych na akcje LPP. Wraz z wprowadzeniem możliwości notowań kontraktów terminowych na akcje z mnożnikami 1 i 10, do obrotu wprowadzono kontrakt terminowy na 1 akcję LPP.

Zobacz więcej

Czat inwestorski: Podsumowanie roku 2018 i omówienie perspektyw wzrostu Grupy AB
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie