Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Perspektywy Grupy Kapitałowej TIM na kolejne kwartały rysują się optymistycznie. Wywiad z Piotrem Tokarczukiem, Członkiem Zarządu TIM SA

Piotr Tokarczuk – członek zarządu i dyrektor finansowy TIM SASII: Za Grupą Kapitałową TIM bardzo udane pierwsze półrocze 2019 roku. W tym okresie między innymi przychody wzrosły o 6,5%, wynik EBITDA o 78,1%, a wynik netto o 27,2%. Co się do tego przyczyniło? Czy równie pozytywnych tendencji można spodziewać się w kolejnych kwartałach?

 

Piotr Tokarczuk – członek zarządu i dyrektor finansowy TIM SA: Rzeczywiście, pierwsze półrocze oceniamy bardzo pozytywnie. Wszystkie spółki Grupy Kapitałowej TIM rozwijały się, zwiększając skalę działalności, czego efektem jest wzrost skonsolidowanych przychodów o 6,5%. Jeżeli chodzi o poprawę rentowności, to na szczególną uwagę zasługują spółki TIM oraz Rotopino.pl. W obu istotnie zwiększyła się generowana procentowa marża brutto, pozytywnie przekładając się na wszystkie wynikowe pozycje rachunku. W przypadku 3LP pierwsza połowa 2019 r. była trudniejszym okresem. To czas operacyjnego wdrażania kontraktu z Ikeą, przygotowań do rozszerzenia współpracy z największym klientem spółki z branży automotiv oraz pozyskiwaniem kolejnych zleceń na powiększoną strefę wysokiego składu. Ponosiliśmy z tego tytułu koszty, a na poziomie przychodowym jeszcze nie osiągnęliśmy zakładanych poziomów. Traktujemy to jako okres przejściowy dla 3LP, wynikający z naturalnego rozwoju tego biznesu. Zakładamy, że w kolejnych kwartałach rentowność tej spółki będzie sukcesywnie się zwiększać.


Podsumowując, jesteśmy zadowoleni z parametrów osiągniętych w pierwszym półroczu – zarówno jeśli chodzi o wzrost przychodów, jak i skonsolidowane wyniki finansowe. Perspektywy Grupy Kapitałowej TIM na kolejne kwartały rysują się optymistycznie.

 

Sytuacja gospodarcza w Polsce pozostaje bardzo dobra, jednak wydaje się, że szczyt koniunktury jest już za nami. Jak długo, Państwa zdaniem, otoczenie może jeszcze spółce sprzyjać? Czy i jak Grupa TIM jest przygotowana na gorsze czasy?

 

Sytuacja gospodarcza w Polsce pozostaje dobra, jeżeli patrzymy na dane zagregowane. Jeśli natomiast spojrzymy na dane analityczne bardziej wnikliwie, można mieć pewne obawy co do perspektyw na przyszłość. Niestety, dynamika samego PKB, jak i danych z sektora budownictwa jest coraz słabsza – najnowsze informacje, dotyczące produkcji budowlano-montażowej w sierpniu, tylko to potwierdzają. W Grupie TIM nie koncentrujemy się jednak na prognozowaniu makroekonomicznym. Pracujemy nad przygotowaniem Grupy na każdą sytuację – tak, by wykorzystywać wszystkie okazje rynkowe. Chcemy użyć swojej silnej pozycji rynkowej i mocnych fundamentów finansowych do zwiększania udziału w rynku szczególnie wtedy, gdy makroekonomia nie jest sprzyjająca.


Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce pozostaje bardzo rozdrobniony, a TIM jako lider tego rynku ma w nim udział na poziomie zaledwie około 8%. Czy powoduje to dużą presję konkurencyjną na rynku i jak radzi sobie z nią TIM? Czy spodziewają się Państwo w przyszłości procesów konsolidacyjnych w branży? Czy TIM zamierza w nich aktywnie uczestniczyć?

 

Duże rozdrobnienie dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce – a w efekcie wysoka konkurencja – to fakt niezmienny od wielu lat. To, że model biznesowy TIM-u doskonale sobie radzi w takiej sytuacji, znajduje potwierdzenie w naszej dominującej pozycji rynkowej, bardzo dobrych wynikach finansowych i najmocniejszym – jeśli spojrzeć na naszych konkurentów – bilansie. Obserwujemy niewielką aktywność, jeżeli chodzi o konsolidowanie się rynku i raczej nie spodziewamy się gwałtownego przyspieszenia - spokojnie przyglądamy się sytuacji.

 

Obecnie wciąż za zdecydowaną większość wyników finansowych generowanych przez Grupę Kapitałową TIM odpowiada jednostka dominująca TIM SA Czy w przyszłości może się to zmienić? Kiedy podmioty Rotopino.pl oraz 3LP zaczną istotniej kontrybuować do zysków Grupy Kapitałowej TIM?

 

Pozycja TIM-u w zakresie wpływu na skonsolidowane sprawozdawania finansowe jest dominująca. Zakładamy jednak, że sytuacja ta będzie zmieniać się z kwartału na kwartał. Już w pierwszym półroczu 2019 r. dynamika wzrostu przychodów Rotopino.pl była wyższa od dynamiki TIM-u, a wygenerowane przez tę spółkę pozytywne wyniki finansowe poprawiły wyniki skonsolidowane. Podobnej sytuacji spodziewamy się w przypadku 3LP. Wprawdzie pierwsza połowa tego roku była jeszcze okresem przygotowawczym, jeżeli chodzi o rozwój usług logistycznych świadczonych na rzecz klientów zewnętrznych, spoza Grupy TIM, jednak kolejne kwartały powinny przynieść istotny wzrost przychodów dzięki tym nowym klientom, a także poprawę wyników finansowych 3LP. W konsekwencji, w przyszłości zarówno 3LP, jak i Rotopino.pl będą w większym stopniu wpływały na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej TIM.

 

Kilka miesięcy temu spółka opublikowała strategię dla podmiotu dominującego TIM SA na lata 2019-2021. Jak przebiega jej realizacja? Czy podtrzymują Państwo wszystkie zawarte w niej cele?

 

Oczywiście podtrzymujemy strategię, którą opublikowaliśmy, a wyznaczone cele są dla nas wariantem minimum, a więc pracujemy z nastawieniem, żeby te cele przekroczyć lub osiągnąć szybciej. W ostatnich miesiącach koncentrowaliśmy naszą aktywność na przeprowadzeniu dobrej komunikacji strategii do pracowników i partnerów biznesowych TIM-u, by każdy znał i rozumiał swoją rolę w realizacji strategii. Zidentyfikowaliśmy i rozpoczęliśmy realizację ponad 20 projektów strategicznych, dla których mamy określonych właścicieli, harmonogramy i zasoby. Są to projekty, których realizacja przełoży się na „dowiezienie” nadrzędnych celów strategicznych. Jesteśmy na dobrej drodze, by strategię zrealizować zgodnie z planem.

 

Zobacz także:

 

Zobacz również:

Tylko do niedzieli, 8 grudnia br. trwać będą zapisy na VI edycję szkolenia online Amibroker Praktycznie, autorstwa Pawła Szczepanika.

Na pytania inwestorów odpowiadał Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU.

Wspieramy inwestorów

Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie