Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Sezon wyników kwartalnych rozpoczęty. Jak wypadło PKP Cargo?

© joel_420 - Fotolia.com

Rozpoczął się sezon wyników kwartalnych, a jako druga spółka z naszego Portfela (po PGE) swój raport finansowy opublikowało PKP Cargo. Akcje kolejowego przewoźnika posiadamy w segmencie spółek o długim horyzoncie inwestycyjnym wypłacających dywidendę.

 

Spółka wykazała niższe wyniki finansowe za pierwsze trzy miesiące tego roku względem I kw. 2014 roku. Nie była to jednak niespodzianka dla rynku, gdyż konsensus rynkowy był na zbliżonym poziomie do osiągniętych przez spółkę wyników. Poniżej prezentujemy wybrane pozycje wynikowe.

 

 

Wybrane pozycje wynikowe

[tys. zł]

I kw. 2015

I kw. 2014

Przychody

880 557

1 004 259

Wynik z działalności operacyjnej

22 217

68 469

EBITDA

118 873

159 289

Wynik brutto

21 351

73 563

Wynik netto

17 668

57 534

Źródło: PKP Cargo S.A.

 

Okres I kw. jest najbardziej wymagający kwartałem w branży przewozów kolejowych. W tym okresie największy udział mają przewozy węgla, w których spółka posiada na polskim rynku blisko 70% udziałów. Jak wiadomo w branży węglowej delikatnie mówiąc nie dzieje się najlepiej, a na początku roku doszło do sporych problemów w Kompanii Węglowej oraz strajku w JSW. Mimo, że spółka twierdzi, że stara się uzupełniać niedobory z tego segmentu wzrostem przewozów innych towarów (np. materiały budowlane i kruszywa) to nie udało się w pełni uzupełnić braków w I kw. tego roku. Niższe wygenerowane przychody rok do roku odbiły się konsekwentnie na zyskowności. Na tle konsensusu rynkowego przychody ze sprzedaży w I kw. 2015 roku były niższe o 1%, EBITDA była niższa o 1,5%, a zysk netto był wyższy o 11,6%. Poniżej przedstawiamy w punktach najważniejsze informacje, które na konferencji wynikowej przekazał Zarząd PKP Cargo: 

 

  • Spółka koncentruje się na głównych założeniach – wzmocnienie pozycji w Europie. Kontynuowany jest proces przejęcia czeskiej firmy AWT (zdobywanie zezwoleń poszczególnych regulatorów) oraz trwają negocjacje z KGHM w zakresie zakupu Pol-Miedź Trans. O innych procesach akwizycyjnych Zarząd nie chciał mówić ze względu na tajemnicę handlową. Trwają również prace nad aliansami z innymi przewoźnikami w Europie, by wydłużać potencjalne transporty. Spółka koncentruje się też na najbardziej perspektywicznych korytarzach w Europie.
  • Nowa strategia dla przewozów intermodalnych będzie przedstawiona na przełomie II i III kwartału tego roku. Spółka wiąże z tym rynkiem duże nadzieje. W tym okresie również dowiemy się szczegółów dotyczących rozbudowy terminali (obecnie spółka dysponuje 25 terminalami).
  • Trwa rozwój oferty logistycznej oraz proces digitalizacji procesów.

 


  

Partner strategiczny

 

Biuro Maklerskie Alior Bank

 


 

Chcesz wygrać książkę o tematyce giełdowej?

Zgłoś propozycję do naszego portfela na forum SII

 


 

  • Spółka przeprowadza dalszą optymalizację kosztów – między innymi kolejny program Dobrowolnych Odejść obejmujący 250 osób (ostateczna liczba może zostać zwiększona) ogłoszony niedawno komunikatem bieżącym. Spółka dalej widzi miejsce do bardziej efektywniejszego działania w zakresie poziomu zatrudnienia i uzyskiwania większego stopnia efektywności. Proces redukcji zatrudnienia wraz ze spodziewanym wzrostem średniej prędkości ma dać w przyszłości większe korzyści finansowe dla spółki.

 

Dalsza część artykułu dostępna po zalogowaniu się i opłaceniu 25 punktów.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Zobacz również:

Zapraszamy do wzięcia udziału w IV edycji konferencji inwestycyjnej organizowanej przez Dom Maklerski XTB. W tym roku wystąpi aż 11 wybitnych ekspertów, którzy zaprezentują swoje indywidualne spojrzenie na rynek, przedstawiając krótko- i długoterminowe strategie inwestycyjne.

21 spośród 38 spółek, które zostały zakwalifikowane do segmentu Lista Alertów GPW, znajdują się również na Liście ostrzeżeń SII.

Sezon wyników kwartalnych rozpoczęty. Jak wypadło PKP Cargo?
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie