Chat with us, powered by LiveChat

Idea Bank w drodze na giełdę. Zapisy dla inwestorów indywidualnych do 30 marca

Skomentuj artykuł

Trwają zapisy w IPO Idea Banku. Zebraliśmy garść niezbędnych informacji o spółce.

Podstawowe informacje o Idea Bank

Idea Bank jest polskim bankiem, który rozpoczął działalność pod tą nazwą w 2010 r., stopniowo tworząc rozbudowaną Grupę, oferującą swoim klientom szeroki wachlarz innowacyjnych produktów i usług, łączących tradycyjną bankowość z usługami pomocniczymi, takimi jak pośrednictwo finansowe, usługi księgowe, factoring, windykacja należności oraz leasing. Produkty Grupy skierowane są przede wszystkim do przedsiębiorców i małych firm, stanowiących atrakcyjny i rosnący segment rynku, niedoceniany przez polskie banki komercyjne o bardziej ugruntowanej pozycji. Innowacyjne podejście do marketingu oraz wielokanałowa sieć dystrybucji pozwalają Grupie skutecznie dotrzeć do klientów, zarówno poprzez wykorzystanie kanałów internetowych i telefonicznych, za pośrednictwem oddziałów call center, jak i sieć około 200 placówek zlokalizowanych w całej Polsce. Na koniec 2014 r. sieć ta obejmowała 71 placówek Idea Banku, 63 biur Tax Care, 43 placówki Idea Expert, 10 placówek Idea Leasing oraz 13 placówek Idea Leasing & Fleet.

Struktura oferty publicznej Idea Banku

  • Do 20 000 000 nowych akcji
  • Do 7 000 000 akcji istniejących oferowanych przez dotychczasowych Akcjonariuszy

 

Transza detaliczna obejmuje 15% oferowanych akcji (tylko Nowe Akcje). Zapisy będą przyjmowane po cenie maksymalnej. Minimalny zapis to 10 akcji. Cała Oferta kierowana jest do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do wybranych zagranicznych inwestorów instytucjonalnych.

 

Umową typu lock-up (zobowiązanie do niesprzedawanie akcji) objęci zostaną:

 

  • dr Leszek Czarnecki (wraz z podmiotami zależnymi) - lock-up na okres 12 miesięcy
  • Zarząd Banku i pozostali Akcjonariusze Sprzedający - lock-up na okres 18 miesięcy 

Przewidywany harmonogram oferty Idea Banku: 

19 marca 2015 r.

publikacja ceny maksymalnej (cena już jest znana 32 zł)

19 – 31 marca 2015 r.

budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

23 – 30 marca 2015 r.

zapisy od inwestorów indywidualnych

31 marca 2015 r.

ustalenie i publikacja ostatecznej ceny i liczby oferowanych akcji, w tym ostatecznej liczby akcji oferowanych poszczególnym grupom inwestorów

1 – 7 kwietnia 2015 r

zapisy od inwestorów instytucjonalnych (7 kwietnia do godz. 15:00 czasu warszawskiego)

około 8 kwietnia 2015 r.

przydział Akcji Oferowanych

16 kwietnia 2015 r.

przewidywany pierwszy dzień notowania akcji i PDA na GPW

Akcjonariat

Idea Bank - Struktura akcjonariatu

 

Wyniki finansowe

Wybrane dane finansowe ( tys. zł) 2014 r. 2013 r. 2012 r.
Wyniki z tytułu odsetek 332 147 198 409 100 026
Wyniki z tytułu prowizji i opłat 331 376 244 631 142 956
Pozostałe przychody i koszty operacyjne netto 153 782 22 128 3 303
Wynik z działalności operacyjnej 262 548 74 064 -22 046

Zysk netto (przypisany akcjonariuszom

jednostki dominującej)

241 255 104 173 23 559

Źródło: Prospekt emisyjny Idea Bank

 

W 2014 r. Grupa osiągnęła przychody netto z działalności operacyjnej w wysokości 817,3 mln zł, co stanowi wzrost o 76% w porównaniu z 2013 r., oraz wypracowała zysk netto w kwocie 241,3 mln zł (+132% rok do roku). Na koniec 2014 roku wartość aktywów Grupy wyniosła 15,1 mld zł. Na koniec 2014 r. współczynnik wypłacalności kształtował się na poziomie 13,45% wobec 11,91% na koniec 2013 r. Przedsiębiorcy i  małe firmy stanowią głównych kredytobiorców Grupy (95% spośród 79,8 tys. na koniec 2014 r.), zaś klienci detaliczni stanowią głównych posiadaczy jej lokat terminowych (98% spośród 114,4 tys. na koniec 2014 r.). Na koniec 2014 r. Idea Bank obsługiwał 181,2 tys. posiadaczy rachunków bie- żących, z czego 88% to przedsiębiorcy i małe przedsiębiorstwa. Dla porównania na koniec 2013 r. Bank prowadził 128 tys. rachunków.

Strategia

W kolejnych latach Idea Bank planuje dalszą koncentrację na zaspokajaniu potrzeb rozwijającego się segmentu przedsiębiorców i małych przedsiębiorstw, m.in. dzięki rozwojowi platformy Idea Cloud, oferującej usługi księgowe i bankowe w sposób łatwo dostępny i przyjazny, za pośrednictwem internetu, smartfona lub tabletu. Grupa chce działać jako zaufany doradca klientów, którzy w  miarę rozwoju swojej działalności będą interesować się dodatkowymi produktami i doradztwem finansowym. Szeroka gama produktów i usług, zarówno opracowanych przez Grupę, jak i zintegrowanych wraz z ostatnimi akwizycjami, zwiększy zdolność do budowy długoterminowych relacji z obecnymi klientami i pozyskiwanie nowych dzięki wykorzystaniu cross-sellingu. Dzięki emisji nowych akcji w ramach pierwszej oferty publicznej Idea Bank zamierza wzmocnić swoją pozycję kapitałową, co w konsekwencji umożliwi mu zwiększenie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez Grupę.

 

Rafał Irzyński

Główny analityk Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych

 

Źródło: www.ideabank.pl

 

Więcej informacji:

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie