Chat with us, powered by LiveChat

Rekordowe wydobycie Bogdanki. Spółka szuka nowych rynków zbytu

Skomentuj artykuł
© Siberia - Fotolia.com

W IV kwartale 2014 roku Bogdanka wyprodukowała 2,56 mln ton węgla handlowego. Jest to historyczny rekord spółki. W całym 2014 roku spółka wydobyła 9,19 mln ton węgla, o 10% więcej niż w 2013 roku.

 

Wysoka produkcja jest pochodną uruchomienia Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla. W IV kwartale 2014 roku spółka istotnie poprawiła wyniki rok do roku, niższy o 3,3% był jedynie wynik netto. Podane przez spółkę wyniki były również lepsze od oczekiwań analityków, publikowanym przez PAP. W całym 2014 roku spółka poprawiła jedynie przychody. Wynik EBITDA był porównywalny do wyniku z 2013 roku, a EBIT i zysk netto były mniejsze o odpowiednio 14,7% i 17,4%.

 

[mln zł]

4q2013

4q2014

%

2013

2014

%

Przychody

481,5

523,2

8,7%

1 899,9

2 013,6

6,0%

EBITDA

206,6

247,5

19,8%

754,9

750

-0,7%

EBIT

117,2

135,7

15,7%

424,8

362,3

-14,7%

Zysk netto

105

101,6

-3,3%

329,7

272,4

-17,4%

Źródło: Bogdanka

 

Bogdanka prowadzi działalność w trudnym otoczeniu. Spółka podaje, że w 2014 roku odnotowano spadek zapotrzebowania na węgiel energetyczny oraz duże zapasy tego surowca na zwałach w elektrowniach i kopalniach śląskich. Ceny węgla spadły, a na dodatek prezes Bogdanki, Zbigniew Stopa, poinformował niedawno, że w jego opinii Kompania Węglowa sprzedaje węgiel poniżej kosztów produkcji. Prezes zwrócił uwagę, że KW może sobie na to pozwolić dzięki spodziewanemu wsparciu publicznemu. W związku z tym Bogdanka skierowała odpowiednie pismo do UOKiK i rozważa wniosek do Brukseli.

 

Bogdanka zakłada sprzedaż na poziomie 9,3-9,5 mln ton węgla, pomimo, że spółka osiągnęła docelową moc produkcyjną na poziomie 10,5-11,5 mln ton. Na czacie inwestorskim prezes Bogdanki poinformował, że spółka nie straciła obecnych klientów, ale stosowanie nierynkowych cen przez KW utrudnia pozyskanie nowych. Spółka będzie starała się zdywersyfikować źródła przychodów w 2015 roku, między innymi poprzez sprzedaż na Ukrainie czy zwiększenie sprzedaży w takich obszarach jak na przykład chemia.

 

„Obecnie większość wolumenu, Spółka lokowała u energetyki zawodowej. Obecnie ze względu na trudną sytuację na polskim rynku, planujemy rozszerzyć naszą ofertę również do mniejszych ciepłowni, cementowni oraz przedsiębiorstw z branży chemicznej.

 

Ze względu na dobre położenie geograficzne to może być istotny odbiorca Spółki. Aktualnie Ukraina dostosowuje swoje moce produkcyjne do zastosowania węgla energetycznego zamiast antracytu. Mamy nadzieję na rozwój tego rynku” – odpowiadał na pytania Zbigniew Stopa.

 

Ze względu na panujące otoczenie rynkowe spółka zweryfikowała swoją strategię. Nakłady inwestycyjne w 2015 roku mają wynieść maksymalnie 560 mln zł. Spółka poinformowała, że cały czas pracuje nad jego redukcją. W strategii zostanie także zmieniona polityka dywidendowa. Ma ona zostać przyjęta i ogłoszona 30 czerwca 2015 roku wraz z nową strategią na lata 2015-2020.

 

„W ostatnich 3 latach płaciliśmy po ok. 60% zysku netto co daje w sumie ok. 505 mln zł. Ze względu na trudną sytuację rynkową obecnie w ramach aktualizacji Strategii analizujemy politykę dywidendową na kolejne lata w tym na rok 2015. Istotne w obecnej sytuacji jest utrzymanie dobrego poziomu płynności finansowej, żeby zapewnić stabilny i długoterminowy wzrost wartości Spółki” – skomentował Zbigniew Stopa podczas czatu internetowego.

 

Od końca 2013 roku akcje Bogdanki poruszały się w kanale spadkowym. Po doniesieniach prezesa spółki o sprzedawaniu węgla po zaniżonej cenie przez KW, kurs akcji mocno spadł, przebijając dolne ograniczenie kanału spadkowego. W kolejnych dniach kurs dalej mocno zniżkował, przebijając lokalny dołek z końca czerwca 2013 roku, przy cenie 88,30 zł, który zamienił się w opór przed wzrostami. Silne wsparcie dla kursu można wyznaczyć przy cenie 71 zł, dołka z sierpnia 2012 roku.

 

Bogdanka analiza techniczna

Źródło: stooq.pl

 

Źródło: LW Bogdanka

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie