Chat with us, powered by LiveChat

Prime Car Management S.A. w drodze na GPW – wywiad z Jerzym Kobylińskim, Prezesem Zarządu spółek z Grupy Masterlease

Źródło: Materiały Spółki

Prime Car Management S.A. – giełdowy debiut
branży zarządzania flotą samochodów

Z Jerzym Kobylińskim, Prezesem Zarządu  Prime Car Management S.A., o  strategii, wynikach i planach spółki rozmawia główny analityk SII,  Rafał Irzyński.

Jakie korzyści ma firma, która decyduje się na korzystanie z usług Prime Car w zakresie leasingowania floty?

 

Jerzy Kobyliński    
Jerzy Kobyliński, Prezes Zarządu (fot. Spółka)  

Dla przedsiębiorstwa korzystającego z usług zarządzania flotą (ang. car fleet management, „CFM”), to przede wszystkim optymalizacja kosztów i komfort ponoszenia tylko zaplanowanych wydatków. Grupa Masterlease, której Prime Car Management S.A. jest jednostką dominującą, jest jednym z liderów polskiego rynku usług CFM pod względem wielkości floty. Obecnie wielkość finansowanej i zarządzanej floty pojazdów Grupy Masterlease to ponad 23 tysiące pojazdów, użytkowanych przez ponad 7,5 tysiąca klientów. Największa i najbardziej zdywersyfikowana baza klientów czyni z nas doskonałego partnera biznesowego dla stacji obsługi, sieci dealerskich, zakładów ubezpieczeń czy koncernów paliwowych. Posiadanie tak dużej floty w obsłudze oznacza silną pozycję negocjacyjną. W efekcie jesteśmy w stanie dostarczyć klientom szeroki wachlarz usług związanych z finansowaniem i zarządzaniem flotą - od serwisu, przez ubezpieczenia, zapewnienie samochodów zastępczych i atrakcyjne systemy kart paliwowych po sezonową wymianę opon. To, co w przypadku jednego samochodu bywa dość czasochłonne i kosztowne, w skali całej floty samochodów może urosnąć do poważnego problemu. My zdejmujemy klientom te problemy z głowy, bo dostarczamy sprawdzone rozwiązania, które przekładają się na oszczędność czasu i zapewniają stałą mobilność floty. Skala naszej działalności pozwala oferować nasze usługi w atrakcyjnych cenach. Konsekwencją są realne korzyści dla korzystających z naszych usług oraz przeniesienie ryzyka wartości rezydualnej (tzn. wartości końcowej samochodu po wygaśnięciu kontraktu) pojazdu na nas. Dysponujemy rozbudowaną siecią sprzedaży samochodów poleasingowych, które znajdują nabywców m.in. dzięki temu, że mają sprawdzalną historię serwisową i są autami z tzw. „pierwszej ręki”, zakupionymi w salonie. Dzięki temu, że jesteśmy w wielu przypadkach odpowiedzialni za całość obsługi serwisowej samochodu, mamy pełną kontrolę nad jego stanem technicznym oraz minimalizujemy ryzyko związane z wartością rezydualną.


Która z usług dodatkowych do oferowanego leasingu cieszy się największym popytem, a która jest dla spółki najbardziej rentowna?

 

Ponad 18 lat działalności i pozycja jednego z liderów rynku pod względem wielkości floty wiąże się z pewną misją. Od lat edukujemy potencjalnych i obecnych klientów i zachęcamy do korzystania z nowoczesnych i złożonych usług. Skutkuje to tym, że zdecydowana większość samochodów w naszej flocie jest w segmencie usług leasingu pełnoobsługowego (tzw. usługi FSL) – to znaczy segmencie zarządzania i finansowania floty wraz z pełnym pakietem usług. Dla przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dużych firm i korporacji korzystających z naszych usług to najbardziej wygodna forma finansowania floty, nie wymagająca angażowania kapitałów własnych, a także pozwalająca na optymalizację kosztów floty dzięki stosowaniu korzyści skali. Z punktu widzenia spółki najbardziej interesująca dla nas, a także najbardziej rentowna jest kompleksowa obsługa flot.

 

Co wyróżnia spółkę od konkurencyjnych firm i dlaczego według Pana oferta Prime Car jest atrakcyjna?

 

Grupę Masterlease wyróżnia szereg rzeczy. Po pierwsze działamy na polskim rynku od ponad 18 lat, dysponujemy największą siecią biur obejmującą 17 biur regionalnych (w tym centralę w Gdańsku), w których zatrudniamy doświadczonych pracowników Współpracujemy z ok. 1000 stacji obsługi w całym kraju. Przy tym jesteśmy podmiotem niezależnym. Nie należymy do żadnej grupy bankowej ani nie jesteśmy powiązani kapitałowo z żadnym producentem samochodów, co pozwala nam na elastyczność. Oferujemy naszym klientom wszystkie marki dostępne na polskim rynku. Nasz model biznesowy jest dostosowany do potrzeb lokalnego rynku, nie musi być kalką rozwiązań z innych krajów Zarządzanie całym cyklem życia pojazdu we flocie klienta wymaga doświadczenia i odpowiednich narzędzi a także sprawdzonych partnerów biznesowych. My wiemy jak to robić skutecznie i z sukcesem.

 

Siedziba
Siedziba Spółki Masterlease, (fot. Spółka)

  

Jednym ze sposobów na dalszy rozwój spółki ma być leasing samochodów ciężarowych. Jaki jest potencjał tego rynku i jaki będzie koszt wejścia w nowy segment?

 

Obecnie leasing samochodów ciężarowych stanowi niewielki procent naszej działalności. Z naszych rozmów z klientami, którzy dysponują zarówno flotą samochodów osobowych jak i samochodów ciężarowych, wynika, że przeniesienie naszego modelu działania na ten rynek ma znaczny potencjał i w 2014 roku planujemy rozszerzenie oferty na segment samochodów ciężarowych. Pierwsze synergie pojawią się właśnie u tych klientów, którzy obecnie korzystają z naszych usług jedynie w obszarze samochodów osobowych. Mamy duże doświadczenie w przenoszeniu naszego modelu działania na nowy grunt. Przykładem są dwie udane akwizycje z 2013 roku, gdzie byliśmy w stanie w zaledwie kilkanaście dni wdrożyć nasz system pracy i skoordynować procesy. Skutkowało to zwiększeniem rentowności biznesu i poprawą jakości usług świadczonych klientom.

 

Wynik netto spółki jeszcze w 2011 r. był ujemny, a za rok 2013 zysk netto wyniósł 44 mln zł przy blisko 8% rentowności netto. Co było głównym powodem tak wielkiej poprawy? Jakich wyników finansowych bądź, jakich dynamik spodziewa się zarząd w 2014 r.?

 

W latach 2001 – 2010 byliśmy skupieni na budowie pozycji lidera rynku pod względem wielkości floty. Nasz 13,5% udział w rynku usług CFM, daje nam pozycje jednego z liderów rynku usług CFM w Polsce, rynku dynamicznie rosnącego – szybciej niż cała polska gospodarka (według danych Keralla Reasearch na koniec 2013 roku). Po tym czasie przyszedł czas na koncentrację na rentowności biznesu. O tym, że jesteśmy w stanie istotnie zwiększać marże mówi właśnie poprawa wyników, o którą Pan pyta. Prime Car Management S.A. nie publikowała prognoz, dlatego nie chciałbym się szczegółowo wypowiadać na temat spodziewanych wyników. Chcę jednak podkreślić, że jesteśmy jednym z liderów dynamicznie rosnącego rynku usług CFM w Polsce, z doświadczeniem i sukcesami w obszarze akwizycji, a przy tym stale pracujemy nad podnoszeniem rentowności. Słuszność naszych działań potwierdza dynamika wyników Grupy Masterlease. Potencjał na ten i przyszłe lata zostawiam do oceny inwestorom.

 

Intencją Zarządu jest przeznaczanie 75% zysku netto na dywidendę. Czy dywidenda o takiej wielkości nie zabierze spółce kapitału na rozwój?

 

Dysponujemy silną bazą kapitałową, dającą duży potencjał do wzrostu. Docelowo intencją Zarządu jest przeznaczanie do 75% jednostkowego zysku netto osiągniętego w poprzednim roku obrotowym na dywidendę, jednak obecnie jest to ograniczone na podstawie obowiązujących umów kredytowych dotyczących wypłaty dywidendy na poziomie do 60% zysku za poprzedni rok obrotowy. Będziemy również rekomendować dostosowanie wysokości dywidendy do bieżących potrzeb rozwojowych Spółki, przy czym nie wykluczamy możliwości finansowania większych przedsięwzięć rozwojowych kapitałem obcym.

 

W sprawozdaniach finansowych spółki można znaleźć poziomy marży finansowej i marży serwisowej. Co kryje się pod tymi pojęciami?

 

Marża finansowa i marża serwisowa to dwa podstawowe źródła przepływów finansowych w bieżącej działalności Grupy Masterlease. Marża finansowa to różnica pomiędzy kosztem finansowania aktywów i ewentualnych różnic kursowych a przychodem z tytułu leasingu operacyjnego, odsetek leasingu finansowego oraz bardziej konwencjonalnych przychodów finansowych jak choćby odsetek od środków na kontach bankowych. Marża serwisowa to różnica pomiędzy kosztem wszystkich usług serwisowych, które zapewniamy klientom, a przychodem z tytułu ich świadczenia. Wzrost marżowości na tych poziomach wynika z naszej nieustannej pracy mającej na celu obniżanie ponoszonych kosztów.


Jakie są największe czynniki ryzyka dla wyników finansowych spółki w najbliższych okresach?

 

Raporty dotyczące rynku usług CFM, takie jak Keralla Research, mówią o perspektywie wzrostu rynku usług CFM na poziomie ok. 8-9% w skali roku w latach 2014-2015, co napawa optymizmem. Rynek ten od kilku lat ciągle rośnie i dojrzewa, co widać w oczekiwaniach klientów i regulacjach branżowych. Konkurencyjność tego rynku rodzi także ryzyka dla naszej działalności. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, bo wiemy ile trudu kosztowało nas zbudowanie pozycji jednego z liderów rynku usług CFM. Chciałbym przy tym podkreślić, że kadrę kierowniczą Grupy, w tym Zarząd, tworzą ludzie związani z Grupą Masterlease od początku jej działalności, co nie zdarza się często, szczególnie biorąc pod uwagę ponad 18-letnią historię Grupy. Świadomość wszystkich ryzyk związanych z naszą działalnością pozwoliła nam na osiągnięcie pozycji, którą obecnie zajmujemy. Szczegółowo wszystkie czynniki ryzyka opisujemy w prospekcie emisyjnym dotyczącym oferty publicznej akcji Prime Car Management S.A., który jest dostępny na stronie Spółki (www.primecar.pl) oraz oferującego (www.esinvestment.pl).

 

Czy spółka dopuszcza rozwój poprzez akwizycje?

 

Jak już wcześniej wspomniałem, mamy za sobą udane akwizycje przeprowadzone w 2013 roku. Staramy się zidentyfikować podmioty, w których jesteśmy w stanie wdrożyć nasze rozwiązania z dużymi korzyściami. Mamy jednak w tym obszarze konserwatywne podejście i interesujące są dla nas tylko te przedsięwzięcia, które naszym zdaniem mają największe szanse przyniesienia pożądanych stóp zwrotu. Dlatego uważnie przyglądamy się wszystkim aspektom działalności podmiotów, które potencjalnie mogą się stać przedmiotem akwizycji.

 

Dziękuję za rozmowę.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie