Czym jest SII?

Czwarty numer Newslettera spółki Nepentes S.A.

Szanowni Akcjonariusze, Szanowni Państwo,1

 

Zapraszam do zapoznania się z kolejnym, czwartym już newsletterem na temat działalności spółki Nepentes S.A.


Wiadomość z ostatniej chwili. Miło nam poinformować o zawarciu ważnej umowy z firmą Combe International Limited na wyłączną dystrybucję na terenie Polski linii preparatów do higieny intymnej pod marką Vagisil Intima.


Ponadto, w tym numerze newslettera chcemy zwrócić uwagę na bardzo dobre wyniki finansowe spółki Nepentes wypracowane w pierwszym kwartale 2009 roku oraz jego najważniejsze wydarzenia.


Cieszę się, że mogę przekazać informację o uzyskaniu rekordowej, kwartalnej sprzedaży w wysokości 31,8 mln zł i wypracowaniu zysku netto 5,6 mln zł. Warto też podkreślić przekroczenie planów sprzedaży i trwałe osiągnięcie dodatniej rentowności operacyjnej i netto spółek zależnych w Rumunii i Bułgarii. Nepentes pomimo trudnych warunków ekonomicznych wypracowuje zyski i jest w stanie z sukcesem prowadzić ekspansję na nowych rynkach.


Systematycznie wprowadzamy nowe produkty w obszarze dermokosmetyków na rynkach polskim i zagranicznych. W pierwszym kwartale było to 7 produktów w Polsce, 14 w Bułgarii, 7 w Rumunii i 12 na Litwie.


Warto zauważyć, że tendencje na rynku farmaceutycznym są dużo bardziej obiecujące niż w innych sektorach gospodarki. W pierwszym kwartale 2009 utrzymywał się dwucyfrowy wzrost sprzedaży na najważniejszych dla Nepentes rynkach – OTC i dermokosmetyków, a według prognoz IMS, w tym roku cały rynek OTC wzrośnie w Polsce o 9,3%.

 

Planujemy, że nasza sprzedaż będzie rosnąć w tym roku nie tylko w związku z rozwojem rynku, ale również ze względu na zwiększenie przychodów z eksportu. Tylko w pierwszym kwartale sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o 110%.


Ważnym wydarzeniem pierwszego kwartału było podpisanie umowy z rosyjską firmą farmaceutyczną Akrikhin, która będzie prowadzić dystrybucję produktów Nepentes na tamtejszym rynku. Jako pierwsze w aptekach pojawią się produkty z linii Emolium. W Rosji nie ma tak innowacyjnego jak Emolium preparatu na atopowe zapalenie skóry. Planujemy, że nasze produkty będzie można kupić w Rosji już na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2009 roku.


Bardzo dobre wyniki w pierwszym kwartale oraz brak znaczącego spowolnienia na rynku pozwalają nam planować wprowadzenie w 2009 roku 25-30 nowych produktów w obszarze dermokosmetyków. W naszym portfolio już wkrótce znajdą się także zupełnie nowe produkty – leki dermatologiczne na receptę.


Do końca 2009 roku chcemy uruchomić zakład w Chociwiu, gdzie po adaptacji i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń uruchomimy produkcję leków. Docelowo od 2010 roku cała produkcja dermokosmetyków będzie przeniesiona z Łodzi do fabryki w Chociwiu.


Stale rośnie udział w rynku preparatów Nepentes. Iwostin zajmuje pierwsze miejsce wśród polskich marek dermokosmetycznych, a trzecie na całym rynku dermokosmetyków. Emolium jest na drugiej pozycji na rynku emolientów, a dynamika sprzedaży tej linii produktów jest prawie dwa razy wyższa niż rynku.


Z satysfakcją informujemy także, że Nepentes ponownie okazał się najlepszą firmą na polskim rynku OTC pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży produktów własnych, odnotowując wzrost o 55% w 2008 roku.


Wierzymy w dalszy dynamiczny wzrost skali biznesu spółki Nepentes.

 

Z wyrazami szacunku,


Łukasz Butruk
Prezes Zarządu

KONTAKT DLA INWESTORÓW
Michał Wierzchowski - CC Group
tel.: (+48) 22 440 1 440
kom.(+48) 605 959 539

m.wierzchowski@ccgroup.com.pl
Magdalena Sidorowicz - Nepentes S.A.
magdalena.sidorowicz@nepentes.pl

News       

 

Nepentes rozpocznie sprzedaż preparatów do higieny intymnej.


Spółka Nepentes podpisała z firmą Combe International Limited z siedzibą w Wielkiej Brytanii umowę na wyłączną dystrybucję na terenie Polski linii preparatów do higieny intymnej pod marką Vagisil Intima. Umowa obowiązuje od 1 marca 2009 roku, ale dla określenia celów sprzedażowych za pierwszy rok przyjęto okres od 1 listopada 2009 do 31 października 2010. Umowa została zawarta na 5 lat z możliwością przedłużenia o kolejne okresy 3 letnie.

 

Umowa określa minimalną, sumaryczną wartość zamówień złożonych przez Nepentes w okresie pierwszych 14 miesięcy w wysokości 415 500 Euro.


Preparaty do higieny intymnej będą nowym segmentem w portfolio produktów oferowanych przez Nepentes. Pozycja rynkowa Nepentes zostanie wzmocniona wejściem w nową kategorię terapeutyczną. Udowodniliśmy wysoką skuteczność we wprowadzaniu na rynek nowych i innowacyjnych preparatów. Nasze produkty OTC i dermokosmetyki mają silną pozycję rynkową w kategoriach: przeziębienie, dermatologia i pediatria. Teraz wchodzimy w segment preparatów do higieny intymnej, który idealnie wpisuje się w nasz model biznesu i jest bardzo dynamicznie rosnącym rynkiem. – mówi prezes zarządu Łukasz Butruk.


Według danych IMS, w 2008 roku rynek produktów do higieny intymnej w Polsce był wart ponad 8,5 mln zł i wzrósł rok do roku o prawie 35%. Tylko w pierwszym kwartale tego roku dynamika wzrostu sprzedaży preparatów do higieny intymnej wyniosła ponad 12%. Nepentes będzie oferował na krajowym rynku trzy produkty linii preparatów Vagisil Intima: płyn do higieny intymnej, krem łagodzący świąd i chusteczki do higieny intymnej. Oprócz funkcji pielęgnacyjnej, stosowanie tych produktów pomaga w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych związanych z higieną intymnych części ciała. Znajdująca się w składzie tych preparatów aktywna substancja łagodzi podrażnienia i świąd.

 

Wyniki finansowe      

 

W pierwszym kwartale 2009 roku przychody ze sprzedaży spółki Nepentes wyniosły 31,8 mln zł i były wyższe o ponad 20% od wypracowanych w pierwszym kwartale roku 2008. Zysk operacyjny zwiększył się do 6 mln zł, a zysk netto wzrósł o prawie 15% do 5,6 mln zł. Wyniki są jeszcze lepsze, gdy sprowadzimy je do warunków porównywalnych z pierwszym kwartałem 2008. Po korekcie o kwotę 0,5 mln zł z tytułu kosztów utrzymania w pierwszym kwartale 2009 zakładu produkcyjnego w Chociwiu i uwzględnieniu dodatniego wyniku na forwardach, zysk operacyjny jest o 14% wyższy względem raportowanego, a zysk netto po korekcie na koniec kwartału wzrósł o ponad 22% rok do roku.


Marża bezpośrednia na sprzedaży wyniosła 53,3%, a rentowność netto 17,5%.

 

Wybrane skonsolidowane dane finansowe.

1

 

Dane rynkowe   

 

Rynek OTC i dermokosmetyków w Polsce rośnie dynamicznie. Według danych IMS w pierwszym kwartale 2009 rynek OTC wzrósł o 15%, a rynek dermokosmetyków o 24% w stosunku do pierwszego kwartału 2008 roku. Prognozy wskazują na wzrost rynku OTC w 2009 roku o ponad 9%.
W pierwszym kwartale 2009 produkty z portfolio Nepentes odnotowały wzrosty sprzedaży – linia Iwostin o ponad 16%, Emolium o 60%, Propodia 270%, Marimer o 33%, a Erazaban o 47%.

1

 

Pozycja kluczowych produktów w pierwszym kwartale 2009:

  • Iwostin – trzecie miejsce na rynku dermokosmetyków, pierwsza marka wśród polskich marek dermokosmetycznych
  • Emolium – druga pozycja na rynku emolientów
  • Marimer – druga pozycja na rynku preparatów do nawilżania i oczyszczania nosa
  • Marimer Spray Hipertoniczny – wzrost sprzedaży o 60% ponad rynek
  • Marimer Spray Izotoniczny – wzrost na poziomie 31%, druga pod względem wielkości marka na rynku roztworów soli morskiej
  • neo-angin – wzrost udziałów wartościowych w sprzedaży aptecznej do 8,3% w 1Q 2009 vs. 7,8%
    w 1Q 2008

1

Nowości rynkowe   

 

Nowe produkty wprowadzone do sprzedaży krajowej w pierwszym kwartale 2009:

  • trzy nowe produkty linii Iwostin Solecrin: wodoodporne emulsje ochronne, sucha oliwka w sprayu
  • jeden produkt linii Iwostin Aspiria: trójaktywny antyperspirant w sprayu
  • jeden produkt linii Emolium: emulsja na suchą skórę głowy
  • dwa produkty sublinii Emolium P: trójaktywny krem i trójaktywna emulsja do kąpieli

 

1

 

Przewagą konkurencyjną preparatów oferowanych przez Nepentes jest ich innowacyjność i korzystny stosunek wartości do ceny tzw. value for money, a także to, że jesteśmy w stanie szybciej niż inni reagować na pojawiające się mody i trendy.
Ponadto rozpoczęliśmy współpracę z merchandiserami, którzy będą odpowiedzialni za budowanie widoczności marek w najlepszych aptekach. Tego rodzaju zaangażowanie w merchandising jest rzadkością w segmencie produktów OTC i ma za zadanie pomóc w pełnym wykorzystaniu potencjału sprzedażowego marek Nepentes. Jako pierwsze z programu skorzystały marki neo-angin, Erazaban, Selsun Blue oraz Marimer.

 

1

Nagrody    

 

 

W pierwszym kwartale 2009 nasze produkty otrzymały dwie nagrody od miesięcznika „Świat Farmacji”:

  • Iwostin  został „Produktem Roku 2009” w kategorii „Kosmetyki apteczne – serie dla dorosłych”

1

  • Sudocrem otrzymał tytuł „Produktu Roku 2009” w kategorii „Kosmetyki pielęgnacyjne dla niemowląt i dzieci.

 

 

 

 

Eksport    

 

Sukcesem operacyjnym są bardzo dobre wyniki osiągnięte w pierwszym kwartale 2009 roku przez spółki zależne w Rumunii i Bułgarii, gdzie przekroczyliśmy plany sprzedaży i osiągnęliśmy dodatnią rentowność operacyjną i netto. Ogółem przychody ze sprzedaży eksportowej w pierwszym kwartale 2009 roku wyniosły 4,6 mln zł wobec 2,2 mln w tym samym okresie rok wcześniej. Sprzedaż na rynku rumuńskim po pierwszym kwartale tego roku wyniosła 0,8 mln zł, a na rynku bułgarskim blisko 0,6 mln zł, i na obu rynkach był to wzrost o kilkaset procent w porównaniu do tego samego kwartału w ubiegłym roku.1

 

Planujemy w 2009 roku zwiększać przychody z eksportu. Bardzo perspektywiczne są rynki produktów OTC w Bułgarii i Rumunii, gdzie wzrost w ostatnich trzech latach wyniósł odpowiednio blisko 20% i 30%, wobec wzrostu rynku OTC w krajach zachodnioeuropejskich na poziomie 7%.

 

W związku z planami dalszej ekspansji na nowe rynki w pierwszym kwartale 2009 podpisaliśmy 10-letnią umowę z firmą Akrikhin na dystrybucję dermokosmetyków Nepentes w Rosji. Jest ona bardzo korzystna, ponieważ wzajemne rozliczenia będą prowadzone w polskich złotych, a to pozwala zaoferować stabilną cenę dla pacjenta i jednocześnie zmniejsza ryzyko kursowe. Ponadto koszty związane z marketingiem będzie ponosił nasz rosyjski partner. W tej chwili trwa procedura rejestracyjna. Rozpoczęcie sprzedaży linii Emolium planowane jest w drugiej połowie 2009 roku. Zgodnie z planem minimalnym sprzedaż w Rosji w 2009 roku ma wynieść około 600 tys. zł

Rynek preparatów OTC w Rosji rośnie 20-30% rocznie i jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków w Europie. W porównaniu do polskiego rynku OTC jest blisko trzykrotnie większy.

 

Newsletter do pobrania w formie pliku PDF

×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.