Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U┼╝ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni─Öcie komunikatu, klikni─Öcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie┼ä w zakresie prywatno┼Ťci, wyra┼╝asz zgod─Ö na przechowywanie na urz─ůdzeniu, z kt├│rego korzystasz tzw. plik├│w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis├│w internetowych Stowarzyszenia Inwestor├│w Indywidualnych oraz innych parametr├│w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz zgody na u┼╝ywanie przez nas cookies powiniene┼Ť zablokowa─ç ich zapisywanie na swoim urz─ůdzeniu zmieniaj─ůc ustawienia swojej przegl─ůdarki lub opu┼Ťci─ç t─Ö stron─Ö. Aby uzyska─ç wi─Öcej informacji na temat plik├│w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si─Ö z nasz─ů polityk─ů prywatno┼Ťci i zasadami dotycz─ůcymi plik├│w cookies.

Czym jest SII?

Inwestorzy Live ­ččó: Closer Music ÔÇô kluczowy projekt w Grupie IMS

Zapraszamy na kolejnego Live'a ­ččó. Do dyskusji zaprosili┼Ťmy Micha┼éa Kornackiego i Piotra Bielawskiego, Zarz─ůd IMS SA. B─Ödziemy rozmawiali o nowym biznesie IMS-u, czyli o sp├│┼éce Closer Music. Nie zabraknie te┼╝ pyta┼ä o bie┼╝─ůc─ů sytuacj─Ö w IMS.

 

+ WASZE PYTANIA NA ┼╗YWO!

 

­čŚô ┼Ťroda, 30 czerwca ÔĆ░ 10:30

 

Gdzie mo┼╝na ogl─ůda─ç najbli┼╝szy Live ­ččó?┬á

 

 

 

Muzyka Closer Music do posłuchania:

 

Transkrypcja

Micha┼é Mas┼éowski: Dzie┼ä dobry, Micha┼é Mas┼éowski, Stowarzyszenie Inwestor├│w Indywidualnych. Dzisiaj moimi go┼Ť─çmi jest Zarz─ůd Sp├│┼éki IMS, witam serdecznie Micha┼éa Kornackiego, Prezesa Zarz─ůdu. Cze┼Ť─ç, witam serdecznie.

 

Micha┼é Kornacki: Witam, cze┼Ť─ç Micha┼é, dzie┼ä dobry Pa┼ästwu.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Cze┼Ť─ç, witam oraz Piotra Bielawskiego, Wiceprezesa Zarz─ůdu. Cze┼Ť─ç Piotrze, witam Ci─Ö r├│wnie┼╝ serdecznie.

 

Piotr Bielawski: Cze┼Ť─ç Micha┼é, dzie┼ä dobry.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Cze┼Ť─ç, Panowie, dzisiaj tematem g┼é├│wnym naszej rozmowy jest Wasza nowa sp├│┼éka, kt├│r─ů macie w grupie, tak? Macie pod skrzyd┼éami, czyli sp├│┼éka Closer Music. Ja po raz pierwszy s┼éysza┼éem o tej sp├│┼éce podczas ostatniego stacjonarnego WallStreetÔÇÖu, czyli w 2019 roku, kiedy poopowiadali┼Ťcie troszeczk─Ö, jak si─Ö tworzy muzyk─Ö na zam├│wienie. Powiecie, jak od tamtej pory rozwin─ů┼é si─Ö ten projekt?

 

Micha┼é Kornacki: No to, to jest bardzo ciekawy projekt, kt├│ry konsekwentnie rozwijamy. Sp├│┼éka w tej chwili dysponuje ju┼╝ bardzo znacz─ůc─ů bibliotek─ů muzyczn─ů, kt├│r─ů produkujemy po cz─Ö┼Ťci w Stanach Zjednoczonych, po cz─Ö┼Ťci w Polsce. Rozpocz─Öli┼Ťmy komercjalizacj─Ö tego projektu ju┼╝ w zesz┼éym roku, mo┼╝na powiedzie─ç, tak naprawd─Ö. To co ciekawe, to w tej chwili spodziewamy si─Ö ju┼╝ znacz─ůcych wp┼éyw├│w z Organizacji Zbiorowego Zarz─ůdzania wynikaj─ůcych z tego, ┼╝e muzyka, kt├│r─ů odtwarzamy w bardzo wielu lokalizacjach, to jest muzyka w┼éa┼Ťnie z Closer Music, czyli muzyka, do kt├│rej mamy wszystkie prawa. I to jest wspania┼éa wiadomo┼Ť─ç, b─Ödziemy si─Ö z tym projektem rozwija─ç dalej, w tej chwili pozyskujemy inwestor├│w w kolejnej rundzie finansowania, tak┼╝e do┼é─ůczaj─ů kolejni inwestorzy tego projektu. ┼Üwietny projekt, tyle mog─Ö powiedzie─ç, oczywi┼Ťcie du┼╝o mogliby┼Ťmy o nim opowiada─ç w szczeg├│┼éach, ale chcia┼ébym, ┼╝eby to przede wszystkim by┼éo dobrze zrozumiane przez inwestor├│w, na czym polega ten projekt, wi─Öc tak du┼╝ym obrazkiem, powiem jeszcze raz tym, kt├│rzy nie znaj─ů tego projektu. Closer Music tworzy biblioteki muzyczne, czyli tworzy muzyk─Ö w┼éasn─ů, konkretnie zatrudniaj─ůc ogromne ilo┼Ťci artyst├│w po obydwu stronach oceanu, kt├│rzy tworz─ů dla nas, na nasze zlecenie konkretne utwory muzyczne, tak? Polega to na tym, ┼╝e jeste┼Ťmy z jednej strony, w┼éa┼Ťcicielem wszelkich praw, z drugiej strony, zleceniodawc─ů, a z trzeciej strony, us┼éugodawc─ů, bo kontent Closer Music, czyli muzyka Closer Music jest w┼éa┼Ťnie emitowana chocia┼╝by w takich lokalizacjach, kt├│rymi zarz─ůdza sp├│┼éka taka, jak IMS, czy inne sp├│┼éki podobne do IMS na ca┼éym ┼Ťwiecie, bo taki jest plan tego projektu. I w tej chwili ten plan konsekwentnie realizujemy, jeste┼Ťmy w rozmowach z bardzo wieloma firmami na ┼Ťwiecie, kt├│re w┼éa┼Ťnie ten kontent b─Öd─ů przyjmowa─ç do swoich playlist, i dzi─Öki temu my b─Ödziemy pozyskiwa─ç pieni─ůdze z organizacji typu ZAiKS na ca┼éym ┼Ťwiecie, jako w┼éa┼Ťciciel wszystkich praw. Mechanizm jest tak skonstruowany, ┼╝e dodatkowo ci, kt├│rzy b─Öd─ů korzysta─ç z tej muzyki, b─Öd─ů mieli dodatkowy benefit w postaci wp┼éyw├│w wynikaj─ůcych z tego, ┼╝e ten projekt funkcjonuje w modelu revenue share. Czyli mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e za to, ┼╝e nasza muzyka znajduje si─Ö w playlistach na ca┼éym ┼Ťwiecie, to dodatkowo te przychody, kt├│re pozyskujemy z OZZ-├│w, czyli takich organizacji, jak ZAiKS w jakim┼Ť tam niewielkim stopniu r├│wnie┼╝ zasilaj─ů bud┼╝et sp├│┼éek, kt├│re z nami wsp├│┼épracuj─ů. To tak wygl─ůda ten model.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Tak, Micha┼é, a powiedz mi, powiedzia┼ée┼Ť, ┼╝e to jest grupa os├│b, kt├│re po obu stronach oceanu dla Was nagrywaj─ů. Ile to os├│b rozwija ten projekt? Ile, m├│wi─ůc tak organizacyjnie, a ilu tych artyst├│w jest, co to tworz─ů?

 

Micha┼é Kornacki: Znaczy organizacja Closer, to jest kilka os├│b dos┼éownie, to jest kilka os├│b. Natomiast wczoraj nawet rozmawia┼éem z Piotrem Kabajem na ten temat, ilu tw├│rc├│w mamy, to jest kilkadziesi─ůt os├│b, kt├│re dla nas nagrywaj─ů, kilkadziesi─ůt os├│b, kt├│re dla nas, wokalist├│w, kt├│rzy, wokalistek, kt├│re, kt├│rzy ┼Ťpiewaj─ů, kt├│re ┼Ťpiewaj─ů. Bazujemy wy┼é─ůcznie na muzyce, na wokalistach angielskoj─Özycznych, czyli st─ůd g┼é├│wny rynek muzyczny USA i Kalifornia, gdzie jest bardzo du┼╝a poda┼╝ artyst├│w, wokalist├│w i stamt─ůd w┼éa┼Ťnie pobieramy wokale, i tam dla nas nagrywaj─ů, wi─Öc to jest ogromna grupa ludzi na zewn─ůtrz, a sam─ů sp├│┼ék─ů kieruje kilka os├│b w tej chwili. I to s─ů osoby z ogromnym do┼Ťwiadczeniem w bran┼╝y, bo chocia┼╝by Prezes tej Sp├│┼éki, czyli Piotr Kabaj, to jest wieloletni Prezes, by┼éy Prezes Warner Music w centralnej Europie, wi─Öc cz┼éowiek z ogromnym do┼Ťwiadczeniem. Mog─Ö tylko powiedzie─ç te┼╝, ┼╝e to jest osoba, kt├│ra stworzy┼éa kiedy┼Ť, dawno temu tak─ů pierwsz─ů w Polsce wytw├│rni─Ö p┼éytow─ů Pomaton, kt├│ra p├│┼║niej zosta┼éa sprzedana do EMI, wi─Öc jest to facet z wielkim do┼Ťwiadczeniem w tej bran┼╝y. No i ten projekt jest nieprawdopodobny, ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e on jest skalowalny na ca┼éy ┼Ťwiat, to jest bardzo wa┼╝ne, a w tej chwili na rynku panuje nieprawdopodobny drive w stron─Ö sp├│┼éek kontentowych, czyli sp├│┼éek, kt├│re posiadaj─ů kontent, kt├│ry mo┼╝na komercjalizowa─ç w r├│┼╝nych miejscach, na r├│┼╝ny spos├│b. I tutaj mog─Ö poda─ç takie ciekawe przyk┼éady, kt├│re si─Ö wydarzy┼éy, czy zdarzenia, kt├│re mia┼éy miejsce w ostatnim czasie na rynku. Mianowicie Bob Dylan sprzeda┼é, jako ciekawostka, Bob Dylan sprzeda┼é sw├│j katalog, prawa do swoich sze┼Ťciuset utwor├│w, kt├│re napisa┼é, prawa autorskie swoje sprzeda┼é za 450 milion├│w dolar├│w jednemu z funduszy inwestycyjnych. Zesp├│┼é Guns N' Roses sprzeda┼é za 170 bodaj┼╝e milion├│w dolar├│w r├│wnie┼╝ prawa do swojego katalogu muzycznego. To s─ů niesamowite rzeczy, kiedy┼Ť kto┼Ť by powiedzia┼é, ┼╝e to s─ů, takie rzeczy si─Ö nie dziej─ů, a jednak si─Ö dziej─ů. Wynika to z tego, ┼╝e bardzo wielu analityk├│w na ┼Ťwiecie, w tym Cathie Woods, to jest bardzo znana zarz─ůdzaj─ůca funduszem inwestycyjnym ARK Investment, notowanym na New York Stock Exchange, konkretnie na NasdaqÔÇÖu. To jest taka Pani, kt├│ra aktualnie w Stanach jest uznawana za takiego Warrena BuffettÔÇÖa w sp├│dnicy. Ona nawet bardzo mocno ostatnio tweetuje na temat tego, jak niesamowity w jej ocenie jest kontent muzyczny i mo┼╝liwo┼Ť─ç komercjalizacji, mo┼╝liwo┼Ť─ç zarabiania na kontencie muzycznym w nieograniczonej praktycznie ilo┼Ťci platform, przestrzeni. I za tym id─ů w┼éa┼Ťnie wyceny, za tym idzie zainteresowanie inwestor├│w, ciekawostka bardzo taka, my┼Ťl─Ö, pobudzaj─ůca wyobra┼║ni─Ö, Closer Music dzisiaj, to jest jedna z dos┼éownie kilku firm na ┼Ťwiecie, kt├│ra funkcjonuje w takim modelu, ┼╝e posiada od A do Z wszelkie prawa do contentu muzycznego, kt├│ry posiada. Bo nawet du┼╝e wytw├│rnie, tu musimy o tym pami─Öta─ç, takie wytw├│rnie, jak Warner Music Sony Universal, one nie posiadaj─ů wszystkich praw do tego, co maj─ů w swoim repertuarze.

 

Micha┼é Mas┼éowski: No bo dla nich, przepraszam, nagrywaj─ů znani arty┼Ťci, tak z radia, tak? Kt├│rych znamy, lubimy i s┼éuchamy, tak?

 

Micha┼é Kornacki: Tak, ale przede wszystkim trzeba pami─Öta─ç o tym, ┼╝e to s─ů firmy, kt├│re s─ů wydawnictwami, czy do niedawna by┼éy wydawnictwami muzycznymi. Czyli one by┼éy, pe┼éni┼éy w tej uk┼éadance rol─Ö producent├│w muzyki, tak? Natomiast przez d┼éugi czas funkcjonowali w ten spos├│b, w tej chwili dokupuj─ů, rozszerzaj─ů prawa autorskie swoje, kt├│re posiadaj─ů, natomiast Warner Music, to taki ciekawy przyk┼éad, kt├│ry mo┼╝na sobie te┼╝ obejrze─ç na gie┼édzie. Warner Music, kt├│ry zosta┼é sprzedany, kupi┼é go oligarcha ukrai┼äski, niejaki Len Blavatnik w 2011 roku za 3 miliardy dolar├│w, w zesz┼éym roku trafi┼é na gie┼éd─Ö ameryka┼äsk─ů. W tej chwili wycena WarnerÔÇÖa, to jest blisko 20 miliard├│w dolar├│w, to pokazuje, co dzieje si─Ö ze sp├│┼ékami, kt├│re posiadaj─ů kontent muzyczny, czy kr─ů┼╝─ů wok├│┼é biznesu muzycznego. Natomiast najciekawsz─ů rzecz─ů jest to, ┼╝e zaraz za granic─ů Polski, czyli w Szwecji kilka lat temu, dos┼éownie kilka lat wcze┼Ťniej od Closer, powsta┼é projekt, kt├│ry nazywa si─Ö Epidemic Sound, i jest to projekt, kt├│ry ostatni─ů rund─Ö finansowania zamkn─ů┼é bodaj┼╝e dwa miesi─ůce temu, czy w tych okolicach. I teraz uwaga, wycena tego projektu, 1.4 miliarda, projekt pozyska┼é 450 milion├│w dolar├│w z tej emisji, przy wycenie 1.4 miliarda. Sp├│┼éka, kt├│raÔÇŽ

 

Piotr Bielawski: 1.4 miliarda dolar├│w oczywi┼Ťcie, nie koron szwedzkich.

 

Micha┼é Kornacki: Tak, 1.4 miliarda dolar├│w. Uwaga, sp├│┼éka, uwaga, bo to ciekawe, sp├│┼éka niedu┼╝a relatywnie, bo sp├│┼éka o przychodach oko┼éo 50-60 milion├│w dolar├│w rocznie, oczywi┼Ťcie bez jakichkolwiek zysk├│w, dlatego, ┼╝e ta sp├│┼éka w tej chwili jest skupiona na tym, ┼╝eby rozwija─ç si─Ö, inwestowa─ç w kontent, w nowe produkcje i w sprzeda┼╝ oraz marketing. Sp├│┼éka, kt├│ra zatrudnia w tej chwili prawie 600 os├│b na ca┼éym ┼Ťwiecie, tak? Opowiadam o tym, dlatego ┼╝e to, co robi Closer, to jest dok┼éadnie taki projekt, jaki realizuje Epidemic Sound, zreszt─ů my┼Ťmy si─Ö z tymi lud┼║mi te┼╝ spotykali wielokrotnie, poniewa┼╝ oni proponowali nam jak─ů┼Ť wsp├│┼éprac─Ö, jeszcze dla IMS-u, je┼Ťli chodzi o ich kontent muzyczny. I rzeczywisto┼Ť─ç jest taka, ┼╝e inwestorzy dzisiaj inwestuj─ůc w tego typu projekty, kt├│re maj─ů potencja┼é globalny, po prostu zasilaj─ů takie sp├│┼éki i powoduj─ů, ┼╝e one mog─ů stawa─ç si─Ö sukcesami og├│lno┼Ťwiatowymi, tak? O to walczymy dla CloserÔÇÖa, dlatego b─Ödziemy t─ů sp├│┼ék─Ö za chwil─Ö uruchamia─ç na rynku ameryka┼äskim, b─Ödziemy j─ů, mo┼╝na powiedzie─ç tak kolokwialnie, przenosi─ç z Polski do USA, dlatego ┼╝e tamten rynek jest du┼╝o ciekawszy dla nas, je┼Ťli chodzi o inwestor├│w, je┼Ťli chodzi o podej┼Ťcie do tego typu projekt├│w. Niemniej jednak ju┼╝ dzisiaj w CloserÔÇÖze, na tym naszym polskim padole, mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e odnotowujemy bardzo ciekawe zjawiska, mianowicie ostatnie te emisje, kt├│re realizujemy w Closer, to s─ů emisje, kt├│re realizujemy przy wycenach zbli┼╝onych do 50 milion├│w z┼éotych, i to jest bardzo fajne. Wed┼éug naszych szacunk├│w, to jako tak─ů ciekawostk─Ö podam, wed┼éug naszych szacunk├│w, za sam rok 2020 spodziewamy si─Ö, ┼╝e wy┼é─ůcznie z ZAiKSÔÇÖu trafi do nas oko┼éo dw├│ch milion├│w z┼éotych, tak?

 

Piotr Bielawski: Ja mo┼╝e pozwol─Ö sobie doprecyzowa─ç, ┼╝e tutaj chodzi w┼éa┼Ťciwie o sam─ů drug─ů po┼éow─Ö 2020 roku, bo dopiero w drugiej po┼éowie 2020 rozpocz─Öli┼Ťmy komercjalizacj─Ö bibliotek Closer Music w playlistach IMS-u, wi─Öc w pierwszej po┼éowie w og├│le w┼éa┼Ťciwie nie by┼éy te piosenki grane.

 

Micha┼é Kornacki: Tak, i terazÔÇŽ

 

Micha┼é Mas┼éowski: Przepraszam, mam takie pytanie, jak si─Ö tak idzie galeri─ů handlow─ů i ja s┼éysz─Ö, ┼╝e to Wy gracie, bo ono co chwil─Ö mi tam do mnie m├│wi, ┼╝e: ÔÇ×hej, IMSÔÇŁ, ile procent, to jest ju┼╝ Wasza muzyka z tego, z Closer Music, a ile to jest tam jeszcze zewn─Ötrzna, na starych zasadach?

Micha┼é Kornacki: Ten procent si─Ö ca┼éy czas zmienia, on oczywi┼Ťcie ca┼éy czas ro┼Ťnie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e gdyby┼Ťmy por├│wnali ko┼äc├│wk─Ö roku, to pewnie dochodzimy ju┼╝ do czterdziestu procent w niekt├│rych miejscach, mo┼╝e troch─Ö wi─Öcej, mo┼╝e troch─Ö mniej. Natomiast nasza idea jest taka, ┼╝eby, ┼╝e tak powiem, w finalnym modelu osi─ůga─ç jak najwy┼╝sze udzia┼éy procentowe. Zawsze b─Ödziemy chcieli mie─ç jaki┼Ť pieprz i s├│l w tej muzyce, zawsze na pewno b─Ödziemy j─ů urozmaica─ç r├│wnie┼╝ znanymi, znan─ů tw├│rczo┼Ťci─ů znanych artyst├│w, bo to warto mie─ç. Natomiast chcemy, ┼╝eby nasz katalog, czyli Closer stanowi┼é znakomit─ů wi─Ökszo┼Ť─ç tego, co jest odtwarzane w lokalizacjach, tak? Warto powiedzie─ç, bo to niekt├│rzy mog─ů si─Ö zastanawia─ç, jak to zderzy─ç, jak to analizowa─ç, z czym to si─Ö je tak naprawd─Ö, te warto┼Ťci, to powiem tak, ┼╝e statystycznie gdyby┼Ťmy przeanalizowali op┼éaty, kt├│re ponosz─ů punkty handlowo-us┼éugowe w Europie, du┼╝ym obrazkiem m├│wimy o Europie na razie, to jest miesi─Öcznie oko┼éo 35 euro. Jeden punkt handlowo-us┼éugowy p┼éaci oko┼éo 35 euro do Organizacji Zbiorowego Zarz─ůdzania, poza op┼éat─ů, bo takich firm, jak IMS za serwis muzyczny, czyli za tworzenie playlist i tworzenie tego wizerunku muzycznego, tak? No to ┼éatwo sobie policzy─ç, ┼╝e je┼╝eli to jest 35, je┼╝eli takich lokalizacji jest tysi─ůc, no to jest 35 tysi─Öcy, tak? Miesi─Öcznie, czyli rocznie, to s─ů zupe┼énie inne pieni─ůdze, kt├│re s─ů oko┼éo 400 tysi─Öcy, 350-400 tysi─Öcy euro rocznie, tak? Je┼╝eli to przemno┼╝ymy przez dziesi─Ö─ç tysi─Öcy lokalizacji, no to znowu te kwoty staj─ů si─Ö zupe┼énie inne, i prosz─Ö sobie teraz wyobrazi─ç, ┼╝e Closer Music ma w tym torcie 10, 15, 20, 40%, bo to tak dzia┼éa, tak? Oczywi┼Ťcie motywacj─ů dla punkt├│w, dla firm, typu IMS, ┼╝eby ten procent by┼é jak najwy┼╝szy s─ů pieni─ůdze, dlatego ┼╝e tak jak powiedzia┼éem wcze┼Ťniej, w modelu revenue share, Closer dzieli si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů przychod├│w z OZZ-├│w, przy czym to nie s─ů du┼╝e warto┼Ťci, tak? To s─ů warto┼Ťci, kt├│re maj─ů motywowa─ç partnera biznesowego do tego, ┼╝eby tej muzyki mia┼é jak najwi─Öcej. I dzi─Öki temu my wierzymy w to i obserwujemy takie zjawisko, ┼╝e ten procent b─Ödzie r├│s┼é, tak? Wi─Öc Closer Music jest to sp├│┼éka, kt├│ra w kr├│tkim okresie czasu, przychody mo┼╝e mie─ç liczone naprawd─Ö w milionach euro.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Panowie, tu mam takie pytanie, bo tutaj bardzo du┼╝o ju┼╝, te┼╝ gor─ůco chcia┼éem zach─Öci─ç te┼╝ widz├│w, ┼╝eby zadawali pytania i widz─Ö te pytania pad┼éy, one s─ů troch─Ö tak zbie┼╝ne z moimi. I jedno z pyta┼ä jest takie, do jakiego poziomuÔÇŽ Co┼Ť gra gdzie┼ŤÔÇŽ

 

Micha┼é Kornacki: To przepraszam Was, bo to co┼Ť u mnie si─Ö tu uruchomi┼éo.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Ale skoro mamy dyskusj─Ö o muzyce, to akurat jest idealnie, si─Ö zgadza. Pytanie jest takie, Rafa┼é tutaj zada┼é pytanie: ÔÇ×do jakiego poziomu chcecie zej┼Ť─ç z udzia┼éem IMS-u w Closer Music?ÔÇŁ

 

Micha┼é Kornacki: OK, wi─Öc to ja powiem tak, ┼╝e Closer Music i IMS rozwija Closer Music, jako typowy projekt inwestycyjny. My chcemy na tej sp├│┼éce po prostu zarobi─ç dobre pieni─ůdze, tak? Naszym celem jest powt├│rzenie ┼Ťcie┼╝ki takich sp├│┼éek, jak Epidemic, czy z polskiego podw├│rka, jak Booksy prowadzone przez Stefana Batorego, kt├│ry na rynku ameryka┼äskim ma ogromny sukces. I naszym celem jest tak naprawd─Ö budowanie warto┼Ťci Closer, tak? Fundusze ameryka┼äskie te┼╝ pytaj─ů nas o to, dlatego ┼╝e, no oczywi┼Ťcie my ten projekt, ┼╝e┼Ťmy wyinkubowali, jako IMS. Ale naszym celem nie jest d┼éugoterminowo konsolidowanie tego projektu, dlatego, ┼╝e my chcemy na tym projekcie po prostu zarobi─ç. Moim celem jest spowodowanie, ┼╝eby ten projekt w perspektywie dw├│ch, trzech lat uzyska┼é znacz─ůce wyceny liczone w setkach milion├│w dolar├│w, i oczywi┼Ťcie sprzeda┼╝ tego projektu i podzielenie si─Ö zyskiem z inwestorami, taki jest cel. Je┼╝eli oczywi┼Ťcie nie znajdziemy kupca na t─ů sp├│┼ék─Ö, albo cena nie b─Ödzie atrakcyjna, no to b─Ödziemy mieli sp├│┼ék─Ö, kt├│ra b─Ödzie generowa┼éa gigantyczne zyski, kt├│rymi r├│wnie┼╝ b─Ödziemy si─Ö dzieli─ç z inwestorami. Ale prosz─Ö sobie wyobrazi─ç, ┼╝e przy sprzeda┼╝y sp├│┼éki w okolicach dwustu, trzystu milion├│w dolar├│w, dywidenda mog┼éaby si─Ögn─ů─ç kilkunastu z┼éotych, to jest kilka razy wi─Öcej, ni┼╝ dzisiaj kosztuje akcja IMS-u. Kto┼Ť powie fantasmagorie, a ja powiem, nieprawda, bo patrzmy na przyk┼éady takich sp├│┼éek w┼éa┼Ťnie, jak Epidemic Sound, czy tak, jak powiedzia┼éem przed chwil─ů, z naszego podw├│rka Booksy prowadzone przez Stefana Batorego, kt├│ry z t─ů sp├│┼ék─ů przeni├│s┼é si─Ö dwa lata temu do USA. Jedyna rzecz, kt├│rej tak, jak mi powiedzia┼é, ┼╝a┼éuje, to tylko to, ┼╝e zrobi┼é to tak p├│┼║no. Przypomn─Ö, ┼╝e Booksy przy przychodach oscyluj─ůcych w granicach 50-60 milion├│w z┼éotych, by─ç mo┼╝e w tej chwili ju┼╝ troch─Ö wi─Öcej, ale zamyka┼éa emisj─Ö, bodaj┼╝e w zesz┼éym roku, w pa┼║dzierniku, przy wycenie 320 milion├│w dolar├│w. I to s─ů fakty z rynku ameryka┼äskiego, gdzie naprawd─Ö wierzy si─Ö w projekty, gdzie naprawd─Ö, je┼╝eli widzi si─Ö dobry projekt, to inwestuje si─Ö w to, ┼╝eby ta sp├│┼éka sta┼éa si─Ö globalna, i taki jest nasz cel, je┼Ťli chodzi o Closer, ┼╝eby t─ů sp├│┼ék─Ö zbudowa─ç, najmocniej jak si─Ö da, a nast─Öpnie po prostu, albo t─ů sp├│┼ék─Ö, albo ┼╝y─ç z tej sp├│┼éki, zarabiaj─ůc na niej du┼╝e pieni─ůdze, albo po prostu pewnego dnia j─ů po prostu sprzeda─ç, przy kolejnej rundzie finansowania za odpowiedni─ů wycen─Ö.

 

Michał Masłowski: Dobrze.

 

Piotr Bielawski: Ja mo┼╝e zadam tak─ů ciekaw─ů tez─Ö, ┼╝e Stefan Batory, kt├│ry niew─ůtpliwie odni├│s┼é gigantyczny sukces zdecydowa┼é si─Ö nam pomaga─ç, to jest my┼Ťl─Ö, ┼╝e te┼╝ bardzo dobra informacja dla inwestor├│w, pomaga─ç, doradza─ç. Jego tutaj wiedza i do┼Ťwiadczenie s─ů naprawd─Ö nieocenione, a druga jeszcze rzecz, co bym powiedzia┼é, to poda┼ébym przyk┼éad ┼Ťwie┼╝utki innej firmy, z kt├│r─ů te┼╝ nomen omen wsp├│┼épracujemy, ona si─Ö nazywa Sen Trader. To jest firma ze Stan├│w Zjednoczonych, kt├│ra pozyska┼éa ostatnio 50 milion├│w dolar├│w przy wycenie 300 milion├│w dolar├│w, wi─Öc te wyceny, o kt├│rych my m├│wimy, one nie s─ů oderwane od rzeczywisto┼Ťci, my m├│wimy o wycenach, kt├│re realnie w┼éa┼Ťnie w ostatnich tygodniach, czy miesi─ůcach mia┼éy miejsce. I to na du┼╝─ů skal─Ö, je┼Ťli chodzi o pozyskanie kapita┼éu.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Tu jest pytanie, a obecny udzia┼é IMS-u w Closer Music jest jaki? To domy┼Ťlam si─Ö, ┼╝e wysoki, ale ile dok┼éadnie?

 

Piotr Bielawski: To jest 88%, on si─Ö oczywi┼Ťcie b─Ödzie zmienia┼é, poniewa┼╝ tak, jak pisali┼Ťmy w komunikacie ostatnim, planujemy w najbli┼╝szych, nawet nie tygodniach, ale dniach, ┼╝e do Closer Music b─Öd─ů do┼é─ůcza─ç kolejni inwestorzy w tej rundzie finansowania.

 

Michał Masłowski: OK. Panowie, na jakich parametrach finansowych dzisiaj działa spółka?

 

Michał Kornacki: Co to znaczy, Michał? Co oznacza to pytanie?

 

Michał Masłowski: No na przykład, ile przychodu kwartalnie ma, już jakby generuje?

 

Micha┼é Kornacki: To jest to, co Piotr powiedzia┼é, my tak naprawd─Ö mo┼╝emy powiedzie─ç o tym, co si─Ö wydarzy┼éo w ko┼äc├│wce zesz┼éego roku, bo tak naprawd─Ö w drugiej po┼éowie roku zacz─Öli┼Ťmy nasze utwory nale┼╝─ůce do Closer, tak naprawd─Ö intensywnieÔÇŽ

 

Michał Masłowski: Grać.

 

Micha┼é Kornacki: Intensywnie eksploatowa─ç w naszych playlistach, no i to, co Piotr powiedzia┼é, spodziewamy si─Ö, ┼╝e za ten okres czasu cz─Ö┼Ť─ç wp┼éyw├│w ju┼╝ nam si─Ö pojawi┼éa, bo dlatego, ┼╝e niekt├│re OZZ-y, takie jak ZPAF na przyk┼éad, ju┼╝ cz─Ö┼Ťciowo si─Ö z nami rozliczy┼éy i rozliczaj─ů si─Ö na bie┼╝─ůco. Z ZAiKS-em ta sytuacja jest troch─Ö inna, to jest inna organizacja, natomiast wed┼éug naszych szacunk├│w, tak jak powiedzia┼éem, za ten kr├│tki okres czasu, za 2020 rok ten wp┼éyw z samego ZAiKS-u powinien by─ç na poziomie zbli┼╝onym do dw├│ch milion├│w z┼éotych.

 

Micha┼é Mas┼éowski: O to mi chodzi┼éo w┼éa┼Ťnie, OK.

 

Micha┼é Kornacki: I to jest to, natomiast zach─Öcam ka┼╝dego, ┼╝eby wzi─ů┼é kalkulator do r─Öki, bo trzeba powiedzie─ç uczciwie, ┼╝e ten wp┼éyw, to jest z tysi─ůca, ilu Piotr? Dwustu, trzystu lokalizacji w Polsce?

Piotr Bielawski: Mamy w IMS-ie dwa i p├│┼é tysi─ůca lokalizacji, tak zwanych komercyjnych, dlatego, ┼╝e Polska jest takim bardzo specyficznym rynkiem, ┼╝e zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç lokalizacji audiomarketingowych, to jest my┼Ťl─Ö, 90, mo┼╝e ponad 90%. To s─ů tak zwane lokalizacje RFM, czyli punkty, kt├│re nie p┼éac─ů tantiem├│w do Organizacji Zbiorowego Zarz─ůdzania. Zupe┼énie inna sytuacja jest w Europie Zachodniej, czy w Stanach Zjednoczonych, gdzie ponad 90%, to s─ů punkty graj─ůce tak zwan─ů muzyk─Ö komercyjn─ů, czyli odprowadzaj─ůce tantiemy do Organizacji Zbiorowego Zarz─ůdzania. Na ten moment rozmawiamy z kilkoma firmami z Europy Zachodniej, kt├│re ┼é─ůcznie posiadaj─ů oko┼éo stu tysi─Öcy lokalizacji abonamentowych, audiokomercyjnych, czyli, no ┼éatwo licz─ůc, 40 razy wi─Öcej, ni┼╝ IMS.

 

Micha┼é Kornacki: I to jest informacja, my┼Ťl─Ö, kluczowa w tej ca┼éej dyskusji, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie tutaj dzia┼éa efekt skali, bo je┼╝eli te przychody nasze, to s─ů takie, jak Piotr powiedzia┼é, tam z jakich┼Ť ma┼éych dw├│ch tysi─Öcy lokalizacji, tylko na terenie Polski, no to bardzo ┼éatwo sobie to mno┼╝y─ç, bo to jest prosta gra liczbami, nie ma tutaj ┼╝adnej skomplikowanej, ani wyrafinowanej filozofii. Kontent jest bardzo dobrej jako┼Ťci, produkujemy go przy wsp├│┼épracy z lud┼║mi, kt├│rzy na przyk┼éad otrzymywali nagrody Grammy, wi─Öc topowe wyr├│┼╝nienia w bran┼╝y muzycznej. Zreszt─ů Piotr Kabaj, kt├│ry jest ekspertem w dziedzinie muzyki, jako wieloletni Prezes WarnerÔÇÖa, on dba o to razem z naszymi wewn─Ötrznymi ekspertami, dba o to, ┼╝eby to rzeczywi┼Ťcie by┼éa topowa muzyka. I tak to dzia┼éa, i to jest genialny projekt, kt├│ry tak, jak powiedzia┼éem, inwestorzy ju┼╝ dzisiaj oceniaj─ů jako projekt, w kt├│ry warto zainwestowa─ç i w┼éo┼╝y─ç swoje prywatne pieni─ůdze, i nas to bardzo cieszy.

 

Micha┼é Mas┼éowski: OK, tu takie pytanie pad┼éo. Rozumiem, ┼╝e, ja te┼╝ chcia┼éem uzupe┼éni─ç, ┼╝e biblioteka Wasza, kt├│r─ů tworzycie, to jest, to macie do niego 100% praw. Czy te┼╝ kupujecie te biblioteki jako┼Ť z zewn─ůtrz, jakie┼Ť prawa do utwor├│w? Czy s─ů tylko takie, co Wy produkujecie, i tak na wag─Ö, ile tego jest? Jak du┼╝o ju┼╝ wyprodukowali┼Ťcie, i w jakim tempie ta biblioteka przyrasta? ┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á

 

Micha┼é Kornacki: Dobrze, to podam Wam taki bardzo obrazowy przyk┼éad, tak? Ta biblioteka na koniec roku, czy w tej chwili ma oko┼éo p├│┼étora tysi─ůca utwor├│w. Dla przyk┼éadu, Epidemic Sound ma 35 tysi─Öcy utwor├│w, tak? Utwor├│w, dlatego, ┼╝e oni te┼╝ podaj─ů, ┼╝e maj─ů 60 tysi─Öcy r├│┼╝nych d┼║wi─Ök├│w takich, no to takich d┼║wi─Ök├│w, to my pewnie mamy te┼╝ z kilkadziesi─ůt tysi─Öcy. M├│wi─Ö o d┼║wi─Ökach, typu jakie┼Ť tam kr├│tkie brzmienia, sk┼éadaj─ůce si─Ö, czy mog─ůce by─ç, nie wiem, jingleÔÇÖami, wstawkami do jakich┼Ť materia┼é├│w. Wi─Öc my mamy oko┼éo p├│┼étora tysi─ůca utwor├│w, bo to przyrasta bardzo szybko, pewnie jak teraz rozmawiamy, to przybywaj─ů kolejne utwory, dlatego ┼╝e tak jak ostatnio, wczoraj rozmawia┼éem z Darkiem Lichaczem, to m├│wi┼é, ┼╝e w tej chwili w przygotowaniu maj─ů oko┼éo 300 kolejnych track├│w. Tempo wzrasta bardzo szybko, dlatego ┼╝e zwi─Ökszamy ca┼éy czas mo┼╝liwo┼Ťci zwi─ůzane z produkcj─ů, zatrudniamy coraz wi─Öcej os├│b, kt├│re dostarczaj─ů nam materia┼é do tego celu, wi─Öc to jest taka ilo┼Ť─ç, o kt├│rej mo┼╝na powiedzie─ç. Dlaczego o niej m├│wi─Ö? Dlatego, ┼╝e dla przyk┼éadu te 35 tysi─Öcy track├│w, kt├│re ma Epidemic Sound, to gdyby┼Ťcie Pa┼ästwo liczyli wycen─Ö przedsi─Öbiorstwa per track, co wcale nie jest g┼éupim pomys┼éem, dlatego, ┼╝e tak naprawd─Ö track zarabia pieni─ůdze, track to s─ů pieni─ůdze, utw├│r to s─ů pieni─ůdze. No to w zasadzie dzisiaj, mo┼╝na by┼éoby powiedzie─ç, ┼╝e wycena Closer Music powinna by─ç na poziomie oko┼éo czterdziestu milion├│w dolar├│w.

 

Piotr Bielawski: Nawet troszk─Ö wi─Öcej chyba. My┼Ťl─Ö, ┼╝e mi─Ödzy 50 a 60 milion├│w dolar├│w, a mamy emisj─Ö po z┼éot├│wkach na razie.

 

Micha┼é Kornacki: Tak, wi─Öc to przeliczaj─ůc wska┼║nikiem trackÔÇÖowym, czyli utworowym. Natomiast pocz─ůtek tego pytania by┼é taki, czy my mamy 100%. Tak, mamy 100%, wszystkie prawa s─ů nasze, dlatego ┼╝e ca┼éy utw├│r od pocz─ůtku do ko┼äca powstaje na nasze zlecenie, wed┼éug naszych wytycznych i powstaje na skutek pracy ludzi, kt├│rzy s─ů zatrudniani przez nas na naszych umowach.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Dobrze, ja ju┼╝ to pytanie zadawa┼éem w Karpaczu, ale musz─Ö je powt├│rzy─ç, bo ono jest jakby, nie mog─Ö wyj┼Ť─ç jakby, wiesz, mam ciekawo┼Ť─ç, mnie tu z┼╝era. Ja jestem przyzwyczajony do tego, ┼╝e si─Ö filmy zamawia i kr─Öci si─Ö na zam├│wienie, nie wiem, ┼╝e Netflix Original po prostu produkuje na tony, Apple teraz to robi, wszyscy to robi─ů, tak? Na zam├│wienie.

 

Michał Kornacki: Tak jest.

 

Micha┼é Mas┼éowski: By┼éem wtedy zaskoczony, podczas tej prezentacji IMS-u, i tak po raz pierwszy to pokazali┼Ťcie, ┼╝e oto muzyk─Ö si─Ö pisze na zam├│wienie.

 

Micha┼é Kornacki: Oczywi┼Ťcie.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Jak to jest, ci ludzie przychodz─ů troch─Ö tak, przepraszam, tak to sp┼éyc─Ö, na osiem godzin do fabryki, kart─Ö odbijaj─ů i tak, jak nie wiem, kto┼Ť osiem godzin pracuje w banku, to oni przez te przys┼éowiowe osiem godzin pisz─ů muzyk─Ö? Ja wiem, ┼╝e to s─ů arty┼Ťci, ┼╝e to troch─Ö inaczej pewnie wygl─ůda, tak? Ale co do zasady, czy to tak si─Ö dzieje?

 

Micha┼é Kornacki: Ale du┼╝ym skr├│tem dok┼éadnie tak to dzia┼éa. Jest ile┼Ť tam os├│b, tak jak powiedzia┼éem, po obydwu stronach oceanu, kt├│re ┼╝yj─ů z tego, zarabiaj─ů w ten spos├│b, ┼╝e wykonuj─ů dzie┼éa, tak? Wykonuj─ů zlecenia, w tym wypadku zleceniem jest, nie wiem, albo za┼Ťpiewanie jakiej┼Ť linii, albo wyprodukowanie jakiego┼Ť beatÔÇÖu, albo zmasteryzowanie jakiego┼Ť fragmentu, czy jakiego┼Ť utworu, to jest po prostu zwyk┼éa praca, tak? Przychodzi cz┼éowiek, staje przed mikrofonem i po prostu ┼Ťpiewa, mo┼╝e nie osiem godzin, bo to jest niewykonalne w wypadku wokalisty, ale przychodzi, ┼Ťpiewa to, co ma do za┼Ťpiewania, poprawiaj─ů, szlifuj─ů, poprawiaj─ů, szlifuj─ů, na koniec wychodzi, ma odhaczony track, OK, za┼Ťpiewa┼é track. Jutro przychodzi kolejny, ┼Ťpiewa i takich ludzi jest du┼╝o, bo tych trackÔÇÖ├│w powstaje bardzo du┼╝o, w r├│┼╝nych gatunkach muzycznych, dlatego, ┼╝e tak naprawd─Ö muzyka musi by─ç bardzo r├│┼╝norodna, st─ůd te┼╝ jakby my produkujemy r├│┼╝ne gatunki muzyczne, ale dok┼éadnie tak to wygl─ůda. To jest masowa produkcja, tak samo zreszt─ů, jak produkuje si─Ö muzyk─Ö pod film, tak? Przychodzi producent filmowy do kompozytora i m├│wi: ÔÇ×ogl─ůdaj tutaj scena po scenie i wyobra┼╝aj sobie, jak─ů to muzyk─Ö by┼Ť pod┼éo┼╝y┼é pod toÔÇŁ, tak?

 

Piotr Bielawski: My mi─Ödzy innymi dzia┼éamy w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest, no olbrzymi wyb├│r talent├│w, ┼Ťwietnej jako┼Ťci artyst├│w, i tak dalej, tak? To jest najwi─Ökszy, najbogatszy rynek muzyczny na ┼Ťwiecie.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Bo tutaj te┼╝ pad┼éo takie pytanie, te┼╝ o t─ů r├│┼╝norodno┼Ť─ç muzyki. Tu jest, jakie rodzaje muzyki s─ů w bibliotece? I czy w bibliotece Closer Music s─ů prawa do utwor├│w takich top wykonawc├│w ┼Ťwiatowej muzyki? Ju┼╝ m├│wili┼Ťcie dzisiaj, ┼╝e wsp├│┼épracujecie z takimi, co to te┼╝ jakie┼Ť nagrody Grammy odbierali, i tak dalej, tak?

 

Micha┼é Kornacki: Znaczy naszym celem jest, oczywi┼Ťcie, je┼╝eli kto┼Ť wejdzie na stron─Ö Closer Music.com, to tam macie Pa┼ästwo sample, macie pr├│bki, mo┼╝ecie pos┼éucha─ç tego, co tam w tej chwili powstaje na bie┼╝─ůco w Closer. Natomiast naszym celem, samym w sobie nie jest produkcja z gwiazdami, to znaczy, oczywi┼Ťcie my zak┼éadamy, ┼╝e jak si─Ö produkuje takie ilo┼Ťci muzyki, w takich jednostkach czasu, w jakich my produkujemy, to spodziewamy si─Ö tego, ┼╝e co pewien czas, zupe┼énie niechc─ůcy wyskoczy nam jaki┼Ť hit. Niedawno mieli┼Ťmy taki przypadek, ┼╝e to studio, z kt├│rym w┼éa┼Ťnie pracujemy w Kalifornii przekaza┼éo nam tak─ů informacj─Ö, ┼╝e jedn─ů ze ┼Ťcie┼╝ek, jednym z trackÔÇÖ├│w, takim produkcyjnym zainteresowa┼éa si─Ö Rihanna na przyk┼éad, kt├│ra gdzie┼Ť tam mia┼éa te┼╝ z nimi kontakty jakie┼Ť. Bo tak jak m├│wi─Ö, oni dostali nagrod─Ö Grammy za swoje produkcje, wi─Öc oni maj─ů dost─Öp do tych topowych muzyk├│w. I to tak wygl─ůda, tak? Natomiast my nie nastawiamy si─Ö na produkowanie hit├│w, na kt├│rych zarobimy dziesi─ůtki milion├│w dolar├│w, bo to, bo tego si─Ö nie da przewidzie─ç. Natomiast nie wykluczamy takiego czego┼Ť, ┼╝e taka wisienka na torcie co pewien czas si─Ö pojawi, ┼╝e w┼Ťr├│d tego, co Closer produkuje, pojawi─ů si─Ö r├│wnie┼╝ utwory, kt├│re stan─ů si─Ö hitami, na kt├│rych b─Ödziemy mieli zupe┼énie inny zysk, natomiast to b─Ödzie bardziej nice to have, ni┼╝ nasz plan. Naszym planem jest po prostu produkowanie ┼Ťwietnej jako┼Ťci muzyki, kt├│r─ů b─Öd─ů wykorzystywa┼éy nie tylko punkty handlowo-us┼éugowe, ale b─Öd─ů wykorzystywali blogerzy, youtuberzy, vlogerzy r├│┼╝ni, czy filmy, czy reklama. W zasadzie wsz─Ödzie tam, gdzie mo┼╝na wykorzysta─ç muzyk─Ö, dlatego te┼╝ na stronie Closer Music rozpoczynamy w tej chwili prace, kt├│re pewnie potrwaj─ů jeszcze oko┼éo p├│┼é roku, rok, mo┼╝e troch─Ö d┼éu┼╝ej, gdzie b─Ödziemy wprowadza─ç pe┼én─ů automatyzacj─Ö zakupu. Czyli na przyk┼éad, je┼╝eli jaki┼Ť pojedynczy u┼╝ytkownik, kt├│ry na przyk┼éad prowadzi jaki┼Ť program na YouTubeÔÇÖie b─Ödzie chcia┼é mie─ç do tego jak─ů┼Ť fajn─ů muzyk─Ö, to sobie wskoczy naÔÇŽ

 

Micha┼é Mas┼éowski: JingleÔÇÖa.

 

Micha┼é Kornacki: Tak, jingleÔÇÖa, czy jaki┼Ť utw├│r mu si─Ö spodoba, to sobie wejdzie na nasz─ů stron─Ö, w spos├│b zautomatyzowany sobie nab─Ödzie prawa do tego utworu i b─Ödzie sobie m├│g┼é z niego korzysta─ç, tak?

 

Micha┼é Mas┼éowski: W┼éa┼Ťnie, to zobacz, tu pad┼éo pytanie, wida─ç, ┼╝e kto┼Ť te┼╝ by┼é na tej prezentacji, Rafa┼é by┼é na tej samej prezentacji, co ja by┼éem, i gdzie puszczali┼Ťcie kilka utwor├│w, i tak dalej.

 

Michał Kornacki: Tak, tak jak powiedziałem, Closer Music.com.

 

Michał Masłowski: OK, dobra, bardzo fajnie.

 

Micha┼é Kornacki: Na tej stronie jest du┼╝o pr├│bek muzyki, kt├│ra powstaje, bo to jest tak naprawd─Ö strona, gdzie ca┼éy katalog b─Ödzie dost─Öpny docelowo dla os├│b zarejestrowanych, na razie tych os├│b jest niewiele. Natomiast spodziewamy si─Ö, ┼╝e tak naprawd─Ö docelowo to b─Ödzie tak naprawd─Ö jedna z g┼é├│wnych linii, r├│wnie┼╝ biznesowych, tak? Czyli pob├│r muzyki do r├│┼╝nego rodzaju projekt├│w, kt├│re mo┼╝emy sobie tylko wyobrazi─ç, gdzie muzyka mo┼╝e by─ç przydatna, w┼é─ůczaj─ůc w to wesele.

 

Micha┼é Mas┼éowski: OK. Pewnie, jak kto┼Ť chce mie─ç unikatow─ů muzyk─Ö na weselu, takiej, kt├│rej wiesz, nigdzie nikt nie us┼éyszy, to mo┼╝e wybra─ç w┼éa┼Ťnie z takiej biblioteki, oczywi┼Ťcie, fajny pomys┼é. Tutaj pad┼éo troch─Ö pyta┼ä na czacie, wi─Öc ja b─Öd─Ö wybiera┼é je, one mog─ů by─ç tak z r├│┼╝nej bajki, tak? A nie ci─ůg logiczny, ale prosz─Ö bardzo, tutaj Radek Chodkowski zada┼é pytanie, ju┼╝ dotycz─ůce oczywi┼Ťcie IMS-u: ÔÇ×Jak wygl─ůda odbudowa abonament├│w po zako┼äczeniu lockdownÔÇÖu? Zw┼éaszcza pod k─ůtem pozysku nowych klient├│w oraz odbudowy rentowno┼Ťci u dotychczasowych.ÔÇŁ

 

Micha┼é Kornacki: Wygl─ůda, je┼Ťli chodzi o nowe projekty, wygl─ůda zaskakuj─ůco dobrze, tak bym powiedzia┼é, zreszt─ů pewnie b─Ödziemy si─Ö jako┼Ť tam chwali─ç te┼╝, je┼╝eli niekt├│re z tych projekt├│w b─Öd─ů mia┼éy odpowiednio du┼╝─ů skal─Ö, ale ┼Ťledz─ůc nasze social media, mo┼╝ecie Pa┼ästwo na bie┼╝─ůco by─ç informowani o tym, czy mo┼╝ecie zobaczy─ç, co si─Ö dzieje, no dzieje si─Ö du┼╝o, tak? Podpisali┼Ťmy ciekawy kontrakt z firm─ů BP chocia┼╝by na realizacj─Ö projekt├│w zwi─ůzanych z IMS i jego podstawowymi us┼éugami. Tak jak pisali┼Ťmy tam w kt├│rym┼Ť komunikacie, jedna ze sp├│┼éek w grupie, a konkretnie APR podpisa┼éa du┼╝y kontrakt z jedn─ů z sieci handlowych na, ponad chyba nawet dwa tysi─ůce lokalizacji.

 

Piotr Bielawski: No p├│┼étora tysi─ůca lokalizacji.

 

Micha┼é Kornacki: P├│┼étora tysi─ůca lokalizacji, m├│wi─Ö o dw├│ch, bo ostatnio koledzy m├│wili, ┼╝e ta liczba b─Ödzie tam dynamicznie ros┼éa jeszcze dodatkowo, wi─Öc no dzieje si─Ö naprawd─Ö fajnie, naprawd─Ö fajnie. Natomiast o odbudowie rentowno┼Ťci, to pewnie par─Ö s┼é├│w mo┼╝e powiedzie─ç Piotr, bo on uczestniczy┼é bezpo┼Ťrednio w konstrukcji tych system├│w dyskontowych, czy rabatowych podczas pandemii, tak?

 

Piotr Bielawski: Mo┼╝e jeszcze powiem s┼éowo odno┼Ťnie samych abonament├│w i ich przyrostu. Ten rok, mimo, ┼╝e jeszcze to jest rok ci─ůgle pandemiczny, przecie┼╝ mieli┼Ťmy a┼╝ dwa i p├│┼é miesi─ůca lockdownÔÇÖu w ci─ůgu czterech pierwszych miesi─Öcy tego roku, to wygl─ůda na to, ┼╝e opr├│cz pozyskania muzycznej galanterii, czyli audiomarketing, bo w ┼Ťrodowisku tak si─Ö m├│wi w┼éa┼Ťnie na t─ů firm─Ö koszali┼äsk─ů, m├│wi si─Ö ÔÇ×muzyczna galanteriaÔÇŁ, czyli pozyskania blisko o┼Ťmiu tysi─Öcy lokalizacji i do┼é─ůczenia do grupy takiego naszego, dosy─ç niewygodnego konkurenta na tym rynku, bo rywalizuj─ůcego mocno cenowo. To prawdopodobnie pozyskamy organicznie w tym roku oko┼éo dw├│ch tysi─Öcy lokalizacji, co wydaje si─Ö by─ç ┼Ťwietnym rezultatem, je┼╝eli to si─Ö spe┼éni, to na koniec 2021 roku b─Ödziemy mieli oko┼éo trzydziestu tysi─Öcy lokalizacji abonamentowych, co by┼éoby kapitalnym rezultatem, bo z dwudziestu tysi─Öcy na koniec 2021 przeskoczyliby┼Ťmy na trzydzie┼Ťci tysi─Öcy na koniec 2022. I te wszystkie lokalizacje, Pa┼ästwo zapewne wiedz─ů, b─Öd─ů bardzo mocno pracowa┼éy na zyski ju┼╝ od pierwszego kwarta┼éu 2022. Natomiast je┼Ťli chodzi o to, co si─Ö dzia┼éo w tamtym roku, czyli to, co te┼╝ przekazywali┼Ťmy inwestorom, mianowicie zni┼╝ki dla du┼╝ych klient├│w abonamentowych, to one si─Ö ko┼äcz─ů w trzecim kwartale tego roku, tak? Czyli lada moment, czyli lada moment przychody abonamentowe skocz─ů, ich rentowno┼Ť─ç te┼╝ skoczy do g├│ry, nie tylko za zwi─Ökszanie ilo┼Ťci, bo tak jak powiedzia┼éem, ci─ůgle ilo┼Ťci punkt├│w dochodz─ů, ale tak┼╝e z tego powodu, ┼╝e przestan─ů obowi─ůzywa─ç te zni┼╝ki.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Przepraszam, pod warunkiem, ┼╝e nie b─Ödziemy mieli kolejnego powa┼╝nego lockdownÔÇÖu i kolejnego zamkni─Öcia galerii handlowych, i tak dalej.

 

Piotr Bielawski: Znaczy no nie, my┼Ťl─Ö, ┼╝e ju┼╝ tutaj nie b─Ödziemy szli w tym kierunku kolejnych zni┼╝ek, dlatego, ┼╝e my poszli┼Ťmy na spore ust─Öpstwa dla naszych klient├│w. Liczymy teraz na to, ┼╝e nasi klienci, no te┼╝ rozumiej─ů nasz─ů sytuacj─Ö, my nie mo┼╝emy w niesko┼äczono┼Ť─ç dawa─ç zni┼╝ki, poniewa┼╝ sami by┼Ťmy na tym za bardzo ucierpieli, a koszty my musimy ponosi─ç, prawda? Co jest jeszcze wa┼╝ne, to cz─Ö┼Ť─ç z tych pieni─Ödzy, kt├│r─ů nasi klienci otrzymali w zni┼╝kach, zobowi─ůzali si─Ö w tych umowach, kt├│re zawarli┼Ťmy, wyda─ç na reklam─Ö na no┼Ťnikach IMS-u. I te pieni─ůdze r├│wnie┼╝ b─Öd─ů wydawane, o ile dobrze pami─Ötam, w┼éa┼Ťnie od drugiej po┼éowy 2021 roku, tak? Czyli lada moment, wi─Öc spodziewamy si─Ö, ┼╝e tak jak powiedzia┼ée┼Ť, no bo lockdown, to mo┼╝e zawsze mocno uderzy─ç w nasz─ů bran┼╝─Ö, ale o ile nie b─Ödzie ┼╝adnych lockdownÔÇÖ├│w, no to spodziewamy si─Ö naprawd─Ö bardzo dobrego drugiego p├│┼érocza 2021.

 

Michał Masłowski: Jak rozumiem z tego, miałem zapytać już wprost, że Wasz scenariusz bazowy nie zakłada już takiej powtórki tego zamykania galerii, no takie, co tu dużo mówić, tak? Punktów, gdzie Wy gracie muzykę.

 

Piotr Bielawski: Wiesz co, ┼Ťledzimy te┼╝ to, co pojawia si─Ö w mediach, to co m├│wi─ů cz┼éonkowie Rz─ůdu, oni te┼╝ raczej ju┼╝ m├│wi─ů o tym, ┼╝e no nie wyobra┼╝aj─ů sobie takiego totalnego lockdownÔÇÖu, tak jak mia┼éo miejsce w tamtym roku i w pierwszych kilku miesi─ůcach tego roku. No z prostego powodu, polsk─ů gospodark─Ö ju┼╝ na to nie sta─ç, to ju┼╝ mog┼éoby si─Ö zako┼äczy─ç naprawd─Ö upadkami wielu firm, kt├│re jeszcze do tej pory dobrze sobie radzi┼éy, ale w niesko┼äczono┼Ť─ç nie mo┼╝na udziela─ç r├│┼╝nego rodzaju zapom├│g, po┼╝yczek, tarcz, i tak dalej, tak? Bo po prostu bud┼╝et nie jest z gumy i kiedy┼Ť te pieni─ůdze si─Ö ko┼äcz─ů, wi─Öc by─ç mo┼╝e jakie┼Ť obostrzenia delikatne b─Öd─ů, ale to pewnie jakie┼Ť, je┼Ťli chodzi o aspekty sanitarne, ja przynajmniej tak my┼Ťl─Ö. Typu znowu, nie wiem, chodzenie w maseczkach, tego typu rzeczy, czy ograniczenia liczby ludzi w sklepach, natomiast wierz─Ö g┼é─Öboko w to, ┼╝e ju┼╝ ┼╝adne lockdownÔÇÖy, takie twarde zamykanie galerii, sklep├│w w galeriach, i tak dalej nie b─Öd─ů mia┼éy miejsca.

 

Micha┼é Mas┼éowski: A nie boicie si─Ö czego┼Ť takiego, ┼╝e polski konsument, tak przez t─Ö pandemi─Ö zmieni troch─Ö model zakupowy, tak? I tak, jak tam przy okazji Allegro, to wysz┼éo, ile procent ludzi wykonuje, ile procent zakup├│w, tak warto┼Ťciowo jest wykonywanych przez e-commerce, to wci─ů┼╝ by┼éa niska warto┼Ť─ç, ale ┼╝e po prostu ludzie zmieni─ů, ┼╝e b─Öd─ů woleli kupowa─ç co┼Ť przez Internet i troch─Ö mniej ludzi trafi ostatecznie gdzie┼Ť tam do galerii handlowych na zakupy, a te┼╝ po drodze s┼éuchaj─ůcÔÇŽ

 

Micha┼é Kornacki: Ale trafiaj─ů w wi─Ökszych ilo┼Ťciach w tej chwili, wi─Öc co b─Ödziemy gdyba─ç, ┼╝e si─Ö zmieni, jak si─Ö nie zmienia, no mo┼╝emy oczywi┼Ťcie gdyba─ç, ┼╝e si─Ö mo┼╝e zmieni, ale si─Ö nie zmieni┼éo, tak? W tej chwili ludzie masowo wracaj─ů, to wystarczy podjecha─ç pod wybrane obiekty tego typu w weekend, czy w jakie┼Ť inne dni zobaczy─ç. S─ů dane, kt├│re podaj─ů, FoodTools tych obiekt├│w te┼╝ pokazuj─ů, ┼╝e niekt├│re z nich rekorduj─ů w tejÔÇŽ

 

Michał Masłowski: Że wracamy.

 

Micha┼é Kornacki: ÔÇŽ w tej chwili wr─Öcz rekordowe ilo┼Ťci odwiedzin, wi─ÖcÔÇŽ

 

Micha┼é Mas┼éowski: ┼╗e ludzie wypuszczeni, rok trzymani w domu, pobiegli do galeriiÔÇŽ

 

Micha┼é Kornacki: Oczywi┼Ťcie, ┼╝e tak. No s┼éuchajcie, ja powiem tak, no wed┼éug mnie, jak ja patrz─Ö na t─ů ca┼é─ů sytuacj─Ö, to tak bym sobie to por├│wna┼é, z psychologicznego punktu widzenia, do tego, jakie by┼éy nastroje, jakie s─ů nastroje po konfliktach du┼╝ych, typu wojny. No bo to jest, ca┼éa pandemia, kt├│ra mia┼éa miejsce, oczywi┼Ťcie to tam nikt nie strzela┼é i bomby nie wybucha┼éy, ale to by┼éo jak wojna, tak? Wszystko by┼éo pozamykane, jakie┼Ť dziwne rzeczy si─Ö dzia┼éy, w tej chwili ludzie jak wracaj─ů do ┼╝ycia, to wracaj─ů z tak─ů eufori─ů, co zreszt─ů wystarczy ┼Ťledzi─ç na najwi─Ökszych rynkach, no indeks ameryka┼äski, czy indeks nastroj├│w konsumenckich w USA bije rekordy w tej chwili, tak? Firma Nike prognozuje, ┼╝e w tym roku b─Ödzie mia┼éa rekord wszechczas├│w, je┼Ťli chodzi o sprzeda┼╝, wi─Öc to si─Ö po prostu nie bierze z niczego, to si─Ö bierze z tego, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie ludzie po takim trudnym czasie, po cz─Ö┼Ťci te┼╝ odreagowuj─ů wracaj─ůc do normalno┼Ťci, odreagowuj─ů i chc─ů si─Ö cieszy─ç tym, ┼╝e to si─Ö, ┼╝e to ca┼ée nieszcz─Ö┼Ťcie si─Ö ju┼╝ ko┼äczy, tak?

 

Micha┼é Mas┼éowski: Dobrze, tutaj takie pytanie jeszcze widz─Ö kto┼Ť zada┼é, Tomasz na YouTubeÔÇÖie zada┼é takie pytanie, ju┼╝ wy┼Ťwietlam: ÔÇ×Przez 2020 rok sp├│┼éka przesz┼éa do┼Ť─ç such─ů stop─ů (by┼éy jakie┼Ť zyski). Sk─ůd wzi─Ö┼éa si─Ö strata netto w pierwszym kwartale 2021?ÔÇŁ

 

Piotr Bielawski: Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e na to pytanie ju┼╝ po cz─Ö┼Ťci odpowiedzieli┼Ťmy, no pierwszy kwarta┼é 2021, to jest kwarta┼é, w kt├│rym przez po┼éow─Ö okresu gospodarka by┼éa zamkni─Öta, to po pierwsze. Po drugie, pierwszy kwarta┼é, to jest zwykle najgorszy kwarta┼é w Grupie Kapita┼éowej IMS, tak? I po trzecie, w tym kwartale obowi─ůzywa┼éy obni┼╝ki abonament├│w kluczowych klient├│w, kt├│re s─ů naprawd─Ö istotne, kt├│re zosta┼éy wprowadzone w trzecim kwartale roku zesz┼éego. Jak z┼éo┼╝ymy te trzy czynniki do kupy, to tam pojawi┼éa si─Ö jaka┼Ť minimalna strata, ale my si─Ö t─ů strat─ů w og├│le nie przejmujemy, dlatego ┼╝e o wiele wa┼╝niejszy wska┼║nik, czyli EBITDA, wed┼éug nas by┼é, bior─ůc pod uwag─Ö oczywi┼Ťcie warunki zewn─Ötrzne na naprawd─Ö dobrym poziomie. Plus ca┼éy czas to, co jest dla nas kluczowy, generujemy bardzo dobry cash flow, czyli z tej EBITDÔÇÖy mamy blisko jeden do jednego cash flow operacyjny, tak? Wi─Öc tutaj sytuacja p┼éynno┼Ťciowa, finansowa sp├│┼éki, ca┼éej grupy jest ca┼éy czas bardzo dobra. Warto te┼╝ wspomnie─ç o tym, ┼╝e tu┼╝ po zako┼äczeniu pierwszego kwarta┼éu, pojawi┼éy si─Ö bardzo dobre informacje, tak? Czyli informacja o pozyskaniu tych p├│┼étora tysi─ůca lokalizacji abonamentowych przez APR, informacja o przej─Öciu muzycznej galanterii, tak? Czyli do┼éo┼╝eniu kilku, prawie o┼Ťmiu tysi─Öcy lokalizacji abonamentowych, kt├│rych nie ma przecie┼╝ teraz w wyniku. No i trzecia rzecz, w mi─Ödzyczasie od podpisania [ns 00:40:34], co mia┼éo miejsce na koniec marca, przej─Öcie muzycznej galanterii, czyli pierwszym czerwca, oni pozyskali dwa tysi─ůce lokalizacji abonamentowych, bo podpisali bardzo du┼╝y kontrakt, wi─Öc ten pierwszy kwarta┼é, patrz─ůc przez pryzmat samego zysku netto, i to do czego przyzwyczaili┼Ťmy inwestor├│w przez wiele poprzednich lat, mo┼╝e rzeczywi┼Ťcie wydawa─ç si─Ö s┼éabe. No bo on oczywi┼Ťcie nie by┼é rewelacyjny, ale my nie patrzymy nigdy przez pryzmat jednego kwarta┼éu, bo to taka analiza nie ma najmniejszego sensu w naszej ocenie. Trzeba patrze─ç przez pryzmat ca┼éego roku, a tutaj je┼Ťli chodzi o ca┼éy 2021 rok, to spodziewamy si─Ö, ┼╝e b─Ödzie on sporo lepszy, tak? Je┼Ťli chodzi o EBITDE, je┼Ťli o zysk netto, i to jeszcze jest jedna wa┼╝na rzecz, trzeba pami─Öta─ç o tym, ┼╝e spodziewamy si─Ö tych lepszych wynik├│w, przy naprawd─Ö du┼╝ych i rosn─ůcych nak┼éadach inwestycyjnych na Closer Music, bo to jest dla nas kluczowy projekt. Chcemy bardzo mocno rozbudowa─ç biblioteki muzyczne, wida─ç to po przyk┼éadzie chocia┼╝by wspominanego tutaj kilkakrotnie EpidemicÔÇÖa, ┼╝e naprawd─Ö ma to sens, ┼╝e inwestorzy zagraniczni bardzo wierz─ů w sp├│┼éki kontentowe. My te┼╝ wierzymy, ┼╝e wycena Closer Music mo┼╝e ju┼╝ za rok b─Ödzie co najmniej kilkukrotnie wy┼╝sza, ni┼╝ wycena w obecnej rundzie finansowania.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Jasne. Panowie, no i jak to tutaj na spotkaniu takim, webinarze, liveÔÇÖie z inwestorami indywidualnymi, musi pa┼Ť─ç pytanie o dywidend─Ö, ono pojawia┼éo si─Ö kilkukrotnie, wy┼Ťwietl─Ö tylko jedno: ÔÇ×Co leg┼éo u podstaw zwi─Ökszenia dywidendy do 10 groszy?ÔÇŁ Tam zdaje si─Ö by┼éa propozycja 7 groszy, ale rozumiem, ┼╝e akcjonariusze na walnym si─Ö dogadali, tak? Jak to wp┼éynie na p┼éynno┼Ť─ç finansow─ů grupy?

 

Micha┼é Kornacki: No znowu, widzicie Pa┼ästwo nawet na przyk┼éadzie takim, ┼╝e euforia powojenna po prostu, tak? Wp┼éywa naÔÇŽ

 

Michał Masłowski: Udzieliło się akcjonariuszom na walnym.

 

Micha┼é Kornacki: Udzieli┼éo si─Ö akcjonariuszom na walnym, jest euforia powojenna, wszyscy jeste┼Ťmy szcz─Ö┼Ťliwi, cieszymy si─Ö bardzo, a tak ju┼╝ powa┼╝nie m├│wi─ůc, oczywi┼Ťcie no analiza, rekomendacja te┼╝ Piotra, kt├│ry doskonale prowadzi tematy finansowe i wie, na co sp├│┼ék─Ö sta─ç, na co sp├│┼éki nie sta─ç. Sytuacja jest bardzo dynamiczna tak, jak Piotr powiedzia┼é, pojawiaj─ů si─Ö po pierwsze nowe kontrakty, pojawiaj─ů si─Ö jakie┼Ť nowe informacje dotycz─ůce sprzeda┼╝y jakich┼Ť kolejnych wp┼éyw├│w zwi─ůzanych z reklam, i tak dalej, wi─Öc no stwierdzili┼Ťmy, ┼╝e wyp┼éacimy nieco wy┼╝sz─ů dywidend─Ö, a poniewa┼╝ p┼éacimy j─ů do┼Ť─ç regularnie, no to tylko jest to najlepszy dow├│d na to, ┼╝e sp├│┼éka jest zdrowa i ma si─Ö bardzo dobrze. Szczeg├│lnie, ┼╝e tak jak Piotr powiedzia┼é, jeste┼Ťmy ca┼éy czas w bardzo intensywnym procesie inwestycyjnym w r├│┼╝nych obszarach, tak? Zakup muzycznej galanterii, czy w┼éa┼Ťnie Closer Music, inwestycja w kontent, w Closer, nie tylko w kontent, bo jakby w ca┼é─ů dzia┼éalno┼Ť─ç operacyjn─ů tej firmy, s─ů naprawd─Ö spore wydatki, a mimo to sp├│┼éka jest na tyle bezpieczna dzisiaj, ┼╝e mo┼╝emy to zrobi─ç.

 

Michał Masłowski: OK, dobrze...

 

Piotr Bielawski: Ja mo┼╝e jeszcze jedn─ů rzecz bym powiedzia┼é, jak pozwolisz Micha┼é, bo u┼Ťmiechn─ů┼éem si─Ö, jak powiedzia┼ée┼Ť, Michale Kornacki, tak? O tym, ┼╝e do┼Ť─ç regularnie p┼éacimy, no ja bym si─Ö troch─Ö pochwali┼é, ┼╝e p┼éacimy ju┼╝ dziewi─ůty rok z rz─Ödu, to chyba jeste┼Ťmy w takim do┼Ť─ç elitarnym gronie na gie┼édzie sp├│┼éek, kt├│re z tak─ů konsekwencj─ů i tak regularnie p┼éac─ů dywidend─Ö. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to podtrzymamy w kolejnych latach, i z tych dziewi─Öciu zrobi si─Ö na┼Ťcie lat p┼éacenia dywidendy.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Uk┼éony za to, ┼╝e┼Ťcie w zesz┼éym roku te┼╝ dywidend─Ö ni┼╝sz─ů, ale jednak wyp┼éacili, cho─çby po to, ┼╝eby t─Ö ci─ůg┼éo┼Ť─ç podtrzyma─ç, tak┼╝e to dobrze, ┼╝e to si─Ö sta┼éo. Ju┼╝ mia┼éem ko┼äczy─ç, ju┼╝ mieli┼Ťmy si─Ö zbli┼╝a─ç do ko┼äca, ale tu jeszcze pad┼éo takie pytanie, bo to walne mieli┼Ťcie Pa┼ästwo wczoraj. Czy przybyli na to walne jacy┼Ť inwestorzy indywidualni?

 

Micha┼é Kornacki: Sk─ůd.

 

Piotr Bielawski: My cz─Östo zapraszamy, ch─Ötnie zapraszamy wszystkich na nasze walne, jak na z┼éo┼Ť─ç drobni inwestorzy, inwestorzy indywidualni nie chc─ů przyj┼Ť─ç, chocia┼╝by po to, ┼╝eby wymieni─ç si─ÖÔÇŽ

 

Micha┼é Mas┼éowski: Pogl─ůdem.

 

Piotr Bielawski: ÔÇŽ informacjami, tak? ┼╗eby porozmawia─ç o sp├│┼éce, ┼╝eby pos┼éucha─ç, co inwestorzy s─ůdz─ů, no niestety rzadko kiedy kto┼Ť, inwestorzy indywidualni z niewielk─ů liczb─ů akcji, tak? Rejestruj─ů si─Ö na nasze walne.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Z drugiej strony, jak jest wszystko w porz─ůdku, dywidend─Ö si─Ö p┼éaci, to po co si─Ö rejestrowa─ç?

 

Piotr Bielawski: No tak to sobie t┼éumaczymy, ┼╝e inwestorzy maj─ů tyle informacji o nas przekazywanych w raportach bie┼╝─ůcych i okresowym, tak? Jeste┼Ťmy nieskromnie powiem, dosy─ç przekonani, ┼╝e t─ů polityk─Ö informacyjn─ů prowadzimy dobrze, ┼╝e wszystko w┼éa┼Ťnie mo┼╝na wyczyta─ç o nas, co si─Ö na bie┼╝─ůco dzieje, tak jak powiedzia┼ée┼Ť, dywidenda jest, wszystko si─Ö zgadza, wi─Öc pyta┼ä nie ma, no to inwestorzy si─Ö nie fatyguj─ů na walne.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Dobrze, Panowie, dzi─Ökuj─Ö Wam bardzo za po┼Ťwi─Öcony czas, b─Öd─Ö kibicowa┼é, troch─Ö mi si─Ö te┼╝ rozja┼Ťni┼éo. Zaraz wejd─Ö sobie na stron─Ö Closer Music, puszcz─Ö sobie jak─ů┼Ť tutaj muzyczk─Ö, tak, ┼╝eby mi si─Ö milej siedzia┼éo. No i b─Öd─Ö, co tu du┼╝o m├│wi─ç, b─Öd─Ö trzyma┼é r─Ök─Ö na pulsie, bo naprawd─Ö fajny, ciekawy projekt, i to co dyskutowali┼Ťmy te┼╝ troch─Ö przed nagraniem, i te┼╝ teraz tutaj w trakcie, to wyj┼Ťcie na tych inwestor├│w ameryka┼äskich, jak Micha┼é powiedzia┼ée┼Ť, oni lepiej rozumiej─ů takie projekty, nazwijmy to startÔÇÖupÔÇÖowe i s─ů bardziej sk┼éonni inwestowa─ç d┼éugoterminowo w tego typu inwestycje, ni┼╝ polscy inwestorzy, no niejako rozumiem t─ů argumentacj─Ö, tak?

 

Micha┼é Kornacki: Niestety tak jest, nad czym od bardzo wielu lat ubolewam. Mam nadziej─Ö, ┼╝e polscy inwestorzy, zar├│wno indywidualni, jak i instytucjonalni b─Öd─ů si─Ö te┼╝ mentalnie zmienia─ç, bo my mamy marzenia, tak? Mamy marzenia o tym, ┼╝eby mie─ç ┼Ťwietne sp├│┼éki, ┼╝eby mie─ç genialne inwestycje, ┼╝eby zarabia─ç fantastyczne pieni─ůdze, a tymczasem niestety smutna prawda o polskim rynku kapita┼éowym jest taka, ┼╝e jak we┼║miemy ranking kryptowalut na przyk┼éad, tak? We┼║miemy nie wiem, dziesi─ůt─ů kryptowalut─Ö w rankingu kryptowalut, nie wiem, jaka dzisiaj jest, bo akurat na bie┼╝─ůco nie ┼Ťledz─Ö, ale niedawno, to by┼éa na przyk┼éad taka kryptowaluta o skr├│cie ADA, fajny skr├│t, ADA, prawda? ADA nie wypada, ADA, kt├│ra jest 99.9% inwestor├│w pewnie nawet nie wie, ┼╝e istnieje taka kryptowaluta, kt├│ra si─Ö nazywa ADA. I teraz prosz─Ö sobie wyobrazi─ç, ┼╝e dzienny obr├│t na takiej kryptowalucie ADA potrafi by─ç pi─Ö─ç razy wy┼╝szy na ca┼éym GPW, ni┼╝ na ca┼éym GPW, tak? Wi─Öc, no niestety mamy czterdziestomilionowy kraj, z fantastycznym potencja┼éem, mo┼╝liwo┼Ťciami, natomiast mentalno┼Ť─ç blokuje nas w tym, ┼╝eby┼Ťmy mieli sp├│┼éki globalne, warte miliardy, dlatego ┼╝e po prostu podej┼Ťcie jest niew┼éa┼Ťciwe. Je┼╝eli inwestorzy potrafi─ů pyta─ç, bo tacy si─Ö te┼╝ zdarzaj─ů, i to znane nazwiska z pierwszych stron gazet, nie b─Öd─Ö tutaj wymienia┼é, w projekcie Closer Music potrafi─ů nas zapyta─ç, jak─ů ta sp├│┼éka b─Ödzie mia┼éa w tym roku dywidend─Ö, EBID─ś, przepraszam, no to to jest ┼╝art. Jak ja s┼éysz─Ö pytania tego typu w sp├│┼éce, kt├│ra w tej chwili ma, g┼é├│wnym zadaniem jej jest stworzenie jak najwi─Öcej kontentu, bo ÔÇ×Content is a kingÔÇŁ, i content to s─ů pieni─ůdze i kto┼Ť mi zawraca gitar─Ö, jaka ona b─Ödzie mia┼éa EBID─ś, to znaczy po prostu, kompletnie jest mentalnie, mentalnie kompletne b┼é─ůdzenie, je┼Ťli chodzi o rynek kapita┼éowy. A mamy pi─Ökne przyk┼éady, wystarczy popatrze─ç, jak to dzia┼éa na rynkach rozwini─Ötych, jak inwestorzy pakuj─ů kas─Ö w sp├│┼éki, kt├│re staj─ů si─Ö p├│┼║niej globalnymi sukcesami. Nasza bran┼╝a Epidemic Sound, to nie tylko Epidemic Sound, prawda? Niekt├│rzy z Pa┼ästwa nigdy w ┼╝yciu nie s┼éyszeli o EpidemicÔÇÖu Sound, ale s┼éyszeli┼Ťcie o Spotify, prawda? Spotify, to jest te┼╝ sp├│┼éka, kt├│ra nie wiem, czy do dzisiaj uzyska┼éa jakiekolwiek zyski, ma, a jest to sp├│┼éka, kt├│ra rozwin─Ö┼éa si─Ö znik─ůd praktycznie rzecz bior─ůc w Szwecji do globalnego gracza, lidera bran┼╝y muzycznej, streamingowej, z przychodami liczonymi w grubych miliardach, tak? I takie s─ů fakty inwestowania, je┼Ťli chce si─Ö zarabia─ç naprawd─Ö du┼╝e pieni─ůdze na inwestowaniu, to trzeba naprawd─Ö inwestowa─ç te pieni─ůdze w projekty, a nie zastanawia─ç si─Ö nad tym, czy one w pierwszym roku funkcjonowania co┼Ť zarobi─ů dla mnie, czy nie zarobi─ů. Je┼╝eli inwestor jest sprytny, to nawet na sp├│┼éce, kt├│ra nie ma zysku, potrafi zarabia─ç, bo jej kurs ro┼Ťnie, tak? Na tym polega filozofia, sp├│┼ékom trzeba dawa─ç kapita┼é, w Polsce nikt nie chce dawa─ç kapita┼éu, ka┼╝dy chce ten kapita┼é podawa─ç na jakich┼Ť zwariowanych warunkach, kt├│re s─ů kompletnie od czapy, je┼Ťli chodzi o rynek ┼Ťwiatowy. Smutne, mam nadziej─Ö, ┼╝e si─Ö b─Ödzie zmienia─ç, wierz─Ö, ┼╝e to si─Ö b─Ödzie zmienia─ç, i tym stwierdzeniem chyba trzeba b─Ödzie zako┼äczy─ç.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Tak, specjalnie poci─ůgn─ů┼éem Ci─Ö za j─Özyk, bo wiedzia┼éem, bo to jednak jest cenny jakby g┼éos w takiej dyskusji, ┼╝eby tak popatrze─ç, jak to s─ů te projekty finansowane. Troch─Ö si─Ö g┼éupio poczu┼éem, bo ze 30 minut temu sam zada┼éem pytanie, na jakich teraz parametrach finansowych sp├│┼ékaÔÇŽ

 

Micha┼é Kornacki: Micha┼é, odruch, tak? To jest odruch, ja si─Ö nie dziwi─Ö, ┼╝e zada┼ée┼Ť takie pytanie, funkcjonujemy w takiej rzeczywisto┼Ťci, drodzy Pa┼ästwo, taki jest ┼Ťwiat, jeste┼Ťmy troch─Ö biedni, tak? Ale mamy aspiracje, i tak naprawd─Ö paradoksalnie, to nie jest tak, ┼╝e nas nie sta─ç, ┼╝eby tworzy─ç wielkie sukcesy, nas sta─ç na to, tylko nas blokuje mentalno┼Ť─ç, to jest jedyna rzecz, kt├│ra nas blokuje. Bo to nie jest tak, ┼╝e polskie, na przyk┼éad jak rozmawiamy z funduszem, bo mieli┼Ťmy ostatnio du┼╝o takich rozm├│w, ostatnio, tylko ostatnie zdanie. Mieli┼Ťmy rozmowy z funduszami z r├│┼╝nych zak─ůtk├│w ┼Ťwiata o Closer Music, jednym z funduszy, z kt├│rym si─Ö spotkali┼Ťmy, z Nowego Jorku, jest fundusz, kt├│ry w St. Cloud zainwestowa┼é jaki┼Ť czas temu. To s─ů ludzie, kt├│rzy zadaj─ů zupe┼énie inne pytania, ni┼╝ polskie fundusze, naprawd─Ö, uwierzcie mi, a to nie s─ů cz─Östo, s─ů cz─Östo takie ma┼ée, butikowe te┼╝ fundusze, kt├│re wcale nie s─ů mniejsze, nie maj─ů mniej pieni─Ödzy, ni┼╝ na przyk┼éad polskie jakie┼Ť fundusze, ale ludzie s─ů zupe┼énie inni, zadaj─ů inne pytania, co innego ich interesuje. Ich przede wszystkim interesuje, jak te pieni─ůdze, oni 90% pyta┼ä zadaj─ů, bo chc─ů mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e pieni─ůdze, kt├│re dadz─ů, zostan─ů rzeczywi┼Ťcie spo┼╝ytkowane na to, ┼╝eby biblioteka sta┼éa si─Ö z p├│┼étora tysi─ůca w trzy tysi─ůce. A w Polsce s─ů pytania, a ile to w tym roku, czy jaki┼Ť zysk si─Ö pojawi, tak? A jak to by zrobi─ç, ┼╝eby zarobi─ç ju┼╝ teraz, tak?

 

Micha┼é Mas┼éowski: Amerykanie zawsze pytaj─ů o wzrost, a dopiero potem o got├│wk─Ö, a my najpierw o got├│wk─Ö, a potem o wzrost.

 

Piotr Bielawski: Niestety w naszym przypadku, poniewa┼╝ my nie potrzebujemy a┼╝ tak du┼╝o pieni─Ödzy w tym momencie, no to cz─Östo barier─ů dla takich funduszy by┼éo to, ┼╝e oni po prostu inwestuj─ů znacznie wi─Öksze pieni─ůdze, inwestowanie rz─Ödu kilku milion├│w dolar├│w, no to oni po prostu, mimo ┼╝e projekt im si─Ö bardzo podoba, po prostu takich projekt├│w nie podchodz─ů, tak─ů maj─ů polityk─Ö.

 

Micha┼é Kornacki: S┼éuchajcie, ostatnia informacja a propos Epidemic Sound, tak? Bo to jest cudowne por├│wnanie do Closer, cudowne, bo ta sp├│┼éka przesz┼éa bardzo podobn─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö, wierz─Ö, ┼╝e Closer b─Ödzie za jaki┼Ť czas dok┼éadnie tak─ů sp├│┼ék─ů, jak Epidemic, tego typu, tej skali. Ale wyobra┼║cie sobie, ┼╝e jak startowa┼é Epidemic cztery, czy pi─Ö─ç lat temu, te dane s─ů powszechnie dost─Öpne, bo jak kto┼Ť si─Ö wysili, pi─Ö─ç minut po┼Ťwi─Öci, to sobie znajdzie w Internecie. Kiedy Epidemic Sound startowa┼é, na wej┼Ťciu, na etapie [ns 00:52:10], na etapie Excela i koncepcji, dostali od inwestor├│w pierwsze finansowanie, dostali 4 miliony dolar├│w, i za te 4 miliony dolar├│w oddali nieca┼ée 20% przedsi─Öbiorstwa. Na etapie Excela, rozumiecie to? Cztery miliony dolar├│w, takie podej┼Ťcie finansowe do projektu, je┼╝eli si─Ö wierzy w projekt, je┼╝eli widzimy, ┼╝e s─ů dobrzy liderzy, m─ůdra koncepcja za tym stoi, dajemy kas─Ö. Co to powoduje? To powoduje, ┼╝e kolejne rundy, zwykle s─ů ju┼╝ multiplikacj─ů tych czterech, i ci, kt├│rzy na pocz─ůtku wchodzili w cztery, za chwil─Ö mog─ů przy kolejnej rundzie wychodzi─ç przy wycenie 20, bo tak by┼éo w EpidemicÔÇÖu, 20, 50, 500ÔÇŽ

 

Piotr Bielawski: 400.

 

Micha┼é Kornacki: I 400. 1.4 miliarda, s┼éuchajcie, po prostu wszyscy jeste┼Ťcie inwestorami, m├│wi─Ö teraz do inwestor├│w, my┼Ťlcie o tym w ten spos├│b, nie my┼Ťlcie o tym, ile ta sp├│┼éka zarobi, bo to nie jest dla Was najwa┼╝niejsze. Dla Was jest najwa┼╝niejsze, ┼╝eby warto┼Ť─ç tego przedsi─Öbiorstwa ros┼éa. Je┼╝eli jest ┼Ťwietny projekt, unikalny na skal─Ö ┼Ťwiatow─ů, trzeba dawa─ç na niego pieni─ůdze, bo tylko to mo┼╝e spowodowa─ç, ┼╝e si─Ö ┼Ťwietnie zarobi, to jest idea. Przez ostatni rok, obserwuj─ůc rynek ameryka┼äski, widz─Ö, w jak niezwyk┼éy spos├│b potrafi─ů rosn─ů─ç niekt├│re sp├│┼éki, kt├│re maj─ů ┼Ťwietny produkt, albo ┼Ťwietne wdro┼╝enie jakie┼Ť, kt├│re jeszcze nie zarabia pieni─Ödzy, ale inwestorzy ju┼╝ daj─ů pot─Ö┼╝ne pieni─ůdze po to, ┼╝e taka sp├│┼éka, jak bierze te pieni─ůdze, to ona natychmiast robi z tego co┼Ť magicznego, tak? Bo zupe┼énie inn─ů bibliotek─Ö mo┼╝na zbudowa─ç za 4 miliony dolar├│w, a zupe┼énie inn─ů bibliotek─Ö mo┼╝na zbudowa─ç za milion dolar├│w. Je┼╝eli ja bym dzisiaj dosta┼é, na przyk┼éad od inwestor├│w 5 milion├│w dolar├│w w tej rundzie, przy wycenie, kt├│ra nas interesuje, tak? To za rok mieliby┼Ťmy po┼éow─Ö biblioteki, po┼éow─Ö, albo jedn─ů trzeci─ů, czyli cztery razy, pi─Ö─ç razy tyle kontentu, kt├│ry mamy dzisiaj. Warto┼Ť─ç takiego przedsi─Öbiorstwa skokowo ro┼Ťnie, wi─Öc to jest filozofia, i tak powinno si─Ö my┼Ťle─ç, inwestuj─ůc w tego typu projektach, nie zastanawia─ç si─Ö, czy ta firma zarobi za rok pi─Ö─çset tysi─Öcy, czy nie zarobi, to jest kompletnie bez znaczenia.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Dobra, Panowie, bardzo Wam dzi─Ökuj─Ö za fajn─ů dyskusj─Ö. Dzi─Öki Micha┼é, ┼╝e da┼ée┼Ť si─Ö poci─ůgn─ů─ç za j─Özyk na samym ko┼äcu, bo to te┼╝ jest cenne.

 

Michał Kornacki: Bardzo chętnie.

 

Micha┼é Mas┼éowski: Cenny g┼éos w takiej dyskusji, w takim patrzeniu na tego typu projekty. Jeszcze raz tutaj zach─Öcam, tutaj widz├│w, inwestor├│w do ┼Ťledzenia tego nowego projektu IMS-u, tak? Kt├│ry tak, jak te┼╝ podtrzymuj─Ö, to co Panowie si─Ö pochwalili┼Ťcie, to ja Was te┼╝ tutaj z zewn─ůtrz pochwal─Ö, ┼╝e polityka komunikacyjna IMS-u jest zawsze bardzo otwarta i zawsze bardzo ch─Ötnie rozmawiacie z inwestorami. Dzi─Öki serdeczne. Dobra, prosz─Ö Pa┼ästwa, moim i Pa┼ästwa go┼Ť─çmi by┼é Zarz─ůd IMS-u, Micha┼é Kornacki i Piotr Bielawski, dzi─Ökuj─Ö Panowie.

 

Piotr Bielawski: Dzi─Ökujemy.

 

Michał Kornacki: Do zobaczenia.

 

Michał Masłowski: Ja nazywam się Michał Masłowski, i do usłyszenia, do zobaczenia następnym razem.