Chat with us, powered by LiveChat

Oferta publiczna Pepco Group B.V. – popularna europejska sieć dyskontów w drodze na giełdę

Skomentuj artykuł
© luca pb - stock.adobe.com

Właściciel znanych w Polsce sieci dyskontów wielobranżowych PEPCO oraz Dealz zmierza na giełdę. Pandemia koronawirusa nie zatrzymała ekspansji Spółki, gdyż w ostatnich miesiącach sieć sklepów powiększyła się o kolejne kilkaset placówek. Grupa obserwuje szybką odbudowę sprzedaży w sklepach po ich ponownym otwarciu, gdy ograniczenia w handlu zostały zniesione.

O Spółce

Pepco Group posiada i zarządza paneuropejską wieloformatową siecią dyskontowych sklepów wielobranżowych pod markami PEPCO, Dealz oraz Poundland, obejmującą 3.246 sklepów znajdujących się w 16 krajach (na dzień 31 marca 2021 roku). Sklepy Grupy oferują odzież, produkty wyposażenia dla domu ogólnego zastosowania, w tym zabawki i produkty sezonowe, a także produkty szybko zbywalne w konkurencyjnych cenach. W skład Grupy wchodzi także przedsiębiorstwo PGS zajmujące się zaopatrzeniem sklepów Grupy w towary, bez udziału pośredników, z takich krajów jak Chiny, Bangladesz, Pakistan i Indie oraz z Hong Kongu. PGS dostarcza towary warte rocznie miliard dolarów i ponad 75% oferty ubrań PEPCO. Podstawowa grupa klientów Emitenta to rodziny z ograniczonym budżetem.

 

Emitent wyróżnia dwie linie biznesowe. Pierwszą z nich jest segment oferujący produkty w zróżnicowanych cenach, z wiodącym udziałem odzieży, za pośrednictwem sklepów prowadzonych pod marką PEPCO. Na dzień 31 marca 2021 roku Emitent prowadził 2.229 sklepów w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, we Włoszech i w Serbii, pierwsze sklepy w Hiszpanii rozpoczęły działalność w kwietniu, a kolejnym celem jest wejście do Austrii. Docelowym rynkiem dla Spółki jest cała Europa, zarówno Zachodnia jak i Wschodnia czy Południowa,, o czym świadczy obecność w Serbii. PEPCO oferuje odzież dla całej rodziny (ze szczególnym naciskiem na odzież dziecięcą), produkty wyposażenia wnętrz, zabawki i produkty sezonowe dla ponad 20 milionów klientów miesięcznie.

 

Druga linia biznesowa to sieć sklepów oferujących produkty o ujednoliconych poziomach cenowych, działających pod markami Poundland i Dealz. W sklepach sprzedawane są produkty szybko zbywalne (FMCG), produkty ogólnego przeznaczenia, produkty sezonowe i odzież. Poundland prowadzi działalność w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej od 1990 roku i według stanu na dzień 31 marca 2021 roku posiada tam 818 sklepów. Marka Dealz została założona w 2011 roku w ramach międzynarodowej ekspansji Poundland i na dzień 31 marca 2021 roku prowadziła 199 sklepów w Republice Irlandii, Hiszpanii i Polsce. Większe sklepy Poundland oferują produkty szybko zbywalne (FMCG), ubrania i inne produkty ogólnego przeznaczenia, a sklepy Dealz i mniejsze sklepy Poundland oferują artykuły szybko zbywalne (FMCG) oraz produkty ogólnego przeznaczenia.

Informacje o ofercie publicznej

Oferta publiczna Pepco Group B.V. obejmuje do 102.718.447 akcji istniejących, stanowiących do 17,9% kapitału zakładowego Spółki, sprzedawanych przez obecnych akcjonariuszy. Do Spółki nie wpłyną żadne środki z tytułu oferty publicznej. Przedział cenowy oferowanych akcji ustalono na 38 zł – 46 zł, co oznacza, że wartość oferty może wynieść od 3,90 mld zł do 4,73 mld zł. Jednocześnie przekłada się to na implikowaną wartość całej Spółki na poziomie od 21,85 mld zł do 26,45 mld zł.

Zapisy na akcje Pepco Group B.V. w ofercie publicznej w transzy dla inwestorów indywidualnych składać można do 13 maja 2021 roku, a w transzy dla inwestorów instytucjonalnych od 14 do 18 maja 2021 roku. Przewidywany termin przydziału akcji to 20 maja, a notowania na giełdzie mogą rozpocząć się około 26 maja 2021 roku. Spółka i Główny Akcjonariusz Sprzedający zobowiązali się do nieemitowania lub niesprzedawania kolejnych akcji Spółki (ang. lock-up) przez okres 180 dni od Dnia Rozpoczęcia Notowań.

 

Jedynym prawnie wiążącym dokumentem ofertowym zawierającym informacje o ofercie akcji Pepco Group B.V. jest Prospekt Emisyjny wraz z komunikatami aktualizującymi oraz ewentualnymi suplementami dostępne na stronie internetowej Emitenta: https://www.pepcogroup.eu/investors/oferta-publiczna-akcji/

Otoczenie rynkowe

Jak wynika z analiz OC&C wielkość docelowego rynku dla Pepco Group wyniosła 130 mld euro w 2019 roku, a do 2025 roku ma wzrosnąć do 157 mld euro, co oznacza średnioroczne tempo wzrostu na poziomie około 3,2%.

 

PEPCO operuje na rynku dyskontów wielobranżowych, którego wartość w 2019 roku wyniosła 96 mld euro zgodnie z szacunkami OC&C. Do 2025 roku ma się on zwiększyć do 117 mld euro, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie około 2,8%. Rynki, na których PEPCO jest już obecne, mają rosnąć szybciej, tj. w tempie 4,4% średniorocznie, a ich wartość ma się zwiększyć odpowiednio z 26 mld euro do 34 mld euro. Jednocześnie obserwuje się, że pandemia COVID-19 zmieniła zachowanie klientów, którzy w większym stopniu zaczęli patrzeć na cenę kupowanych produktów, i oczekuje się, że czynnik ten powinien pozytywnie wpływać na tempo wzrostu rynku dyskontów w przyszłości.

 

Źródło: Emitent

 

Poundland i Dealz sprzedają m.in. towary dla domu, spożywcze i szybko zbywalne (FMCG). Analitycy OC&C oszacowali wartość europejskiego rynku towarów spożywczych odpowiedniego dla tych marek na 34 mld euro w 2019 roku z potencjałem wzrostu do 40 mld euro w 2025 roku, co przekłada się na średnioroczną dynamikę wzrostu na poziomie około 3%. Również w tym przypadku, rynki, na których Emitent jest już obecny, powinny rosnąc nieco szybciej, bo w tempie 3,2% średniorocznie.

 

Źródło: Emitent

Wyniki finansowe

Rok obrotowy Pepco Group zaczyna się w październiku i kończy we wrześniu. Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe w mln euro za okres ostatnich trzech lat i I kw. roku obrotowego 2020/2021. Zwracamy uwagę, że od roku obrotowego 2019/2020 Emitent sporządza sprawozdania finansowe zgodnie ze standardem MSSF 16. Jak oszacowano, zastosowanie standardu wpłynęło na zmniejszenie wyniku brutto o 34 mln euro w roku obrotowym 2019/2020.

 

Wybrane dane finansowe (mln euro)

2017/2018

2018/2019

2019/2020*

1Q19/20

1Q20/21

Przychody

3 038,1

3 415,1

3 517,9

1 142,7

1 187,8

Wynik brutto

1 264,6

1 443,0

1 433,1

489,5

512,8

Wynik operacyjny z działalności kontynuowanej

107,2

257,8

120,0

152,3

160,2

Wynik brutto z działalnościkontynuowanej

65,6

261,5

17,6

136,4

135,1

Wynik z dział. kontynuowanej

12,2

218,7

0,4

107,6

103,9

Wynik netto

-3,6

210,4

-0,5

107,4

103,9

Podstawowa EBITDA**

277,3

332,8

228,9

168,5

183,6

Marża Podstawowej EBITDA

9,1%

9,7%

6,5%

14,7%

15,5%

*Od roku obrotowego 2019/2020 Emitent sporządza sprawozdanie zgodnie ze standardem MSSF 16.
**EBITDA z działalności kontynuowanej bez uwzględnienia wpływu MSSF 16.
Rok obrotowy Emitenta rozpoczyna się w październiku i kończy we wrześniu.
Źródło: Emitent

 

Pepco Group systematycznie zwiększa generowane przychody. Warto zwrócić uwagę szczególnie na ostatnie okresy, tj. rok obrotowy 2019/2020 i I kw. roku obrotowego 2020/2021 (czyli okres od października do grudnia 2020 roku), w których pomimo pandemii koronawirusa i związanych z nią obostrzeniami udało się zwiększyć przychody odpowiednio o 3% rdr. i 3,9% rdr. Przed pandemią koronawirusa sprzedaż like-for-like PEPCO oscylowała wokół 6,1%, podczas gdy w trakcie pandemii spadła o 7,1% rdr. Natomiast w okresie od października do grudnia 2019 roku sprzedaż porównywalna liczona dla otwartych sklepów wzrosła o 6,6% rdr. Emitent poinformował, że sklepy bardzo szybko odrabiają przestoje i wchodzą na wyższe poziomy sprzedaży, jak tylko restrykcje są znoszone.

 

W roku obrotowym 19/20 Emitent otwarł 327 nowych sklepów, podczas gdy rok wcześniej było to 339, a dwa lata wcześniej 266. W I kw. roku obrotowego 2020/2021 sieć powiększyła się o 197 sklepów, przy czym 81 wynikało z akwizycji Fultons Foods.

 

Porównywalność zysków Emitenta w minionych okresach jest niska ze względu na liczne zdarzenia jednorazowe, jak chociażby odpis wartości firmy na 112,8 mln euro w roku obrotowym 17/18, dodatkowe przychody finansowe w związku z restrukturyzacją zadłużenia w wysokości 67,3 mln euro w roku obrotowym 18/19, czy przejścia na MSSF 16 i pandemii koronawirusa w roku obrotowym 19/20. Jeśli jednak spojrzeć na wynik Podstawowa EBITDA (uwzględniający działalność kontynuowaną bez wpływu standardu MSSF 16) to widać, że zyski i marże rosną (za wyjątkiem minionego roku obrotowego).

 

Emitent dodał, że w okresie sześciu miesięcy do 31 marca 2021 roku wzrost przychodów Grupy wyniósł 4,4%, co było efektem otwarcia 225 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, w tym 129 pod marką PEPCO, 27 Dealz oraz 69 pod szyldem Poundland (wliczając w to sieć Fultons Foods przejętą w październiku 2020 roku). Wzrost jaki został wygenerowany przez zwiększenie liczby sklepów został zneutralizowany przez krótkotrwały efekt pandemii COVID-19 w postaci zamknięcia sklepów. Wzrost LFL sklepów działających osiągnął około 5% na przestrzeni pół roku w każdym z segmentów, gdzie liderem było PEPCO.

 

Warto także zwrócić uwagę na przepływy pieniężne generowane przez Grupę. Przepływy z działalności operacyjnej wyniosły 579,6 mln euro w roku obrotowym 19/20, a łącznie stan środków pieniężnych zwiększył się z 247 mln euro do 400,2 mln euro. W I kw. 20/21 przepływy z działalności operacyjnej wyniosły 251,2 mln euro wobec 252,7 mln euro rok wcześniej. Stan środków pieniężnych na koniec 2020 roku kalendarzowego wyniósł 547,1 mln euro.

Strategia i perspektywy rozwoju

Pepco Group chce osiągnąć pozycję wiodącej sieci dyskontowych sklepów wielobranżowych w Europie. Celem finansowym Emitenta jest osiągnięcie w ciągu 5-7 lat wyniku EBITDA (bez wpływu MSSF 16) przekraczającego 1 mld euro. W roku obrotowym 2019/2020 Podstawowa EBITDA wyniosła 228,9 mld euro przy marży na poziomie 6,5%, jednak był to okres obciążony wpływem pandemii. Rok wcześniej Podstawowa EBITDA wyniosła 332,8 mln euro, generując marżę na poziomie 9,7%. Emitent upatruje szansy na realizację tego celu dzięki dalszemu wzmocnieniu wiodącej na rynku oferty dla klientów i planowanemu ponad trzykrotnemu powiększeniu liczby sklepów.

 

Strategia Pepco Group oparta jest na czterech obszarach:

 

  1. Wzrost sprzedaży w warunkach porównywalnych (like-for-like) oraz wzrost udziałów rynkowych) – do wzrostu ma się przyczynić m.in. atrakcyjna oferta cenowa, szeroka oferta produktowa, budowa skali i zwiększanie wydajności Grupy;
  2. Znaczące rozszerzenie skali działalności w Europie – kontynuacja rozwoju na obecnych rynkach wraz z ekspansją organiczną na nowych rynkach;
  3. Poprawa wydajności operacyjnej w ramach Grupy – wykorzystanie możliwości PSG w zakresie redukcji kosztu pozyskania produktów i dalsza poprawa marży brutto na sprzedaży, wzrost marż operacyjnych każdej z tych marek dzięki poprawie wydajności, dalsze inwestycje w wysokiej jakości infrastrukturę;
  4. Odpowiedzialny biznes– Emitent jest aktywny w zakresie minimalizowania swego wpływu na środowisko i maksymalizowania korzyści jakie z tego płyną dla społeczności.

 

Planem Pepco Group jest otwieranie około 400 sklepów rocznie, przy czym około 300 mają dotyczyć marki PEPCO, a 100 marki Dealz. W samym 2021 roku Emitent planuje otworzyć około 310 sklepów marki PEPCO w Europie Środkowo-Wschodniej i Zachodniej, 70 sklepów sieci Dealz w Polsce i Hiszpanii, oraz 25-30 sklepów Pundland i Dealz w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Spółka podała, że obecnie widzi łączny potencjał na otwarcie nawet 8.000 nowych sklepów.

 

W dalszej części roku obrotowego 20/21 Emitent oczekuje dalszego odbudowywania biznesu wraz z luzowaniem obostrzeń i otwieraniem kolejnych sklepów. W całym roku obrotowym Emitent oczekuje wysokiej, jednocyfrowej dynamiki wzrostu obrotów w PEPCO i niskiej, jednocyfrowej dynamiki wzrostu w Poundland i Dealz. Jednocześnie Grupa oczekuje powrotu marży brutto na sprzedaży do poziomów sprzed pandemii w PEPCO i poprawy marży w Poundland i Dealz. Emitent oczekuje także widocznej poprawy efektywności kosztowej.

 

W średniej perspektywie Grupa oczekuje średniego, jednocyfrowego wzrostu sprzedaży like-for-like w PEPCO i wzrostu sprzedaży w Poundland i Dealz w tempie zbliżonym do wzrostu rynku, tj. około 3%.

 

--

Niniejszy artykuł stanowi wyłącznie materiał prasowy w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 4) ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 1914), w szczególności niniejszy artykuł nie stanowi oferty ani zaproszenia do nabywania papierów wartościowych lub jakiejkolwiek innej formy oferowania instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

Autor artykułu

 

Michał Masłowski Michał Masłowski

Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Doktor nauk ekonomicznych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz pracownik Katedry Badań Operacyjnych na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w latach 2000-2008. Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki IFIRMA SA. Organizator kilkudziesięciu konferencji WallStreet i Profesjonalny Inwestor. Autor podcastów Echa Rynku (zawodowo) i MacGadka (hobbystycznie).

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie