Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U偶ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni臋cie komunikatu, klikni臋cie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie艅 w zakresie prywatno艣ci, wyra偶asz zgod臋 na przechowywanie na urz膮dzeniu, z kt贸rego korzystasz tzw. plik贸w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis贸w internetowych Stowarzyszenia Inwestor贸w Indywidualnych oraz innych parametr贸w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je偶eli nie wyra偶asz zgody na u偶ywanie przez nas cookies powiniene艣 zablokowa膰 ich zapisywanie na swoim urz膮dzeniu zmieniaj膮c ustawienia swojej przegl膮darki lub opu艣ci膰 t臋 stron臋. Aby uzyska膰 wi臋cej informacji na temat plik贸w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si臋 z nasz膮 polityk膮 prywatno艣ci i zasadami dotycz膮cymi plik贸w cookies.

Czym jest SII?

Inwestorzy Live 馃煝: Digitree Group z now膮 Strategi膮 na lata 2021-2023. Jakie s膮 plany rozwojowe Grupy?

Zapraszamy na kolejnego Live'a 馃煝. Naszym go艣ciem b臋dzie Rafa艂 Zakrzewski, Prezes Zarz膮du Digitree Group S.A. B臋dziemy rozmawiali o strategii Digitree Group na lata 2021-2023, o produktach sp贸艂ki i sposobach obs艂ugi rozwi膮za艅 e-commerce oraz o celach finansowych sp贸艂ki.

馃棑 czwartek, 4 lutego 鈴 12:00

Gdzie mo偶na ogl膮da膰 najbli偶szy Live 馃煝?

Transkrypcja

Micha艂 Mas艂owski: Dzie艅 dobry. Z tej strony Micha艂 Mas艂owski. Stowarzyszenie Inwestor贸w Indywidualnych. Dzisiaj moim go艣ciem jest Rafa艂 Zakrzewski - prezes zarz膮du sp贸艂ki Digitree Group. Dzie艅 dobry Panie prezesie.

Rafa艂 Zakrzewski: Dzie艅 dobry. Witam Panie Michale.

M: Konwencja dzisiejszego spotkania jest taka, 偶e zach臋camy do zadawania pyta艅. Podyskutujemy chwil臋 z Panem prezesem o tym, o czym jest tutaj tytu艂 dzisiejszego spotkania, czyli w szczeg贸lno艣ci strategii na lata 2021-2023. Jak b臋d膮 pada艂y pytania to b臋dziemy je p贸藕niej wy艣wietlali i b臋d臋 prosi艂 Pana prezesa o odpowiadanie. Pierwsze pytanie jest takie og贸lne o rynku e-commerce, w kt贸rym Pa艅stwo si臋 zaanga偶owali w ostatnich latach. Jak ten rynek e-commerce w 2020 roku si臋 rozwija艂? Mieli艣my par臋 wydarze艅, kt贸re mam wra偶enie sprzyja艂y, typu wybuch pandemii i wszyscy przestali chodzi膰 do sklepu. Bardzo g艂o艣ny debiut Allegro u nas na gie艂dzie. Sp贸艂ka zajmuj膮ca si臋 e-commerce nagle okaza艂a si臋 najwi臋ksz膮 sp贸艂k膮 na polskiej gie艂dzie i ostatnie dni, czyli niezwykle g艂o艣ne news, 偶e Amazon wchodzi do Polski. Jakby Pan oceni艂 rozw贸j polskiego rynku e-commerce w szczeg贸lno艣ci w ostatnim roku?

Ocena rynku e-commerce w 2020 roku

R: E-commerce w Polsce rozwija艂 si臋 dosy膰 dynamicznie przez ostatnich kilka lat, aczkolwiek ten ostatni rok, tak jak wsz臋dzie na 艣wiecie, by艂 prze艂omowy. W Polsce nawet bardziej ni偶 za granic膮, poniewa偶 penetracja e-commerce w Polsce odrobi艂a zaleg艂o艣ci praktycznie na poziomie dekady w ci膮gu jednego roku, wi臋c ten wzrost by艂 bardzo dynamiczny. On jest oczywi艣cie bardzo pozytywny dla naszego biznesu, poniewa偶 ponad po艂owa naszego biznesu w tej chwili to e-commerce, na kt贸ry stawiamy ju偶 od 3 lat w ramach naszej poprzedniej strategii i kontynuujemy jakby to zaanga偶owanie r贸wnie偶 w tym nadchodz膮cym czasie w troch臋 innym wymiarze. Ubieg艂y rok by艂 bardzo korzystny dla bran偶y. Natomiast wszyscy uwa偶amy, 偶e ten trend b臋dzie kontynuowany w 2021 roku. To, co powiedzia艂 Pan, Panie Michale na ko艅cu, czyli gor膮cy news dotycz膮cy Amazona - on na pewno jeszcze dodatkowo zdynamizuje rynek. On go zdynamizuje i sprofesjonalizuje jednocze艣nie. Oczekiwania kupuj膮cych w stosunku do poziomu us艂ugi, kt贸re dostaj膮 od swojego dostawcy e-commerce'owego b臋d膮 wzrasta艂y, a co za tym idzie, wzro艣nie popyt na rozwi膮zania, kt贸re my oferujemy, kt贸re profesjonalizuj膮 ca艂o艣膰 ekosystemu e-commerce. Tak偶e patrzymy na przysz艂o艣膰 bardzo entuzjastycznie, mi臋dzy innymi w艂a艣nie ze wzgl臋du na ten makro trend, kt贸ry obserwujemy. Z drugiej strony marketplaces s膮 takim obszarem biznesowym, kt贸rym my jeste艣my zainteresowani bardzo bezpo艣rednio, poniewa偶 od kilku miesi臋cy przygotowywali艣my si臋 na t膮 wiadomo艣膰. Zreszt膮 bardzo ciekawa koincydencja - nasza nowa strategia zosta艂a de facto og艂oszona na 24 godziny przed og艂oszeniem Amazona, m贸wi膮cym o wej艣ciu na polski rynek, a osiowym elementem naszej strategii jest w艂a艣nie rozw贸j naszych klient贸w poprzez marketplaces. Poprzez wprowadzanie ich na Amazon i nie tylko. Dlatego, 偶e nasza strategia jest znacznie szersza ni偶 to, ale oczywi艣cie Amazon jest bardzo wa偶n膮 jej cz臋艣ci膮.

M: Nie boi si臋 czego艣 w e-commerce, 偶e Amazon zjada wszystkich konkurent贸w, kt贸rych napotka na drodze, 偶e s膮 rynki gdzie ten rynek jest jako艣 tam zdywersyfikowany, a po wej艣ciu Amazona okazuje si臋, 偶e ju偶 jest tylko Amazon i d艂ugo, d艂ugo nic.

R: W Polsce te偶 mamy Allegro, a potem dosy膰 d艂ugo, d艂ugo nic, bo to oko艂o 50% rynku e-commerce. Wi臋c ten polski rynek nie jest specjalnie r贸偶ny, je艣li chodzi o udzia艂 marketplace w ca艂o艣ci ciastka. W Polsce te偶 jest on bardzo znacz膮cy, a wci膮偶 miejsce dla dobrych e-commerce鈥櫭硍 na rynku jest i tak te偶 pozostanie. W Niemczech czy Wielkiej Brytanii platformy D2C rozwijaj膮 si臋 fenomenalnie, pracuj膮c obok Amazona, maj膮c inny model biznesowy, buduj膮c inaczej zaanga偶owanie z klientami. To wymaga tego, co powiedzia艂em na pocz膮tku, czyli profesjonalizacji tych platform i zaanga偶owania narz臋dzi, kt贸re dotychczas anga偶owane nie by艂y. Cho膰by narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 podnie艣膰 lifetime value, jako tak膮 miar臋, na kt贸rej e-commerce powinny si臋 koncentrowa膰.

M: Co to jest za miara?

Miara lifetime value

R: To jest miara, kt贸ra okre艣la warto艣膰 klienta na osi czasu i poprzez zaanga偶owanie narz臋dzi automatyzacji marketingu czy dzia艂ania remarketingowe do baz w艂asnych, czyli do klienta, kt贸rego pozyskali艣my ju偶 wcze艣niej. Monetyzujemy tego samego u偶ytkownika wielokrotnie nie p艂ac膮c za ruch.

M: Czyli 偶eby raz co艣 kupi艂, a my musimy popracowa膰 tak, 偶eby kupi艂 co艣 drugi raz, trzeci.

R: Dok艂adnie. Musimy wiedzie膰 co kupi艂, co ogl膮da艂, w jaki艣 spos贸b, jakie produkty go interesuj膮, zasili膰 t臋 wiedz臋 r贸偶nymi 藕r贸d艂ami danych integruj膮c je z r贸偶nych miejsc, r贸wnie偶 z wn臋trza firmy i dzi臋ki temu wyj艣膰 do klienta z propozycj膮, kt贸ra zach臋ci go do kolejnego zakupu. Tego typu strategie s膮 niezmiernie skutecznymi strategiami. Natomiast wymagaj膮 pewnego poziomu wiedzy i zaanga偶owania specjalistycznych narz臋dzi, kt贸rymi my dysponujemy. St膮d te偶 oba te wydarzenia, patrz膮c z obu stron na perspektyw臋 rozwoju rynku, ona dla nas jako perspektywa makro jest korzystna, poniewa偶 z jednej strony skorzystamy na wej艣ciu Amazona do Polski, buduj膮c ofert臋 polskich producent贸w na Amazonie i pomagaj膮c im internacjonalizowa膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 r贸wnie偶 poza granice kraju, a z drugiej strony nasze narz臋dzia pomog膮 polskim e-commerce鈥檕m wci膮偶 by膰 konkurencyjnymi na tym profesjonalizuj膮cym si臋 rynku.

M: Czyli to nie jest tak do ko艅ca tak, jak ja tutaj pr贸bowa艂em sobie zgadywa膰, 偶e Amazon wchodzi i wszyscy inni w pop艂ochu uciekaj膮. To bardziej jest takie zwarcie i ta profesjonalizacja rynku ca艂y czas nast臋puje, tak?

R: Na pewno niew膮tpliwie najs艂absi odpadn膮, poniewa偶 miejsce dla najs艂abszych, niedokapitalizowanych podmiot贸w b臋dzie si臋 kurczy艂o po prostu, je艣li chodzi o dodatkowe koszty pozyskania ruchu w Internecie. Koszt klika w najpopularniejsze w Polsce wyszukiwarce, czyli w Google, on si臋 na osi ostatnich dw贸ch lat ponad podwoi艂. To jest szalenie istotne.

M: Czyli koszt tego marketingu ro艣nie?

R: Tak. Prosz臋 pomy艣le膰 o tym w ten spos贸b 鈥 10 groszy wzrostu kosztu kliku w Google dla e-commerce, kt贸ry ma jednoprocentowy poziom konwersji, to stosunkowo niski procent, ale dla uproszczenia tej kalkulacji, i koszyk na poziomie 100 z艂otych oznacza, 偶e koszt tej uzyskanej transakcji wzr贸s艂 o 10 z艂otych, czyli o 10%. Bior膮c pod uwag臋 艣rednie mar偶e e-commerce w Polsce, niewielu jest w stanie sobie pozwoli膰 w d艂ugim terminie na uzale偶nianie swojego modelu biznesowego od tego p艂atnego ruchu z wyszukiwarek, wi臋c rynek b臋dzie si臋 przesuwa艂.

M: Mamy tutaj pod r臋k膮 kilka slajd贸w z Pa艅stwa prezentacji strategii 2021-2023. Ja mo偶e to wy艣wietl臋, bo mam taki jeden ciekawy slajd - rozw贸j. Jaka jest wielko艣膰 rynku e-commerce w Polsce teraz i jak Pan prognozuje to na przysz艂o艣膰 w takim d艂ugim terminie? Tak zaryzykuj臋 tak膮 艣mia艂膮 tez臋, czy w ci膮gu 5-10 lat to my b臋dziemy jeszcze chodzili do tych galerii handlowych, do kt贸rych teraz i tak nie chodzimy czy to mo偶e za wcze艣nie na tak 艣mia艂e prognozy?

Tempo wzrostu warto艣ci sprzeda偶y w e-commerce w Polsce

R: Uwa偶am, 偶e z galeriami b臋dzie troszk臋 tak jak z przedwcze艣nie og艂oszon膮 艣mierci膮 prasy. To znaczy ten proces b臋dzie znacznie d艂u偶szy ni偶 pierwotnie w pewnych wizjach si臋 nam wydaje. Natomiast niew膮tpliwie wzrost warto艣ci sprzeda偶y w e-commerce wzrasta dysproporcjonalnie w stosunku do tej cz臋艣ci offline. Je艣li w Polsce m贸wimy, 偶e na przestrzeni najbli偶szych lat 艣rednioroczny wzrost b臋dzie na poziomie 13%, je艣li chodzi o warto艣膰 sprzeda偶y w e-commerce, m贸wimy o sprzeda偶y do konsument贸w, poniewa偶 ta cz臋艣膰 B2B jest jeszcze istotniejsza de facto, je艣li chodzi o poziomie wzrostu, to w przypadku retailu tradycyjnego ta warto艣膰 b臋dzie na poziomie pojedynczej cyfry i to niskiej pojedynczej cyfry. W zwi膮zku z czym nawet je艣li ten rynek offline b臋dzie r贸s艂 w niekt贸rych kategoriach, to b臋dzie r贸s艂 znacznie wolniej ni偶 w Polsce w online. Natomiast to co jest ciekawe to, 偶e ten rynek online w Polsce ro艣nie szybciej ni偶 w Europie Zachodniej. My wci膮偶 nadrabiamy zaleg艂o艣ci.

M: Mamy ni偶sz膮 baz臋.

R: Tak. Ta dynamika u nas jest jeszcze jest, wi臋c daje jeszcze wi臋ksze mo偶liwo艣ci rozwoju i wy偶sze zwroty potencjalnie z inwestycji inwestorom.

M: To prosi艂bym, 偶eby Pan opowiedzia艂 o roli Digitree w rozwoju e-commerce w Polsce.

Rola Digitree w rozwoju e-commerce w Polsce

R: Zanim o tym porozmawiamy, bo wspomnia艂em o tym, 偶e z jednej strony mamy ten segment konsumencki i troch臋 nawi膮zuj膮c do Pana pytania, na kolejnym slajdzie m贸wimy o segmencie B2B. Wiele m贸wi si臋 o tej cz臋艣ci konsumenckiej, natomiast niewiele m贸wi si臋 o tym, w jaki spos贸b transformacja cyfrowa i wprowadzenie naszych narz臋dzi do ekosystem贸w B2B r贸wnie偶 transformuje ten biznes, poniewa偶 ten wzrost jest znacznie szybszy, a my ze swojej strony widzimy te偶 du偶e zainteresowanie w ramach rynku B2B wprowadzaniem opcji i ekosystem贸w e-commerce'owych, kt贸re r贸wnie偶 automatyzuj膮 dzia艂ania cho膰by kadry sprzeda偶owej czy te偶 nawet szerzej - ca艂o艣膰 tego procesu transformacji cyfrowej. My, patrz膮c na ten segment, uwa偶amy, 偶e jeste艣my doskonale pozycjonowani, 偶eby w nim wygrywa膰, poniewa偶 wiod膮c膮 platform膮 B2B na najwi臋kszych rynkach jest Magento, a my jeste艣my jednym z najwi臋kszych wdro偶eniowc贸w Magento w Polsce, co pozwala nam z jednej strony prowadzi膰 do tych podmiot贸w podstawow膮 platform臋 e-commerce, kt贸ra pomo偶e w cyfryzacji dzia艂alno艣ci sprzeda偶owej w segmencie B2B. Z drugiej strony, w tym momencie w ramach ca艂ego ekosystemu r贸wnie偶 tworzymy dla tych graczy takie krojone na miar臋 systemy, kt贸re automatyzuj膮 procesy sprzeda偶owe. To jest takie combo, kt贸re pozwala firmom transformowa膰 si臋 bardzo szybko. Jeste艣my w tej chwili w trakcie pierwszych wdro偶e艅 takiego w艂a艣nie zunifikowanego ca艂o艣ciowego systemu, kt贸ry po prostu tworzy przewag臋, pozwala optymalizowa膰 koszty i jednocze艣nie budowa膰 i skalowa膰 dystrybucj臋 w spos贸b niemo偶liwy wy艂膮cznie w oparciu o kana艂 offline.

M: Wyobra藕my sobie, 偶e mam fabryk臋 krzese艂 i ca艂y czas sprzedawa艂em je lokalnym sklepom z meblami. W pewnym momencie wpad艂em na pomys艂, 偶e chcia艂bym te krzes艂a sprzedawa膰 w Internecie, to mog臋 przyj艣膰 do Was, Wy mi to Magento wdro偶ycie i pomo偶ecie mi ustawi膰 wszystko tak, 偶ebym ja m贸g艂 te krzes艂a sprzedawa膰 ju偶 w ca艂ej Polsce, a docelowo te偶 na 艣wiecie.

R: Nie tylko wdro偶ymy Magento, ale wdro偶ymy r贸wnie偶 oprogramowanie, kt贸re pomo偶e zoptymalizowa膰 wszystkie 艣cie偶ki automatyzacji dla klient贸w, kt贸rzy te krzes艂a kupuj膮. Czyli stwierdzimy, kiedy ostatni raz ci klienci kupowali krzes艂a, czy kupuj膮 je z tak膮 sam膮 cz臋stotliwo艣ci膮 jak wcze艣niej, czy s膮 inne krzes艂a, kt贸re lepiej si臋 sprzedaj膮, ale niekoniecznie w tym sklepie i zasugerujemy tym klientom w spos贸b zautomatyzowany mo偶liwo艣膰 dokupienia tego asortymentu. Co wi臋cej, podpowiemy przedstawicielom handlowym Pa艅skiej firmy, 偶e to s膮 te krzes艂a, kt贸re ten sklep powinien chcie膰 mie膰 w ofercie z racji tego, 偶e to jest asortyment, kt贸ry najlepiej rotuje. Wi臋c to jest ta cz臋艣膰 B2B, a jednocze艣nie w przypadku kategorii krzese艂 zapewne zasugerujemy Panu jako producentowi, 偶eby艣my pomy艣leli o wyj艣ciu r贸wnie偶 na platformy, kt贸re s膮 dedykowane do sprzeda偶y tego typu asortymentu.

M: Nie tylko z Polski, ale inne, kt贸re te偶 sprzedaj膮 meble.

R: Tak. Nasza obecno艣膰 w segmencie marketplaces daje nam przeogromne mo偶liwo艣ci. My jeste艣my w stanie zintegrowa膰 dowolnego producenta z 30 marketplaces kluczowymi w ca艂ej Europie, w tym z marketplaces specjalistycznymi. Jednym ze specjalistycznych marketplaces, kt贸ry mamy w swojej ofercie, jest Wayfair, kt贸ry specjalizuje si臋 w sprzeda偶y mebli.

M: Widz臋, 偶e dobrze trafi艂em.

R: Tak. Marketplaces specjalistyczne to pewien trend, kt贸ry w Europie Zachodniej jest bardzo widoczny od kilku lat. On pojawia si臋 te偶 w Polsce. Zaczyna by膰 coraz szerzej eksploatowany i w wielu nieoczywistych bran偶ach tworzy ogromne mo偶liwo艣ci rozwoju.

M: U偶y艂 Pan kilka razy sformu艂owania marketplace. Zalando jest na przyk艂ad takim marketplace, 偶e gromadzi ile艣 marek odzie偶owych w jednym miejscu, tak?

R: Tak. Zalando jest prawdopodobnie jednym z lepszych przyk艂ad贸w dlatego, 偶e jakby poziom oczekiwa艅 ze strony Zalando w stosunku do producent贸w jest na tyle wysoki, 偶e jest trudno t臋 ofert臋 i przygotowa膰 i zmonetyzowa膰 na odpowiednim poziomie, nie korzystaj膮c z pomocy specjalist贸w. My wsp贸lnie z Channel Engine oferujemy us艂ug臋, kt贸ra jest tak膮 us艂ug膮 end to end, czyli de facto jeste艣my w stanie klienta wprowadzi膰 od momentu koncepcji do momentu monetyzacji wraz ze strategiami promocyjnymi, z rozwi膮zaniami dotycz膮cymi 艂a艅cucha dostaw, wi臋c rozwi膮zujemy ca艂y ten problem bardzo kompleksowo, blisko wsp贸艂pracuj膮c z Zalando. To jest pewna przewaga ekspertyzy i do艣wiadczenia r贸wnie偶 po naszej stronie i naszego partnera, z kt贸rym pracujemy w Europie Zachodniej.

M: Wyczyta艂em w pierwszych s艂owach Pa艅stwa strategii na te najbli偶sze 3 lata, 偶e jest mowa o trzech filarach strategii. Czy m贸g艂by Pan przybli偶y膰 jakie to s膮 filary?

3 filary strategii Digitree Group

R: Pierwszym elementem, na kt贸ry stawiamy, jest rozw贸j produkt贸w wdro偶eniowych. To jest dok艂adnie ten segment, o kt贸rym rozmawiali艣my, czyli Magento, B2B, mo偶liwo艣膰 zbudowania ekosystemu dla klient贸w. Widzimy rosn膮cy popyt w tym segmencie i mamy mo偶liwo艣ci zbudowania ca艂o艣ciowego systemu, kt贸ry po prostu dzia艂a. Z drugiej strony, te偶 ju偶 zacz臋li艣my o tym m贸wi膰, czyli o internacjonalizacji biznesu naszych klient贸w i internacjonalizacji biznesu naszej grupy dzi臋ki temu. Ten ruch jest dwukierunkowy. Z jednej strony my pomagamy polskim producentom osadzi膰 si臋 na marketplaces zachodnioeuropejskich i polskich, ale jednocze艣nie pracuj膮c z zewn臋trznymi partnerami z Europy Zachodniej, mamy mo偶liwo艣膰 rozmowy i zach臋cania do wej艣cia do Europy 艢rodkowej graczy, kt贸rzy w tej chwili s膮 obecni w Europie Zachodniej, ale Europy 艢rodkowej nie spenetrowali. Wi臋c prowadzimy te偶 tego typu dyskusj臋, 偶eby marki zachodnioeuropejskie wprowadza膰 szerzej do Polski czy do Europy 艢rodkowej. To s膮 dwa modele internacjonalizacji. Z jednej strony pozwalamy naszym polskim klientom wyj艣膰 za granic臋, a z drugiej strony klient贸w zagranicznych przyprowadzamy do naszego regionu, oferuj膮c znowu kompleksow膮 us艂ug臋, kt贸ra pozwala im zaistnie膰 na tych rynkach.

M: Wracaj膮c do mojego przyk艂adu z fabryk膮 krzese艂 z Dolnego 艢l膮ska. Jak pomo偶ecie mi to sprzedawa膰 w Internecie w Polsce, to te偶 macie mo偶liwo艣膰 pomocy sprzeda偶y mi tego na jakim艣 zachodnim portalu handluj膮cego meblami?

R: Dok艂adnie tak. (ns. 00:16:45) operuje bezpo艣rednio w Niemczech. Natomiast jest te偶 kilka innych marketplace, kt贸rzy skutecznie sprzedaj膮 meble tego rodzaju, wi臋c sky is the limit de facto. Mo偶emy my艣le膰 o tym naprawd臋 szeroko.

M: Ale jednocze艣nie przyprowadzicie mi konkurencyjnego producent krzese艂 z zachodu, kt贸ry u nas w Polsce na rynku b臋dzie chcia艂 te krzes艂a sprzedawa膰.

R: Je艣li takowy klient do nas przyjdzie i b臋d膮 tego typu podstawy biznesowe, 偶eby tego typu projekt realizowa膰, to tak. Dlatego, 偶e my te偶 patrzymy na biznes w taki spos贸b, 偶e chcemy bra膰 odpowiedzialno艣膰 za sukces naszych klient贸w, wi臋c te偶 oferujemy zestaw us艂ug, kt贸ry jest po prostu relewantny dla danego producenta. Nie zaoferujemy producentowi fashion wyj艣cia na Amazon. To nie jest optymalna platforma do sprzedawania tego typu produkt贸w. Natomiast zaoferujemy Zalando, zaoferujemy marketplaces, kt贸re s膮 po prostu relewantne w stosunku do tego. Zaoferujemy narz臋dzia, kt贸re s膮 w艂a艣ciwe po prostu. To jest tym drugim elementem. Trzecim elementem jest nasz ekosystem, poniewa偶 z jednej strony zauwa偶yli艣my, 偶e jeste艣my efektywni w dostarczaniu kompleksowego rozwi膮zania dla e-commerce. My jeste艣my w stanie nie tylko wdro偶y膰 platform臋 i przeprowadzi膰 ruch do tej platformy w pierwszym etapie jej istnienia, poniewa偶 cz臋艣ci膮 naszej grupy jest cho膰by sp贸艂ka SalesIntelligence, kt贸ra odpowiada za kampani臋 Google. Wi臋c ca艂o艣膰 kampanii zwi膮zan膮 z Paid Search'em zar贸wno facebookowym jak i Google jeste艣my w stanie przeprowadzi膰, jak r贸wnie偶 inne komplementarne kampanie, kt贸re b臋d膮 艣ci膮ga艂y ruch na stron臋. Nast臋pnie wraz ze wzrostem ruchu, aktywizujemy inne elementy naszego portfolio, kt贸re pozwalaj膮 tych klient贸w d艂u偶ej utrzymywa膰 w ekosystemie i monetyzowa膰 ich wielokrotnie. Te trzy kluczowe komponenty konieczne dla istnienia ka偶dego e-commerce istniej膮 w naszej grupie. Zbudujemy optymaln膮 platform臋, dobran膮 do skali dzia艂alno艣ci, wspomo偶emy j膮 ruchem i wraz z jej rozwojem b臋dziemy aplikowa膰 kolejne narz臋dzia, kt贸re pomog膮 temu ekosystemowi rozwija膰 si臋 harmonijnie. To jest ogromn膮 si艂膮 tego, czym dysponujemy jako grupa dlatego, 偶e my nie musimy dyskutowa膰 z pi臋cioma dostawcami tych rozwi膮za艅 i dla nas nie jest istotna sprzeda偶 tego konkretnego rozwi膮zania z naszego portfela. My sprzedamy je dopiero wtedy, kiedy klient b臋dzie na nie gotowy. Dopiero wtedy, kiedy b臋dzie mia艂 najwy偶szy zwrot z tej inwestycji, poniewa偶 inne elementy naszej oferty s膮 dobrane po prostu do innego etapu cyklu 偶ycia klienta. To daje nam du偶膮 przewag臋, poniewa偶 nie jeste艣my sprzedawc膮 tej przys艂owiowej ceg艂y. Nie zawsze klientowi musimy pokaza膰 t膮 sam膮 ceg艂臋. Ona mo偶e by膰 po prostu niew艂a艣ciwym produktem w danym momencie. My mamy mo偶liwo艣膰 wyboru najbardziej optymalnego produktu dla klienta i wszystko robimy w ramach zunifikowanego ekosystemu.

M: Rozumiem, 偶e jeszcze opr贸cz tej przys艂owiowej ceg艂y macie dach i krzes艂a.

R: Tak jest. Jeste艣my w stanie zbudowa膰 ca艂y dom i go wyposa偶y膰.

M: Przypomnijmy, 偶e tutaj starzy inwestorzy wiedz膮, 偶e wy wywodzicie si臋 z email marketingu znanego pod mark膮 Sare. Jak to si臋 sta艂o, 偶e nagle ze sp贸艂ki, kt贸ra by艂a specjalist膮 od email merketingu, nagle zamienili艣cie si臋 w takiego dostawc臋 us艂ug e-commerce od A-Z, 偶e jeste艣cie w stanie klienta obs艂u偶y膰 w spos贸b ca艂kowity. Ten proces my艣lowy mnie interesuje.

R: To by艂 proces, rzeczywi艣cie on trwa艂 3 lata. Na poprzednim slajdzie ma Pan dane, kt贸re to dokumentuj膮. 3 lata temu nasz biznes by艂 biznesem skoncentrowanym na obs艂udze dom贸w mediowych w艂a艣nie w ramach dzia艂alno艣ci email marketingowej, poniewa偶 to ten biznes wa偶y艂 najwi臋cej w strukturze grupy. W tej chwili rok do roku ca艂y czas rozwijamy t膮 cz臋艣ci e-commerce'ow膮. Ona przebi艂a 50% w 2020 jako udzia艂 biznesu e-commerce'owego w ca艂o艣ci naszej grupy i zak艂adamy, 偶e ten wska藕nik b臋dzie dynamicznie r贸s艂 r贸wnie偶 w 2021 roku. Buduj膮c nasz膮 ofert臋, staramy si臋 j膮 budowa膰 maksymalnie komplementarne dla naszych klient贸w. Czyli dobieramy nowe rozwi膮zania tak, 偶eby realizowa膰 potrzeby klient贸w w spos贸b coraz bardziej holistyczny i coraz bardziej efektywny, wi臋c w roku 2020 pracowali艣my nad nowymi rozwi膮zaniami, kt贸re w 2021 roku w tej chwili ujrz膮 艣wiat艂o dzienne. Takimi w艂a艣nie jak marketplace jako projekt, kt贸ry obs艂uguje t膮 sprzeda偶 na marketplaces polskich i mi臋dzynarodowych, ale r贸wnie偶 kilka innych bardzo interesuj膮cych propozycji, kt贸re pomagaj膮 nam niejako domkn膮膰 ca艂o艣膰 ekosystemu i uczyni膰 go jeszcze bardziej kompletnym. Je艣li si臋 nie myl臋, tego typu slajd jest r贸wnie偶 w prezentacji. Tam jest taki slajd, kt贸ry pokazuje nasze portfolio produktowe. Slajd 贸smy. Realizujemy, tak jak ju偶 wcze艣niej powiedzia艂em, us艂ugi dla r贸偶nych segment贸w klient贸w, to znaczy r贸偶ne produkty kierujemy do segmentu enterprise, w r贸偶ny spos贸b obs艂ugujemy segment, kt贸ry my nazywamy e-commerce 360, gdzie jeste艣my takim One Stop Shop, czyli wszystko mo偶na zakupi膰, ca艂o艣膰 ekosystemu w ramach naszego portfolio, a inaczej pracujemy z ma艂ymi klientami i zupe艂nie inaczej pracujemy z domami mediowymi. Natomiast wracaj膮c do portfolio, w tym roku aktywnie komercjalizujemy trzy nowe inicjatywy. Z jednej strony rozwijamy produkt pod nazw膮 Revhunter. Ten produkt zosta艂 ju偶 wprowadzony na rynek w ubieg艂ym okresie czasu i okaza艂 si臋 by膰 bardzo efektywnym narz臋dziem.

M: O co w nim chodzi?

Produkt Revhunter

R: Jest to produkt, kt贸ry pierwotnie oferowa艂 mo偶liwo艣膰 identyfikacji ruchu, kt贸ry by艂 anonimowym ruchem na stronie internetowej. Poniewa偶 wi臋kszo艣膰 ruchu, kt贸ra si臋 pojawi w Pana sklepie internetowym, niestety nie b臋dzie Pan wiedzia艂 kim ci ludzie s膮. Natomiast dzi臋ki naszym narz臋dziom jeste艣my w stanie te osoby zidentyfikowa膰, a skoro b臋dziemy w stanie je zidentyfikowa膰, to b臋dziemy w stanie prowadzi膰 efektywniejsze kampanie remarketingowe w stosunku do tych u偶ytkownik贸w. To okaza艂o si臋 by膰 strza艂em w dziesi膮tk臋. Ten produkt fantastycznie dzia艂a. Natomiast zauwa偶yli艣my, 偶e jeste艣my w stanie go rozwin膮膰. Jeste艣my w stanie zaoferowa膰, w ramach tego produktu, us艂ugi komplementarne, zakupu dodatkowych medi贸w dla e-commerce, kt贸re w dotychczasowym uk艂adzie by艂y po prostu trudniejsze do opanowania przy pomocy pojedynczej aplikacji. Czyli my dajemy mo偶liwo艣膰 zakupu maillingu do baz zewn臋trznych cho膰by, czyli powi臋kszania swojego zasi臋gu. Dajemy mo偶liwo艣ci display'owe w tym zakresie. Dajemy dodatkowe mo偶liwo艣ci w ramach tego samego narz臋dzia i to powi臋ksza nasz膮 grup臋 odbiorc贸w i daje im mo偶liwo艣膰 zrealizowania w wi臋kszej ilo艣ci potrzeb przy pomocy tego samego narz臋dzia. To by艂y potrzeby, kt贸re nasi klienci nam zg艂aszali, st膮d te偶 rozwin臋li艣my ten produkt w tym kierunku. Z drugiej strony Sare Automation. Sare Automation jest naszym najbardziej zaawansowanym systemem automatyzacji marketingu. My stworzyli艣my zupe艂nie nowy produkt w oparciu o wyniki bada艅, kt贸re wprowadzili艣my wsp贸lnie z NCBR i tutaj stworzyli艣my nowe mechanizmy predykcji, je艣li chodzi o marketing automation. Jeste艣my ju偶 po pierwszych wdro偶eniach tego narz臋dzia, kt贸re jest na tyle efektywne, 偶e pozwala nam wypiera膰 naszych konkurent贸w w bardzo rozpoznawalnych miejscach. Niestety nie mog臋 m贸wi膰 o szczeg贸艂ach, nie mog臋 m贸wi膰 o nazwach klient贸w. To s膮 elementy obj臋te tajemnic膮 handlow膮 w ka偶dym przypadku. Natomiast widzimy, 偶e ten produkt dzia艂a i to jest produkt, kt贸ry b臋dziemy eksploatowa膰 bardzo intensywnie w nadchodz膮cym okresie czasu. Trzecim obszarem jest oczywi艣cie Marketplaceme, o kt贸rym powiedzia艂em ju偶 wcze艣niej. To s膮 takie trzy kotwice produktowe, kt贸re pozwol膮 nam si臋 rozwin膮膰 w tych obszarach, kt贸re wcze艣niej zdefiniowali艣my jako filary. Mamy elementy wdro偶eniowych, gdzie chcemy si臋 koncentrowa膰 na Sare Automation i dalej Magento, r贸wnie偶 w wymiarze mi臋dzynarodowym. Mamy e-commerce 360, gdzie mamy rozwi膮zania typu Revhunter, kt贸re wspomagaj膮 ten segment i mamy internacjonalizacj臋 biznesu naszego i naszych klient贸w poprzez Marketplaceme jako jedn膮 z inicjatyw, kt贸re b臋dziemy podejmowali w tym zakresie.

M: Jakie produkty, us艂ugi macie w formule SAAS i co mo偶e najszybciej rosn膮膰 w grupie Skoncentrujemy si臋 na tym, co najszybciej.

R: Nasze portfolio SAAS si臋 rozwija. W tym momencie w formacie SAAS jest oferowany w艂a艣nie Revhunter. Natomiast ono b臋dzie si臋 zwi臋ksza艂o r贸wnie偶 z czasem. Jedna z inicjatyw, kt贸ra jest planowana jako jeszcze nieoficjalnie promowana przez nas, to w艂a艣nie platforma, kt贸ra b臋dzie platform膮 SAAS i ona ukrywa si臋 tutaj pod tak膮 nazw膮 pod codename Eagle. To jest akurat ten produkt, kt贸ry r贸wnie偶 b臋dzie gra艂 w segmencie SAAS.

M: Pa艅stwo zdecydowali kilka lat temu, p贸j艣膰 w tym kierunku obs艂ugi tego e-commerce. Czy 2020 rok to by艂 wiatrem w 偶agle sp贸艂ki, 偶e w艂a艣nie pandemia i nikt nie wychodzi z domu, wszyscy kupuj膮 przez Internet, czy to jednak by艂 problem, bo nast膮pi艂y ograniczenia zwi膮zane z mo偶liwo艣ci膮 pracy stacjonarnie? Skorzystali艣cie pa艅stwo na tej pandemii?

R: Praca zdalna oczywi艣cie nie jest 偶adnym wyzwaniem w naszej bran偶y. Wiele os贸b pracowa艂o w ten spos贸b ju偶 przed pandemi膮, wi臋c nie stanowi to ogromnego problemu. Ten trend prawdopodobnie si臋 wy艂膮cznie nasili w kolejnych okresach czasu, je艣li chodzi o prac臋 zdaln膮. R贸wnie偶 w naszym wydaniu. Natomiast je艣li chodzi o sam膮 pandemi臋, to ona nie mia艂a jednoznacznie korzystnego na nas wp艂ywu dlatego, 偶e nale偶y pami臋ta膰, 偶e my wci膮偶 mieli艣my jeszcze i wci膮偶 mamy istotny segment agencyjny. Ten segment agencyjny dosy膰 istotnie ucierpia艂 w roku 2020. Wierzymy, 偶e w 2021 roku b臋dziemy go odbudowywa膰, poniewa偶 on straci艂 dysproporcjonalnie. Kampanie reklamowe, kt贸re realizujemy na zlecenia dom贸w mediowych straci艂y na swojej skali w 2020 roku. Natomiast pandemia utwierdzi艂a nas w przekonaniu, 偶e ten wyb贸r strategiczny dotycz膮cy e-commerce zar贸wno B2B, jak i B2C jest absolutnie s艂uszn膮 drog膮 i t膮 drog膮 nale偶y pod膮偶a膰 dalej.

M: Jak si臋 przygl膮da Pa艅stwa dokumenty, prezentacje czy cho膰by strategie, to macie pa艅stwo dosy膰 skomplikowan膮 struktur臋 kapita艂ow膮. W ramach grupy Digitree wchodzi skoro sp贸艂ek. Prosi艂bym Pana, 偶eby Pan odpisa艂 czym zajmuj膮 si臋 poszczeg贸lne podmioty, 偶eby艣my mogli 艂atwiej troszeczk臋 te pa艅stwa dokumenty czyta膰.

Struktura organizacyjna w Digitree

R: Z przyjemno艣ci膮. W艂a艣nie dlatego pokazujemy nasz biznes w takim formacie, kt贸ry grupuje nasze us艂ugi w stosunku do klient贸w docelowych dlatego, 偶e ta struktura, o kt贸rej tutaj m贸wimy, to jest struktura organizacyjna, kt贸ra wynika z proces贸w, kt贸re mia艂y miejsce w przesz艂o艣ci dlatego, 偶e kilka spo艣r贸d tych sp贸艂ek by艂o po prostu przedmiotem akwizycji. Pierwotnie grupa rozwija艂a si臋 jako sp贸艂ka Sare. Nast臋pnie zosta艂a rozbudowana o Inisa i SaleLiftera to s膮 sp贸艂ki, kt贸re pracuj膮 w wi臋kszym stopniu na zlecenie dom贸w mediowych, ale r贸wnie偶 s膮 autorami, poniewa偶 tam dysponujemy r贸wnie偶 zasobami, kt贸re pomagaj膮 nam budowa膰 nowe produkty. Cho膰by Ravhunter zosta艂 stworzony w ramach Inisu. Natomiast sp贸艂ka SalesIntelligence i Fast White Cat to s膮 sp贸艂ki, kt贸re pozyskali艣my w ostatnich dw贸ch latach w drodze akwizycji, st膮d te偶 s膮 to osobne podmioty. Fast White Cat jest bardzo rozpoznawaln膮 mark膮 w zakresie wdro偶e艅 Magento. Jeste艣my najwi臋kszym wdro偶eniowcem Magento Commerce w Europie 艢rodkowej od 2019 roku, co daje nam bardzo siln膮 pozycj臋. Mamy w tej chwili oko艂o 60 deweloper贸w w ramach naszego zespo艂u, wysoko certyfikowanych i wysoko wykwalifikowanych, wi臋c jeste艣my bardzo dumni z tego kawa艂ka naszego biznesu. Z drugiej strony SalesIntelligence, kt贸re pozwoli艂o nam wzmocni膰 nasz膮 pozycj臋, je艣li chodzi o segment performance marketingu, poniewa偶 SalesIntelligence w przesz艂o艣ci nazywa艂o si臋 inaczej i to by艂a sp贸艂ka nokaut.pl, wi臋c my dysponujemy zasobami, kt贸re wynikaj膮 z zasob贸w por贸wnywarki cenowej, co daje nam ogromn膮 ekspertyz臋 w tym zakresie i du偶膮 przewag臋 konkurencyjn膮, kt贸r膮 wykorzystujemy na rzecz naszych klient贸w w ramach ca艂o艣ci ekosystemu.

M: Przypomnia艂em sobie komunikaty, 偶e Sare jeszcze pod nazw膮-nazw膮 kopiuj膮 nokaut.pl. Zawsze zastanawia艂em si臋 gdzie ten nokaut si臋 podzia艂. To ju偶 teraz wiem.

R: Nokaut w tej chwili wyst臋puje pod nazw膮 SalesIntelligence dlatego, 偶e to portfolio produktowe, kt贸re oferujemy w ramach tej sp贸艂ki jest szersze ni偶 tylko nokaut, wi臋c tam robimy znaczenie wi臋cej, je艣li chodzi o performance marketing. Ostatni膮 sp贸艂ka w grupie jest sp贸艂ka JU, kt贸ra 艣wiadczy us艂ugi strategiczne, kreatywne i r贸wnie偶 performance marketingowy, ale dla innego segmentu klient贸w, wi臋c to jest taki biznes troszk臋 bardziej agencyjny, ale jednocze艣nie pozwalaj膮cy nam integrowa膰 ca艂o艣膰 naszej oferty na poziomie grupy dlatego, 偶e tam posiadamy r贸wnie偶 specjalist贸w, kt贸rzy s膮 kompetentni w zakresie ca艂o艣ci naszego portfolio produktowego i to w艂a艣nie w ten spos贸b marketujemy ca艂o艣膰 naszej oferty pod jednym dachem jako Digitree. Natomiast robimy to te偶 przy udziale w艂a艣nie zasob贸w agencyjnych.

M: Panie prezesie, takie pytanie musia艂o pa艣膰. Kluczowe pytanie jest takie: kiedy zobaczymy efekty w postaci poprawy zysk贸w?

R: Zyskowno艣膰 tego projektu jest obliczana na pewien horyzont czasowy. My jeste艣my jeszcze w tej chwili w fazie inwestycji. Widzimy jeszcze mo偶liwo艣ci uzupe艂nienia naszego ekosystemu w kilku obszarach i to w ten spos贸b b臋dziemy budowa膰 warto艣膰 tego przedsi臋wzi臋cia. Wi臋c w kr贸tkim okresie czasu, je艣li my艣limy o zyskach w formie dywidendy, to tej nie planujemy wyp艂aca膰. Jako zarz膮d nie rekomendujemy tego w tym momencie dlatego, 偶e potrzebujemy tych 艣rodk贸w, aby zapewni膰 sp贸艂ce i grupie dalszy rozw贸j. Widzimy mo偶liwo艣ci r贸wnie偶 akwizycyjne, kt贸re pozwol膮 nam jeszcze bardziej dynamicznie rosn膮膰 w ramach segmentu obs艂ugi online i dlatego te偶 zamierzamy te 艣rodki w grupie kumulowa膰 w tym momencie i wykorzystywa膰 je w tym celu.

M: Macie dodatnie przep艂ywy operacyjne, wykazujecie strat臋 na poziomie wyniku netto. Mo偶na prosi膰 o kilka s艂贸w wyja艣nienia przyczyny dodatnich cash flow?

R: My jeszcze nie opublikowali艣my w tym momencie wynik贸w za ca艂o艣膰 2020 roku, wi臋c wola艂bym nie komentowa膰 ca艂o艣ci naszych wynik贸w w tym zakresie. Rozumiem, 偶e odnosi si臋 to do wynik贸w za trzy kwarta艂y w tym przypadku.

M: Musimy poczeka膰 na wyniki za czwarty kwarta艂. Jakie Pan widzi zagro偶enia i czynniki ryzyka przed Digitree w najbli偶szych latach?

Zagro偶enia i ryzyko stoj膮ce przed Digitree.

R: Wiele zagro偶e艅 jest opisanych w naszych dokumentach, kt贸re publikujemy. Natomiast 艣redniookresowo oczywi艣cie widzimy zagro偶enia zwi膮zane z dzia艂alno艣ci膮 du偶ych koncern贸w mi臋dzynarodowych takich cho膰by jak Google i tego, co stanie si臋 z third party cookie, czyli tego, w jaki spos贸b b臋dziemy w stanie realizowa膰 dzia艂alno艣膰 reklamow膮 w wyszukiwarkach w przysz艂o艣ci. Natomiast z drugiej za艣 strony, buduj膮c portfolio produktowe w taki spos贸b, w jaki my je w tej chwili konstruujemy, niejako jeste艣my troch臋 odpowiedzi膮 na ten problem. Z jednej strony oczywi艣cie jeste艣my cz臋艣ci膮 tej uk艂adanki, z drugiej strony mamy narz臋dzia, kt贸re pracuj膮 w oparciu o bazy w艂asne klient贸w, wi臋c kwestia zasob贸w zewn臋trznych nas potencjalnie nie dotyczy by膰 mo偶e w takim stopniu. Agencje czysto performance鈥檕we i wy艂膮cznie performance鈥檕we mog膮 by膰 w wi臋kszym stopniu ofiar膮 tego. Ciekawe zmiany na rynku dotycz膮ce cho膰by plan贸w dotycz膮cych opodatkowania przychod贸w reklamowych w przysz艂o艣ci. Natomiast wed艂ug wst臋pnych analiz one nas dotyczy膰 nie b臋d膮. One b臋d膮 dotyczy艂y znowu tych gigant贸w rynku reklamowego takich jak Google czy Facebook, wi臋c prawdopodobnie rynek po prostu podro偶eje, je艣li chodzi o dzia艂alno艣膰 reklamow膮. Wi臋c to jest pewnym obszarem, kt贸ry na pewno warto mie膰 na uwadze.

M: To ucierpi膮 najmniejsi, kt贸rych przestanie by膰 sta膰.

R: Tak. Prawdopodobnie tak. To znaczy to si臋 na艂o偶y oczywi艣cie na ten trend, o kt贸rym m贸wi艂em wcze艣niej, czyli ten ci膮g艂y wzrost kosztu pozyskania ruchu do w艂asnej strony internetowej. To faktycznie odbije si臋 na ca艂o艣ci rynku, ale rzeczywi艣cie ci mniejsi, kt贸rzy s膮 zale偶ni po prostu od medi贸w performance'owych, nie maj膮c w艂asnego ruchu organicznego, oni b臋d膮 traci膰 szybciej po prostu w tym przypadku. Ich ekspozycja b臋dzie wi臋ksza. Zdecydowanie jakby patrzymy te偶 na rynek od strony nowych technologii, kt贸re si臋 pojawiaj膮, a wi臋c wszystkiego, co mo偶e jakby zachwia膰 kwestiami tego, w jaki spos贸b ludzie te偶 kupuj膮 online. Bardzo wiele spo艣r贸d nowinek, kt贸re si臋 pojawiaj膮, cz臋艣膰 z nich w Polsce si臋 sprawdza, cz臋艣膰 sprawdza si臋 w Europie, cz臋艣膰 w og贸le nie chwyta. Mamy kwestie zwi膮zane cho膰by z ca艂ym social commerce i rozwojem tego segmentu. To s膮 elementy, kt贸re bacznie obserwujemy i staramy si臋 planowa膰 nasz膮 polityk臋 rozwoju adresuj膮c te zagro偶enia, kt贸re s膮 przed nami.

M: Mo偶e si臋 zdarzy膰 tak, 偶e polityka tych du偶ych graczy takich jak Google, dostarczy si臋 jej rozwi膮za艅 czy to przegl膮darek, czy wyszukiwarek jest taka, to co powoduje wzrost 艣wiadomo艣ci u偶ytkownik贸w dotycz膮cych prywatno艣ci i oni te wszystkie checkbox: zapobiegaj 艣ledzenia poza witryna - b臋d膮 klikali, co powoduje utrudnienia w r贸偶nego rodzaju rozwi膮zaniach remarketingowych.

R: Tak. To znaczy nie tylko remarketingowych, co te偶 w zakresie samej mo偶liwo艣ci targetowania tych u偶ytkownik贸w. Wi臋c te zmiany odbij膮 si臋 na kondycji ca艂o艣ci bran偶y, poniewa偶 na ten moment to jest jednym z g艂贸wnych wyr贸偶nik贸w tego, co internet jest w stanie da膰 versus media tradycyjne, czyli bardzo 艣cis艂e targetowanie w stosunku do u偶ytkownik贸w, odbiorc贸w danego komunikatu.

M: Jak ja si臋 nie interesuje jachtami dalekomorskimi, to mi si臋 te reklamy nie pokazuj膮, a jak ogl膮dam telewizj臋, to tam nie wiadomo kto to ogl膮da i mi si臋 te reklamy pokazuj膮. Ca艂a bran偶a b臋dzie si臋 musia艂a z tym mierzy膰, ale efektem tego jest to, 偶e znowu b臋d膮 dro偶a艂y us艂ugi marketingowe, bo skoro nie b臋dzie mo偶na dok艂adnie ztargetowa膰 potencjalnego klienta, to trzeba b臋dzie szerzej prowadzi膰 akcj臋 marketingow膮 i b臋dzie to dro偶sze.

R: B膮d藕 te偶 b臋dziemy zabiegali o to, 偶eby rozbudowywa膰 bazy w艂asne, gdzie dysponujemy odpowiedni膮 wiedz臋 na temat u偶ytkownik贸w. Wi臋c znowu bazy danych stan膮 si臋 wa偶niejsze ni偶 mo偶liwo艣膰 po prostu pozyskania tego ruchu w ka偶dej chwili. St膮d bardziej przemy艣lane strategie b臋d膮 mia艂y zastosowanie.

M: Dzi臋kuj臋 serdecznie. To bardzo pouczaj膮ca rozmowa. Dla mnie zaskoczeniem jest to, 偶e Pan nie powiedzia艂 na samym pocz膮tku czego艣 takiego, 偶e wejdzie do Polski Amazon i zje wszystkich. Okazuje si臋, 偶e to mo偶e by膰 szansa, a nie zagro偶enie dla wielu, wielu os贸b, kt贸re pr贸buj膮 co艣 sprzedawa膰 w Internecie.

R: Allegro w Polsce jest niesamowicie osadzone i na pewno nie podda si臋 bez walki. Zreszt膮 widzimy najnowsze dzia艂ania Allegro, kt贸re cho膰by zmierzaj膮 w stron臋 budowy w艂asnego zaplecza logistycznego tak, 偶eby zmniejszy膰 ten dystans potencja艂 konkurencyjno艣ci pomi臋dzy dwiema tymi platformami, wi臋c my艣l臋, 偶e czeka nas bardzo interesuj膮cy rok. Natomiast ta rozgrywka rozpocznie si臋 dopiero w momencie kiedy Amazon faktycznie zacznie wspiera膰 swoj膮 platform臋 w Polsce, poniewa偶 ten news, kt贸ry tak wszystkich zelektryzowa艂 to dopiero wiadomo艣膰 na temat strategii pozyskania sprzedawc贸w na platform臋. To nie jest jeszcze informacja o tym, 偶e Amazon zaczyna aktywnie realizowa膰 polityk臋 w stosunku do konsument贸w. To si臋 jeszcze nie wydarzy艂o, tak偶e wci膮偶 czekamy na ten moment.

M: Tak, oczywi艣cie. Ciekawy fakt, jak Pan zwr贸ci艂 uwag臋, ciekawe czasy b臋d膮 dla graczy na rynku e-commerce. To najbli偶szy rok, najbli偶sze lata plus te wszystkie te tendencje, o kt贸rych dzisiaj tak obszernie m贸wili艣my, b臋d膮 mia艂y wp艂yw, to b臋dziemy obserwowali co si臋 dzieje. Panie prezesie, bardzo serdecznie dzi臋kuj臋 za rozmow臋. Moimi go艣ciem by艂 Rafa艂 Zakrzewski - prezes zarz膮du sp贸艂ki Digitree Group S.A. Dzi臋kuj臋 bardzo panie prezesie.

R: Dzi臋kuj臋 bardzo. Do widzenia!

M: Do us艂yszenia kolejnym razem.