Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U┼╝ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni─Öcie komunikatu, klikni─Öcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie┼ä w zakresie prywatno┼Ťci, wyra┼╝asz zgod─Ö na przechowywanie na urz─ůdzeniu, z kt├│rego korzystasz tzw. plik├│w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis├│w internetowych Stowarzyszenia Inwestor├│w Indywidualnych oraz innych parametr├│w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz zgody na u┼╝ywanie przez nas cookies powiniene┼Ť zablokowa─ç ich zapisywanie na swoim urz─ůdzeniu zmieniaj─ůc ustawienia swojej przegl─ůdarki lub opu┼Ťci─ç t─Ö stron─Ö. Aby uzyska─ç wi─Öcej informacji na temat plik├│w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si─Ö z nasz─ů polityk─ů prywatno┼Ťci i zasadami dotycz─ůcymi plik├│w cookies.

Czym jest SII?

Inwestorzy Live ­ččó: Digitree Group z now─ů Strategi─ů na lata 2021-2023. Jakie s─ů plany rozwojowe Grupy?

Zapraszamy na kolejnego Live'a ­ččó. Naszym go┼Ťciem b─Ödzie Rafa┼é Zakrzewski, Prezes Zarz─ůdu Digitree Group S.A. B─Ödziemy rozmawiali o strategii Digitree Group na lata 2021-2023, o produktach sp├│┼éki i sposobach obs┼éugi rozwi─ůza┼ä e-commerce oraz o celach finansowych sp├│┼éki.

 

­čŚô czwartek, 4 lutego ÔĆ░ 12:00

Gdzie mo┼╝na ogl─ůda─ç najbli┼╝szy Live ­ččó?

 

 

Transkrypcja

Micha┼é Mas┼éowski: Dzie┼ä dobry. Z tej strony Micha┼é Mas┼éowski. Stowarzyszenie Inwestor├│w Indywidualnych. Dzisiaj moim go┼Ťciem jest Rafa┼é Zakrzewski - prezes zarz─ůdu sp├│┼éki Digitree Group. Dzie┼ä dobry Panie prezesie.

 

Rafał Zakrzewski: Dzień dobry. Witam Panie Michale.

 

M: Konwencja dzisiejszego spotkania jest taka, ┼╝e zach─Öcamy do zadawania pyta┼ä. Podyskutujemy chwil─Ö z Panem prezesem o tym, o czym jest tutaj tytu┼é dzisiejszego spotkania, czyli w szczeg├│lno┼Ťci strategii na lata 2021-2023. Jak b─Öd─ů pada┼éy pytania to b─Ödziemy je p├│┼║niej wy┼Ťwietlali i b─Öd─Ö prosi┼é Pana prezesa o odpowiadanie. Pierwsze pytanie jest takie og├│lne o rynku e-commerce, w kt├│rym Pa┼ästwo si─Ö zaanga┼╝owali w ostatnich latach. Jak ten rynek e-commerce w 2020 roku si─Ö rozwija┼é? Mieli┼Ťmy par─Ö wydarze┼ä, kt├│re mam wra┼╝enie sprzyja┼éy, typu wybuch pandemii i wszyscy przestali chodzi─ç do sklepu. Bardzo g┼éo┼Ťny debiut Allegro u nas na gie┼édzie. Sp├│┼éka zajmuj─ůca si─Ö e-commerce nagle okaza┼éa si─Ö najwi─Öksz─ů sp├│┼ék─ů na polskiej gie┼édzie i ostatnie dni, czyli niezwykle g┼éo┼Ťne news, ┼╝e Amazon wchodzi do Polski. Jakby Pan oceni┼é rozw├│j polskiego rynku e-commerce w szczeg├│lno┼Ťci w ostatnim roku?

Ocena rynku e-commerce w 2020 roku

R: E-commerce w Polsce rozwija┼é si─Ö dosy─ç dynamicznie przez ostatnich kilka lat, aczkolwiek ten ostatni rok, tak jak wsz─Ödzie na ┼Ťwiecie, by┼é prze┼éomowy. W Polsce nawet bardziej ni┼╝ za granic─ů, poniewa┼╝ penetracja e-commerce w Polsce odrobi┼éa zaleg┼éo┼Ťci praktycznie na poziomie dekady w ci─ůgu jednego roku, wi─Öc ten wzrost by┼é bardzo dynamiczny. On jest oczywi┼Ťcie bardzo pozytywny dla naszego biznesu, poniewa┼╝ ponad po┼éowa naszego biznesu w tej chwili to e-commerce, na kt├│ry stawiamy ju┼╝ od 3 lat w ramach naszej poprzedniej strategii i kontynuujemy jakby to zaanga┼╝owanie r├│wnie┼╝ w tym nadchodz─ůcym czasie w troch─Ö innym wymiarze. Ubieg┼éy rok by┼é bardzo korzystny dla bran┼╝y. Natomiast wszyscy uwa┼╝amy, ┼╝e ten trend b─Ödzie kontynuowany w 2021 roku. To, co powiedzia┼é Pan, Panie Michale na ko┼äcu, czyli gor─ůcy news dotycz─ůcy Amazona - on na pewno jeszcze dodatkowo zdynamizuje rynek. On go zdynamizuje i sprofesjonalizuje jednocze┼Ťnie. Oczekiwania kupuj─ůcych w stosunku do poziomu us┼éugi, kt├│re dostaj─ů od swojego dostawcy e-commerce'owego b─Öd─ů wzrasta┼éy, a co za tym idzie, wzro┼Ťnie popyt na rozwi─ůzania, kt├│re my oferujemy, kt├│re profesjonalizuj─ů ca┼éo┼Ť─ç ekosystemu e-commerce. Tak┼╝e patrzymy na przysz┼éo┼Ť─ç bardzo entuzjastycznie, mi─Ödzy innymi w┼éa┼Ťnie ze wzgl─Ödu na ten makro trend, kt├│ry obserwujemy. Z drugiej strony marketplaces s─ů takim obszarem biznesowym, kt├│rym my jeste┼Ťmy zainteresowani bardzo bezpo┼Ťrednio, poniewa┼╝ od kilku miesi─Öcy przygotowywali┼Ťmy si─Ö na t─ů wiadomo┼Ť─ç. Zreszt─ů bardzo ciekawa koincydencja - nasza nowa strategia zosta┼éa de facto og┼éoszona na 24 godziny przed og┼éoszeniem Amazona, m├│wi─ůcym o wej┼Ťciu na polski rynek, a osiowym elementem naszej strategii jest w┼éa┼Ťnie rozw├│j naszych klient├│w poprzez marketplaces. Poprzez wprowadzanie ich na Amazon i nie tylko. Dlatego, ┼╝e nasza strategia jest znacznie szersza ni┼╝ to, ale oczywi┼Ťcie Amazon jest bardzo wa┼╝n─ů jej cz─Ö┼Ťci─ů.

 

M: Nie boi si─Ö czego┼Ť w e-commerce, ┼╝e Amazon zjada wszystkich konkurent├│w, kt├│rych napotka na drodze, ┼╝e s─ů rynki gdzie ten rynek jest jako┼Ť tam zdywersyfikowany, a po wej┼Ťciu Amazona okazuje si─Ö, ┼╝e ju┼╝ jest tylko Amazon i d┼éugo, d┼éugo nic.

 

R: W Polsce te┼╝ mamy Allegro, a potem dosy─ç d┼éugo, d┼éugo nic, bo to oko┼éo 50% rynku e-commerce. Wi─Öc ten polski rynek nie jest specjalnie r├│┼╝ny, je┼Ťli chodzi o udzia┼é marketplace w ca┼éo┼Ťci ciastka. W Polsce te┼╝ jest on bardzo znacz─ůcy, a wci─ů┼╝ miejsce dla dobrych e-commerceÔÇÖ├│w na rynku jest i tak te┼╝ pozostanie. W Niemczech czy Wielkiej Brytanii platformy D2C rozwijaj─ů si─Ö fenomenalnie, pracuj─ůc obok Amazona, maj─ůc inny model biznesowy, buduj─ůc inaczej zaanga┼╝owanie z klientami. To wymaga tego, co powiedzia┼éem na pocz─ůtku, czyli profesjonalizacji tych platform i zaanga┼╝owania narz─Ödzi, kt├│re dotychczas anga┼╝owane nie by┼éy. Cho─çby narz─Ödzi, kt├│re pomagaj─ů podnie┼Ť─ç lifetime value, jako tak─ů miar─Ö, na kt├│rej e-commerce powinny si─Ö koncentrowa─ç.

 

M: Co to jest za miara?

Miara lifetime value

R: To jest miara, kt├│ra okre┼Ťla warto┼Ť─ç klienta na osi czasu i poprzez zaanga┼╝owanie narz─Ödzi automatyzacji marketingu czy dzia┼éania remarketingowe do baz w┼éasnych, czyli do klienta, kt├│rego pozyskali┼Ťmy ju┼╝ wcze┼Ťniej. Monetyzujemy tego samego u┼╝ytkownika wielokrotnie nie p┼éac─ůc za ruch.

 

M: Czyli ┼╝eby raz co┼Ť kupi┼é, a my musimy popracowa─ç tak, ┼╝eby kupi┼é co┼Ť drugi raz, trzeci.

 

R: Dok┼éadnie. Musimy wiedzie─ç co kupi┼é, co ogl─ůda┼é, w jaki┼Ť spos├│b, jakie produkty go interesuj─ů, zasili─ç t─Ö wiedz─Ö r├│┼╝nymi ┼║r├│d┼éami danych integruj─ůc je z r├│┼╝nych miejsc, r├│wnie┼╝ z wn─Ötrza firmy i dzi─Öki temu wyj┼Ť─ç do klienta z propozycj─ů, kt├│ra zach─Öci go do kolejnego zakupu. Tego typu strategie s─ů niezmiernie skutecznymi strategiami. Natomiast wymagaj─ů pewnego poziomu wiedzy i zaanga┼╝owania specjalistycznych narz─Ödzi, kt├│rymi my dysponujemy. St─ůd te┼╝ oba te wydarzenia, patrz─ůc z obu stron na perspektyw─Ö rozwoju rynku, ona dla nas jako perspektywa makro jest korzystna, poniewa┼╝ z jednej strony skorzystamy na wej┼Ťciu Amazona do Polski, buduj─ůc ofert─Ö polskich producent├│w na Amazonie i pomagaj─ůc im internacjonalizowa─ç swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç r├│wnie┼╝ poza granice kraju, a z drugiej strony nasze narz─Ödzia pomog─ů polskim e-commerceÔÇÖom wci─ů┼╝ by─ç konkurencyjnymi na tym profesjonalizuj─ůcym si─Ö rynku.

 

M: Czyli to nie jest tak do ko┼äca tak, jak ja tutaj pr├│bowa┼éem sobie zgadywa─ç, ┼╝e Amazon wchodzi i wszyscy inni w pop┼éochu uciekaj─ů. To bardziej jest takie zwarcie i ta profesjonalizacja rynku ca┼éy czas nast─Öpuje, tak?

 

R: Na pewno niew─ůtpliwie najs┼éabsi odpadn─ů, poniewa┼╝ miejsce dla najs┼éabszych, niedokapitalizowanych podmiot├│w b─Ödzie si─Ö kurczy┼éo po prostu, je┼Ťli chodzi o dodatkowe koszty pozyskania ruchu w Internecie. Koszt klika w najpopularniejsze w Polsce wyszukiwarce, czyli w Google, on si─Ö na osi ostatnich dw├│ch lat ponad podwoi┼é. To jest szalenie istotne.

 

M: Czyli koszt tego marketingu ro┼Ťnie?

 

R: Tak. Prosz─Ö pomy┼Ťle─ç o tym w ten spos├│b ÔÇô 10 groszy wzrostu kosztu kliku w Google dla e-commerce, kt├│ry ma jednoprocentowy poziom konwersji, to stosunkowo niski procent, ale dla uproszczenia tej kalkulacji, i koszyk na poziomie 100 z┼éotych oznacza, ┼╝e koszt tej uzyskanej transakcji wzr├│s┼é o 10 z┼éotych, czyli o 10%. Bior─ůc pod uwag─Ö ┼Ťrednie mar┼╝e e-commerce w Polsce, niewielu jest w stanie sobie pozwoli─ç w d┼éugim terminie na uzale┼╝nianie swojego modelu biznesowego od tego p┼éatnego ruchu z wyszukiwarek, wi─Öc rynek b─Ödzie si─Ö przesuwa┼é.

 

M: Mamy tutaj pod r─Ök─ů kilka slajd├│w z Pa┼ästwa prezentacji strategii 2021-2023. Ja mo┼╝e to wy┼Ťwietl─Ö, bo mam taki jeden ciekawy slajd - rozw├│j. Jaka jest wielko┼Ť─ç rynku e-commerce w Polsce teraz i jak Pan prognozuje to na przysz┼éo┼Ť─ç w takim d┼éugim terminie? Tak zaryzykuj─Ö tak─ů ┼Ťmia┼é─ů tez─Ö, czy w ci─ůgu 5-10 lat to my b─Ödziemy jeszcze chodzili do tych galerii handlowych, do kt├│rych teraz i tak nie chodzimy czy to mo┼╝e za wcze┼Ťnie na tak ┼Ťmia┼ée prognozy?

Tempo wzrostu warto┼Ťci sprzeda┼╝y w e-commerce w Polsce

R: Uwa┼╝am, ┼╝e z galeriami b─Ödzie troszk─Ö tak jak z przedwcze┼Ťnie og┼éoszon─ů ┼Ťmierci─ů prasy. To znaczy ten proces b─Ödzie znacznie d┼éu┼╝szy ni┼╝ pierwotnie w pewnych wizjach si─Ö nam wydaje. Natomiast niew─ůtpliwie wzrost warto┼Ťci sprzeda┼╝y w e-commerce wzrasta dysproporcjonalnie w stosunku do tej cz─Ö┼Ťci offline. Je┼Ťli w Polsce m├│wimy, ┼╝e na przestrzeni najbli┼╝szych lat ┼Ťrednioroczny wzrost b─Ödzie na poziomie 13%, je┼Ťli chodzi o warto┼Ť─ç sprzeda┼╝y w e-commerce, m├│wimy o sprzeda┼╝y do konsument├│w, poniewa┼╝ ta cz─Ö┼Ť─ç B2B jest jeszcze istotniejsza de facto, je┼Ťli chodzi o poziomie wzrostu, to w przypadku retailu tradycyjnego ta warto┼Ť─ç b─Ödzie na poziomie pojedynczej cyfry i to niskiej pojedynczej cyfry. W zwi─ůzku z czym nawet je┼Ťli ten rynek offline b─Ödzie r├│s┼é w niekt├│rych kategoriach, to b─Ödzie r├│s┼é znacznie wolniej ni┼╝ w Polsce w online. Natomiast to co jest ciekawe to, ┼╝e ten rynek online w Polsce ro┼Ťnie szybciej ni┼╝ w Europie Zachodniej. My wci─ů┼╝ nadrabiamy zaleg┼éo┼Ťci.

 

M: Mamy ni┼╝sz─ů baz─Ö.

 

R: Tak. Ta dynamika u nas jest jeszcze jest, wi─Öc daje jeszcze wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju i wy┼╝sze zwroty potencjalnie z inwestycji inwestorom.

 

M: To prosiłbym, żeby Pan opowiedział o roli Digitree w rozwoju e-commerce w Polsce.

Rola Digitree w rozwoju e-commerce w Polsce

R: Zanim o tym porozmawiamy, bo wspomnia┼éem o tym, ┼╝e z jednej strony mamy ten segment konsumencki i troch─Ö nawi─ůzuj─ůc do Pana pytania, na kolejnym slajdzie m├│wimy o segmencie B2B. Wiele m├│wi si─Ö o tej cz─Ö┼Ťci konsumenckiej, natomiast niewiele m├│wi si─Ö o tym, w jaki spos├│b transformacja cyfrowa i wprowadzenie naszych narz─Ödzi do ekosystem├│w B2B r├│wnie┼╝ transformuje ten biznes, poniewa┼╝ ten wzrost jest znacznie szybszy, a my ze swojej strony widzimy te┼╝ du┼╝e zainteresowanie w ramach rynku B2B wprowadzaniem opcji i ekosystem├│w e-commerce'owych, kt├│re r├│wnie┼╝ automatyzuj─ů dzia┼éania cho─çby kadry sprzeda┼╝owej czy te┼╝ nawet szerzej - ca┼éo┼Ť─ç tego procesu transformacji cyfrowej. My, patrz─ůc na ten segment, uwa┼╝amy, ┼╝e jeste┼Ťmy doskonale pozycjonowani, ┼╝eby w nim wygrywa─ç, poniewa┼╝ wiod─ůc─ů platform─ů B2B na najwi─Ökszych rynkach jest Magento, a my jeste┼Ťmy jednym z najwi─Ökszych wdro┼╝eniowc├│w Magento w Polsce, co pozwala nam z jednej strony prowadzi─ç do tych podmiot├│w podstawow─ů platform─Ö e-commerce, kt├│ra pomo┼╝e w cyfryzacji dzia┼éalno┼Ťci sprzeda┼╝owej w segmencie B2B. Z drugiej strony, w tym momencie w ramach ca┼éego ekosystemu r├│wnie┼╝ tworzymy dla tych graczy takie krojone na miar─Ö systemy, kt├│re automatyzuj─ů procesy sprzeda┼╝owe. To jest takie combo, kt├│re pozwala firmom transformowa─ç si─Ö bardzo szybko. Jeste┼Ťmy w tej chwili w trakcie pierwszych wdro┼╝e┼ä takiego w┼éa┼Ťnie zunifikowanego ca┼éo┼Ťciowego systemu, kt├│ry po prostu tworzy przewag─Ö, pozwala optymalizowa─ç koszty i jednocze┼Ťnie budowa─ç i skalowa─ç dystrybucj─Ö w spos├│b niemo┼╝liwy wy┼é─ůcznie w oparciu o kana┼é offline.

 

M: Wyobra┼║my sobie, ┼╝e mam fabryk─Ö krzese┼é i ca┼éy czas sprzedawa┼éem je lokalnym sklepom z meblami. W pewnym momencie wpad┼éem na pomys┼é, ┼╝e chcia┼ébym te krzes┼éa sprzedawa─ç w Internecie, to mog─Ö przyj┼Ť─ç do Was, Wy mi to Magento wdro┼╝ycie i pomo┼╝ecie mi ustawi─ç wszystko tak, ┼╝ebym ja m├│g┼é te krzes┼éa sprzedawa─ç ju┼╝ w ca┼éej Polsce, a docelowo te┼╝ na ┼Ťwiecie.

 

R: Nie tylko wdro┼╝ymy Magento, ale wdro┼╝ymy r├│wnie┼╝ oprogramowanie, kt├│re pomo┼╝e zoptymalizowa─ç wszystkie ┼Ťcie┼╝ki automatyzacji dla klient├│w, kt├│rzy te krzes┼éa kupuj─ů. Czyli stwierdzimy, kiedy ostatni raz ci klienci kupowali krzes┼éa, czy kupuj─ů je z tak─ů sam─ů cz─Östotliwo┼Ťci─ů jak wcze┼Ťniej, czy s─ů inne krzes┼éa, kt├│re lepiej si─Ö sprzedaj─ů, ale niekoniecznie w tym sklepie i zasugerujemy tym klientom w spos├│b zautomatyzowany mo┼╝liwo┼Ť─ç dokupienia tego asortymentu. Co wi─Öcej, podpowiemy przedstawicielom handlowym Pa┼äskiej firmy, ┼╝e to s─ů te krzes┼éa, kt├│re ten sklep powinien chcie─ç mie─ç w ofercie z racji tego, ┼╝e to jest asortyment, kt├│ry najlepiej rotuje. Wi─Öc to jest ta cz─Ö┼Ť─ç B2B, a jednocze┼Ťnie w przypadku kategorii krzese┼é zapewne zasugerujemy Panu jako producentowi, ┼╝eby┼Ťmy pomy┼Ťleli o wyj┼Ťciu r├│wnie┼╝ na platformy, kt├│re s─ů dedykowane do sprzeda┼╝y tego typu asortymentu.

 

M: Nie tylko z Polski, ale inne, kt├│re te┼╝ sprzedaj─ů meble.

 

R: Tak. Nasza obecno┼Ť─ç w segmencie marketplaces daje nam przeogromne mo┼╝liwo┼Ťci. My jeste┼Ťmy w stanie zintegrowa─ç dowolnego producenta z 30 marketplaces kluczowymi w ca┼éej Europie, w tym z marketplaces specjalistycznymi. Jednym ze specjalistycznych marketplaces, kt├│ry mamy w swojej ofercie, jest Wayfair, kt├│ry specjalizuje si─Ö w sprzeda┼╝y mebli.

 

M: Widzę, że dobrze trafiłem.

 

R: Tak. Marketplaces specjalistyczne to pewien trend, kt├│ry w Europie Zachodniej jest bardzo widoczny od kilku lat. On pojawia si─Ö te┼╝ w Polsce. Zaczyna by─ç coraz szerzej eksploatowany i w wielu nieoczywistych bran┼╝ach tworzy ogromne mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju.

 

M: U┼╝y┼é Pan kilka razy sformu┼éowania marketplace. Zalando jest na przyk┼éad takim marketplace, ┼╝e gromadzi ile┼Ť marek odzie┼╝owych w jednym miejscu, tak?

 

R: Tak. Zalando jest prawdopodobnie jednym z lepszych przyk┼éad├│w dlatego, ┼╝e jakby poziom oczekiwa┼ä ze strony Zalando w stosunku do producent├│w jest na tyle wysoki, ┼╝e jest trudno t─Ö ofert─Ö i przygotowa─ç i zmonetyzowa─ç na odpowiednim poziomie, nie korzystaj─ůc z pomocy specjalist├│w. My wsp├│lnie z Channel Engine oferujemy us┼éug─Ö, kt├│ra jest tak─ů us┼éug─ů end to end, czyli de facto jeste┼Ťmy w stanie klienta wprowadzi─ç od momentu koncepcji do momentu monetyzacji wraz ze strategiami promocyjnymi, z rozwi─ůzaniami dotycz─ůcymi ┼éa┼äcucha dostaw, wi─Öc rozwi─ůzujemy ca┼éy ten problem bardzo kompleksowo, blisko wsp├│┼épracuj─ůc z Zalando. To jest pewna przewaga ekspertyzy i do┼Ťwiadczenia r├│wnie┼╝ po naszej stronie i naszego partnera, z kt├│rym pracujemy w Europie Zachodniej.

 

M: Wyczyta┼éem w pierwszych s┼éowach Pa┼ästwa strategii na te najbli┼╝sze 3 lata, ┼╝e jest mowa o trzech filarach strategii. Czy m├│g┼éby Pan przybli┼╝y─ç jakie to s─ů filary?

3 filary strategii Digitree Group

R: Pierwszym elementem, na kt├│ry stawiamy, jest rozw├│j produkt├│w wdro┼╝eniowych. To jest dok┼éadnie ten segment, o kt├│rym rozmawiali┼Ťmy, czyli Magento, B2B, mo┼╝liwo┼Ť─ç zbudowania ekosystemu dla klient├│w. Widzimy rosn─ůcy popyt w tym segmencie i mamy mo┼╝liwo┼Ťci zbudowania ca┼éo┼Ťciowego systemu, kt├│ry po prostu dzia┼éa. Z drugiej strony, te┼╝ ju┼╝ zacz─Öli┼Ťmy o tym m├│wi─ç, czyli o internacjonalizacji biznesu naszych klient├│w i internacjonalizacji biznesu naszej grupy dzi─Öki temu. Ten ruch jest dwukierunkowy. Z jednej strony my pomagamy polskim producentom osadzi─ç si─Ö na marketplaces zachodnioeuropejskich i polskich, ale jednocze┼Ťnie pracuj─ůc z zewn─Ötrznymi partnerami z Europy Zachodniej, mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç rozmowy i zach─Öcania do wej┼Ťcia do Europy ┼Ürodkowej graczy, kt├│rzy w tej chwili s─ů obecni w Europie Zachodniej, ale Europy ┼Ürodkowej nie spenetrowali. Wi─Öc prowadzimy te┼╝ tego typu dyskusj─Ö, ┼╝eby marki zachodnioeuropejskie wprowadza─ç szerzej do Polski czy do Europy ┼Ürodkowej. To s─ů dwa modele internacjonalizacji. Z jednej strony pozwalamy naszym polskim klientom wyj┼Ť─ç za granic─Ö, a z drugiej strony klient├│w zagranicznych przyprowadzamy do naszego regionu, oferuj─ůc znowu kompleksow─ů us┼éug─Ö, kt├│ra pozwala im zaistnie─ç na tych rynkach.

 

M: Wracaj─ůc do mojego przyk┼éadu z fabryk─ů krzese┼é z Dolnego ┼Ül─ůska. Jak pomo┼╝ecie mi to sprzedawa─ç w Internecie w Polsce, to te┼╝ macie mo┼╝liwo┼Ť─ç pomocy sprzeda┼╝y mi tego na jakim┼Ť zachodnim portalu handluj─ůcego meblami?

 

R: Dok┼éadnie tak. (ns. 00:16:45) operuje bezpo┼Ťrednio w Niemczech. Natomiast jest te┼╝ kilka innych marketplace, kt├│rzy skutecznie sprzedaj─ů meble tego rodzaju, wi─Öc sky is the limit de facto. Mo┼╝emy my┼Ťle─ç o tym naprawd─Ö szeroko.

 

M: Ale jednocze┼Ťnie przyprowadzicie mi konkurencyjnego producent krzese┼é z zachodu, kt├│ry u nas w Polsce na rynku b─Ödzie chcia┼é te krzes┼éa sprzedawa─ç.

 

R: Je┼Ťli takowy klient do nas przyjdzie i b─Öd─ů tego typu podstawy biznesowe, ┼╝eby tego typu projekt realizowa─ç, to tak. Dlatego, ┼╝e my te┼╝ patrzymy na biznes w taki spos├│b, ┼╝e chcemy bra─ç odpowiedzialno┼Ť─ç za sukces naszych klient├│w, wi─Öc te┼╝ oferujemy zestaw us┼éug, kt├│ry jest po prostu relewantny dla danego producenta. Nie zaoferujemy producentowi fashion wyj┼Ťcia na Amazon. To nie jest optymalna platforma do sprzedawania tego typu produkt├│w. Natomiast zaoferujemy Zalando, zaoferujemy marketplaces, kt├│re s─ů po prostu relewantne w stosunku do tego. Zaoferujemy narz─Ödzia, kt├│re s─ů w┼éa┼Ťciwe po prostu. To jest tym drugim elementem. Trzecim elementem jest nasz ekosystem, poniewa┼╝ z jednej strony zauwa┼╝yli┼Ťmy, ┼╝e jeste┼Ťmy efektywni w dostarczaniu kompleksowego rozwi─ůzania dla e-commerce. My jeste┼Ťmy w stanie nie tylko wdro┼╝y─ç platform─Ö i przeprowadzi─ç ruch do tej platformy w pierwszym etapie jej istnienia, poniewa┼╝ cz─Ö┼Ťci─ů naszej grupy jest cho─çby sp├│┼éka SalesIntelligence, kt├│ra odpowiada za kampani─Ö Google. Wi─Öc ca┼éo┼Ť─ç kampanii zwi─ůzan─ů z Paid Search'em zar├│wno facebookowym jak i Google jeste┼Ťmy w stanie przeprowadzi─ç, jak r├│wnie┼╝ inne komplementarne kampanie, kt├│re b─Öd─ů ┼Ťci─ůga┼éy ruch na stron─Ö. Nast─Öpnie wraz ze wzrostem ruchu, aktywizujemy inne elementy naszego portfolio, kt├│re pozwalaj─ů tych klient├│w d┼éu┼╝ej utrzymywa─ç w ekosystemie i monetyzowa─ç ich wielokrotnie. Te trzy kluczowe komponenty konieczne dla istnienia ka┼╝dego e-commerce istniej─ů w naszej grupie. Zbudujemy optymaln─ů platform─Ö, dobran─ů do skali dzia┼éalno┼Ťci, wspomo┼╝emy j─ů ruchem i wraz z jej rozwojem b─Ödziemy aplikowa─ç kolejne narz─Ödzia, kt├│re pomog─ů temu ekosystemowi rozwija─ç si─Ö harmonijnie. To jest ogromn─ů si┼é─ů tego, czym dysponujemy jako grupa dlatego, ┼╝e my nie musimy dyskutowa─ç z pi─Öcioma dostawcami tych rozwi─ůza┼ä i dla nas nie jest istotna sprzeda┼╝ tego konkretnego rozwi─ůzania z naszego portfela. My sprzedamy je dopiero wtedy, kiedy klient b─Ödzie na nie gotowy. Dopiero wtedy, kiedy b─Ödzie mia┼é najwy┼╝szy zwrot z tej inwestycji, poniewa┼╝ inne elementy naszej oferty s─ů dobrane po prostu do innego etapu cyklu ┼╝ycia klienta. To daje nam du┼╝─ů przewag─Ö, poniewa┼╝ nie jeste┼Ťmy sprzedawc─ů tej przys┼éowiowej ceg┼éy. Nie zawsze klientowi musimy pokaza─ç t─ů sam─ů ceg┼é─Ö. Ona mo┼╝e by─ç po prostu niew┼éa┼Ťciwym produktem w danym momencie. My mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru najbardziej optymalnego produktu dla klienta i wszystko robimy w ramach zunifikowanego ekosystemu.

 

M: Rozumiem, że jeszcze oprócz tej przysłowiowej cegły macie dach i krzesła.

 

R: Tak jest. Jeste┼Ťmy w stanie zbudowa─ç ca┼éy dom i go wyposa┼╝y─ç.

 

M: Przypomnijmy, ┼╝e tutaj starzy inwestorzy wiedz─ů, ┼╝e wy wywodzicie si─Ö z email marketingu znanego pod mark─ů Sare. Jak to si─Ö sta┼éo, ┼╝e nagle ze sp├│┼éki, kt├│ra by┼éa specjalist─ů od email merketingu, nagle zamienili┼Ťcie si─Ö w takiego dostawc─Ö us┼éug e-commerce od A-Z, ┼╝e jeste┼Ťcie w stanie klienta obs┼éu┼╝y─ç w spos├│b ca┼ékowity. Ten proces my┼Ťlowy mnie interesuje.

 

R: To by┼é proces, rzeczywi┼Ťcie on trwa┼é 3 lata. Na poprzednim slajdzie ma Pan dane, kt├│re to dokumentuj─ů. 3 lata temu nasz biznes by┼é biznesem skoncentrowanym na obs┼éudze dom├│w mediowych w┼éa┼Ťnie w ramach dzia┼éalno┼Ťci email marketingowej, poniewa┼╝ to ten biznes wa┼╝y┼é najwi─Öcej w strukturze grupy. W tej chwili rok do roku ca┼éy czas rozwijamy t─ů cz─Ö┼Ťci e-commerce'ow─ů. Ona przebi┼éa 50% w 2020 jako udzia┼é biznesu e-commerce'owego w ca┼éo┼Ťci naszej grupy i zak┼éadamy, ┼╝e ten wska┼║nik b─Ödzie dynamicznie r├│s┼é r├│wnie┼╝ w 2021 roku. Buduj─ůc nasz─ů ofert─Ö, staramy si─Ö j─ů budowa─ç maksymalnie komplementarne dla naszych klient├│w. Czyli dobieramy nowe rozwi─ůzania tak, ┼╝eby realizowa─ç potrzeby klient├│w w spos├│b coraz bardziej holistyczny i coraz bardziej efektywny, wi─Öc w roku 2020 pracowali┼Ťmy nad nowymi rozwi─ůzaniami, kt├│re w 2021 roku w tej chwili ujrz─ů ┼Ťwiat┼éo dzienne. Takimi w┼éa┼Ťnie jak marketplace jako projekt, kt├│ry obs┼éuguje t─ů sprzeda┼╝ na marketplaces polskich i mi─Ödzynarodowych, ale r├│wnie┼╝ kilka innych bardzo interesuj─ůcych propozycji, kt├│re pomagaj─ů nam niejako domkn─ů─ç ca┼éo┼Ť─ç ekosystemu i uczyni─ç go jeszcze bardziej kompletnym. Je┼Ťli si─Ö nie myl─Ö, tego typu slajd jest r├│wnie┼╝ w prezentacji. Tam jest taki slajd, kt├│ry pokazuje nasze portfolio produktowe. Slajd ├│smy. Realizujemy, tak jak ju┼╝ wcze┼Ťniej powiedzia┼éem, us┼éugi dla r├│┼╝nych segment├│w klient├│w, to znaczy r├│┼╝ne produkty kierujemy do segmentu enterprise, w r├│┼╝ny spos├│b obs┼éugujemy segment, kt├│ry my nazywamy e-commerce 360, gdzie jeste┼Ťmy takim One Stop Shop, czyli wszystko mo┼╝na zakupi─ç, ca┼éo┼Ť─ç ekosystemu w ramach naszego portfolio, a inaczej pracujemy z ma┼éymi klientami i zupe┼énie inaczej pracujemy z domami mediowymi. Natomiast wracaj─ůc do portfolio, w tym roku aktywnie komercjalizujemy trzy nowe inicjatywy. Z jednej strony rozwijamy produkt pod nazw─ů Revhunter. Ten produkt zosta┼é ju┼╝ wprowadzony na rynek w ubieg┼éym okresie czasu i okaza┼é si─Ö by─ç bardzo efektywnym narz─Ödziem.

 

M: O co w nim chodzi?

Produkt Revhunter

R: Jest to produkt, kt├│ry pierwotnie oferowa┼é mo┼╝liwo┼Ť─ç identyfikacji ruchu, kt├│ry by┼é anonimowym ruchem na stronie internetowej. Poniewa┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç ruchu, kt├│ra si─Ö pojawi w Pana sklepie internetowym, niestety nie b─Ödzie Pan wiedzia┼é kim ci ludzie s─ů. Natomiast dzi─Öki naszym narz─Ödziom jeste┼Ťmy w stanie te osoby zidentyfikowa─ç, a skoro b─Ödziemy w stanie je zidentyfikowa─ç, to b─Ödziemy w stanie prowadzi─ç efektywniejsze kampanie remarketingowe w stosunku do tych u┼╝ytkownik├│w. To okaza┼éo si─Ö by─ç strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö. Ten produkt fantastycznie dzia┼éa. Natomiast zauwa┼╝yli┼Ťmy, ┼╝e jeste┼Ťmy w stanie go rozwin─ů─ç. Jeste┼Ťmy w stanie zaoferowa─ç, w ramach tego produktu, us┼éugi komplementarne, zakupu dodatkowych medi├│w dla e-commerce, kt├│re w dotychczasowym uk┼éadzie by┼éy po prostu trudniejsze do opanowania przy pomocy pojedynczej aplikacji. Czyli my dajemy mo┼╝liwo┼Ť─ç zakupu maillingu do baz zewn─Ötrznych cho─çby, czyli powi─Ökszania swojego zasi─Ögu. Dajemy mo┼╝liwo┼Ťci display'owe w tym zakresie. Dajemy dodatkowe mo┼╝liwo┼Ťci w ramach tego samego narz─Ödzia i to powi─Öksza nasz─ů grup─Ö odbiorc├│w i daje im mo┼╝liwo┼Ť─ç zrealizowania w wi─Ökszej ilo┼Ťci potrzeb przy pomocy tego samego narz─Ödzia. To by┼éy potrzeby, kt├│re nasi klienci nam zg┼éaszali, st─ůd te┼╝ rozwin─Öli┼Ťmy ten produkt w tym kierunku. Z drugiej strony Sare Automation. Sare Automation jest naszym najbardziej zaawansowanym systemem automatyzacji marketingu. My stworzyli┼Ťmy zupe┼énie nowy produkt w oparciu o wyniki bada┼ä, kt├│re wprowadzili┼Ťmy wsp├│lnie z NCBR i tutaj stworzyli┼Ťmy nowe mechanizmy predykcji, je┼Ťli chodzi o marketing automation. Jeste┼Ťmy ju┼╝ po pierwszych wdro┼╝eniach tego narz─Ödzia, kt├│re jest na tyle efektywne, ┼╝e pozwala nam wypiera─ç naszych konkurent├│w w bardzo rozpoznawalnych miejscach. Niestety nie mog─Ö m├│wi─ç o szczeg├│┼éach, nie mog─Ö m├│wi─ç o nazwach klient├│w. To s─ů elementy obj─Öte tajemnic─ů handlow─ů w ka┼╝dym przypadku. Natomiast widzimy, ┼╝e ten produkt dzia┼éa i to jest produkt, kt├│ry b─Ödziemy eksploatowa─ç bardzo intensywnie w nadchodz─ůcym okresie czasu. Trzecim obszarem jest oczywi┼Ťcie Marketplaceme, o kt├│rym powiedzia┼éem ju┼╝ wcze┼Ťniej. To s─ů takie trzy kotwice produktowe, kt├│re pozwol─ů nam si─Ö rozwin─ů─ç w tych obszarach, kt├│re wcze┼Ťniej zdefiniowali┼Ťmy jako filary. Mamy elementy wdro┼╝eniowych, gdzie chcemy si─Ö koncentrowa─ç na Sare Automation i dalej Magento, r├│wnie┼╝ w wymiarze mi─Ödzynarodowym. Mamy e-commerce 360, gdzie mamy rozwi─ůzania typu Revhunter, kt├│re wspomagaj─ů ten segment i mamy internacjonalizacj─Ö biznesu naszego i naszych klient├│w poprzez Marketplaceme jako jedn─ů z inicjatyw, kt├│re b─Ödziemy podejmowali w tym zakresie.

 

M: Jakie produkty, us┼éugi macie w formule SAAS i co mo┼╝e najszybciej rosn─ů─ç w grupie Skoncentrujemy si─Ö na tym, co najszybciej.

 

R: Nasze portfolio SAAS si─Ö rozwija. W tym momencie w formacie SAAS jest oferowany w┼éa┼Ťnie Revhunter. Natomiast ono b─Ödzie si─Ö zwi─Öksza┼éo r├│wnie┼╝ z czasem. Jedna z inicjatyw, kt├│ra jest planowana jako jeszcze nieoficjalnie promowana przez nas, to w┼éa┼Ťnie platforma, kt├│ra b─Ödzie platform─ů SAAS i ona ukrywa si─Ö tutaj pod tak─ů nazw─ů pod codename Eagle. To jest akurat ten produkt, kt├│ry r├│wnie┼╝ b─Ödzie gra┼é w segmencie SAAS.

 

M: Pa┼ästwo zdecydowali kilka lat temu, p├│j┼Ť─ç w tym kierunku obs┼éugi tego e-commerce. Czy 2020 rok to by┼é wiatrem w ┼╝agle sp├│┼éki, ┼╝e w┼éa┼Ťnie pandemia i nikt nie wychodzi z domu, wszyscy kupuj─ů przez Internet, czy to jednak by┼é problem, bo nast─ůpi┼éy ograniczenia zwi─ůzane z mo┼╝liwo┼Ťci─ů pracy stacjonarnie? Skorzystali┼Ťcie pa┼ästwo na tej pandemii?

 

R: Praca zdalna oczywi┼Ťcie nie jest ┼╝adnym wyzwaniem w naszej bran┼╝y. Wiele os├│b pracowa┼éo w ten spos├│b ju┼╝ przed pandemi─ů, wi─Öc nie stanowi to ogromnego problemu. Ten trend prawdopodobnie si─Ö wy┼é─ůcznie nasili w kolejnych okresach czasu, je┼Ťli chodzi o prac─Ö zdaln─ů. R├│wnie┼╝ w naszym wydaniu. Natomiast je┼Ťli chodzi o sam─ů pandemi─Ö, to ona nie mia┼éa jednoznacznie korzystnego na nas wp┼éywu dlatego, ┼╝e nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e my wci─ů┼╝ mieli┼Ťmy jeszcze i wci─ů┼╝ mamy istotny segment agencyjny. Ten segment agencyjny dosy─ç istotnie ucierpia┼é w roku 2020. Wierzymy, ┼╝e w 2021 roku b─Ödziemy go odbudowywa─ç, poniewa┼╝ on straci┼é dysproporcjonalnie. Kampanie reklamowe, kt├│re realizujemy na zlecenia dom├│w mediowych straci┼éy na swojej skali w 2020 roku. Natomiast pandemia utwierdzi┼éa nas w przekonaniu, ┼╝e ten wyb├│r strategiczny dotycz─ůcy e-commerce zar├│wno B2B, jak i B2C jest absolutnie s┼éuszn─ů drog─ů i t─ů drog─ů nale┼╝y pod─ů┼╝a─ç dalej.

 

M: Jak si─Ö przygl─ůda Pa┼ästwa dokumenty, prezentacje czy cho─çby strategie, to macie pa┼ästwo dosy─ç skomplikowan─ů struktur─Ö kapita┼éow─ů. W ramach grupy Digitree wchodzi skoro sp├│┼éek. Prosi┼ébym Pana, ┼╝eby Pan odpisa┼é czym zajmuj─ů si─Ö poszczeg├│lne podmioty, ┼╝eby┼Ťmy mogli ┼éatwiej troszeczk─Ö te pa┼ästwa dokumenty czyta─ç.

Struktura organizacyjna w Digitree

R: Z przyjemno┼Ťci─ů. W┼éa┼Ťnie dlatego pokazujemy nasz biznes w takim formacie, kt├│ry grupuje nasze us┼éugi w stosunku do klient├│w docelowych dlatego, ┼╝e ta struktura, o kt├│rej tutaj m├│wimy, to jest struktura organizacyjna, kt├│ra wynika z proces├│w, kt├│re mia┼éy miejsce w przesz┼éo┼Ťci dlatego, ┼╝e kilka spo┼Ťr├│d tych sp├│┼éek by┼éo po prostu przedmiotem akwizycji. Pierwotnie grupa rozwija┼éa si─Ö jako sp├│┼éka Sare. Nast─Öpnie zosta┼éa rozbudowana o Inisa i SaleLiftera to s─ů sp├│┼éki, kt├│re pracuj─ů w wi─Ökszym stopniu na zlecenie dom├│w mediowych, ale r├│wnie┼╝ s─ů autorami, poniewa┼╝ tam dysponujemy r├│wnie┼╝ zasobami, kt├│re pomagaj─ů nam budowa─ç nowe produkty. Cho─çby Ravhunter zosta┼é stworzony w ramach Inisu. Natomiast sp├│┼éka SalesIntelligence i Fast White Cat to s─ů sp├│┼éki, kt├│re pozyskali┼Ťmy w ostatnich dw├│ch latach w drodze akwizycji, st─ůd te┼╝ s─ů to osobne podmioty. Fast White Cat jest bardzo rozpoznawaln─ů mark─ů w zakresie wdro┼╝e┼ä Magento. Jeste┼Ťmy najwi─Ökszym wdro┼╝eniowcem Magento Commerce w Europie ┼Ürodkowej od 2019 roku, co daje nam bardzo siln─ů pozycj─Ö. Mamy w tej chwili oko┼éo 60 deweloper├│w w ramach naszego zespo┼éu, wysoko certyfikowanych i wysoko wykwalifikowanych, wi─Öc jeste┼Ťmy bardzo dumni z tego kawa┼éka naszego biznesu. Z drugiej strony SalesIntelligence, kt├│re pozwoli┼éo nam wzmocni─ç nasz─ů pozycj─Ö, je┼Ťli chodzi o segment performance marketingu, poniewa┼╝ SalesIntelligence w przesz┼éo┼Ťci nazywa┼éo si─Ö inaczej i to by┼éa sp├│┼éka nokaut.pl, wi─Öc my dysponujemy zasobami, kt├│re wynikaj─ů z zasob├│w por├│wnywarki cenowej, co daje nam ogromn─ů ekspertyz─Ö w tym zakresie i du┼╝─ů przewag─Ö konkurencyjn─ů, kt├│r─ů wykorzystujemy na rzecz naszych klient├│w w ramach ca┼éo┼Ťci ekosystemu.

 

M: Przypomnia┼éem sobie komunikaty, ┼╝e Sare jeszcze pod nazw─ů-nazw─ů kopiuj─ů nokaut.pl. Zawsze zastanawia┼éem si─Ö gdzie ten nokaut si─Ö podzia┼é. To ju┼╝ teraz wiem.

 

R: Nokaut w tej chwili wyst─Öpuje pod nazw─ů SalesIntelligence dlatego, ┼╝e to portfolio produktowe, kt├│re oferujemy w ramach tej sp├│┼éki jest szersze ni┼╝ tylko nokaut, wi─Öc tam robimy znaczenie wi─Öcej, je┼Ťli chodzi o performance marketing. Ostatni─ů sp├│┼éka w grupie jest sp├│┼éka JU, kt├│ra ┼Ťwiadczy us┼éugi strategiczne, kreatywne i r├│wnie┼╝ performance marketingowy, ale dla innego segmentu klient├│w, wi─Öc to jest taki biznes troszk─Ö bardziej agencyjny, ale jednocze┼Ťnie pozwalaj─ůcy nam integrowa─ç ca┼éo┼Ť─ç naszej oferty na poziomie grupy dlatego, ┼╝e tam posiadamy r├│wnie┼╝ specjalist├│w, kt├│rzy s─ů kompetentni w zakresie ca┼éo┼Ťci naszego portfolio produktowego i to w┼éa┼Ťnie w ten spos├│b marketujemy ca┼éo┼Ť─ç naszej oferty pod jednym dachem jako Digitree. Natomiast robimy to te┼╝ przy udziale w┼éa┼Ťnie zasob├│w agencyjnych.

 

M: Panie prezesie, takie pytanie musia┼éo pa┼Ť─ç. Kluczowe pytanie jest takie: kiedy zobaczymy efekty w postaci poprawy zysk├│w?

 

R: Zyskowno┼Ť─ç tego projektu jest obliczana na pewien horyzont czasowy. My jeste┼Ťmy jeszcze w tej chwili w fazie inwestycji. Widzimy jeszcze mo┼╝liwo┼Ťci uzupe┼énienia naszego ekosystemu w kilku obszarach i to w ten spos├│b b─Ödziemy budowa─ç warto┼Ť─ç tego przedsi─Öwzi─Öcia. Wi─Öc w kr├│tkim okresie czasu, je┼Ťli my┼Ťlimy o zyskach w formie dywidendy, to tej nie planujemy wyp┼éaca─ç. Jako zarz─ůd nie rekomendujemy tego w tym momencie dlatego, ┼╝e potrzebujemy tych ┼Ťrodk├│w, aby zapewni─ç sp├│┼éce i grupie dalszy rozw├│j. Widzimy mo┼╝liwo┼Ťci r├│wnie┼╝ akwizycyjne, kt├│re pozwol─ů nam jeszcze bardziej dynamicznie rosn─ů─ç w ramach segmentu obs┼éugi online i dlatego te┼╝ zamierzamy te ┼Ťrodki w grupie kumulowa─ç w tym momencie i wykorzystywa─ç je w tym celu.

 

M: Macie dodatnie przep┼éywy operacyjne, wykazujecie strat─Ö na poziomie wyniku netto. Mo┼╝na prosi─ç o kilka s┼é├│w wyja┼Ťnienia przyczyny dodatnich cash flow?

 

R: My jeszcze nie opublikowali┼Ťmy w tym momencie wynik├│w za ca┼éo┼Ť─ç 2020 roku, wi─Öc wola┼ébym nie komentowa─ç ca┼éo┼Ťci naszych wynik├│w w tym zakresie. Rozumiem, ┼╝e odnosi si─Ö to do wynik├│w za trzy kwarta┼éy w tym przypadku.

 

M: Musimy poczekać na wyniki za czwarty kwartał. Jakie Pan widzi zagrożenia i czynniki ryzyka przed Digitree w najbliższych latach?

Zagro┼╝enia i ryzyko stoj─ůce przed Digitree.

R: Wiele zagro┼╝e┼ä jest opisanych w naszych dokumentach, kt├│re publikujemy. Natomiast ┼Ťredniookresowo oczywi┼Ťcie widzimy zagro┼╝enia zwi─ůzane z dzia┼éalno┼Ťci─ů du┼╝ych koncern├│w mi─Ödzynarodowych takich cho─çby jak Google i tego, co stanie si─Ö z third party cookie, czyli tego, w jaki spos├│b b─Ödziemy w stanie realizowa─ç dzia┼éalno┼Ť─ç reklamow─ů w wyszukiwarkach w przysz┼éo┼Ťci. Natomiast z drugiej za┼Ť strony, buduj─ůc portfolio produktowe w taki spos├│b, w jaki my je w tej chwili konstruujemy, niejako jeste┼Ťmy troch─Ö odpowiedzi─ů na ten problem. Z jednej strony oczywi┼Ťcie jeste┼Ťmy cz─Ö┼Ťci─ů tej uk┼éadanki, z drugiej strony mamy narz─Ödzia, kt├│re pracuj─ů w oparciu o bazy w┼éasne klient├│w, wi─Öc kwestia zasob├│w zewn─Ötrznych nas potencjalnie nie dotyczy by─ç mo┼╝e w takim stopniu. Agencje czysto performanceÔÇÖowe i wy┼é─ůcznie performanceÔÇÖowe mog─ů by─ç w wi─Ökszym stopniu ofiar─ů tego. Ciekawe zmiany na rynku dotycz─ůce cho─çby plan├│w dotycz─ůcych opodatkowania przychod├│w reklamowych w przysz┼éo┼Ťci. Natomiast wed┼éug wst─Öpnych analiz one nas dotyczy─ç nie b─Öd─ů. One b─Öd─ů dotyczy┼éy znowu tych gigant├│w rynku reklamowego takich jak Google czy Facebook, wi─Öc prawdopodobnie rynek po prostu podro┼╝eje, je┼Ťli chodzi o dzia┼éalno┼Ť─ç reklamow─ů. Wi─Öc to jest pewnym obszarem, kt├│ry na pewno warto mie─ç na uwadze.

 

M: To ucierpi─ů najmniejsi, kt├│rych przestanie by─ç sta─ç.

 

R: Tak. Prawdopodobnie tak. To znaczy to si─Ö na┼éo┼╝y oczywi┼Ťcie na ten trend, o kt├│rym m├│wi┼éem wcze┼Ťniej, czyli ten ci─ůg┼éy wzrost kosztu pozyskania ruchu do w┼éasnej strony internetowej. To faktycznie odbije si─Ö na ca┼éo┼Ťci rynku, ale rzeczywi┼Ťcie ci mniejsi, kt├│rzy s─ů zale┼╝ni po prostu od medi├│w performance'owych, nie maj─ůc w┼éasnego ruchu organicznego, oni b─Öd─ů traci─ç szybciej po prostu w tym przypadku. Ich ekspozycja b─Ödzie wi─Öksza. Zdecydowanie jakby patrzymy te┼╝ na rynek od strony nowych technologii, kt├│re si─Ö pojawiaj─ů, a wi─Öc wszystkiego, co mo┼╝e jakby zachwia─ç kwestiami tego, w jaki spos├│b ludzie te┼╝ kupuj─ů online. Bardzo wiele spo┼Ťr├│d nowinek, kt├│re si─Ö pojawiaj─ů, cz─Ö┼Ť─ç z nich w Polsce si─Ö sprawdza, cz─Ö┼Ť─ç sprawdza si─Ö w Europie, cz─Ö┼Ť─ç w og├│le nie chwyta. Mamy kwestie zwi─ůzane cho─çby z ca┼éym social commerce i rozwojem tego segmentu. To s─ů elementy, kt├│re bacznie obserwujemy i staramy si─Ö planowa─ç nasz─ů polityk─Ö rozwoju adresuj─ůc te zagro┼╝enia, kt├│re s─ů przed nami.

 

M: Mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç tak, ┼╝e polityka tych du┼╝ych graczy takich jak Google, dostarczy si─Ö jej rozwi─ůza┼ä czy to przegl─ůdarek, czy wyszukiwarek jest taka, to co powoduje wzrost ┼Ťwiadomo┼Ťci u┼╝ytkownik├│w dotycz─ůcych prywatno┼Ťci i oni te wszystkie checkbox: zapobiegaj ┼Ťledzenia poza witryna - b─Öd─ů klikali, co powoduje utrudnienia w r├│┼╝nego rodzaju rozwi─ůzaniach remarketingowych.

 

R: Tak. To znaczy nie tylko remarketingowych, co te┼╝ w zakresie samej mo┼╝liwo┼Ťci targetowania tych u┼╝ytkownik├│w. Wi─Öc te zmiany odbij─ů si─Ö na kondycji ca┼éo┼Ťci bran┼╝y, poniewa┼╝ na ten moment to jest jednym z g┼é├│wnych wyr├│┼╝nik├│w tego, co internet jest w stanie da─ç versus media tradycyjne, czyli bardzo ┼Ťcis┼ée targetowanie w stosunku do u┼╝ytkownik├│w, odbiorc├│w danego komunikatu.

 

M: Jak ja si─Ö nie interesuje jachtami dalekomorskimi, to mi si─Ö te reklamy nie pokazuj─ů, a jak ogl─ůdam telewizj─Ö, to tam nie wiadomo kto to ogl─ůda i mi si─Ö te reklamy pokazuj─ů. Ca┼éa bran┼╝a b─Ödzie si─Ö musia┼éa z tym mierzy─ç, ale efektem tego jest to, ┼╝e znowu b─Öd─ů dro┼╝a┼éy us┼éugi marketingowe, bo skoro nie b─Ödzie mo┼╝na dok┼éadnie ztargetowa─ç potencjalnego klienta, to trzeba b─Ödzie szerzej prowadzi─ç akcj─Ö marketingow─ů i b─Ödzie to dro┼╝sze.

 

R: B─ůd┼║ te┼╝ b─Ödziemy zabiegali o to, ┼╝eby rozbudowywa─ç bazy w┼éasne, gdzie dysponujemy odpowiedni─ů wiedz─Ö na temat u┼╝ytkownik├│w. Wi─Öc znowu bazy danych stan─ů si─Ö wa┼╝niejsze ni┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç po prostu pozyskania tego ruchu w ka┼╝dej chwili. St─ůd bardziej przemy┼Ťlane strategie b─Öd─ů mia┼éy zastosowanie.

 

M: Dzi─Ökuj─Ö serdecznie. To bardzo pouczaj─ůca rozmowa. Dla mnie zaskoczeniem jest to, ┼╝e Pan nie powiedzia┼é na samym pocz─ůtku czego┼Ť takiego, ┼╝e wejdzie do Polski Amazon i zje wszystkich. Okazuje si─Ö, ┼╝e to mo┼╝e by─ç szansa, a nie zagro┼╝enie dla wielu, wielu os├│b, kt├│re pr├│buj─ů co┼Ť sprzedawa─ç w Internecie.

 

R: Allegro w Polsce jest niesamowicie osadzone i na pewno nie podda si─Ö bez walki. Zreszt─ů widzimy najnowsze dzia┼éania Allegro, kt├│re cho─çby zmierzaj─ů w stron─Ö budowy w┼éasnego zaplecza logistycznego tak, ┼╝eby zmniejszy─ç ten dystans potencja┼é konkurencyjno┼Ťci pomi─Ödzy dwiema tymi platformami, wi─Öc my┼Ťl─Ö, ┼╝e czeka nas bardzo interesuj─ůcy rok. Natomiast ta rozgrywka rozpocznie si─Ö dopiero w momencie kiedy Amazon faktycznie zacznie wspiera─ç swoj─ů platform─Ö w Polsce, poniewa┼╝ ten news, kt├│ry tak wszystkich zelektryzowa┼é to dopiero wiadomo┼Ť─ç na temat strategii pozyskania sprzedawc├│w na platform─Ö. To nie jest jeszcze informacja o tym, ┼╝e Amazon zaczyna aktywnie realizowa─ç polityk─Ö w stosunku do konsument├│w. To si─Ö jeszcze nie wydarzy┼éo, tak┼╝e wci─ů┼╝ czekamy na ten moment.

 

M: Tak, oczywi┼Ťcie. Ciekawy fakt, jak Pan zwr├│ci┼é uwag─Ö, ciekawe czasy b─Öd─ů dla graczy na rynku e-commerce. To najbli┼╝szy rok, najbli┼╝sze lata plus te wszystkie te tendencje, o kt├│rych dzisiaj tak obszernie m├│wili┼Ťmy, b─Öd─ů mia┼éy wp┼éyw, to b─Ödziemy obserwowali co si─Ö dzieje. Panie prezesie, bardzo serdecznie dzi─Ökuj─Ö za rozmow─Ö. Moimi go┼Ťciem by┼é Rafa┼é Zakrzewski - prezes zarz─ůdu sp├│┼éki Digitree Group S.A. Dzi─Ökuj─Ö bardzo panie prezesie.

 

R: Dzi─Ökuj─Ö bardzo. Do widzenia!

 

M: Do usłyszenia kolejnym razem.