Spółka BIOGO dynamicznie rozwijała się w ostatnich latach. W 2020 roku Emitent osiągnął przychody na poziomie 18 mln zł, co oznacza wzrost o 64% rdr. Spółce sprzyjały trendy, takie jak popularyzacja zdrowego trybu życia, czy rozwój sprzedaży internetowej. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem podsumowującym najważniejsze informacje dotyczące działalności Emitenta.
O Spółce
BIOGO S.A. prowadzi sklep internetowy ze zdrową żywnością i suplementami diety. W maju 2019 roku za pośrednictwem portali Amazon i eBay Spółka rozpoczęła sprzedaż do pięciu krajów europejskich. Emitent prowadzi także trzy sklepy stacjonarne – dwa we Wrocławiu, a trzeci został otwarty w Poznaniu w listopadzie 2020 roku. Głównym filarem działalności jest kanał e-commerce, z którego pochodzi około 87% przychodów Spółki. Pozostałe 13% wygenerowały sklepy stacjonarne, a Spółka ma w planach otwarcie dwóch placówek w kolejnych miastach Polski.
Informacje o ofercie
Oferta publiczna BIOGO S.A. obejmuje emisję od 21.834 do 124.891 niezdematerializowanych akcji imiennych serii C, do 365.145 niezdematerializowanych akcji imiennych serii D i do 407.087 niezdematerializowanych akcji imiennych serii E. Zapisy na akcje Spólki w ofercie publicznej składać można do 19 kwietnia 2021 roku.
Jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o ofercie akcji BIOGO S.A. jest dokument ofertowy dostępny na stronie internetowej Emitenta www.emisja.biogo.pl.
O rynku
Rynek zdrowej żywności
Rynek zdrowej żywności dynamicznie rośnie w ostatnich latach. Firma badawcza The Research Institute of Organic Agriculture (FiBL) oszacowała, że w 2018 roku wartość światowego rynku osiągnęła 97 mld euro, z czego największy jest rynek amerykański – 40,6 mld euro, a kolejnym pod względem wielkości jest rynek niemiecki – 10,9 mld euro, i francuski – 9,1 mld euro. Łączną wartość rynku europejskiego oszacowano na 40,7 mld euro w 2018 roku, co oznacza wzrost o 8% rdr. W okresie 2009-2018 wartość europejskiego rynku zwiększyła się ponad dwukrotnie.
W Europie średnia kwota wydawana na ekożywność na osobę wynosi 44 euro rocznie. Najwięcej na ekożywność wydaje się w Szwajcarii – średnia na osobę to 288 euro rocznie, a w największym europejskim rynku, czyli w Niemczech jest to 100 euro rocznie. Szacuje się, że średnie, roczne wydatki na osobę w Polsce na ekologiczną żywność wynoszą 7 euro. Oczekuje się, że rynek polski będzie się dynamicznie rozwijał w kolejnych latach. Firma badawcza Inquiry Market Research oszacowała wartość polskiego rynku na ponad miliard złotych w 2018 roku i widzi potencjał do jedo dalszego wzrostu na poziomie do 20% rdr. Analitycy zwrócili uwagę, że udział żywności ekologicznej w polskim rynku spożywczym kształtował się na poziomie około 0,3%, podczas gdy średnia unijna to około 4%.
Eksperci wymieniają liczne argumenty za dalszym wzrostem rynku ekologicznej żywności. Wpisuje się on w trend zdrowego trybu życia, który zyskał duża popularność na przestrzeni ostatnich lat. Jak wskazują badania Polacy, robiąc zakupy, coraz częściej czytają skład produktów na etykiecie i aż 90% konsumentów oczekuje rzetelnych informacji o produktach spożywczych. Rowojowi rynku powinien także sprzyjać dalszy wzrost dostępności żywności ekologicznej – rośnie sprzedaż i zainteresowanie sklepów wielkopowierzchniowych, z dyskontami włącznie, a ich oferta się stale powiększa.
Rynek suplementów diety
Firma badawcza PMR oszacowała wartość rynku suplementów diety w Polsce na prawie 6 mld zł w cenach detalicznych w 2020 roku, co oznacza wzrost o 2,6% rdr. Produkty te cieszą się rosnącą popularnością w ostatnich latach, a jako jednen z głównych czynników rozwoju rynku identyfikuje się świadomość konsumentów odnośnie tych produktów. W 2020 roku pozytywnie na rynek mogła także wpłynąć pandemia koronawirusa, która dodatkowo zwiększyła zainteresowanie suplementami. Jak wskazali analitycy PMR apteki, które nie zostały zamknięte w trakcie lockdownu, odnotowały w marcu 2020 roku rekordowe wzrosty.
Rynek e-commerce
Wartość polskiego rynku e-commerce, według szacunków PMR, wyniosła 61 mld zł w 2019 roku i wzrosła o 22% rdr. Zgodnie z prognozami firmy w 2020 roku wartość rynku ma osiągnąć 77 mld zł. Rynek e-commerce konsekwentnie rósł w ostatnich latach, a pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia jedynie przyspieszyły obserwowany trend. Oczekuje się, że pozytywny wpływ będzie odczuwalny także w kolejnych latach. Analitycy PMR szacują, że w 2019 roku handel internetowy odpowiadał za 10,7% polskiego handlu detalicznego, a do 2025 roku ma się zwiększyć do 19%.
Podstawowe dane operacyjne i finansowe
Do 2019 roku działalność Emitenta była prowadzona w ramach firmy Lemkos Investment Sp. z o.o., a następnie doszło do wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci całego przedsiębiorstwa do nowo utworzonego BIOGO S.A. Przedstawione dane za poprzednie lata dotyczą zatem prawnego poprzednika Emitenta. Z kolei dane za 2020 rok to szacunki Spółki.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* |
Przychody | 2 270 | 4 256 | 7 700 | 10 950 | 18 000 |
Wynik netto | -28 | -419 | 278 | 237 | 450 |
Marża netto | -1,2% | -9,8% | 3,6% | 2,2% | 2,5% |
*Dane szacunkowe.
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji opublikowanych przez Emitenta.
Szacunkowe przychody BIOGO wyniosły 18 mln zł w 2020 roku. Jeszcze w 2016 roku było to 2,3 mln zł, co oznacza, że średnioroczne tempo wzrostu obrotów wyniosło 67,8%. Wraz za wzrostem przychodów podążał wzrost zrealizowanych zamówień. W 2020 roku Spółka zrealizowała 134.531 zamówień, a łączna liczba wysłanych paczek wyniosła 348.526.
BIOGO – przychody (tys. zł) | BIOGO – zrealizowane zamówienia (tys.) | |
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji opublikowanych przez Emitenta. |
Spółka poinformowała, że osiągnęła trwałą rentowność we wrześniu 2018 roku. W 2017 roku wyniki zostały obciążone m.in. kosztami remontu i rozbudowy sklepu, modernizacji i wyposażenia magazynu, a także wydatkami na koszty reklamy internetowej. Szacunkowy zysk netto w 2020 roku wyniósł 450 tys. zł i był o 89,9% wyższy rdr. Jednocześnie Spółce udało się poprawić marżę netto, która wyniosła 2,5% wobec 2,2% rok wcześniej. Emitent dodał w materiałach informacyjnych, że w 2022 roku planuje osiągnąć i utrzymać marżę EBIDA na poziomie 6-8% za pomocą efektu skali.
Plany rozwoju
BIOGO planuje m.in. wejście na nowe rynki, rozwój narzędzi handlu internetowego, w tym stworzenie aplikacji mobilnej, czy stworzenie własnej linii eko produktów. Emitent posiada 5 zagranicznych domen narodowych biogo.de/.fr/.es/.it/.uk, co pozwala na bezpośrednie pojawienie się na tych rynkach. Spółka zamierza kompleksowo dostosować model biznesowy do obsługi nowych rynków zagranicznych. Planem Emitenta jest także dalszy rozwój sklepu internetowego, w tym wdrożenie platformy marketplace i algorytmu samouczenia, który ma pomóc w zarządzaniu ceną i rotacją oferty produktowej. BIOGO zamierza także poszerzyć skalę działań marketingowych, m.in. dzięki autorskiemu i unikalnemu contentowi i videomarketingowi.
Emitent planuje również otwarcie dwóch sklepów stacjonarnych w Polsce, co powinno przyspieszyć odbiór osobisty towaru w ramach wewnętrznej sieci dystrybucji oraz zwiększyć rozpoznawalność marki i zdywersyfikować kanały sprzedaży. Spółka nie wyklucza stworzenia autorskiej linii eko produktów w oparciu o wiedzę na temat najlepiej rotujących towarów. Emitent ma także w planach stworzenie aplikacji mobilnej, umożliwiającej wygodne zakupy w połączeniu z autorskim programem lojalnościowym i platformą wymiany wiedzy oraz szybkich porad z dietetykami.