Chat with us, powered by LiveChat

PKP Cargo ze stratą netto w II kw. 2019 roku

Skomentuj artykuł
© whitelook - Fotolia.com

Grupa PKP Cargo podała szacunkowe wyniki za pierwsze półrocze 2019 roku. Jak można wyliczyć na ich podstawie w II kw. strata netto wyniosła około 3,8 mln zł.

 

Szacunkowe przychody Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2019 roku wyniosły 2,45 mld zł wobec 2,51 mld zł rok temu, a więc były o około 2,5% niższe rdr. Wynik EBITDA wyniósł 450,1 mln zł, a bez uwzględnienia wpływu MSSF 16 było to około 387 mln zł wobec 423 mln zł rok temu, co oznacza spadek o 8,5% rdr. Wynik operacyjny wyniósł natomiast 101,8 mln zł, a wynik netto 49,3 mln zł, jednak te dane nie są porównywalne rdr ze względu na wspomniany MSSF 16. Jednocześnie w raporcie podano, że przewieziona masa towarowa wyniosła 55,2 mln ton, podczas gdy przed rokiem było to 59,6 mln ton, co oznacza spadek o 7,4% rdr. Raport okresowy dotyczący pierwszego półrocza ma zostać opublikowany 22 sierpnia.

 

W samym II kw. 2019 roku przychody Grupy wyniosły około 1,19 mld zł wobec 1,31 mld zł rok temu, co oznacza spadek o 9,1% rdr. Z kolei wynik EBITDA bez uwzględniania wpływu MSSF 16 siegnęła około 159 mln zł wobec 223 mln zł przed rokiem, czyli była o około 28,6% niższa rdr. Jednocześnie przewieziona masa towarowa Grupy wyniosła około 26,6 mln ton wobec 30,2 mln ton rok temu, co oznacza spadek o 12% rdr.

 

Jak wynika z danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w czerwcu spadkowa tendencja przewozów towarów w Polsce przyspieszyła. Przewieziona masa towarów wyniosła 18,95 mln ton, co przełożyło się na spadek o 9% rdr. PKP Cargo podało w komunikacie prasowym, że przewiozło w czerwcu 7,7 mln ton towarów, podczas gdy rok temu bylo to 9,3 mln ton, co oznacza spadek o 17,2% rdr.

 

Główne powody takiej sytuacji to spadek przewozów kruszyw, węgla kamiennego oraz rud i wyrobów metalowych. Cały rynek kolejowy odczuwa skutki wstrzymania lub opóźnienia części dużych inwestycji infrastrukturalnych, gdyż to odbija się na wielkości przewożonego kamienia. Kolejarze wożą też mniej węgla, bo elektrownie i elektrociepłownie mają jeszcze spore zapasy surowca, a ponadto część bloków energetycznych jest w remontach. Na naszą niekorzyść działa też zmniejszenie produkcji przez branżę stalową, bo wozimy mniej rud metali oraz wyrobów gotowych – podsumował w komunikacie prasowym Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo.

 

Po publikacji szacunkowych wyników za pierwsze półrocze kurs akcji PKP Cargo otwarł się 0,9% poniżej zamknięcia z poprzedniej sesji, a do południa przecena powiększyła się do około 3,3%. W lipcu kurs akcji spółki systematycznie spadał, z 42 zł do 34 zł obecnie. Patrząc z szerszej perspektywy na wykres nastąpiło m.in. wyłamanie poniżej wsparcia w okolicach 38 zł. Kolejnych miejsc obrony można szukać już w okolicach 34 zł, jednak wydaje się, że najsilniejszym wsparciem jest obecnie szeroka strefa 27,50 zł – 31 zł.

 

PKP Cargo – wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

Zobacz także:

 

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie