Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

PKP Cargo ze stratą netto w II kw. 2019 roku

© whitelook - Fotolia.com

Grupa PKP Cargo podała szacunkowe wyniki za pierwsze półrocze 2019 roku. Jak można wyliczyć na ich podstawie w II kw. strata netto wyniosła około 3,8 mln zł.

 

Szacunkowe przychody Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2019 roku wyniosły 2,45 mld zł wobec 2,51 mld zł rok temu, a więc były o około 2,5% niższe rdr. Wynik EBITDA wyniósł 450,1 mln zł, a bez uwzględnienia wpływu MSSF 16 było to około 387 mln zł wobec 423 mln zł rok temu, co oznacza spadek o 8,5% rdr. Wynik operacyjny wyniósł natomiast 101,8 mln zł, a wynik netto 49,3 mln zł, jednak te dane nie są porównywalne rdr ze względu na wspomniany MSSF 16. Jednocześnie w raporcie podano, że przewieziona masa towarowa wyniosła 55,2 mln ton, podczas gdy przed rokiem było to 59,6 mln ton, co oznacza spadek o 7,4% rdr. Raport okresowy dotyczący pierwszego półrocza ma zostać opublikowany 22 sierpnia.

 

W samym II kw. 2019 roku przychody Grupy wyniosły około 1,19 mld zł wobec 1,31 mld zł rok temu, co oznacza spadek o 9,1% rdr. Z kolei wynik EBITDA bez uwzględniania wpływu MSSF 16 siegnęła około 159 mln zł wobec 223 mln zł przed rokiem, czyli była o około 28,6% niższa rdr. Jednocześnie przewieziona masa towarowa Grupy wyniosła około 26,6 mln ton wobec 30,2 mln ton rok temu, co oznacza spadek o 12% rdr.

 

Jak wynika z danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w czerwcu spadkowa tendencja przewozów towarów w Polsce przyspieszyła. Przewieziona masa towarów wyniosła 18,95 mln ton, co przełożyło się na spadek o 9% rdr. PKP Cargo podało w komunikacie prasowym, że przewiozło w czerwcu 7,7 mln ton towarów, podczas gdy rok temu bylo to 9,3 mln ton, co oznacza spadek o 17,2% rdr.

 

Główne powody takiej sytuacji to spadek przewozów kruszyw, węgla kamiennego oraz rud i wyrobów metalowych. Cały rynek kolejowy odczuwa skutki wstrzymania lub opóźnienia części dużych inwestycji infrastrukturalnych, gdyż to odbija się na wielkości przewożonego kamienia. Kolejarze wożą też mniej węgla, bo elektrownie i elektrociepłownie mają jeszcze spore zapasy surowca, a ponadto część bloków energetycznych jest w remontach. Na naszą niekorzyść działa też zmniejszenie produkcji przez branżę stalową, bo wozimy mniej rud metali oraz wyrobów gotowych – podsumował w komunikacie prasowym Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo.

 

Po publikacji szacunkowych wyników za pierwsze półrocze kurs akcji PKP Cargo otwarł się 0,9% poniżej zamknięcia z poprzedniej sesji, a do południa przecena powiększyła się do około 3,3%. W lipcu kurs akcji spółki systematycznie spadał, z 42 zł do 34 zł obecnie. Patrząc z szerszej perspektywy na wykres nastąpiło m.in. wyłamanie poniżej wsparcia w okolicach 38 zł. Kolejnych miejsc obrony można szukać już w okolicach 34 zł, jednak wydaje się, że najsilniejszym wsparciem jest obecnie szeroka strefa 27,50 zł – 31 zł.

 

PKP Cargo – wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

Zobacz także:

 

Zobacz również:

Najważniejsza rzecz to nowe wydanie światowego bestsellera, którego premiera już w maju 2019 roku. Strategicznym partnerem polskiego wydania jest broker XM.

W porównaniu do danych z czerwca, w lipcu poziom modelowej marży rafineryjnej PKN Orlen i Grupy Lotos wzrósł o ponad 30 procent.

PKP Cargo ze stratą netto w II kw. 2019 roku
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie