Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Pozostałe koszty operacyjne mocno ciążą na wynikach BAH w IV kw. 2018 roku

Źródło: ba-holding.pl

British Automotive Holding odnotował w IV kw. 2018 roku stratę netto na poziomie 3 mln zł. Cały 2018 rok zamknął się zyskiem 18,4 mln zł, czyli o około 62% niższym rdr. Na wynikach spółki ciążyły m.in. niższe marże, pozostałe koszty operacyjne, a także wyższe koszty finansowe.

 

Zobacz także: Spółka pod lupą SII: ważą się losy British Automotive Holding

 

Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane dane finansowe British Automotive Holding za IV kw. 2018 roku oraz za 2018 rok.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł) IV kw. 18 r. IV kw. 17 r. Zmiana 2018 r. 2017 r. Zmiana
Przychody 236 242 195 948 20,6% 907 904 737 138 23,2%
Wynik brutto na sprzedaży 27 207 32 036 -15,1% 117 628 120 435 -2,3%
EBITDA -920 9 185 - 34 846 59 246 -41,2%
Wynik operacyjny -1 645 8 726 - 32 955 57 103 -42,3%
Wynik brutto -3 967 7 196 - 25 651 53 791 -52,3%
Wynik netto -2 980 6 364 - 18 440 48 059 -61,6%

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

W 2018 roku spółce udało się wypracować 907,9 mln zł przychodów, tj. o 23,2% więcej rdr, z czego w samym IV kw. 2018 roku obroty sięgnęły 236,2 mln zł (+20,6% rdr). Na wzrost przychodów złożyły się większe wolumeny sprzedaży samochodów: w działalności importerskiej spółka sprzedała 1.447 samochodów marki Jaguar (+109,4% rdr) i 2.105 samochodów marki Land Rover (+16,4% rdr), natomiast w działalności dilerskiej sprzedaż sięgnęła 1.472 samochody (+60,9% rdr). Pomimo wzrostu obrotów emitent odnotował spadek zysku brutto na sprzedaży, szczególnie odczuwalny w samym IV kw. 2018 roku, w którym zysk wyniósł 27,2 mln zł i był o 15,1% niższy rdr. Przełożyło się to na spadek marży brutto na sprzedaży, która w całym ubiegłym roku wyniosła 13% i była o 3,3 p.p. niższa niż w 2017 roku. Spółka tłumaczyła spadek marży m.in. zmianą miksu sprzedawanych samochodów.

 

British Automotive Holding – marża zysku brutto na sprzedaży
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Na wyniku z działalności operacyjnej istotny wpływ miały pozostałe przychody i koszty operacyjne. Zwracamy uwagę, że koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 59,8 mln zł i były wyższe o 22,4% rdr, a więc odnotowały nieco mniejszą dynamikę wzrostu niż przychody. Z kolei bilans pozostałej działalności operacyjnej obniżył wyniki w 2018 roku o 24,9 mln zł, podczas gdy rok temu wpływ ten wyniósł 14,5 mln zł. W samym IV kw. 2018 roku pozostała działalność operacyjna obniżyła wynik o 9,9 mln zł wobec 5,6 mln zł rok temu. Wśród dodatkowych kosztów, które obciążyły wyniki za 2018 rok, spółka wymieniła m.in. jednorazowy odpis wartości firmy, czy niepienieżną stratę na likwidacji środków trwałych związaną z realizacją programu modernizacji oraz budowy nowych salonów Jaguar Land Rover. W efekcie w IV kw. 2018 roku emitent odnotował stratę operacyjną na poziomie 1,6 mln zł, a w całym 2018 roku zysk operacyjny wyniósł 33 mln zł i był niższy o 42,3% rdr.

 

W 2018 roku istotnie zwiększyły się koszty finansowe spółki ze względu na wzrost zadłużenia. Na koniec grudnia 2018 roku dług netto wyniósł 136,1 mln zł wobec 47,6 mln zł rok temu. Z kolei koszty finansowe uległy prawie podwojeniu i wyniosły 7,9 mln zł w 2018 roku wobec 4 mln zł rok temu. Ostatecznie emitent zamknął 2018 rok z zyskiem netto na poziomie 18,4 mln zł (-61,6% rdr), przy czym w samym IV kw. 2018 roku została odnotowała strata netto na poziomie 3 mln zł.

 

Po publikacji raportu rocznego 29 marca, do godziny 12:30 notowania spółki rosły o około 2,3%. Zwracamy jednak uwagę, że kilka dni wcześniej, tj. 21 marca, spółka opublikowała raport ze wstępnymi wynikami rocznymi, po którym to raporcie kurs akcji spadł z okolic 2,60 zł do 2,13 zł, tj. o około 18%. Jednocześnie okolice 2,10 zł pełnią rolę technicznego wsparcia dla notowań.

 

British Automotive Holding – wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

 

Źródło: British Automotive Holding S.A.

Zobacz również:

Dom Analiz SII dokonał aktualizacji rekomendacji dla akcji Mex Polska, podtrzymując wcześniejsze zalecenie „kupuj”. Nowa 12-miesięczna cena docelowa dla tych walorów została ustalona na poziomie 7,07 zł.

Wskaźnik ogólnego zadłużenia to jedna z podstawowych miar pozwalających ocenić sytuację spółki.

Pozostałe koszty operacyjne mocno ciążą na wynikach BAH w IV kw. 2018 roku
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie