British Automotive Holding odnotował w IV kw. 2018 roku stratę netto na poziomie 3 mln zł. Cały 2018 rok zamknął się zyskiem 18,4 mln zł, czyli o około 62% niższym rdr. Na wynikach spółki ciążyły m.in. niższe marże, pozostałe koszty operacyjne, a także wyższe koszty finansowe.
Zobacz także: Spółka pod lupą SII: ważą się losy British Automotive Holding
Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane dane finansowe British Automotive Holding za IV kw. 2018 roku oraz za 2018 rok.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | IV kw. 18 r. | IV kw. 17 r. | Zmiana | 2018 r. | 2017 r. | Zmiana |
Przychody | 236 242 | 195 948 | 20,6% | 907 904 | 737 138 | 23,2% |
Wynik brutto na sprzedaży | 27 207 | 32 036 | -15,1% | 117 628 | 120 435 | -2,3% |
EBITDA | -920 | 9 185 | - | 34 846 | 59 246 | -41,2% |
Wynik operacyjny | -1 645 | 8 726 | - | 32 955 | 57 103 | -42,3% |
Wynik brutto | -3 967 | 7 196 | - | 25 651 | 53 791 | -52,3% |
Wynik netto | -2 980 | 6 364 | - | 18 440 | 48 059 | -61,6% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W 2018 roku spółce udało się wypracować 907,9 mln zł przychodów, tj. o 23,2% więcej rdr, z czego w samym IV kw. 2018 roku obroty sięgnęły 236,2 mln zł (+20,6% rdr). Na wzrost przychodów złożyły się większe wolumeny sprzedaży samochodów: w działalności importerskiej spółka sprzedała 1.447 samochodów marki Jaguar (+109,4% rdr) i 2.105 samochodów marki Land Rover (+16,4% rdr), natomiast w działalności dilerskiej sprzedaż sięgnęła 1.472 samochody (+60,9% rdr). Pomimo wzrostu obrotów emitent odnotował spadek zysku brutto na sprzedaży, szczególnie odczuwalny w samym IV kw. 2018 roku, w którym zysk wyniósł 27,2 mln zł i był o 15,1% niższy rdr. Przełożyło się to na spadek marży brutto na sprzedaży, która w całym ubiegłym roku wyniosła 13% i była o 3,3 p.p. niższa niż w 2017 roku. Spółka tłumaczyła spadek marży m.in. zmianą miksu sprzedawanych samochodów.
British Automotive Holding – marża zysku brutto na sprzedaży |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
Na wyniku z działalności operacyjnej istotny wpływ miały pozostałe przychody i koszty operacyjne. Zwracamy uwagę, że koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły 59,8 mln zł i były wyższe o 22,4% rdr, a więc odnotowały nieco mniejszą dynamikę wzrostu niż przychody. Z kolei bilans pozostałej działalności operacyjnej obniżył wyniki w 2018 roku o 24,9 mln zł, podczas gdy rok temu wpływ ten wyniósł 14,5 mln zł. W samym IV kw. 2018 roku pozostała działalność operacyjna obniżyła wynik o 9,9 mln zł wobec 5,6 mln zł rok temu. Wśród dodatkowych kosztów, które obciążyły wyniki za 2018 rok, spółka wymieniła m.in. jednorazowy odpis wartości firmy, czy niepienieżną stratę na likwidacji środków trwałych związaną z realizacją programu modernizacji oraz budowy nowych salonów Jaguar Land Rover. W efekcie w IV kw. 2018 roku emitent odnotował stratę operacyjną na poziomie 1,6 mln zł, a w całym 2018 roku zysk operacyjny wyniósł 33 mln zł i był niższy o 42,3% rdr.
W 2018 roku istotnie zwiększyły się koszty finansowe spółki ze względu na wzrost zadłużenia. Na koniec grudnia 2018 roku dług netto wyniósł 136,1 mln zł wobec 47,6 mln zł rok temu. Z kolei koszty finansowe uległy prawie podwojeniu i wyniosły 7,9 mln zł w 2018 roku wobec 4 mln zł rok temu. Ostatecznie emitent zamknął 2018 rok z zyskiem netto na poziomie 18,4 mln zł (-61,6% rdr), przy czym w samym IV kw. 2018 roku została odnotowała strata netto na poziomie 3 mln zł.
Po publikacji raportu rocznego 29 marca, do godziny 12:30 notowania spółki rosły o około 2,3%. Zwracamy jednak uwagę, że kilka dni wcześniej, tj. 21 marca, spółka opublikowała raport ze wstępnymi wynikami rocznymi, po którym to raporcie kurs akcji spadł z okolic 2,60 zł do 2,13 zł, tj. o około 18%. Jednocześnie okolice 2,10 zł pełnią rolę technicznego wsparcia dla notowań.
British Automotive Holding – wykres kursu akcji |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl. |
Źródło: British Automotive Holding S.A.