Chat with us, powered by LiveChat

Emisja akcji T-Bull. Koszty przekroczyły 70 procent pozyskanego kapitału

Skomentuj artykuł
BillionPhotos.com - fotolia.com

Notowana od ostatnich dni sierpnia na GPW spółka specjalizująca się w tworzeniu gier na urządzenia mobilne opublikowała szczegółowe dane dotyczące kosztów niedawnej emisji akcji. W sumie ze sprzedaży akcji T-Bull pozyskał prawie 1,9 mln zł, tymczasem łączne koszty emisji stanowiły ponad 70 procent tej kwoty.

 

W opublikowanym raporcie bieżącym spółki podano, że wartość łącznych kosztów zaliczonych do kosztów emisji wyniosła 1,36 mln zł. Na tą kwotę składały się koszty przygotowania i przeprowadzenia oferty w wysokości 760,6 tys. zł, koszty sporządzenia prospektu emisyjnego z uwzględnieniem kosztów doradztwa wynoszące 503,9 tys. zł oraz koszty promocji oferty, które sięgnęły 95,6 tys. zł. W przeliczeniu, średni koszt subskrypcji przypadający na pojedynczą akcję wyniósł 35,9 zł. To sporo, w szczególności jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że akcje były nabywane przez inwestorów po 50 zł za sztukę.

 

T-Bull podał również, że kwoty dotyczące emisji nie są ujmowane w księgach rachunkowych emitenta kosztowo, lecz zmniejszają kapitał zapasowy spółki.

 

W ramach oferty publicznej T-Bull przydzielił 37 889 nowych akcji. Przy cenie 50 zł za sztukę, spółka pozyskała łącznie 1 894 450 zł. Koszty emisji wynoszące 1 360 100 zł stanowiły zatem 71,79 procent wartości przeprowadzonej oferty. Akcje nabyło łącznie 70 inwestorów - 62 indywidualnych i 8 instytucjonalnych. Inwestorom indywidualnym przydzielono w dniu 18 lipca 2018 roku łącznie 18 992 akcje, a instytucjonalnym 18 897 akcji.

 

Spółce nie udało się zrealizować całej oferty. Opiewała ona na maksymalnie 100 tys. nowych akcji, a zatem nabywców znalazło tylko niespełna 38 procent proponowanych do sprzedaży nowych akcji. Zakładając, że wszystkie walory zostałyby sprzedane po cenie 50 zł za sztukę, wówczas spółka pozyskała by 5 mln zł. W takim układzie udział kosztów emisji wyniósłby 27,2 procent pozyskanego kapitału.

 

T-Bull - wykres kursu akcji
T-Bull - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Jak czytamy w prospekcie emisyjnym, T-Bull oczekiwał, że  wpływy netto z emisji nowych akcji wyniosą około 6,2 mln zł, zatem spodziewana cena za akcję miała wynieść 62 zł. Z kolei szacunkowe koszty przeprowadzenia oferty miały się ukształtować na poziomie około 1,2 mln zł, a zatem o 160 tys. zł niższym w porównaniu do stanu faktycznego. Pozyskaną kwotę T-Bull zamierzał przeznaczyć na przygotowanie i reklamę trzech nowych gier oraz związane z tym powiększenie zespołu spółki.

 

Niniejszy prospekt stanowi również podstawę do ubiegania się przez spółkę o dopuszczenie i wprowadzenie do obrotu na rynku regulowanym (rynku podstawowym) prowadzonym przez GPW - napisano w opublikowanym na stronie spółki prospekcie emisyjnym.

 

Na rynku głównym warszawskiej giełdy producent gier zadebiutował 29 sierpnia. Wcześniej T-Bull był notowany na rynku NewConnect. Na zakończenie wtorkowej sesji tj. 11 grudnia, cena pojedynczej akcji wynosiła 32,20 zł. W środę spółka traciła na wartości, a spadek jeszcze przed godziną dziesiątą przekraczał 8 procent.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie