Chat with us, powered by LiveChat

Mocna reakcja rynku na opublikowane sprawozdanie LiveChatu

Skomentuj artykuł
mangpor2004-fotolia.com

LiveChat Software opublikował raport za rok obrotowy zakończony 31 marca 2018 roku. Grupa osiągnęła dobre wyniki w porównaniu z zeszłym rokiem obrotowym, realizując przy tym jeden z głównych celów, czyli osiągnięcie 20.000 użytkowników flagowego produktu LiveChat. Na dzień publikacji raportu korzysta z niego około 24.500 użytkowników.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

2017/2018

2016/2017

Zmiana

Przychody netto ze sprzedaży

89 426

76 254

17,3%

Zysk (strata) z działalności operacyjnej

61 362

53 350

15,0%

EBITDA

63 239

55 043

14,9%

Zysk (strata) brutto

59 980

53 468

12,2%

Zysk (strata) netto

48 305

42 917

12,6%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów okresowych LiveChat Software SA. 

 

Grupa LiveChat Software osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 89,4 mln zł w roku obrotowym 2017/2018 w porównaniu do 76,3 mln zł w roku obrotowym 2016/2017. Daje to dynamikę wzrostu rzędu 17,3%. Zysk z działalności operacyjnej był na poziomie 61,4 mln zł w porównaniu do 53,3 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej (15,0%). Zysk EBITDA wzrósł do 63,2 mln zł z 55 mln zł (14,9%). Spółka osiągnęła skonsolidowany zysk brutto w wysokości 60 mln zł, a w roku obrotowym 2016/2017 było to 53,5 mln zł (12,2%). Zysk netto wyniósł natomiast 48,3 mln zł w porównaniu do 42,9 mln zł w poprzedzającym roku (12,6%).

 

Porównując wyniki osiągnięte przez spółkę w IV kwartale 2017/2018 do konsensusu PAP, były one nieco gorsze od oczekiwań analityków. W tym okresie Grupa LiveChat osiągnęła przychody na poziomie 23 mln zł, co było wynikiem gorszym od oczekiwanych o 0,8%. Spółka osiągnęła 16,1 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA, czyli o 0,8 mln zł mniej niż prognozowano w konsensusie. Podobnie zysk operacyjny (16,0 mln zł) i zysk netto (12,8 mln zł) był niższy od oczekiwanego odpowiednio o 2% i 2,4%.

 

Przyrost liczby klientów w każdym miesiącu bieżącego roku kalendarzowego wyniósł kilkaset osób. Jednak w porównaniu do pierwszych pięciu miesięcy 2017 roku widać wyraźny spadek przyrostu liczby nowych klientów. Dynamiki przyrostu począwszy od stycznia 2018 roku kształtowały się na poziomach: 7%, -26%, -32%, -32%, -54%.

 

LiveChat Software – wzrost liczby klientów netto
Źródło: LiveChat Software S.A.

 

Jako zespół czujemy się odpowiedzialni za dostarczanie technologii, ułatwiającej komunikację pomiędzy firmami a konsumentami. Zgodnie z tą myślą, rozwijamy nie tylko produkt LiveChat, ale także wprowadzamy na rynek nowe rozwiązania, których nadrzędnym celem jest wsparcie obsługi klienta i poprawa jej efektywności. W minionym roku wdrożyliśmy narzędzie do tworzenia chatbotów - BotEngine, rozwiązanie do tworzenia baz wiedzy - KnowledgeBase, oraz chat.io - aplikację do czatowania, którą charakteryzuje ciągłość rozmowy z użytkownikiem – napisał w liście do akcjonariuszy Prezes Zarządu LiveChat Software, Mariusz Ciepły.

 

LiveChat to spółka informatyczna działająca w modelu SaaS (Software as a Service), co umożliwia jej działanie na rynku globalnym. Jej produkty trafiają do ponad 150 krajów, z czego większość zysków generuje na rynkach w USA i Wielkiej Brytanii. Jej flagowy produkt LiveChat służy do komunikacji pomiędzy użytkownikiem strony www a jej właścicielem. W swojej gamie spółka posiada jeszcze kilka produktów. Na początku roku wprowadzono BotEngine, który umożliwia firmom samodzielne przygotowanie i wdrożenie chatbotów konwersacyjnych. KnowledgeBase.ie to platforma, która umożliwia firmom tworzenie własnych baz wiedzy, do których dostęp mogą mieć pracownicy, ale także i klienci. Kolejnym z produktów spółki jest chat.io, które jest nowoczesnym rozwiązaniem typu  „live chat”. Od głównego produktu spółki odróżnia się tym, że wszystkie interakcje są otwarte i cechuje je brak stanu „końca rozmowy”. Projekt jest w fazie rozwoju i nie jest promowany na dużą skalę.

 

W ubiegłym roku spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 36,3 mln zł, co stanowiło 1,41 zł na akcję. W styczniu 2018 roku spółka zadecydowała natomiast o wypłacie zaliczki na dywidendę w wysokości 11,3 mln zł (0,44 zł na akcję), co tłumaczyła wzorowaniem się na rynku amerykańskim, na którym wiele spółek decyduje się na wypłatę dywidendy kwartalnie. Zgodnie z polityką dywidendową spółki Zarząd będzie rekomendował wypłatę całości zysku na poczet dywidendy, jeżeli nie pojawią się okazje inwestycyjne mogące przynieść większą stopę zwrotu niż wypłata dywidendy.

 

Pod koniec 2017 roku spółka przeniosła się z indeksu sWIG80 do mWIG40. Od około roku giełdowe notowania akcji LiveChat mocno spadają, a jej rynkowa kapitalizacja stopniała w tym czasie o ponad 43%. W środę, na pierwszej giełdowej sesji po publikacji wyników, kurs jednak wyraźnie odbił i około godziny 15 wynosił 39,95 zł, co oznaczało zmianę w porównaniu do wtorkowej ceny zamknięcia o blisko 5%.

 

LiveChat Software – wykres kursu akcji
Źródło: Stooq.pl.

 

Źródło: PAP Biznes, LiveChat S.A.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie