Chat with us, powered by LiveChat

Enter Air szuka pieniędzy na nowe samoloty

Skomentuj artykuł
© whitelook - Fotolia.com

Enter Air, największy polski czarterowy przewoźnik lotniczy chce pozyskać dodatkowy kapitał na zakup samolotów. W tym celu zwróci się do akcjonariuszy podczas obrad najbliższego Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia o pozwolenie na emisję 2,3 mln nowych akcji. Informacja ta jak na razie nie spodobała się inwestorom.  Warto również zwrócić uwagę na fakt, że spółka nie opublikowała jeszcze informacji dotyczących ani ceny emisyjnej ani sposobu jej ustalania.

 

 

Walne zgromadzenie akcjonariuszy w sprawie podwyższenia kapitału spółki zaplanowano na 18 kwietnia 2018 roku. Podczas obrad właściciele Enter Air podejmą decyzję dotyczącą emisji 2,3 mln akcji. Dzięki takiej operacji firma zgodnie z oczekiwaniami zarządu chciałaby pozyskać około 60 mln zł.

 

Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air, cytowany w komunikacie prasowym spółki tłumaczy, że pozyskane dzięki nowej emisji środki zostaną wykorzystane jako wkład własny do finansowania dłużnego zakupu dwóch nowych samolotów Boeing 737-8 MAX, które pojawią się we flocie linii lotniczej przewoźnika w czwartym kwartale tego roku. Takie działania pozwolą obniżyć koszty finansowania samolotów i poprawić wyniki finansowe spółki.

Emisja bez prawa poboru

Zgodnie z projektem uchwały przygotowanej na następne NWZ, emisja akcji ma zostać przeprowadzona z wyłączeniem prawa poboru, jednakże dotychczasowi akcjonariusze otrzymają preferencyjny przydział akcji. Dzięki temu, jeżeli zdecydują się wziąć udział w ofercie, będą mogli utrzymać dotychczasowy udział w akcjonariacie spółki.  Na chwilę obecną wciąż niewiadomą pozostaje kwestia ceny emisyjnej, bądź sposobu jej ustalenia. Zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych spółka powinna takie informacje przekazać już w dniu zwołania walnego zgromadzenia, publikując je na własnej stronie internetowej. Tymczasem takiej informacji wciąż brakuje. Zarząd powinien niezwłocznie ją uzupełnić. Pewne wnioski dotyczące tej kwestii można jednak wysunąć z danych dotyczących kwoty, jaką zarząd chciałby pozyskać z emisji oraz liczby nowych akcji.

 

Jeżeli udziałowcy Enter Air wyrażą zgodę na emisję wszystkich 2,3 mln akcji, wówczas będą one stanowić 11,6 procent w podwyższonym kapitale spółki.

 

Informacja o planowanej emisji akcji przez czarterowego przewoźnika pojawiła się w czwartek wieczorem (22.03). Piątkowe notowania spółki na GPW pokazały, że inwestorom nie spodobała się ta wiadomość. Spółka w tym dniu traciła na wartości nawet 5,66 procent. Ostatecznie na zakończenie sesji jeden “papier” kosztował 25,30 zł, co daje spadek w skali dnia o 4,53 procent. W dniu dzisiejszym kurs akcji zachowuje się stabilnie i w okolicy godzin południowych zyskuje na wartości blisko 1 procent.

 

Enter Air - wykres kursu akcji
wykres enter air
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

 

Enter Air zadebiutował na GPW 14 grudnia 2015 roku. Najwyższą wartość spółka osiągnęła 30 stycznia 2017, kiedy jedna akcja kosztowała 33,25 zł. Obecnie wycena jest o prawie 25 procent niższa. Kurs pojedynczego waloru oscyluje wokół poziomu 25 zł, tymczasem analiza techniczna wskazuje, że w przedziale 23,7-25 zł znajduje się silna strefa wsparcia na wykresie notowań akcji. Najbliższym oporem pozostaje cena 27,8 zł.

Wyniki spółki

 W trzecim kwartale czarterowy przewoźnik wypracował 36,78 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. To o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Rosły również przychody, które wyniosły 409,3 mln zł wobec 365,53 mln złotych w analogicznym okresie roku poprzedniego.

 

Spółka regularnie wypłaca dywidendę. Z zysku za 2015 rok jej poziom wyniósł 20 gr na akcję, a rok później Enter Air wypłacił kwotę 55 gr na akcję. W obu przypadkach stopa dywidendy nie przekroczyła 2 procent.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie