Chat with us, powered by LiveChat

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

Skomentuj artykuł
© Destina - Fotolia.com

Ruszyła pierwsza oferta publiczna spółki CwMedia S.A. – właściciela popularnego w Polsce serwisu internetowego CDA.pl. Spólka chce zadebiutować na rynku NewConnect. Zapisy na akcje potrwają do 5 grudnia 2017 roku. 

 

CDA.pl jest jednym z dwudziestu największych portali w Polsce pod względem liczby użytkowników. Wśród bezpośrednich konkurentów w segmencie rozrywka serwis plasuje się na czwartym miejscu, za youtube.com, wp.pl i onet.pl. Oznacza to, że CDA.pl jest najpopularniejszym niezależnym serwisem rozrywkowym w Polsce oferującym VOD (video on demand) w modelu subskrypcyjnym. 

 

Źródło: CWMedia S.A.

 

Kluczowym elementem serwisu jest sekcja CDA Premium, wprowadzona 1 stycznia 2016 roku, dedykowana materiałom filmowym dostarczanym przez oficjalnych, zweryfikowanych dystrybutorów filmowych. Działa ona na zasadzie video on demand. Dostęp odbywa się na zasadzie subskrypcyjnego VOD (sVOD), choć część materiałów premium jest udostępniana na zasadzie reklamowego VOD (aVOD). W ciągu 18 miesięcy spółka pozyskała blisko 75 tys. abonentów sekcji premium. Pod względem liczby unikalnych użytkowników platform VOD w Polsce, CDA premium uplasowało się na czwartej pozycji we wrześniu 2017 roku.

 

Źródło: CWMedia S.A.

 

Źródło: CWMedia S.A.

 

Uruchomienie sekcji CDA Premium było między innymi odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się rynek VOD. Zgodnie z prognozami firmy badawczej PwC, wartość przychodów serwisów/platform wideo funkcjonujących w modelu subskrypcyjnym (sVOD) przekroczy 20 mld dolarów w 2020 roku. W Polsce średnioroczna dynamika wzrostu w latach 2015-2020 w segmencie sVOD jest szacowana na 21,9% i zdecydowanie wyprzedza pozostałe formy dystrybucji treści wideo.

 

Źródło: CWMedia S.A.

 

Portal CDA.pl został założony w 2004 roku przez głównego akcjonariusza spółki – Łukasza Ćwieka. Warto zaznaczyć, że powstał on przed popularnym dzisiaj serwisem YouTube, który został założony w lutym 2005 roku. Obecnie CDA.pl zrzesza ponad 7 mln unikalnych użytkowników. Serwis jest skoncentrowany na rozrywkowych materiałach wizualnych (filmy, gry, grafiki). Według danych Gemius TRAFFIC, w całym 2016 roku portal CDA.pl był średnio co miesiąc odwiedzany przez 7,48 mln użytkowników.

 

Darmową część serwisu stanowią treści dodawane samodzielnie przez użytkowników. Na mocy przepisów ustawy oświadczeniu usług drogą elektroniczną spółka nie ponosi odpowiedzialności za udostępniane materiały, chyba, że zostanie zgłoszone naruszenie przez uprawniony podmiot, wówczas, treści objęte naruszeniem są z portalu usuwane. Jednocześnie zaznaczyć należy, że spółka wdrożyła niezbędne mechanizmy mające na celu ochronę praw autorskich w udostępnianych przez użytkowników treściach.

 

Strategia rozwoju CwMedia ma służyć zwiększeniu liczby subskrypcji w segmencie CDA Premium. Spółka chce rozwijać się w czterech obszarach:

 

  • VOD – pozyskiwanie licencji od dystrybutorów filmowych i intensyfikacja rozwoju w segmencie CDA Premium,
  • smartTV – opracowanie responsywnej aplikacji na różnego rodzaju telewizory z segmentu smartTV,
  • mobile – rozwijanie aplikacji mobilnej celem zwiększenia monetyzacji w kanale mobilnym,
  • rozszerzenie funkcjonalności portalu – wprowadzenie funkcji zarządzania i parametryzowania kont użytkowników, umożliwiające profilowanie treści.

Wyniki finansowe

Źródło: CWMedia S.A.

 

CwMedia czerpie przychody z dwóch źródeł: z abonamentu premium oraz z reklam. W związku ze zmianą modelu biznesowego przychody z reklamy są wypierane przez przychody z modelu subskrypcyjnego. Ma to wpływ również na osiągane rentowności – spółka ponosi wyższe koszty z tytułu usług hostingowych oraz płatności z tytułu licencji za udostępnianie treści. Dodatkowo, do 2016 roku spółka funkcjonowała jako spółka komandytowa, a więc nie płaciła podatku CIT (podatek był uiszczany przez wspólników spółki w PIT). Dlatego zysk brutto był równy zyskowi netto. Po przekształceniu w spółkę akcyjną, spółka płaci podatek od osób prawnych, a zysk netto w I połowie 2017 roku wyniósł 1,87 mln zł.

 

Jak pokazuje powyższy wykres spółka od 2014 do 2016 roku zwiększyła przychody z 4,2 mln zł do 9,8 mln zł, a więc o 133%. W I półroczu 2017 roku przychody wyniosły 8 mln zł, a więc były bliskie tym osiągniętym w całym 2016 roku. Wyraźnie widać również zmianę w strukturze przychodów. W I półroczu bieżącego roku ponad 76% osiągniętych przychodów wygenerowała sprzedaż subskrypcji/abonamentów.

 

Struktura akcjonariatu

Struktura akcjonariatu po objęciu wszystkich oferowanych akcji

Źródło: CWMedia S.A.

 

Obecnymi właścicielami CwMedia S.A. są Pan Łukasz Ćwiek (65% kapitału zakładowego) i Pan Jarosław Ćwiek (35% kapitału zakładowego). W ramach IPO spółka oferuje 1 mln akcji nowej emisji. Powyższa grafika obrazuje strukturę akcjonariatu w scenariuszu objęcia wszystkich oferowanych akcji. 

 

Cena maksymalna i cele emisyjne

Cena maksymalna w ofercie została ustalona na 5,5 zł, co oznacza, że wartość oferty publicznej może wynieść 5,5 mln zł. Pozyskane środki mają zostać przeznaczone na:

 

  • wydatki związane z marketingiem – około 4 mln zł,
  • koszty wynagrodzeń programistów – 0,66 mln zł,
  • pozostałe wydatki związane z rozwojem portalu – 0,79 mln zł.

 

Harmonogram oferty

23 listopada – 8 grudnia 2017 roku

Przyjmowanie zapisów na akcje

Do 18 grudnia 2017 roku

Przydział akcji

*W dniu 1 grudnia spólka poinformowała o wydłużeniu przyjmowania zapisów z dnia 5 grudnia do 8 grudnia, z uwagi na przedłużające się rozmowy z inwestorem strategicznym. W związku z tym zmianie uległ również dalszy harmonogram oferty.

 

Warto zaznaczyć, że spółka nie zamierza ubiegać się o wprowadzenie do obrotu Praw do Akcji (PDA). Oznacza to, że inwestorzy będą musieli poczekać na zakończenie procedury zarejestrowania podwyższenia kapitału w drodze emisji akcji oraz wprowadzenie akcji oferowanych do obrotu na rynku NewConnect. Planowany termin debiutu to początek 2018 roku. 

 

Z memorandum informacyjnym oraz pozostałymi informacjami o spółce i ofercie można zapoznać się w tym miejscu.

 

 

Źródło: CwMedia S.A.

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie