Chat with us, powered by LiveChat

Oferta IPO Maxcom S.A. – piguła informacyjna

Skomentuj artykuł
© alotofpeople - Fotolia.com

Maxcom jest jednym z europejskich liderów w produkcji klasycznych telefonów komórkowych, w szczególności dla seniorów oraz dedykowanych osobom, które uprawiają sporty ekstremalne lub pracują w ciężkich warunkach. Spółka posiada ponad 15-letnie doświadczenie i działa w ponad 20 krajach Europy.

 

Maxcom zajmuje się produkcją oraz dystrybucją własnych marek produktów telekomunikacyjnych: telefonów komórkowych, telefonów stacjonarnych oraz pozostałej elektroniki użytkowej (w tym krótkofalówek, nawigacji satelitarnych). Spółka działa pod marką Maxcom (główna marka, sprzedaż przekroczyła 1 mln urządzeń) oraz Maxton (rozwijana od 2014 roku, marka budżetowa, kierowana do mniej wymagających klientów). Spółka działa głównie w segmencie B2B, współpracując z operatorami telekomunikacyjnymi, sieciami handlowymi oraz wybranymi dealerami i agentami sprzedaży ( na przykład ABC Data, AB). Sprzedaż detaliczna odbywa się za pośrednictwem sklepu internetowego, jednak spółka prowadzi go głównie z powodu budowania marki i wizerunku (detal odpowiada za mniej niż 1% przychodów).

 

Maxcom oferuje telefony w czterech liniach produktowych:

 

  • linia classic – telefony klasyczne z fizyczną klawiaturą,
  • linia comfort – telefony seniorskie, ergonomiczne telefony komórkowe z fizyczną klawiaturą, z dużymi przyciskami oraz powiększonymi znakami na wyświetlaczu,
  • linia strong – telefony wzmocnione (heavy duty), wytrzymałe i niezawodne telefony z fizyczną klawiaturą, przeznaczone dla osób aktywnych, uprawiających sporty ekstremalne i pracujących w uciążliwych warunkach,
  • linia smart – smartfony, alternatywa dla popularnych na rynku urządzeń dotykowych.

 

W Polsce Maxcom jest największym dostawcą klasycznych telefonów komórkowych. Spółka szacuje swój udział w całym krajowym rynku telefonów komórkowych niebędących smartfonami na 35%-40% w 2016 roku. W I kw. 2017 roku szacunki te zwiększyły się do 40%-45%.

 

Źródło: Maxcom S.A.

 

W 2016 roku na świecie sprzedano około 1,88 mld telefonów komórkowych, z czego niecałe 22% rynku (około 0,4 mld sztuk) przypadło na telefony klasyczne. Na świecie utrzymuje się trend spadkowy w sprzedaży tego typu telefonów jednak w kolejnych latach można oczekiwać co najmniej stabilizacji sprzedaży na obecnych poziomach. Telefony klasyczne powinny dalej znajdować nabywców, w szczególności na rynkach wschodzących. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Strategy Amalytics (Global Handset Vendor Market Share by Region in 2016) już w 2016 roku sprzedaż charakteryzowała się tendencjami wzrostowymi. Dla przykładu w Afryce w II kw. 2016 roku sprzedaż telefonów klasycznych wzrosła o 32%, podczas gdy sprzedaż smartfonów spadła o 5,2%. Z kolei na przykład w Indiach sprzedaż telefonów w klasycznych wyprzedza liczbę sprzedawanych smartfonów.

 

Analitycy spodziewają się kontynuowania tych tendencji z kilku powodów. Dla wielu użytkowników przy wyborze telefonu decydujące są względy praktyczne, takie jak częstość ładowania lub rozmiar wykorzystywanego urządzenia. Konsumenci doceniają także niskie ceny oraz prostą obsługę. Taki stan rzeczy wynika ponadto z faktu, że rozwojowi podlega również technologia wykorzystywana w klasycznych telefonach, co pozwala na oferowanie użytkownikom coraz to nowych usług za ich pośrednictwem. Co ciekawe, Financial Times (The return of the ‘dumb phone’, luty 2016) zasugerował, że jedna na siedem osób w USA zwyczajnie nie chce korzystać ze smartfonów. W przeprowadzonej ankiecie ponad 35% respondentów przyznało, że korzystało z telefonu klasycznego bez dostępu do Internetu, kolejnych 32,5% przyznało, że posiada, ale nienawidzi swojego smartfona, a tylko 13% stwierdziło, że nie wyobraża sobie życia bez smartfona z dostępem do Internetu.

 

Wyniki finansowe

Źródło: Maxcom S.A.

 

Maxcom dynamicznie poprawiał wyniki finansowe, szczególnie w 2016 roku, kiedy przychody podwoiły się, a zysk netto urósł trzykrotnie. Spółka osiągnęła przychody na poziomie 109,2 mln zł wobec 50,4 mln zł w 2015 roku. Na tak dynamiczny wzrost przychodów pozwoliła zwiększona sprzedaż przez operatorów telekomunikacyjnych (55,3 mln zł przychodów w tym kanale w 2016 roku wobec 16,8 mln zł rok wcześniej). Spółka rozpoczęła współpracę z T-Mobile, T-Mobile Słowacja, Orange Romania i operatorem O2.

 

Większy wzrost zysków spółki został osiągnięty dzięki wolniejszemu wzrostowi kosztów operacyjnych, co jest wynikiem efektu skali – wyższy wolumen zamówień składanych przez spółkę pozwolił obniżyć koszty komponentów oraz wytwarzania pojedynczego telefonu. EBITDA wyniosła w 2016 roku 17,2 mln zł wobec 6,4 mln zł przed rokiem, a zysk netto 12,2 mln zł wobec 4 mln zł.

 

Spółka przedstawiła prognozy na 2017 i 2018 rok. Wartość przychodów oszacowano na podstawie aktualnie podpisanych umów (II i III kw. 2017 roku) oraz planów sprzedażowych. Spółka szacuje 156,7 mln zł przychodów w 2017 roku (+43,5% rdr) i 209,8 mln zł w 2018 roku (33,9% rdr). Zgodnie z prognozami zyski będą rosły wolniej – EBITDA wzrośnie o 33,1% rdr w 2017 roku i 25,8% rdr w 2018, a zysk netto odpowiednio 45,1% i 24,3%. W efekcie rentowność EBITDA zgonie z szacunkami zmniejszy się z 15,8% w 2016 do 13,7% w 2018 roku, a rentowność netto z 11,2% do 10,5%.

 

Struktura oferty

Źródło: Maxcom S.A.

 

Kapitał zakładowy Maxcom dzieli się na 2,04 mln akcji. Oferta publiczna obejmuje emisję 660 tys. nowych akcji i 204 tys. akcji istniejących, sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy. Przy założeniu objęcia wszystkich oferowanych akcji, strukturę akcjonariatu po emisji pokazuje grafika powyżej. Dla inwestorów indywidualnych przewidziano około 10% wszystkich oferowanych akcji. Cena maksymalna została ustalona na 72 zł (przy objęciu wszystkich oferowanych akcji C/Z wyniesie 15,2 przy cenie maksymalnej, 11 dla prognozowanego zysku w 2017 roku i 8,8 dla 2018 roku).

 

Spółka oczekuje, że z emisji nowych akcji pozyska około 45 mln zł netto. Środki te mają zostać rozdysponowane na następujące cele:

 

  • 23 mln zł – wprowadzenie i rozwój nowych produktów z linii biznesowych klasycznych telefonów komórkowych i smartfonów w Polsce i Europie,
  • 5 mln zł – wprowadzenie w Polsce i Europie innowacyjnego smartfona dla seniorów z dedykowanym oprogramowaniem autorskim „Przyjazny Ekran” oraz bransoletką SOS,
  • Ekspansja na rynki zagraniczne w Europie,
    10 mln zł – akwizycje przedsiębiorstw, które przyspieszą ekspansję zagraniczną Emitenta w Europie,
    5 mln zł – uruchomienie własnych przedstawicielstw handlowych na rynkach zagranicznych,
  • 2 mln zł – wprowadzenie i rozwój akcesoriów dedykowanych do telefonów Maxcom i innych.

 

Harmonogram oferty

6-12 czerwca 2017 roku

Przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych

5-13 czerwca 2017 roku

Proces budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

14 czerwca 2017 roku

Ustalenie i opublikowanie ostatecznej liczby oferowanych akcji i ceny

14-20 czerwca 2017 roku

Przyjmowania zapisów w transzy inwestorów instytucjonalnych

21 czerwca 2017 roku

Przydział akcji oferowanych

30 czerwca 2017 roku

Zakładany pierwszy dzień notowań akcji istniejących i praw o akcji na GPW

Źródło: Maxcom S.A.

 

Polityka dywidendowa

W 2015 roku Maxcom wypłacił dywidendę w wysokości 500 tys. zł, a w 2016 roku 1,23 mln zł, przy czym dodatkowo spółka wypłaciła trzykrotnie zaliczkę na poczet dywidendy – łącznie wypłaciła 3,86 mln zł. Z zysku za 2016 rok dywidenda wyniosła 2 mln zł.

 

Zarząd jest przychylnie nastawiony do możliwości rekomendowania wypłaty dywidendy począwszy od podziału zysku za 2017 rok. Dywidenda ma stanowić co najmniej 25% wypracowanego zysku netto.

 

Z całą treścią prospektu emisyjnego można zapoznać się w tym miejscu.

 

 

Źródło: Maxcom S.A.

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie