Chat with us, powered by LiveChat

Helio zaskakuje zyskami, korzysta z trendów rynkowych i modzie na zdrowy tryb życia

Skomentuj artykuł
© Brent Hofacker - Fotolia.pl

Helio jest jednym z liderów rynku bakalii i mas do ciast w Polsce. Historia spółki sięga 1992 roku. Od 2007 roku jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

Helio jest czołowym importerem i dystrybutorem bakalii oraz liderem w segmencie mas makowych. Udział tych produktów w przychodach spółki przekracza 90%. Ponadto, spółka posiada w swojej ofercie orzechy, owoce suszone i kandyzowane, ziarna, masy makowe oraz krówkowe, polewy do ciast oraz popcorn do mikrofalówki. Produkty spółki sprzedawane są pod parasolową marką HELIO, a także pod wieloma markami własnymi sieci handlowych, między innymi Alma, Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro C&C, Netto, Piotr i Paweł, czy Stokrotka.

Historyczne zyski

Działalność spółki charakteryzuje się sezonowością. Największa sprzedaż przypada na okres przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Okres kwiecień – czerwiec (ostatni kwartał roku obrotowego), a także lipiec – wrzesień (pierwszy kwartał roku obrotowego) w dotychczasowej historii spółki kończył się stratą netto. W dniu 16 czerwca 2016 roku Helio poinformowało raportem bieżącym o znacznym zwiększeniu dynamiki wzrostu przychodów o 92% rok do roku w okresie kwiecień – maj 2016 roku, i uznało, że po raz pierwszy w historii należy spodziewać się dodatniego wyniku finansowego za okres kwiecień – czerwiec, czyli za ostatni kwartał roku obrotowego 2015/2016. Jednocześnie spółka poinformowała o wstrzymaniu przez firmę konkurencyjną dostaw do Jeronimo Martins Polska S.A. – kluczowego odbiorcy Helio, co pozwala oczekiwać dynamicznego wzrostu przychodów ze sprzedaży także w przyszłych okresach. Wyniki za ostatni kwartał roku obrotowego 2015/2016 zostaną opublikowane w raporcie rocznym, zaplanowanym na 31 października tego roku.

 

W dniu 7 września 2016 roku spółka poinformowała o równie dynamicznym wzroście przychodów w I kw. roku obrotowego 2016/2017 (lipiec – wrzesień 2016 roku). Spodziewane tempo wzrostu przychodów w tym okresie to około 60 – 70% rok do roku. Powodem jest zwiększony popyt na produkty spółki, w tym w szczególności bakaliami wykorzystywanymi w codziennej, całorocznej diecie. Wzrost przychodów ze sprzedaży odnotowywany jest we wszystkich kanałach dystrybucji, w tym w szczególności w Jeronimo Martins Polska S.A. W tym samym raporcie spółka dodała, że tak wysoka dynamika wzrostu sprzedaży wynika z niskiej bazy, czyli niskiego poziomu sprzedaży w I kw. roku obrotowego 2015/2016 (efekt sezonowości). Spółka nie oczekuje utrzymania takich dynamik w kluczowych kwartałach świątecznych. Mimo zatem spodziewanych dalszych wzrostów sprzedaży w kolejnych kwartałach bieżącego roku obrotowego, Helio liczy się z drobnym spłaszczeniem sezonowości sprzedaży w ciągu roku. Tym samym spółka oczekuje, że po raz pierwszy w historii notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie należy spodziewać się dodatniego wyniku finansowego netto za okres lipiec – wrzesień.

Korzystne trendy  rynkowe

Helio korzysta z trendów rynkowych i społecznych, takich jak moda na zdrowy tryb życia. Spółka podejmowała w tym kierunku szereg działań, między innymi wprowadzała nowości i kampanie promujące spożywanie sprzedawanych produktów w zdrowej, codziennej diecie. Obszary i trendy, w których spółka widzi potencjał, najlepiej przedstawia poniższa grafika.

 

Helio - trendy rynkowe
Helio - trendy rynkowe
Źródło: Helio S.A.

Wyniki finansowe

Wybrane pozycje wynikowe

(tys. zł)

01.07.2015-31.03.2016

01.07.2014-31.03.2015

2014/2015

2013/2014

2012/2013

Przychody ze sprzedaży

106 819

82 919

98 822

104 239

98 744

Wynik brutto na sprzedaży

27 041

23 365

27 578

30 117

29 485

Wynik EBITDA

7 082

5 609

4 391

7 062

8 097

Wynik EBIT

5 658

4 185

2 504

5 152

6 186

Wynik brutto

4 901

3 825

1 960

4 911

5 031

Wynik netto

3 945

3 147

1 563

3 949

4 050

Przepływy operacyjne

-11 346

-15 586

664

-683

9 604

Źródło: Helio S.A.

 

W trakcie trzech kwartałów roku obrotowego 2015/2016, czyli w okresie od 1 lipca 2015 roku do 31 marca 2016 roku, Helio wypracowało 106,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, o 28,8% więcej niż przed rokiem. Jest to w znacznej merze efekt tegorocznego terminu Wielkanocy (koniec marca 2016 roku wobec początku kwietnia 2015 roku), co sprawiło, że cała przedświąteczna sprzedaż zrealizowana została w III kw. roku obrotowego. Spółka odnotowała jednak spadek rentowności brutto na sprzedaży z 28,2% przed rokiem do 25,3%. Powodem spadku marży na pierwszym poziomie są między innymi silna presja cenowa w branży, utrzymujące się na wysokich poziomach ceny bakalii na światowych rynkach i niestabilny kurs złotego.

 

Na kolejnych poziomach spółce udało się jednak uzyskać zbliżony poziom marży do zeszłorocznej, a na poziomie zysku operacyjnego była ona nawet większa i wyniosła 5,3% wobec 5%przed rokiem. Było to efektem poprawy efektywności operacyjnej między innymi poprzez inwestycje w nowoczesną infrastrukturę produkcyjną oraz bieżące działania z obszaru zarządzania kadrą produkcyjną. Dynamika wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu była dwucyfrowa, odpowiednio 13,9% i 14,9%, jednak zdecydowanie mniejsza niż wzrost przychodów o 28,8%. Spółka rozpoczęła prace budowlane nad powiększeniem powierzchni magazynowych, co zwiększy możliwości podażowe oraz usprawni efektywność operacyjną.

 

Z zaprezentowanych okresów najlepszym był dla Helio rok obrotowy 2012/2013. Spółka odnotowała wtedy najwyższe poziomy rentowności (29,9% marży brutto na sprzedaży, 8,2% marży EBITDA i 4,1% marży zysku netto). Kolejne dwa lata obrotowe zaowocowały w zmniejszenie zysków i uzyskiwanych rentowności. Dokonując przekrojowej analizy rachunku zysków i strat z bilansem można zauważyć, że w roku obrotowym 2013/2014 spółka zwiększyła przychody o 5,6% rok do roku podczas gdy zapasy wzrosły o 25,5% (aktywa obrotowe o 20,1%). Był to negatywny prognostyk. Rok później, czyli w roku obrotowym 2014/2015, przychody spadły o 5,2% podczas gdy tym razem należności krótkoterminowe zanotowały wzrost o 32,2% (aktywa obrotowe o 9,3%), co było kolejnym negatywnym prognostykiem. Raportem bieżącym w czerwcu 2016 roku Helio poinformowało o konieczności utworzenia odpisów aktualizujących należności przeterminowane zagrożone prawdopodobieństwem nieściągalności w kwocie około 0,5 mln zł. Po trzech kwartałach roku obrotowego 2015/2016 sytuacja wygląda lepiej, bo przychody wzrosły o 28,8%, a należności o 17,6%, podczas gdy zapasy spadły o 13,2% rok do roku (aktywa obrotowe zmniejszyły się o 2,2%).

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyniki finansowe (za wyjątkiem zysku brutto na sprzedaży) odnotowane w trzech kwartałach roku obrotowego 2014/2015 przewyższają te zanotowane podczas roku obrotowego 2013/2014. Martwić mogą natomiast przepływy z działalności operacyjnej, które za wyjątkiem roku obrotowego 2012/2013 znacznie odbiegają na przykład od wyniku EBITDA i w większości zaprezentowanych okresów są ujemne. W trakcie trzech kwartałów roku obrotowego 2014/2015, a także 2013/2014, było to spowodowane głównie przez zwiększenie stanu należności o ponad 20 mln zł w obu przypadkach (co związane jest również z sezonowością biznesu). Z kolei na przepływy operacyjne w roku obrotowym 2014/2015 głównie złożyły się większy stan zapasów – 3,9 mln zł (wpływ ujemny), a także większy stan zobowiązań krótkoterminowych, za wyjątkiem kredytów i pożyczek – 1,7 mln zł (wpływ dodatni).

Analiza techniczna

Na tygodniowym wykresie Helio widać linię trendu spadkowego, zapoczątkowaną na przełomie 2010/2011 roku. Została ona przełamana pod koniec czerwca bieżącego roku świecą o wysokim, białym korpusie, czemu towarzyszył zwiększony wolumen. Po wybiciu kurs akcji dotarł do pierwszej strefy oporu w okolicach 6,70 zł. Potencjalna korekta nie powinna sprowadzić kursu akcji poniżej strefy popytowej w okolicach 4,80 zł, a jeśli popyt będzie silny nie powinien pozwolić na spadek kursu aż tak nisko i testowanie tego poziomu. Skuteczne przebicie wspomnianej wcześniej strefy podażowej w okolicach 6,70 zł otworzy drogę do testowania okolic 10 zł zgodnie z klasyczną analizą techniczną.

 

Helio - Analiza techniczna
Źródło: stooq.pl

 

 

Źródło: Helio S.A.

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie