Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

W poszukiwaniu idealnej prezentacji inwestorskiej - część 2

W poprzednim wpisie ponarzekałem trochę na to, że prezentacje inwestorskie polskich spółek giełdowych są, delikatnie rzecz ujmując, przeładowane.

 

Twórcy tych prezentacji za wszelką cenę próbują zmieścić w 20–40 slajdach wszystkie informacje zawarte w raporcie kwartalnym, okraszając je dodatkowymi wykresami i komentarzami zarządu. A że do tej pory nikt nie odważył się robić 100 slajdowych prezentacji, to spółki popadają w pułapkę i próbują zmieścić na jednym slajdzie jak najwięcej informacji. Skutkuje to tym, że na pojedynczych slajdach regularnie znajdujemy 4 albo i nawet 5 wykresów z komentarzem. I tak przez kolejne kilkadziesiąt slajdów. Czytać się tego nie da. Zrozumieć się tego też bardzo często nie da. Takie prezentacje są uciążliwe, nie spełniają swojej podstawowej funkcji.

 

Jako przykład takich przeładowanych prezentacji podałem kilka polskich spółek: GPW, PKN Orlen, PGE i mBank. Jako kontrprzykład, całkiem udanych prezentacji, przytoczyłem z kolei przypadki spółek zagranicznych, czyli Intela, Twittera i Facebooka.

 

Po tym artykule dostałem kilka maili od czytelników, z którymi wdałem się w dyskusję. Dzięki tej korespondencji i Waszym sugestiom odkryłem dwie całkiem udane prezentacje polskich spółek. Nie ukrywam, że bardzo się z tego cieszę, bo to oznacza, że w Polsce też się da i że nie musimy cały czas oglądać się na to jak to się robi w Ameryce.

Cyfrowy Polsat

Przykład nr 1 to Cyfrowy Polsat. To nie jest idealna prezentacja. Widać, że jej twórcy także starali się w niej zmieścić jak najwięcej informacji, ale w porównaniu z prezentacjami wymienionymi w poprzednim wpisie, to jawi się jako lekka i przejrzysta. To na pewno jest krok we właściwym kierunku. Oto kilka przykładowych slajdów z tej prezentacji.

 

Dwa wykresy na jednym slajdzie, ale za to przejrzyste. Nic nie trzeba się domyślać. Wiadomo o co chodzi.

 

 

Dwa małe wykresy i prosty komentarz na jednym slajdzie. To też będzie zrozumiałe dla inwestorów. 

 

 

Zachęcam także do zapoznania się z całością, czyli z prezentacją spółki Cyforwy Polsat z wynikami finansowymi za 3 kwartał 2015 r.

11 bit studios

Przykład nr 2 to 11 bit studios. Na ich stronie jest zamieszczona jedna prezentacja pokazująca wyniki finansowe i osiągnięcia spółki za 2014 r. Ta prezentacja jest świetna, zrobione w prawdziwie amerykańskim stylu, skupiająca się na tym co spółka zrobiła (a nie na EBITDA-ach, CAPEX-ach, marżach, itp.). Tak wyglądają przykładowe slajdy z tej prezentacji:

 

 

 

 

To naprawdę znakomita prezentacja, z której warto czerpać wzór.

 

Problemem 11 bit studios jest niestety to, że spółka po opublikowaniu tej świetnej prezentacji spoczęła na laurach. Wygląda to tak jakby od lutego 2015 roku spółka nie opublikowała żadnych wyników kwartalnych, które można było pokazać za pomocą kolejnej prezentacji. Doskonały efekt został przez to trochę zniweczony. Co z tego, że wówczas ktoś się w spółce postarał, skoro starczyło mu sił na jedną prezentację. Wisi ona teraz na stronie spółki samotnie, pokazując jak niestety Zarząd 11 bit studios przykłada się do relacji inwestorskich. Chyba, że w spółce przyjęto zasadę, jedna prezentacja rocznie i za chwilę pojawi się prezentacja za 2015 rok. To jednak, z punktu widzenia inwestorów giełdowych, przyzwyczajonych do raportowania kwartalnego, chyba trochę zbyt lakoniczna komunikacja.

 

Na koniec mam tradycyjny apel do czytelników. Napiszcie do mnie albo zostawcie informację w komentarzu jak znacie jeszcze jakieś inne dobre, przejrzyste prezentacje inwestorskie z rynku polskiego. Chętnie je tutaj opiszę.

 

Ten artykuł jest częścią cyklu

 

10 na 10 - komunikuj się skutecznie

Zobacz również:

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

Dla członków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych udało się nam uzyskać wydłużony okres próbny w Legimi.

Zobacz więcej

19.07.2018, Newsroom

Wstępne wyniki Bogdanki za półrocze wskazują na zapowiadaną poprawę

19.07.2018, Newsroom

Wstępne wyniki Bogdanki za półrocze wskazują na zapowiadaną poprawę

Bogdanka podała wstępne szacunki wyników uzyskanych w pierwszej połowie 2018 roku. Wskazują one na wyhamowanie spadkowej tendencji z I kw. 2018 roku. Spółka dodała w komentarzu, że w II kw. br. nie wystapiły zdarzenia jednorazowe (w I kw. odnotowano trudności natury geologiczno-górniczej).

Zobacz więcej

W poszukiwaniu idealnej prezentacji inwestorskiej - część 2
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie