Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Juroszek (ATAL): Planujemy rozpoczęcie wypłaty dywidendy od roku 2016

 "Jedną z głównych przewag konkurencyjnych jest własne generalne wykonawstwo. Dzięki temu spółka uzyskuje dużo wyższą marżę na projektach, a także zwiększa kontrolę całego procesu inwestycyjnego, jednocześnie zmniejszając ryzyko opóźnień w realizacji projektów" - mówi w specjalnym wywiadzie dla SII prezes spółki ATAL, Zbigniew Juroszek. 

 

Zbigniew Juroszek, Prezes Zarządu ATAL S.A.Atal będzie kolejną spółką deweloperską notowaną na GPW. Jak dużą firmą jest jesteście? Ile mieszkań sprzedaliście w 2014 roku?

 

Zbigniew Juroszek, Prezes Zarządu ATAL S.A.: W 2014 r. sprzedaliśmy 1093 mieszkania, co zapewnia nam czołowe miejsce wśród największych deweloperów w naszym kraju. W ramach realizowanych inwestycji w minionym roku przekazaliśmy klientom 1655 mieszkań, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki finansowe przy rentowności znacznie wyższej od średniej dla branży. W minionym roku osiągnęliśmy 577 mln zł przychodów, co zapewniłoby nam drugie miejsce pod względem wielkości obrotów wśród wszystkich deweloperów mieszkaniowych notowanych na warszawskiej giełdzie. Duże przyspieszenie sprzedaży mieszkań notujemy w tym roku Przez pierwsze cztery miesiące zawarliśmy już 470 umów, co jest w tym okresie rekordowym wynikiem w historii spółki.

 

Jakie są silne strony firmy i czym wyróżniacie się na tle konkurencji?

 

Nastawieni jesteśmy na realizację najbardziej poszukiwanych, a dzięki temu wysoko marżowych projektów deweloperskich. Działamy w najbardziej płynnym segmencie rynku. Bardzo elastycznie dopasowujemy ofertę mieszkaniową do oczekiwań klientów na każdym z obsługiwanych rynków. Nie prowadzimy natomiast projektów w segmencie ekonomicznym, gdzie głównym kryterium wyboru jest niska cena. Taka strategia zapewnia nam możliwość osiągania wysokiej rentowności na realizowanych projektach. ATAL jest firmą rodzinną, gdzie poza mną za kluczowe obszary działania odpowiada także mój syn Mateusz i córka Ewelina. Jednocześnie wspierani jesteśmy przez szerokie grono doświadczonej kadry menedżerskiej. Taka struktura zarządzania gwarantuje wysoką decyzyjność na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej, a przede wszystkim wysoką skuteczność operacyjną. To przynosi bardzo dobre efekty w postaci dynamicznej poprawy wyników.

 

Proszę przedstawić czytelnikom model biznesowy spółki, gdyż wyróżnia się on na tle innych deweloperów.

 

Wypracowany przez Grupę model biznesowy pozytywnie wpływa na możliwość kontrolowania procesu inwestycyjnego, zarządzanie sprzedażą i jej stabilnością, a w konsekwencji na rentowność prowadzonej działalności. Jedną z głównych przewag konkurencyjnych jest własne generalne wykonawstwo. Dzięki temu spółka uzyskuje dużo wyższą marżę na projektach, a także zwiększa kontrolę całego procesu inwestycyjnego, jednocześnie zmniejszając ryzyko opóźnień w realizacji projektów. ATAL realizuje projekty bez wykorzystywania spółek celowych. W efekcie ponoszone są niższe koszty funkcjonowania, przy lepszym wykorzystaniu zasobów. ATAL realizuje także sprzedaż za pośrednictwem własnych biur sprzedaży, które zlokalizowane są przy prowadzonych inwestycjach. Zapewnia to m.in. możliwość kreowania oczekiwanego przekazu do klientów, dużą elastyczność w zakresie reakcji na zmiany ich oczekiwań, a także dostęp do informacji dotyczącej rzeczywistej sytuacji na rynku mieszkaniowym. Wśród kluczowych przewag konkurencyjnych jest również oferowana przez ATAL możliwość wykończenia sprzedawanych mieszkań „pod klucz”. System ATAL Design wzmacnia i uatrakcyjnia ofertę mieszkaniową Grupy.

 

Jakie największe projekty obecnie realizuje Atal? Ile mieszkań planuje spółka sprzedać w tym roku?

 

Aktualnie realizujemy ponad dwadzieścia projektów w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Łodzi i Katowicach, czyli na kluczowych rynkach mieszkaniowych w naszym kraju. Wśród największych projektów o największej łącznej powierzchni oddawanych mieszkań (PUM) są m.in. osiedle Francuska Park w Katowicach, Bagry Park w Krakowie, Oaza Wilanów w Warszawie, czy Chojny Park w Łodzi. Planujemy systematyczny wzrost skali działania. Średnioterminowa strategia na lata 2015-2017 zakłada sprzedaż mieszkań na poziomie ok. 1500-1800 rocznie. Strategia na lata 2018-2020 zakłada możliwość zwiększenia sprzedaży do poziomu ok. 2000-2500 mieszkań.

 

2014 rok był dla spółki rekordowy pod względem przychodów i zysków, które odpowiednio wyniosły 576 mln zł oraz 136 mln zł. Czy jest szansa na utrzymanie takich poziomów w obecnym roku?

 

Osiągane obecnie wyniki finansowe są efektem wieloletniej strategii zorientowanej na dynamiczny wzrost działalności. W latach 2011 i 2012 dokonaliśmy dużych zakupów gruntów przede wszystkim na rynku krakowskim oraz warszawskim i wrocławskim, na których zrealizowaliśmy wiele bardzo atrakcyjnych projektów. Ubiegłoroczne wyniki, ale także te osiągane w poprzednich latach są efektem bardzo dobrej sprzedaży mieszkań w poprzednich okresach, a w konsekwencji dużej liczby przekazań w momencie zakończenia inwestycji. Po drugie są pochodną efektywnego modelu biznesowego pozwalającego na wypracowywanie wysokiej ponad przeciętnej marży.  Jest to efekt m.in. zakupu gruntów po atrakcyjnych cenach, a następnie sprawnej realizacji inwestycji. Uwzględniając zakres realizowanych projektów oraz posiadaną bazę gruntów, trend wzrostowy jest jak najbardziej możliwy do utrzymania w kolejnych okresach.

 

Z jakich gruntów składa się obecnie bank ziemi spółki? Ile jest on warty na ostatni dzień bilansowy i jakie nakłady poniosła spółka w ostatnim czasie na zakupy gruntów?

 

W zeszłym roku na zakup gruntów wydaliśmy prawie 150 mln zł, a w ostatnich 4 latach ponad 300 mln zł. Obecne zasoby gruntów pozwalają nam na realizację projektów przez najbliższe dwa-trzy lata. Na posiadanych gruntach możemy wybudować ponad 400 tys. PUM, co oznaczać będzie podwojenie dotychczas zrealizowanych inwestycji. Oczywiście systematycznie będziemy uzupełniać bank ziemi. Połowę środków jakie pozyskamy z oferty publicznej także będziemy chcieli wykorzystać na dalsze zakupy gruntów. To zapewnia nam możliwość systematycznego wprowadzania do oferty nowych projektów i tym samym dynamicznego rozwoju.

 

Jaka jest polityka dywidendowa spółki? Czy Atal wypłacał już dywidendy?

 

Planujemy rozpoczęcie wypłaty dywidendy od roku 2016, tj. począwszy od podziału zysku za rok 2015. Chcielibyśmy na ten cel przeznaczyć 40-50% wypracowanego skonsolidowanego zysku netto. Na obecnym etapie rozwoju, pozostawienie części zysku w Spółce pozwoli wygenerować dodatkowy wzrost skali działalności w kolejnych okresach i przynieść korzyść akcjonariuszom w formie wzrostu wartości Grupy, dlatego nie decydujemy się dzisiaj na deklarację wypłaty całego zysku akcjonariuszom. Cały ubiegłoroczny zysk w wysokości 136 mln zł, postanowiliśmy zatrzymać w spółce. Uwzględniając także spodziewane wpływy w wysokości około 160 mln zł z prowadzonej oferty publicznej będziemy dysponować kwotą około 300 mln zł. Pozwoli nam to na jeszcze bardziej dynamiczny wzrost. Między innymi dzięki gruntom, które już mamy oraz modelowi biznesowemu, który pozwala nam szybko rozpoczynać inwestycje i efektywnie sprzedawać mieszkania, a w konsekwencji zwiększać wartość Grupy.

 

Ile środków zamierza pozyskać spółka z emisji? Na co zostaną one przeznaczone?

 

Ze sprzedaży akcji serii E oczekujemy około 160 mln zł brutto. Połowę pozyskanych środków z oferty publicznej zamierzamy przeznaczyć na zwiększenie bazy zasobów gruntów pod kolejne projekty deweloperskie. Druga połowa posłuży nam na finansowanie aktualnie realizowanych inwestycji. Wśród nich są projekty na rynku krakowskim, wrocławskim, warszawskim i katowickim. 

 

Zobacz również:

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

PKN Orlen ogłosił start programu „Orlen w portfelu”. To pierwszy w Polsce zakrojony na szeroką skalę i co ważne na długi termin klub akcjonariusza spółki publicznej.

Zobacz więcej

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

Oprócz kwestii GMP, prezes Jacek Wojciechowicz odpowiadał na pytania dotyczące innych projektów, a także mówił o planach firmy na kolejny rok.

Zobacz więcej

Juroszek (ATAL): Planujemy rozpoczęcie wypłaty dywidendy od roku 2016
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie