Chat with us, powered by LiveChat

Pankiewicz (SMT SA): koncentracja działalności daje największą wartość akcjonariuszom

Z Konradem Pankiewiczem, prezesem zarządu SMT SA,  o wynikach finansowych, obecnej sytuacji spółki oraz planach na najbliższą przyszłość rozmawia Łukasz Nowak, dyrektor działu analiz Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. 

 

Konrad Pankiewicz, Prezes Zarządu SMT SAŁukasz Nowak: Panie Konradzie, jaki jest model działalności firmy?

 

Konrad Pankiewicz: W chwili obecnej SMT SA działa w trzech obszarach. Pierwszy z nich reprezentowany jest przez spółkę SMT Software Services i dotyczy usług tworzenia oprogramowania (custom software) oraz wspierania zespołów IT klienta wykwalifikowaną kadrą (staff augmentation). Ponadto spółka świadczy też usługi testowania jakości oprogramowania. Najczęstszym modelem współpracy, cenionym przede wszystkim przez klientów zagranicznych, są tzw. usługi zarządzane (managed services), w którym to modelu SMT Software Services tworzy i zarządza zespołem programistów realizującym potrzeby biznesowe klienta w toku długofalowej współpracy. Już w chwili obecnej ponad połowa przychodów spółki generowana jest z zagranicy. Do końca roku SMT Software Services planuje zwiększyć zatrudnienie do poziomu 900 osób.

 

Kolejnym obszarem, w którym działa firma jest obszar mediowy. Działa tutaj spółka Codemedia, która jest jedną z największych, niezależnych spółek mediowych w Polsce. Spółka oferuje rozwiązania z zakresu outsourcingu sprzedaży w Internecie.

 

Trzeci obszar to własne produkty technologiczne. W ramach tego obszaru rozwijamy dwie spółki: SATIS GPS oraz iAlbatros. SATIS GPS jest jedną z wiodących polskich firm oferujących produkty monitorujące pojazdy, towary oraz ludzi. iAlbatros to działająca w Polsce, Francji oraz we Włoszech firma dostarczającą technologię dla branży Business Travel. Tak jak w przypadku SATISa optymalizujemy koszty zarządzania flotami samochodowymi, tak w przypadku iAlbatrosa potrafimy optymalizować koszty organizacji podróży służbowych w korporacjach.

 

Niedawno ogłosiliście strategię, która mówi o skupieniu się na działalności związanej ze spółką iAlbatros.

 

Wierzymy, że skupienie na działalności najbardziej perspektywicznej przyniesie akcjonariuszom największą korzyść. Od 2007 roku, kiedy rozpoczęliśmy naszą przygodę z rynkiem kapitałowym, stale rozwijaliśmy nowe przedsięwzięcia. Część z nich odniosła sukces - tak jak wcześniej wymienione spółki, część niestety nie. W chwili obecnej chcemy skupić się na rozwoju tego aktywa, które ma bardzo duże szanse na globalny sukces. Co więcej, już odnosi globalne sukcesy.

 

Skąd taka wiara w tą spółkę?

 

iAlbatros dostarcza technologię, dzięki której międzynarodowe korporacje oszczędzają na podróżach służbowych swoich pracowników. Współpracujące z nami firmy są w stanie oszczędzić nawet do 20% rocznych kosztów z tym związanych. Wśród naszych klientów są przedsiębiorstwa, które wydają na rezerwacje hotelowe nawet 40 mln euro rocznie. Dzięki naszej technologii mogą oszczędzić ogromne pieniądze. Spółką iAlbatros zarządza bardzo doświadczony lider biznesu - Moncef Khanfir. Posiada dwadzieścia lat doświadczenia w branży Business Travel i jest współtwórcą takich firm jak Expedia czy KDS. Model biznesowy iAlbatrosa opiera się o automatyzację procesów zamawiania rezerwacji hotelowych. Dajemy naszym klientom całą listę bardzo przydatnych funkcjonalności, dzięki którym oszczędzają czas i pieniądze. iAlbatros od każdej rezerwacji dokonanej przez klienta otrzymuje prowizję.

 

W jaki sposób firmy teraz radzą sobie z optymalizacją kosztów podróży służbowych?

 

Właśnie o to chodzi, że w większości przypadków sobie nie radzą. Duże korporacje współpracują z biznesowymi biurami podróży, a te nie stoją po ich stronie. Innymi słowy, cały proces nie jest transparentny i klienci w rezultacie przepłacają. W naszym przypadku wszystkie zamówienia realizowane są za pomocą technologii, która automatyzuje proces i czyni go w pełni przejrzystym. Technologia iAlbatros zmienia reguły gry na rynku Business Travel i dlatego osiągamy tak spektakularne sukcesy.

 

Czyli?

 

Spółka w niemal dwa lata podpisała kontrakty, które rocznie mogą nam dać przychody na poziomie 440 mln zł. Kilka tygodni temu podpisaliśmy 5 letni kontrakt w GDF Suez dotyczący obsługi budżetów hotelowych na maksymalnym poziomie 135 mln euro. Był to największy w 2014 roku przetarg na świecie, jeśli chodzi o obsługę rezerwacji hotelowych.

 

Jak duży jest rynek na Wasze produkty?

 

W samej tylko Francji, naszym głównym rynku zbytu, rynek biznesowych rezerwacji hotelowych wynosi rocznie ok 12 mld dolarów (ok. 44 mld zł). Biorąc pod uwagę fakt, że nasze prognozy przychodowe w tym roku wynoszą 111 mln zł, a ponadto mamy na dziś już podpisane kontrakty na obsługę budżetów hotelowych o wartości maksymalnej 440 mln zł rocznie, mamy przed sobą wielką szansę na wykładniczy wzrost wartości. Bardzo w to wierzymy. Dodatkowo, już wkrótce poinformujemy rynek o kolejnym produkcie, który będzie uzupełniał naszą ofertę i pozwoli na osiąganie jeszcze większych wyników finansowych. To, co jest również bardzo interesujące, to fakt, że przy ok 111 mln zł przychodów pojawia się efekt dźwigni operacyjnej. Nasze koszty rosną niewspółmiernie wolniej niż przychody, co będzie widać w naszych wynikach.

 

Z jednej strony podajecie, że iAlbatros ma umowy na 440 mln zł, z drugiej zaś prognozujecie przychody tej firmy w roku 2015 na 111 mln zł. Skąd taka różnica?

 

Proces akumulacji marży wygląda następująco: po podpisaniu umowy wdrażamy nasze rozwiązanie. To, jak szybko uda nam się wdrożyć cały proces u klienta, jest zdeterminowane przez to, jak szybko nastąpi kontraktacja hoteli w naszej technologii. Ponieważ cały system dostępny jest w modelu SaaS, jedynym wyzwaniem jest de facto przeszkolenie poszczególnych działów u naszego klienta. W swojej bardzo zachowawczej prognozie założyliśmy, że proces  kontraktacji będzie przebiegał wolno. Jednak fakty są takie, że robimy wszystko, aby proces był szybki i zapewniał nam jak największą realizację wartości poszczególnych umów.

 

W spółce iAlbatros posiadacie teraz 61%. Czy macie plany zwiększenia zaangażowania?

 

Tak. Chcemy jak najszybciej kontrolować 100% spółki. Przedstawiliśmy naszym akcjonariuszom plan, który zakłada następujące działania:

 

  1. Emisja 354.354 nowych akcji SMT SA po 28.90 w zamian za aport (akcje iAlbatros).
  2. Skup akcji SMT SA o wartości 12.503.594,96 PLN i przekazanie tych akcji Prezesowi iAlbatrosa (Moncefowi Khanfirowi) w zamian za jego akcje w iAlbatrosie.
  3. Wykup akcji od inwestorów mniejszościowych iAlbatrosa za 10.831.969,49 PLN.

 

W grupie działają inne firmy generujące dla Was pieniądze. Czy to oznacza, że się ich pozbędziecie?

 

W długiej perspektywie tak. Natomiast to, że chcemy skupić się na jednej spółce nie oznacza, że od razu wystawimy na sprzedaż pozostałe. Nie będziemy się w tej kwestii spieszyć. Natomiast jeśli pojawią się poważne oferty, na pewno będziemy je rozpatrywać.

 

Jeśli takowa sprzedaż się wydarzy, to na co chcecie przeznaczyć środki?

 

Moim zdaniem naturalnym celem powinien być skup akcji oraz ich umorzenie. Jest to lepsze z podatkowych względów, niż dywidenda. Oczywiście ów skup powinien się według mnie odbyć po znacząco wyższej cenie niż cena bieżąca. Ale to już jest kompetencja Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Ja jako jeden z głównych akcjonariuszy będę za takim rozwiązaniem wówczas głosował.

 

Jak wyniki za 1Q 2015 r.?

 

W tym wypadku nie mogę dzielić się informacjami. Raport z wynikami za I kwartał ogłosimy już 15 maja.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie