Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Wyniki Grupy Kapitałowej K2 Internet za 2014r. oraz plany rozwoju Oktawave

 

Czat Inwestorski

Temat czata:

Wyniki Grupy Kapitałowej K2 Internet za 2014r.
oraz plany rozwoju Oktawave

31 marca

godz. 11:00

K2

 


Tomasz Tomczyk – Prezes  Zarządu K2 Internet S.A.:

 

Z K2 Internet S.A. związany od grudnia 2002 r. Od listopada 2013 r.- Prezes Zarządu. Odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu spółką oraz aktywnie wspiera i nadzoruje działalność wszystkich biznesów z Grupy, wyznaczając kierunki ich rozwoju i współtworząc spójną strategię. Autor koncepcji biorący czynny udział w tworzeniu i rozwijaniu najważniejszych wewnętrznych systemów wspierających funkcjonowanie Spółki.  Jest absolwentem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. W latach 1999-2000 prowadził własną agencję interaktywną. Wcześniej, jak przystało na urodzonego przedsiębiorcę, zdążył zrealizować z sukcesem i sprzedać dochodowe przedsięwzięcie internetowe. W 2000 r. objął stanowisko Dyrektora Zarządzającego, odpowiedzialnego za stworzenie i rozwój polskiego oddziału niemieckiej agencji interaktywnej Concept! (obecnie Ogilvy Interactive) sprzedanej następnie do koncernu WPP. W późniejszym okresie został akcjonariuszem spółki K2 i członkiem 3 osobowego kierownictwa firmy (z Michałem Lach i Januszem Żebrowskim) odpowiadając za dział obsługi klienta. Od listopada 2003 r. był członkiem Zarządu Spółki, a od sierpnia 2006 r. Wiceprezesem Zarządu.

Opis Grupy K2 Internet

Grupa K2 Internet, począwszy od 2000 r. rozwija ofertę usługową tak, by stać się najwszechstronniejszym i najbardziej wiarygodnym partnerem, wspierającym wykorzystanie internetu i nowych mediów w marketingu, sprzedaży i obsłudze Klienta. Tworzymy wiodącą grupę marketingową w Polsce zdolną do konkurencji z największymi międzynarodowymi koncernami reklamowymi.

Grupę K2 tworzą spółki świadczące usługi w szeroko pojętych segmentach e-marketingu oraz mediowym. Jako  jedyna na rynku firma, posiadamy faktycznie zintegrowaną ofertę w obrębie głównych kompetencji marketingu interaktywnego: technologii, strategii, kreacji, produkcji oraz mediów.
Do Grupy K2 Internet obok Agencji interaktywnej K2, Agencji strategiczno-kreatywnej Good, Fabrity, K2 Media i K2 Search należy spółka Oktawave Sp. z o.o.

 

Oktawave Sp. z o.o. jest firmą sektora nowych technologii działającą na rynku usług hostingowych oraz przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej. Dostarcza rozwiązania w zakresie skalowalnych instancji serwerowych, obiektowego storage’u, baz danych a także aplikacji uruchamianych jako usługi. Plany spółki na 2015 r. zakładają umocnienie pozycji w wyniku podwojenia przychodów spółki w Polsce dzięki skupieniu się na pozyskaniu kolejnych Klientów.Aktualnie do największych Klientów Oktawave należą: Pracuj.pl, TUI, Digital Avenue, Morele.net czy Jupol-Car (Avis).

 


 

Zapis czatu inwestorskiego

 


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Kapitałową K2 Internet, który odbędzie się 31 marca (wtorek) o godz. 11.00. Na pytania inwestorów odpowiadać będzie, Prezes Zarządu K2 Internet S.A. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Witam wszystkich uczestników naszego chatu. Cieszę się, że możemy się spotkać dzięki współpracy z SII. Mam nadzieję, że będę mógł odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania. Zapraszam do zadawania pytań a tymczasem opublikujemy odpowiedzi na wcześniej zadane pytania.

 

stefan: Dzień dobry! Biorąc pod uwagę ostatnie kilka lat chciałbym zapytać, czy zarząd ma jakiś pomysł (i motywację) na budowanie trwałej wartości dla akcjonariuszy, która mogłaby się przełożyć na strumień gotówki? Przez ostatnie lata pracownicy chyba nie narzekali na wynagrodzenia, a zarząd, centrala i rada nadzorcza też nie biedują (koszty ogólnego zarządu ciągle są wysokie). Tylko akcjonariusze, którzy kiedyś kupowali nowe akcje po 25 zł (IPO), a później wybrańcy którym zaoferowano po 12,50 zł są stratni. Pomimo wzrastających przychodów, oprócz IPO trzeba było robić kolejną emisję, a także zadłużać spółkę. Dopiero sprzedaż Audioteki (która nota bene przedstawiana było jako wyjątkowo perspektywiczne aktywo) podreperowała sytuację. Pytania czy na trwałe? W jaki sposób, wg Zarządu, można odejść od dotychczasowej sytuacji, że spółka sobie działa, a gotówka gdzieś się rozchodzi?

 

Tomasz Tomczyk: Rozważane jest wprowadzenie polityki dywidendowej oraz przy poprawie wyników liczymy na wyraźny wzrost kursu akcji. Uważam, że w tym momencie kurs akcji K2I jest skrajnie niedowartościowany. W ostatnich latach Grupa poczyniła znaczące inwestycje głównie w Oktawave. W roku 2015 Oktawave będzie samodzielnie finansować swój dalszy rozwój. Przy stabilnych wynikach pozostałych biznesów Grupa będzie mogła wygenerować znaczną gotówkę powyżej jej potrzeb inwestycyjnych. Pracownicy Grupy to kluczowe aktywo K2, które generuje wartość dla klientów i w ten sposób pośrednio dla akcjonariuszy. Staramy się utrzymywać wynagrodzenia na rynkowym poziomie, włącznie z zarządem – w sprawozdaniu finansowym jest o tym informacja w nocie 6.2.19 . Polityką zarządu jest utrzymywanie umiarkowanego i bezpiecznego zadłużenia Grupy pozwalającego na dalszy stabilny wzrost.

 

stefan: Czy Zarząd uważa, że dalsze funkcjonowanie w formule niezależne agencji ma przyszłość? Czy nie bardziej sensowne byłoby poszukanie strategicznego inwestora (np. globalnej agencji sieciowej) który mógłby wesprzeć spółkę w walkę o  klientów na poziomie centrali dużych korporacji międzynarodowych?

 

Tomasz Tomczyk: Nie wykluczamy partnerstwa strategicznego z agencją sieciową, ale nie chcemy też, podobnie jak to miało miejsce w przypadku większości dotychczasowych transakcji w Polsce, wprowadzić K2 na pozycję wyłącznie domu produkcyjnego pomysłów, które powstają poza Polską.

 

stefan: W jaki sposób ustalona została cena sprzedaży pakietu Audioteki? Czy poszukiwano innych kandydatów na nabywcę, czy też prowadzono rozmowy tylko z GIZA? Dlaczego Audioteka nie została upubliczniona (np. NewConnect), aby uzyskać rynkową wycenę?

 

Tomasz Tomczyk: Cena została ustalona w procesie negocjacji i wcześniejszego poszukiwania innych potencjalnych nabywców. Scenariusz wejścia na NewConnect nie został zaakceptowany przez akcjonariuszy.

 

stefan: Wyniki finansowe K2I podlegają olbrzymim wahaniom. To utrudnia inwestowanie. Czy zarząd mógłby podać jakieś cele finansowe w perspektywie kilku lat? Np. wzrost przychodów o 10% rocznie i utrzymanie rentowności nie niższej niż 5%?

 

Tomasz Tomczyk: Wyniki K2 są ściśle związane z wydatkami reklamowymi a te z kolei z dynamiką PKB. Biznesy, które są mniej wrażliwe na te wahania to Fabrity i Oktawave. Ponadto w ostatnich 3 latach wyniki były silnie obciążone inwestycjami tj. Oktawave, S3 i Audioteka. Nie publikujemy prognoz finansowych ale w pespektywie 2 lat chcemy osiągnąć poziom rentowności porównywalny do naszej konkurencji zagranicznej. Patrząc na wyniki roku 2010 i 2011 wierzymy, że jest to możliwe.

 

M7: Witam serdecznie, Jak duży wpływa ma otrzymanie patentu związanego z rozwiązaniami OKTA, na ekspansję technologii za granicą? Czy po otrzymaniu patentu można byłoby K2 mogłoby zarabiać tylko na udzielaniu licencji czy razem z dużym partnerem wolelibyście postawić centra na całym świecie?

 

Tomasz Tomczyk: Nie zakładamy w tym momencie sprzedaży w modelu licencyjnym. Rozwiązanie patentowe chroni naszą technologię, ale nie jest jedynym źródłem przewagi konkurencyjnej.

 

M7: Jedną z dróg ekspansji OKTA, wydaje się upublicznienie spółki. Czy decyzja o zebraniu pieniędzy z giełdy jest zakładana, a jeżeli tak to czy czym jest warunkowana?

 

Tomasz Tomczyk: Upublicznienie spółki jest jednym z rozważanych scenariuszy. Przed podjęciem konkretnych kroków w tym zakresie chcemy umocnić naszą pozycję w Polsce co pozwoli na adekwatną wycenę. Na chwilę obecną Oktawave nie wymaga inwestycji, które przyspieszałyby decyzję o wejściu Oktawave na giełdę.

 

M7: Czy Fabrity ma swój dział ekspansji międzynarodowej z podziałem regionalnym ze względu na technologię/obszar/język? Jakie plany zdobywania klientów zagranicznych zakładasz w ciągu najbliższych 2 lat?

 

Tomasz Tomczyk: Plany dot. sprzedaży zagranicznej opieramy na współpracy z światowym producentem oprogramowania K2 sourcecode (zbieżność nazw K2 przypadkowa). Do tej pory zrealizowaliśmy kilka projektów międzynarodowych we współpracy z klientami w Polsce, za pośrednictwem których wdrożenia zostały wyeksportowane do międzynarodowych lokalizacji.

 

M7: O ile się nie mylę kilka lat temu nie wypalił Wam pomysł z przedstawicielstwem w Wielkiej Brytanii. Czy to ma jakiś wpływ na widoczną zachowawczość do zdobywania klientów za granicą?

 

Tomasz Tomczyk: Wcześniejsze próby zaistnienia na rynku UK dot. usług agencyjnych. Zakończyły się niepowodzeniem. Traktujemy to jako dobrą lekcję na przyszłość. Nie ma to jednak związku z aktualnymi działaniami w kontekście Oktawave i Fabrity. Aktualny brak biura zagranicą nie oznacza, że nie otrzymujemy zleceń od klientów z zagranicy.

 

M7: Co robiła Audioteka w siedzibie Facebooka w zeszłym roku i czy oprócz technicznych certyfikatów współpracujecie przy jakimś projekcie z dużymi firmami międzynarodowymi typu IBM, Facebook czy Google?

 

Tomasz Tomczyk: Nie mamy wiedzy na ten temat efektów spotkania Auditoeki z Facebookiem.

 

M7: Czy OKTA pracuje z Coca colą nad jakimś dużym projektem lub czy coś jest w planach?

 

Tomasz Tomczyk: Oktawave cały czas pracuje z CC na zasadzie projektowej. Ostatnim dużym projektem była duża międzynarodowa kampania zrealizowana na 16-stu rynkach europejskich. Oktawave jest wpisana na listę dostawców usług hostingowych wysokiej dostępności (HA) i startuje w kolejnych konkursach na realizację tego rodzaju projektów.

 

M7: Czy masz zamiar zwiększać swój udział w K2? a co za tym idzie jaką masz wizję budowy wartości całej grupy w ciągu najbliższych 5ciu lat ? Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Wesołych świąt:)

 

Tomasz Tomczyk: Od lat pozostaję akcjonariuszem K2 i kilkukrotnie zwiększałem swoje zaangażowanie. Nie wykluczam kolejnych zakupów. Wierzę, że wartość Grupy K2 będzie pochodziła ze stabilnego wzrostu i utrzymania odpowiedniej rentowności dającej akcjonariuszom stały zwrot z inwestycji. Nie wykluczam również w kolejnych latach zmiany strategii stabilnego wzrostu na dynamiczne zwiększenie skali poprzez przejęcia firm zgodnych ze strategią koncentracji na biznesach marketingowo-technologicznych. Również życzę Wesołych Świąt:)

 

telesfor: Dlaczego zastanawiacie się nad uruchomieniem drugiego centrum danych Oktawave zagranicą a nie w Polsce?

 

Tomasz Tomczyk: Da nam to zarówno dostęp do atrakcyjnego rynku jak i georedundancję (drugie centrum danych, które replikuje dane). Duzi klienci oczekują określonej minimalnej odległości między centrami danych.

 

telesfor: Jak szacujecie obecnie wycenę Oktawave i udział procentowy w polskim rynku chmury

 

Tomasz Tomczyk: Szacujemy, że wartość biznesu Oktawave przekroczyła już wyraźnie nasze inwestycje. Odnośnie udziału w rynku chcemy więcej na ten temat powiedzieć na przełomie 2015/2016.

 

telesfor: Jak rozwija się S3, czy w tym roku osiągnie rentowność?

 

Tomasz Tomczyk: S3 kontynuuje swoja działalność w ramach spółki K2 Search jako jedna z usług. W 2015 przewidujemy jeszcze stratę na poziomie operacyjnym z tej części biznesu – tutaj nie jesteśmy zadowoleni z tempa rozwoju.

 

telesfor: Jak się czujecie z wynikami 1Q2015 w stosunku do ubiegłorocznego kwartału?

 

Tomasz Tomczyk: Przewidujemy podobną sezonowość w 2015 jak rok temu.

 

yodyod: czy K2 zamierza wprowadzić politykę wypłaty dywidend?

 

Tomasz Tomczyk: Rozważamy wprowadzenie takiej polityki, która mogłaby stać się stałym źródłem wartości dla akcjonariuszy K2.

 

Piotrek: Witam, szukałem na Waszej stronie informacji, w zakładce prezentacje inwestorskie na waszej stronie nic nie ma. Publikujecie gdzieś prezentacje? Kiedy pojawią się tam?

 

Tomasz Tomczyk: Wkrótce umieścimy prezentację na naszej stronie w sekcji dla inwestorów.

 

te: Czy PZU wdroży w tym roku projekt PZU Drive? Czy w projekcie przewidziany jest udział Oktawave?

 

Tomasz Tomczyk: Harmonogram wdrożenia produkty/usługi nie przewiduje jej komercyjnego startu w tym roku. Polityka bezpieczeństwa PZU znacznie ogranicza możliwość użycia zewn. dostawców usług hostingowych przy tym konkretnym produkcie.

 

MateuszN: Prowadzicie czy będziecie prowadzić akcję marketingową dla PZU. To chyba duży sukces dla firmy, wygranie przetargu dla tak dużej spółki jak PZU. Na ile szacujecie korzyści, zyski z tego projektu?

 

Tomasz Tomczyk: Z PZU pracujemy od kilku lat świadcząc usługi w zakresie wszystkich kompetencji oferowanych przez spółki Grupy K2 czyli usług mediowych, marketingu w wyszukiwarkach, agencyjnych, kreacji, BTL, IT, projektowania funkcjonalnego. PZU jest jednym z najważniejszych klientów Grupy K2, który oprócz znaczących obrotów dostarcza takich ciekawych wyzwań jak PZU Drive.

 

saldoKredyt: Co to jest środowisko cloud computing?

 

Tomasz Tomczyk: Cloud computing jest to usługa dostarczania środowisk sprzętowych lub oprogramowania w postaci usługi rozliczanej za czas użycia i zapewniającej maksymalną elastyczność w dostępie do zasobów bez ponoszenia inwestycji w infrastrukturę IT. Zapraszamy na stronę Oktawave.com.

 

saldoKredyt: Dlaczego sprzedaliście Audioteka?

 

Tomasz Tomczyk: Audioteka nie była komplementarna z naszymi przeważającymi usługami. Osiągnęła samodzielność i podjęła decyzję o ekspansji międzynarodowej co znacząco zwiększyło ryzyko inwestycji. K2 uzyskała ze sprzedaży Audioteki bardzo wysoką stopę zwrotu.

 

saldoKredyt: Na jaki okres średnio prowadzicie kampanie reklamowe dla spółek?

 

Tomasz Tomczyk: Od jednorazowych kampanii po kilkuletnie działania. Najdłuższe umowy zawieramy na 3 lata i często są one przedłużane na kolejne okresy. Z niektórymi klientami pracujemy powyżej 10 lat co jest wyjątkowo rzadkie w branży reklamowej.

 

peasant: Witam, jakie są perspektywy na wyjście BMP z akcjonariatu, co spółka planuje w tym zakresie?

 

Tomasz Tomczyk: Nie mamy szczegółowych informacji o planach BMP, niemniej jednak BMP już około 1,5 roku temu w oficjalnym komunikacie deklarowało o planach wyjścia z inwestycji w K2. Liczymy, że w przypadku takiej ewentualnej transakcji, akcjonariuszem zostanie inwestor rozumiejący naszą branżę.

 

member: Na jakim etapie jest obejmowanie rozwiązań Oktawave ochroną patentową? Z tego co się orientuję procedura trwa stosunkowo długo.

 

Tomasz Tomczyk: Wniosek patentowy dot. rozwiązania łączącego software z hardware’em a pozwalającego na tak szybkie przetwarzanie danych w chmurze Oktawave, że w tym zakresie możemy skutecznie konkurować z rozwiązaniami światowych gigantów, co potwierdził światowy ranking Cloud Harmony. Wniosek został zgłoszony w lipcu 2011 roku w związku z tym spodziewamy się, że wniosek będzie rozpatrzony dość szybko.

 

saldoKredyt: Co wpłynęło na tak dużą dynamikę przychodów w 2014 roku?

 

Tomasz Tomczyk: Od strony rynku to większa aktywność reklamowa klientów, szczególnie w 4tym kwartale. W głównej mierze był to wzrost segmentu mediowego, również Agencji i wreszcie przychodów Oktawave.

 

fund: Jaki podział zysku za ubiegły rok będzie rekomendowany przez zarząd?

 

Tomasz Tomczyk: Wkrótce zostanie ogłoszona rekomendacja Zarządu w tym zakresie.

 

analizator: Wynik na działalności operacyjnej wciąż jest słaby. W 2013 był ujemny, w 2014 jest raczej niski. Dlaczego spółka w ostatnich dwóch latach odnotowała taki słaby EBIT?

 

Tomasz Tomczyk: Rok 2013 był jeszcze trudnym biznesowo rokiem. W roku 2014 mimo korzystnego trendu na poziomie kwartałów, wyniki operacyjne zostały obciążane odpisami na trwałą utratę wartości w wysokości 1,5mln.

 

akcjonariusz: Jaki wynik zanotowałaby spółka z wykluczeniem sprzedaży Audioteki? Czy byłby on dodatni?

 

Tomasz Tomczyk: Przy wyłączeniu Audioteki (z konsolidacji i wyniku transakcji sprzedaży) na wszystkich poziomach wynik byłby dodatni nawet po uwzględnieniu odpisów na trwałą utratę wartości.

 

Tomek: czy projekt oktawave jest rentowny?

 

Tomasz Tomczyk: Biznes chmurowy osiągnął break-even w Q4-2014 na poziomie EBITDA. W 2015 chcemy podwoić przychody i chcemy aby biznes chmurowy nie wpływał ujemnie na wyniki K2.

 

akcjonariusz: Co złożyło się na spadek przepływów operacyjnych, chociaż w 2014 roku pojawił się dodatni EBIT?

 

Tomasz Tomczyk: Przede wszystkim znaczący wzrost należności handlowych.

 

akcjonariusz: W sprawozdaniu pokazaliście rentowności od 2010 roku. Co wydarzyło się w 2012 roku, że rentowności tak drastycznie zmalały?

 

Tomasz Tomczyk: Rok 2012 był wyjątkowo trudny dla podstawowych biznesów ściśle powiązanych z wydatkami reklamowymi klientów. Dodatkowo wyniki obciążały wystartowane wcześniej inwestycje.

 

kacper: Dlaczego unika Pan podawania konkretnych liczb a podaje tylko jakieś ogólniki.

 

Tomasz Tomczyk: Podawanie konkretnych liczb może być zakwalifikowane jako deklaracja prognoz, a tych spółka nie podaje. Niemniej jednak w kolejnych sprawozdaniach będziemy starali się podawać możliwie dużo danych.

 

fund: Na stronie K2 w sekcji klienci pojawiło się logo Janssen, co robocie dla tego klienta, czy to jakiś większy kontrakt?

 

Tomasz Tomczyk: Dla Janssen pracujemy od ponad roku i realizujemy usługi z zakresu tworzenia platform szkoleniowych i transmisji on-line. Jest to znaczący Klient Agencji.

 

M7: Pomijając zakładany wzrost OKTA, co według Ciebie ma szansę wpłynąć najmocniej na wzrost budowy wartości K2?

 

Tomasz Tomczyk: Stabilny wzrost biznesów agencyjnych i technologicznych oraz sukcesywna poprawa ich wyników.

 

yodyod: wielu inwestorów wyraża zaniepokojenie ewentualną podażą akcji należących do BMP - jakie są realne zagrożenia

 

Tomasz Tomczyk: BMP od lat było i jest stabilnym i przewidywalnym partnerem. Nie spodziewamy się zalewu akcji na rynku.

 

matrix: Ilu klientów posiada Grupa? W jakim tempie ta liczba rośnie?

 

Tomasz Tomczyk: Agencja pracuje dla 50-ciu największych Polskich i miedzynarodowych marek. Segment mediowy obsługuje blisko 100 klientów. Fabrity – dwudziestu. Liczba klientów Oktawave zbliża się do 1000.

 

fibonanci: Czy przyglądacie się konkretnym podmiotom pod względem przejęć?

 

Tomasz Tomczyk: W tym momencie nie prowadzimy działań ukierunkowanych na przejęcia innych podmiotów. Chcemy wrócić do tej ścieżki rozwoju w przyszłym roku.

 

matrix: Która spółka z Grupy generuje największe przychody?

 

Tomasz Tomczyk: Agencja K2.pl SKA

 

RR: Koszty sprzedanych usług rosną szybciej niż przychody, dlaczego?

 

Tomasz Tomczyk: Zmienia się charakterystyka projektów reklamowych prowadzonych przez Agencję i dynamicznie rośnie segment mediowy. W obu przypadkach coraz większą część wydatków stanowią usługi obce, które niejako przepływają przez K2. Szczególnie silnie widać to w segmencie mediowym, gdzie głównym kosztem jest zakup mediów przy niskich rentownościach ale dużej skali.

 

Krzysztof: Czy spółka wróci do tak wysokich rentowności jak jeszcze w 2010, 2011 roku?

 

Tomasz Tomczyk: Ze względu na zmianę charakterystyki biznesu całej Grupy i dynamiczny wzrost segmentu mediowego nie należy wprost porównywać rentowności z lat 2010 i 2011 z aktualnymi szczególnie w ujęciu całej Grupy bo poszczególne biznesy charakteryzuje różna rentowność. Wierzymy, że możliwy jest powrót do poziomów wyników z tych lat. Naszym celem jest poprawa rentowności biznesów.

 

Moderator: Bardzo dziękujemy wszystkim za uczestnictwo w naszej rozmowie. Niestety nie udało nam się odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania. Na te, na które nie starczyło nam czasu, odpowiemy jak najszybciej będzie to możliwe. Odpowiedzi na pozostałe pytania opublikujemy w zapisie finalnym z dzisiejszego spotkania.

 

ODPOWIEDZI OFFLINE PO CZACIE

 

kacper: Podawanie wartości podpisywanych umów to chyba nie deklarowanie prognoz. Chyba że są one nierentowne i nie chce się Pan do tego przyznać .

 

Tomasz Tomczyk: Nie mamy możliwości podawania wartości umów podpisywanych z Klientami ze względu na zapisy ograniczające w samych umowach. Mam wrażenie, ze jest to dość standardowe podejście na rynku.

 

felix: Co daje i na czym polega współpraca pomiędzy K2 a Youtube? Jakie korzyści finansowe spółka czerpie z tej współpracy?

 

Tomasz Tomczyk: Współpraca dotyczy dwóch obszarów. Pierwszy z nich to planowanie YT jako kanału dotarcia do konkretnych grup odbiorców (zakup mediów). Drugi to produkcja treści i reklam, które potem są używane w kampaniach.

 

wito: nie odpowiada Pan konkretnie na pytania o dywidendę . Kiedy można liczyć na konkrety w tym temacie?

 

Tomasz Tomczyk: Informacja o dywidendzie jest cenotwórcza. Nie możemy informować o planach przed podjęciem stosownych uchwal.

 

wito: czy nie uważa Pan, że taki czat jest mało wydajny, że spółkę K2 stać na organizację wideokonferencji na żywo, jak to organizują nawet spółki z New Connect?

 

Tomasz Tomczyk: Pierwszy raz zastosowaliśmy taka formę kontaktu z inwestorami i jestem z niej zadowolony. Udało się zaadresować wiele pytań. Wideokonferencja jest przez nas również rozważana w przyszłości.

 

M7: Jaka jest średnia wartość zlecenia dla S3 i jaka jest główna usługa świadczona przez ta firmę?

 

Tomasz Tomczyk: Średnia wartość umowy to kilka, kilkanaście tysięcy zł w skali roku. Główna usługa jest marketing w wyszukiwarkach.

 

kacper: Chyba standardem jest że to zarząd proponuje wypłatę dywidendy. Tym bardziej nie powinien Pan uciekać w ogólniki. Konkretnej odpowiedzi oczekują od Pana zgromadzeni tu inwestorzy.

 

Tomasz Tomczyk: Tak, jest to standardem i zgodnie z prawem Zarząd rekomenduje Walnemu Zgromadzeniu podział zysku na ostatni rok obrotowy. Taka informacja podlega rygorowi publikacji  przez system ESPI jako informacja cenotwórcza. Zarząd poda taką informację w najbliższym czasie.

 

kacper: Rynek dość krytycznie ocenia wasze działania skoro po każdej publikacji wyników następuje gwałtowny spadek kursu akcji K2I.

 

Tomasz Tomczyk: Grupa K2 ma za sobą trudny okres, w którym znaczące inwestycje w nowe obszary (Audioteka, Oktawave, S3) zbiegła się z gorszymi wynikami biznesów podstawowych (reklama). Nasze ostatnie wyniki (nie uwzględniając transakcji sprzedaży Audioteki) pokazują zmianę trendu. Liczę na to, że rynek niebawem to doceni.

 

marian: Jakie plany przed spółką na najbliższy rok?

 

Tomasz Tomczyk: Skupiamy się na poprawie rentowności działalności reklamowej i technologicznej przy stabilnym wzroście. Dynamiczny wzrost obrotów planujemy w Oktawave.

 

ciulacz: Czy IQ 2015 r. finansowo będzie lepszy, gorszy czy na poziomie IQ 2014 r.

 

Tomasz Tomczyk: Zakładamy podobną sezonowość wyników jak w 2014 roku.

 

obserwator: Dlaczego spółka usilnie broni się przed wyjściem za granicę? Na GPW istnieje kilka spółek z branży (np. PGS, Makolab), które z powodzeniem zdobywają zagranicznych klientów. Jeśli brak jest w spółce takich kompetencji to może pomogłaby jakaś zagraniczna akwizycja?

Zauważalne jest również wycofywanie się z ekspansji OKTAWAVE i skupianie na rynku polskim.

 

Tomasz Tomczyk: Do zdobywania Klientów zagranicznych nie jest niezbędna obecność za granicą. Praktycznie każda z naszych spółek posiada Klientów spoza Polski, którzy zlecają nam projekty. Eksportujemy też część usług za pośrednictwem polskich oddziałów międzynarodowych koncernów. Jeżeli chodzi o Oktawave i wyjście za granicę, szukamy korzyści jakie może nam dać mariaż z inwestorem.

 

krzyko: Czy macie w swojej ofercie internetowe reklamy video?

 

Tomasz Tomczyk: Tak oczywiście. Jest to obszar, który notuje obecnie bardzo dynamiczny wzrost. K2 jest obecne w tych usługach zarówno planując media jak i produkując materiały video.

 

ksiegowy: Z czego wynika większa strata na pozostałej działalności operacyjnej?

 

Tomasz Tomczyk: W większości jest to odpis na trwałą utratę wartości  na kwotę 1,5 mln dot. systemu e-mailingowego. Po przeprowadzeniu testów uznaliśmy, że oczekiwane przychody z tego tytułu nie są adekwatne do wcześniej zakładanych. System e-mailingowy był jedną z wielu inwestycji w narzędzia marketingowe poczynionych na przestrzeni ostatnich lat, co spółki Grupy muszą robić sukcesywnie tak jak np. obecnie realizowana jest inwestycja w system do modelowania atrybucyjnego.

 

studio: W porównaniu do 2013 roku spadły koszty ogólnego zarządu. Co się na to złożyło?

 

Tomasz Tomczyk: Zmniejszenie kosztów ogólnego zarządu jest głównie związane z kosztami osobowymi. Największy wpływ tutaj miało zmniejszenie liczby członków zarządu. Ponadto nastąpił zbieg urlopów macierzyńskich oraz zmiany w dziale nowego biznesu. Pomagało nam również nieco tańsze EURo, w którym rozliczamy się za biura.

 

yodyod: jestem ciekaw zainteresowania Państwa spółką ze strony zarządzających TFI - czy w ostatnich miesiącach zauważyliście Państwo wzmożoną liczbą pytań, kontaktów  z ich strony, bo można odnieść wrażenie, że spółka kilka lat temu straciła zaufanie u tych akcjonariuszy i stąd problem z wyceną

 

Tomasz Tomczyk: Na bieżąco spotykamy się z osobami zarządzającymi TFI, zarówno akcjonariuszami K2 jak i potencjalnymi nabywcami naszych akcji. Nie wszyscy inwestorzy traktują inwestycje w K2 długoterminowo i podejmują indywidualne decyzje również w oparciu o bieżące wyniki, które w ostatnich latach nie zachwycały.

 

fund: Jaki wzrost przychodów jest prawdopodobny w tym roku?

 

Tomasz Tomczyk: Spółka nie publikuje prognoz przychodów, ale zakładamy dalszy stabilny wzrost powiązany z prognozowanym wzrostem rynku wydatków reklamowych w Polsce, w tym w szczególności wzrostem samego segmentu Internetu w całym torcie wydatków reklamowych.

 

Logit: Czy spółka działa tylko w Polsce czy również zagranicą?

 

Tomasz Tomczyk: Spółka nie posiada w tej chwili biur za granicą, ale obsługuje kilku Klientów spoza granic Polski.

 

stefan: Czy moglibyście zacząć raportować wartość backlogu, tak jak robią to inne spółki świadczące usług w sektorze b2b?

 

Tomasz Tomczyk: Nie przewidujemy takiego sposobu raportowania, głównie ze względu na dysproporcje pomiędzy poszczególnymi biznesami.

 

stefan: K2I wygrywała i wygrywa sporo nagród za kreatywność. Ale czy nie należałoby w spółce przyłożyć podobnej wagi do kontroli kosztów, aby mieć pewność, że t kampanie na siebie zarabiają? Czy macie jakieś duże, stare zlecenia, które realizujecie \"na stratach\"?

 

Tomasz Tomczyk: K2 prowadzi obsługę kampanii i projektów technologicznych z użyciem systemu kontroli rentowności, opartego o koszty pracy i koszty podwykonawców. Na bieżąco monitorujemy efektywność naszych działań. W przypadku nowych Klientów niektóre projekty okazują się nierentowne, ze względu na wysokie koszty uczestnictwa w przetargach. Rentowność w takich wypadkach wypracowywana jest z czasem.

 

gosia: W jaki sposób spółka zamierza konkurować z największymi podmiotami na rynku?

 

Tomasz Tomczyk: Wszystkie spółki w Grupie K2 konkurują głównie jakością i skutecznością naszych projektów. Jest to element naszej strategii (niezmienny od wielu lat). Dlatego kluczowy jest dla nas najlepszy zespół, który stanowi główny koszt prowadzenia działalności. Unikamy konkurencji cenowej.

 

wito: skoro Pan uważa cenę rynkową K2 za rażąco niską, logicznym chyba jest ogłoszenie ograniczonego skupu?

 

Tomasz Tomczyk: Tak, dlatego rozważamy również rekomendowanie ZWZA uchwały upoważaniającej zarząd do skupu akcji w przyszłości w warunkach niższej ceny akcji i nadwyżek gotówkowych. Nie planujemy jednak skorzystać z obowiązującej uchwały, która wygasa w czerwcu b.r.

 

Robert Wojtasiwicz: Jak podsumowałby Pan i ocenił rok 2014 dla spółki?

 

Tomasz Tomczyk: Uważam, ze ostatni rok pokazał zdecydowaną zmianę trendu. Wszystkie biznesy poprawiły swoją rentowność operacyjną. Segment mediowy znacząco powiększył skalę przychodów a Oktawave urosło trzykrotnie. Wystąpiły również działania jednorazowe jak sprzedaż udziałów w Audiotece, czy odpisy na trwała utratę wartości. Patrząc globalnie uważam zeszły rok za duży sukces, choć nadal mamy przed sobą wiele do zrobienia.

 

yodyod: Dzień dobry, pytanie dotyczące Oktawave, dlaczego dotychczas nie rozważaliście Państwo upublicznienia tej spółki, po to by redukując w minimalny sposób swoje zaangażowanie przyspieszyć poprzez pozyskany kapitał rozwój firmy, co jest konieczne - konkurencja przecież nie śpi. Sytuacja w Okta jest zgoła odmienna od Audoteki, gdzie ograniczało Was porozumienie inwestorskie z Beme

 

Tomasz Tomczyk: Znacząca część inwestycji poniesionych dotychczas w Oktawave została sfinansowana ze środków z dotacji EU oraz ostatniej emisji. Na potrzeby działalności w PL nie są aktualnie wymagane większe środki, a zbudowane dotychczas rozwiązanie może być sukcesywnie rozwijane. Rynek w Polsce ma duży potencjał, ale jest też ograniczony świadomością Klientów i poziomem ich akceptacji dla tego rodzaju usług. Nadal jesteśmy przed fazą dynamicznego wzrostu, która nabierze siły w najbliższych latach. Dodatkowe środki będą nam potrzebne do wyjścia za granicę. Chcemy to zrobić kiedy nasza pozycja w Polsce będzie bezpieczna i wystarczająco silna.

 


 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie