Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Solidne wyniki finansowe za 2014 rok PKP Cargo. Uwaga na duży one off

© Ivan Kruk - Fotolia.com

PKP Cargo opublikował dziś (12.03.2015) raport finansowy za 2014 rok. Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe:

 

Wybrane dane finansowe

(tys. zł)

2014

2013

Przychody ze sprzedaży

4 257 102

4 797 461

Zysk operacyjny

77 074

110 185

Zysk brutto

74 190

88 532

Zysk netto

61 285

65 387

 

Drugi przewoźnik towarowy w Unii Europejskiej zanotował w ubiegłym roku spadek przychodów ze sprzedaży o 11,3% względem 2013 roku. Na poziomie zysków spółka również zanotowała spadki. Skonsolidowany zysk netto był niższy rok do roku o 6,3%. Jednak po głębszym wczytaniu się w raport finansowy zauważymy, że wynik netto po oczyszczeniu z dużego zdarzenia jednorazowego wyniósłby 276,2 mln zł wobec 234,8 mln zł rok wcześniej. Tym one off-em w 2014 roku było utworzenie rezerw na program dobrowolnych odejść o wartości 265,3 mln zł.

 

Adam Purwin, prezes PKP Cargo w liście do akcjonariuszy wskazał na główne czynniki, które nie sprzyjały działalności operacyjnej. Wymienił skutki konfliktu na Ukrainie, które wpłynęły niekorzystnie na klientów firmy, a także obniżone przewozy węgla w skutek spadków cen tego surowca. Przypomnijmy, że PKP Cargo przewozi 70% węgla transportowanego w kraju. Prezes dodał, że mniejsze przewozy w tym zakresie zostały zrekompensowane rozwojem np. transportu kruszyw i materiałów budowlanych. Jako szansę na przyszłe okresy prezes wskazał na trwające obecnie bardzo duże prace modernizacyjne na infrastrukturze kolejowej w Polsce. Z jednej strony powodują one okresowy wzrost kosztów poprzez obniżenie średniej prędkości przejazdu pociągów towarowych, ale z drugiej strony mogą przynieść wymierne korzyści w przyszłych latach. W roku 2014 PKP Cargo podpisał umowę zakupu 80% udziałów czeskiego konkurenta Advanced World Transport (czołówka największych, prywatnych przewoźników w Europie), a niedawno zawarł umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo (narodowy przewoźnik Chorwacji).

 

Wyniki finansowe PKP Cargo w samym czwartym kwartale były ujemne (typowy efekt sezonowości). Strata na poziomie EBIT wyniosła 204,7 mln zł, a strata netto 168,8 mln zł. Zestawiając te kwoty z oczekiwaniami analityków (konsensus PAP) spółka osiągnęła lepsze wyniki odpowiednio o 1,5% i 13,1%.

 

Dywidenda za 2014 rok

 

Zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o rekomendowaniu Walnemu Zgromadzeniu wypłaty dywidendy w kwocie 110 mln zł, na którą oprócz części wyniku za 2014 rok wchodziłoby 56 mln zł z zysków zatrzymanych z lat ubiegłych. Z drugiej strony kwota 110 mln zł to 40% skonsolidowanego wyniku netto skorygowanego o utworzenie rezerw na program dobrowolnych odejść. W przeliczeniu na jedną akcje daje to 2,46 zł. Wówczas stopa dywidendy przy cenie akcji 88 zł wyniosłaby 2,8%.

 

Rzut oka na wykres

 

Inwestorzy neutralnie reagują na zaprezentowany raport finansowy za 2014 rok. Kurs akcji o godzinie 11 oscyluje wokół poziomu wczorajszego zamknięcia. Patrząc w dłuższej skali czasu od sierpnia ubiegłego roku ukształtował się trend wzrostowy. Obecnie wartość akcji PKP Cargo znajduje się przy historycznych poziomach maksimów (91 zł). Po ich ewentualnym przebiciu w górę zostanie wygenerowany sygnał kupna. Wsparciem jest wspomniana linia trendu, która obecnie przebiega na poziomie 82 zł. 

 

PKP Cargo - Analiza Techniczna

Źródło: Stooq.pl

 

 

Źródło: PKP Cargo, PAP

 

Więcej:

Zobacz również:

28.11.2018, Aktualności

SII Poleca: Konferencja Nowoczesne Rady Nadzorcze

28.11.2018, Aktualności

SII Poleca: Konferencja Nowoczesne Rady Nadzorcze

Zapraszamy na konferencję „Nowoczesne Rady Nadzorcze” poświęconą zagadnieniom ładu korporacyjnego i nadzoru nad spółkami publicznymi w Polsce.

Zobacz więcej

14.12.2018, Newsroom

Czat inwestorski Energa. Ceny energii, Ostrołęka C i zielone certyfikaty

14.12.2018, Newsroom

Czat inwestorski Energa. Ceny energii, Ostrołęka C i zielone certyfikaty

Na pytania inwestorów zadawane podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie z SII odpowiadał Jacek Kościelniak, wiceprezes zarządu ds. finansów Grupy Energa.

Zobacz więcej

Solidne wyniki finansowe za 2014 rok PKP Cargo. Uwaga na duży one off
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie