Chat with us, powered by LiveChat

PIT-8C od biura maklerskiego, PIT-38 do Urzędu Skarbowego

Skomentuj artykuł
© Darios - Fotolia.com

Początek marca to okres, w którym każdy inwestor powinien już dostać od swojego biura maklerskiego PIT-8C.

 

Jest to dokument, w którym mamy zestawienie osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów w związku z inwestycjami na rynku kapitałowym (inwestycje na giełdzie i na rynku walutowym). W przypadku inwestycji w akcje, na ich przykładzie najprościej można to wytłumaczyć, przychody to wartość sprzedanych akcji. Koszty z kolei, to suma pieniędzy wydanych na kupno tychże akcji oraz koszty poniesionych w związku z tymi transakcjami prowizji.

 

Na podstawie otrzymanego PIT-8C każdy inwestor jest zobowiązany do wypełnienia deklaracji PIT-38 i złożenia go w swoim Urzędzie Skarbowym do końca kwietnia.

 


 

SII poleca sprawdzony program do PIT 36, 36L, 37, 38!

 

Program stacjonarny na komputery z systemem Windows Program uruchamiany on-line w przeglądarce

 


 

Dlaczego biura maklerskie nie mogą zająć się składaniem deklaracji PIT-38 w imieniu inwestora? Choćby dlatego, że bardzo wielu inwestorów posiada rachunki inwestycyjne w kilku biurach maklerskich. W związku z tym każdy inwestor otrzymuje od każdego biura maklerskiego, w którym zamknął choć jedną inwestycję (w praktyce oznacza to dokonanie choćby jednej transakcji sprzedaży) osobny PIT-8C.

 

Zadaniem inwestora jest samodzielne zsumowanie przychodów i kosztów ze wszystkich otrzymanych deklaracji PIT-8C i wpisanie ich do deklaracji PIT-38.

Rozpatrzmy następujący przykład:

W ostatnim roku inwestor w jednym biurze maklerskim kupił akcje za 800 zł, a następnie sprzedał je za 1000 zł. Od każdej z transakcji zapłacił (dla uproszczenia rachunków) 3 zł prowizji, czyli łącznie 6 zł. Otrzyma on po zakończeniu roku z tego biura maklerskiego PIT-8C, w którym w pozycji „przychody” będzie kwota 1000 zł, w pozycji „koszty” będzie natomiast kwota 806 zł (800 zł koszt nabycia akcji i 6 zł prowizji).

 

W tym samym czasie, w drugim biurze maklerskim kupił inne akcje za 800 zł i po pewnym czasie sprzedał je ze stratą za 700 zł. Ponownie od każdej z transakcji zapłacił 3 zł prowizji. Otrzyma on PIT-8C, w którym w pozycji „przychody” będzie kwota 700 zł, a w pozycji „koszty” będzie kwota 806 zł.

 

Posiadając takie informacje inwestor sumuje kwoty z obydwu otrzymanych PIT-ów i powinien wpisać do deklaracji PIT-38 następujące dane. W pozycji „przychody” 1700 zł (suma pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży akcji w obydwu biurach maklerskich), natomiast w pozycji „koszty” 1612 zł (suma pieniędzy wydanych na zakup wszystkich akcji oraz koszty prowizji ze wszystkich biur maklerskich).

 

W rozpatrywanym przykładzie inwestor osiągnął zysk w wysokości 88 zł. W deklaracji PIT-38 wylicza się także należny podatek od zysków kapitałowych w wysokości 19%. W tym przypadku będzie to 16,72 zł. Zaokrągloną do 17 zł kwotę podatku inwestor powinien samodzielnie przelać na rachunek Urzędu Skarbowego. Oczywiście założyliśmy w tym przykładzie, że obydwa rachunki maklerskie były darmowe. Jeżeli tak by nie było, to stosowna informacja o poniesionych kosztach byłaby ujęta w deklaracjach PIT-8C.

 

Przeczytaj więcej o podatkach i pobierz profesjonalny program do rozliczenia PIT-ów.

Autor artykułu

 

Michał Masłowski Michał Masłowski

Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Doktor nauk ekonomicznych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz pracownik Katedry Badań Operacyjnych na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w latach 2000-2008. Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki IFIRMA SA. Organizator kilkudziesięciu konferencji WallStreet i Profesjonalny Inwestor. Autor podcastów Echa Rynku (zawodowo) i MacGadka (hobbystycznie).

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie