Chat with us, powered by LiveChat

EBOiR sprzedał akcje PKP Cargo

Skomentuj artykuł
© artemegorov - Fotolia.com

Europejski bank Odbudowy i Rozwoju sprzedał 2 286 008 akcji PKP Cargo, ktore stanowiły 5,1% kapitału zakładowego spółki. W komunikacie EBOiR poinformował, że pakiet został sprzedany z "małym dyskontem" w stosunku do ceny zamknięcia z wczoraj (10.02.2015) - 89 zł.

 

Prowadzącymi księgę popytu byli Goldman Sachs i Wood&Co. Uwzględniając, że akcje zostały sprzedane za mniej niż 89 zł, wartość sprzedanego pakietu akcji można szacować na poniżej 200 mln zł.

 

Pozostali akcjonariusze spółki, posiadający ponad 5% udziałów to: PKP S.A. (33%), ING OFE (10,58%), Morgan Stanley (5,31%) i Aviva OFE (5,22%).

 

Z końcem stycznia skończył się program dobrowolnych odejść z PKP Cargo. Wstępnie spółka szacowała, że z programu skorzysta 1 300 osób. Finalnie do programu zgłosiło się 3 300 osób, a po weryfikacji zgłoszeń pracodawca wyraził zgodę na skorzystanie z Programu przez 3041 osób. Łączna wartość zobowiązań wynikających z przeprowadzenia dobrowolnych odejść wyniesie 266 mln zł. Kwota ta zostanie ujęta jako rezerwa na przyszłe zobowiązania i obniży wyniki za IV kwartał 2014 roku.

 

Przeciwko dobrowolnemu programowi odejść protestowali związkowcy „Solidarności” ze spółek kolejowych w Małopolsce. Zdaniem związkowców program opierał się na zastraszaniu i zmuszaniu pracowników do zwolnienia się z pracy, a jego celem było dążenie spółki do dalszej degradacji kolei w Małopolsce. Zdaniem związkowców zarząd dąży do likwidacji jednostek terenowych i komórek administracyjnych byłego Zakładu Południowego Cargo w Nowym Sączu.

 

Nie jest to jedyny spór pomiędzy spółką a związkami zawodowymi. Dnia 3 listopada 2014 roku PKP Cargo poinformowało o rozpoczęciu sporu z 9 związkami zawodowymi. Postulaty sformułowane przez związki dotyczyły między innymi „wysokości gratyfikacji wypłacanej z okazji Święta Kolejarza, wprowadzenia gratyfikacji za zmianę harmonogramu pracy, podwyższenia stawek dziennych na zakup posiłków profilaktycznych i regeneracyjno-wzmacniających, oraz wprowadzenia dodatku alokacyjnego, jak też kwestii organizacyjnych.” W referendum na początku lutego bieżącego roku 98,1% załogi opowiedziało się za rozpoczęciem strajku w przypadku niespełnienia przez zarząd stawianych postulatów. Obecnie spór znajduje się na etapie medacji.

 

Dalej  nie są to wszystkie spory, jakie prowadzi spółka ze związkowcami. Oddzielny spór toczy się z organizacją związkową FZZPPK. Spółka poinformowała, że postulaty tego związku zawodowego dotyczą głównie kwestii płacowych, to jest „podwyższenia stawek dziennych na zakup posiłków profilaktycznych i regeneracyjno-wzmacniających, wprowadzenia dodatku alokacyjnego oraz ryczałtów delegacyjnych dla wybranych stanowisk pracy.”

 

PKP Cargo poinformował, że nabyło pozostałą część udziałów (44,44 proc.) w Przedsiębiorstwie Spedycyjnym Trade Trans. Nabycie pełnej kontroli nad spółką pozwoli na wzmocnienie pozycji PKP Cargo jako operatora logistycznego. W komunikacie poinformowano, że średnie roczne przychody PS Trade Trans w ostatnich latach wynosiły 500 mln zł, przewożąc średnio 10 mln ton towarów rocznie. PS Trade Trans świadczy kompleksowe usługi w zakresie transportu, przeładunków, magazynowania i usług celnych. 

 

Źródło: PKP Cargo, PAP

 

Więcej:

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie