Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Omówienie Strategii PZU 3.0 na lata 2015-2020

Czat inwestorski

Temat czata:

Omówienie Strategii PZU 3.0 

na lata 2015-2020

2 lutego 2015 r.

godz. 12:00

PZU

 

Na pytania inwestorów odpowiadał:

 

Przemysław DąbrowskiPrzemysław Dąbrowski – Członek Zarządu PZU / PZU Życie, CFO Grupy PZU

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, kierunek informatyka oraz studiów podyplomowych z zarządzania. Uzyskał również tytuł MBA Uniwersytetu Illinois oraz ukończył program Warsaw-Illinois Executive MBA. Posiada szerokie doświadczenie w zarządzaniu finansami w ubezpieczeniach, w zarządzaniu inwestycjami finansowymi oraz w przeprowadzaniu dużych transakcji finansowych. Ponadto dysponuje praktyczną i teoretyczną wiedzą księgową, znajomością zagadnień podatkowych oraz elementów matematyki aktuarialnej.

 

Karierę zawodową rozpoczął w 1993 roku. W latach 1993-1998 pracował jako analityk i kontroler finansowy w Whirlpool Polska Sp. z o.o. W latach 1998–2000 był Skarbnikiem w AIG Polska. W latach 2000–2001 pełnił funkcję Dyrektora Finansowego, Członka Zarządu Creative Team SA (Grupa Elektrim). W latach 2001-2006 był Dyrektorem Biura Planowania i Kontrolingu w PZU. W latach 2006-2008 pracował w firmach doradczych AT Kearney i Accenture na stanowisku Managera a następnie Senior Managera. Od października 2008 roku do marca 2009 roku pełnił funkcję Dyrektora – Zastępcy Szefa Pionu Finansowego w Centrali PZU i PZU Życie. Od listopada 2008 roku do lutego 2009 roku był Dyrektorem Biura Planowania i Kontrolingu w Centrali PZU i PZU Życie, następnie od marca 2009 roku Dyrektorem Biura Zarządzania Informacją w Centrali PZU i PZU Życie. Od stycznia 2010 roku pełni funkcję Członka Zarządu PZU Życie. Od grudnia 2010 roku pełni funkcję Członka Zarządu PZU. Odpowiada za Pion Finansowy.

 


 

Zapis czata inwestorskiego

 


 

 

Moderator: Szanowni Państwo, witamy na czacie.

 

Ryszard: Jednym z zamierzeń PZU jest zostanie liderem w segmencie prywatnej opieki zdrowotnej. Czy jest to możliwe w tak krótkim czasie jak 6 lat?


Przemysław Dąbrowski: Zakładamy, że będziemy jednym z trzech wiodących graczy. To ambitne zadanie ale biorąc pod uwagę siłę naszego brandu, sieć dystrybucji oraz siłę finansową uważamy, że to możliwe do osiągnięcia.


miro: Czy nowa Strategia PZU zakłada modyfikacje jej w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności w skali makro?


Przemysław Dąbrowski: Każda strategia musi być elastyczna, także strategia PZU 3.0 może być modyfikowana w przypadku znaczących zmian w otoczeniu makro.


miro: Jaki jest sens prowadzenia biznesu w okresie 2-3 lat na Ukrainie? Nie lepiej wycofać się z tego rynku?


Przemysław Dąbrowski: PZU na razie analizuje sytuację na Ukrainie. Oczywiście dziś bardzo trudno coś powiedzieć o rozwoju rynku ubezpieczeniowego na Ukrainie. Musimy pamiętać jednak, że to kraj o większej populacji niż Polska i w normalnych warunkach rynek ubezpieczeniowy może się tam rozwinąć podobnie jak u nas. Trzeba też pamiętać, że sprzedaż aktywów ukraińskich prowadzona w warunkach wojny na pewno nie przyniosła dobrej ceny.


miro: Czy spółka jest w jakiś sposób stratna na różnicach kursowych, mam na myśli osłabienie złotego w IV kw 2014.


Przemysław Dąbrowski: Nie.


Anastazja: Witam Panie Prezesie, czy spółka w związku z opublikowaną strategią 3.0 do 2020 roku, nie będzie prowadzić innych strategicznych działań?


Przemysław Dąbrowski: Nasze działania strategiczne są opisane w strategii. Oczywiście mogą się też pojawić jakieś dodatkowe działania.


Emeryt: Co oznacza informacja podana przez Państwa odnośnie rozwinięcia oferty związanej ze służbą zdrowia? Wydawałoby się, że możliwości uzyskania zysków w tym sektorze zostały już wyczerpane?


Przemysław Dąbrowski: Uważamy, że cały czas można uzyskać rentowność wyniku netto na poziomie co najmniej kilku punktów procentowych, zwłaszcza jeśli uda się osiągnąć skalę co dla nas nie powinno być bardzo trudne. Oczywiście sieć franczyzowa świadczeniodawców będzie doskonałą podstawą do sprzedaży na dużą skalę ubezpieczeń medycznych w przyszłości po zmianach prawa.


Fan: Odnośnie zakupu placówek zdrowia, czym Państwo się kierują przy możliwych przejęciach?


Przemysław Dąbrowski: Na razie szukamy średniej wielkości klinik świadczących podstawową opiekę medyczną.


angelika: Czy rynek w jakimś sensie nie spodziewał się przedstawionej Strategii? Brak zainteresowania ze strony dużych inwestorów jest widoczny.


Przemysław Dąbrowski: Uważamy, że przedstawiona strategia jest atrakcyjna dla inwestorów, o czym przekonaliśmy się chociażby podczas ostatnich spotkań w Londynie.


mędrzec: Czy 650 mln przychodów z tytułu prowadzonej działalności w segmencie ochrony zdrowia to nie za bardzo optymistyczne założenia na 2020 r.?


Przemysław Dąbrowski: To ambitny cel ale pamiętajmy, że PZU ma silny brand, dużą sieć dystrybucji i środki finansowe, które powinny pozwolić osiągnąć ten poziom.


panop: Jaka jest reakcja firm z branży ochrony zdrowia po publikacji nowej Strategii? Boją się, składają oferty przejęcia czy zamykają biznes :)?


Przemysław Dąbrowski: PZU już od wielu lat działa na rynku konkurencyjnym. Jesteśmy gotowi do konkurencji także na tym rynku.


Modern: Jakie są przychody nowego Państwa produktu, systemu polisowego Everest?


Przemysław Dąbrowski: Nowy system polisowy pozwoli na zwiększenie przychodów ale sam nie tworzy przychodów.


Master: Podają Państwo informacje o przełomowych usługach, bezpośredniej likwidacji szkód i własnej floty aut zastępczych, czy mógłbym prosić o konkretne dane, zyski, poziom oszczędności z tego tytułu?


Przemysław Dąbrowski: Wszystkie nowe usługi zostały wprowadzone w 2014 roku. Z ogłaszaniem wyników poczekamy do zamknięcia roku.


Sebastian: Witam, w komunikacie prasowym informują Państwo o zwiększeniu znaczenia międzynarodowego Grupy PZU, czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej w tym temacie? W szczególności jakie obszary działalności mieli Państwo na myśli mówiąc o pozycjach na poszczególnych rynkach? Czy bezpieczne jest inwestowanie obecnie na Ukrainie?


Przemysław Dąbrowski: Znaczenie Grupy PZU na rynkach międzynarodowych urosło po zakupach spółek RSA w krajach bałtyckich.


AnalitykTech: Czy w związku z planowanym wejściem na rynek służby zdrowia, spółka planuje zaistnieć przede wszystkim poprzez przejęcia i konsolidację, czy również poprzez rozwój organiczny własnych placówek ?


Przemysław Dąbrowski: Przede wszystkim zamierzamy rosnąć poprzez akwizycje.


AnalitykTech: Po historycznej dywidendzie w 2014 roku jaka będzie dywidenda w 2015 roku? Czy spółka rozważa wypłatę do 100% zysku? Jest pozwolenie KNF?


Przemysław Dąbrowski: O dywidendzie za rok 2014 Zarząd będzie decydował w kwietniu 2015. Jeżeli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego to wskaźnik wypłaty dywidendy powinien być na podobnym poziomie jak w latach poprzednich.


Sebastian: Czym ma się wyróżniać TFI PZU na tle konkurencji by zdobywać rynek?


Przemysław Dąbrowski: Mamy całą gamę pomysłów, między innymi użycie naszego brandu, sieci dystrybucji i siły finansowej.


Akcjonariusz: W 2014 roku prognozował Pan, że wyniki za 2014 będą zbliżone, choć nieco gorsze niż w 2013 roku. Jakie szacunki ma Pan na 2015 rok?


Przemysław Dąbrowski: Nie mogę w tej chwili wypowiedzieć się na temat roku 2015. Duża część naszego wyniku zależy od wyniku z działalności lokacyjnej. Tu bardzo dużo zależy od sytuacji ze stopami rentowności polskich obligacji.


Matematyk: W strategii 3.0 dużo jest powiedziane na temat kosztów jakie poniesie grupa, czy może Pan powiedzieć więcej o prognozach przychodów z poszczególnych sektorów działalności?


Przemysław Dąbrowski: Zakładamy, że główne przychody grupy będą pochodziły z ubezpieczeń (zakładamy wzrost rynku w tym okresie na średnim poziomie 2,5% do 3%). Chcemy zwiększyć nasz udział w rynku do 35% z 32% dziś.


ArturInvest: Z segmentu opieka medyczna w strategii zakładacie Państwo przychody na poziomie 650 mln zł w 2020 r. A ile one teraz wynoszą?


Przemysław Dąbrowski: Teraz całkowite przychody to około 100 mln zł, głównie z ubezpieczeń zdrowotnych.


Emeryt: Czy działalność związana z opieką medyczną będzie prowadzona pod marką PZU, czy zostanie wydzielona pod biznes spółka z opcją upublicznienia na GPW ?


Przemysław Dąbrowski: Mamy brand PZU Zdrowie.


Emeryt: Czy wszyscy klienci objęci ubezpieczeniem medycznym PZU będą kierowani do placówek z grupy?


Przemysław Dąbrowski: Docelowo tak, ale dopiero wtedy kiedy będziemy mogli zagwarantować właściwą jakość obsługi.


Agent007: Prowadzenie biznesu związanego z opieką medyczną wymaga know-how w tym zakresie, jak spółka chce budować wartość firmy na biznesie którego do tej pory nie prowadziła ?


Przemysław Dąbrowski: Najpierw poprzez przejęcia zdobędziemy potrzebny know-how i zbudujemy platformę do późniejszego wzrostu.


Fibonanci: W prezentacji szacujecie, że przychody z obszaru opieki zdrowotnej urosną do 650 mln zł. Najwięksi już dzisiaj osiągają 740 mln zł. Zakładając, ze będą się oni dalej rozwijać i zwiększać obroty, PZU nie będzie liderem w tym obszarze za 6 lat. W takim razie kiedy?


Przemysław Dąbrowski: Planujemy być jednym z trzech głównych graczy w tym segmencie.


wróżbitaMaciej: Jak na wynikach z działalności inwestycyjnej odbije się potencjalny w przyszłości wzrost stóp procentowych i efekt spadających cen obligacji?


Przemysław Dąbrowski: Żadna firma ubezpieczeniowa nie może być zadowolona ze spadków rentowności instrumentów finansowych. W krótkim okresie czasu PZU pokazuje duże dochody z działalności lokacyjnej ale w dłuższym okresie niskie stopy spowodują spadek wyniku z działalności lokacyjnej.


Emeryt: Jaki jest pomysł na rozbudowę placówek związanych z opieką medyczną, najpierw duże miasta, potem mniejsze, czy jest jeszcze inna koncepcja?


Przemysław Dąbrowski: Będziemy na początku szukali celów przede wszystkim w miastach ale możliwe jest też zaangażowanie w mniejszych ośrodkach.


Sebastian: Odnośnie klienta korporacyjnego, jak zamierzają Państwo zwiększyć udział w przychodach w tym segmencie? Czy może Pan podać jakieś dane odnośnie wyników w tym sektorze?


Przemysław Dąbrowski: Prowadzimy szerokie zmiany w obszarze sprzedaży korporacyjnej w PZU. Jesteśmy liderem w segmencie dużych klientów i MSP, dlatego też największe pole do wzrostu widzimy w o obszarze średnich klientów, gdzie chcielibyśmy najszybciej rosnąć.


Tomasz: Czy mają Państwo już określoną strategię jak będzie osiągany wzrost udziału aktywów klienta zewnętrznego PZU w aktywach polskiego rynku TFI? Jakieś konkretne działania, czym będą Państwo zachęcać klienta zewnętrznego do wyboru funduszu emerytalnego PZU?


Przemysław Dąbrowski: Chcemy uruchomić nowe kanały dystrybucji dla klientów indywidualnych w Polsce. Chcemy też przyciągnąć klientów instytucjonalnych z zagranicy.


zeus: Pomimo tego, iż w strategii PZU podali Państwo informację, iż PZU zakłada utrzymanie wysokiej rentowności biznesu, nie było większej reakcji na publikację, mógłby Pan ten fakt skomentować? Czyżby inwestorzy nie dowierzali w tak perspektywiczne założenia?


Przemysław Dąbrowski: Myślę, że w ostatnim tygodniu notowania na GPW były przede wszystkim pod wpływem działań poza polską takich jak wzrost wyceny franka czy ogłoszenie luzowania przez EBC. To miało główny wpływ na notowania akcji PZU.


Hah: Czy w związku z nakładami inwestycyjnymi na rozwój placówek medycznych można się spodziewać niższych dywidend oscylujących bliżej 50% zysku netto ? Rozumiem, że wypłata dywidendy będzie zgodna z opublikowaną polityką?


Przemysław Dąbrowski: Nakłady na rozwój placówek medycznych nie będą miały wpływu na poziom dywidendy.


Fibonanci: Jaki ma być podział przychodów spółki według nowej Strategii w 2020 r., patrząc przez pryzmat 3 filarów (ubezpieczenia, zarządzanie aktywami, opieka medyczna)?


Przemysław Dąbrowski: Większość przychodów będzie pochodziło z działalności ubezpieczeniowej.


CzłonekSII: Przy jakich współczynnikach C/Z w branży opieki medycznej przejęcia są atrakcyjne z punktu widzenia kupującego?


Przemysław Dąbrowski: Nie ujawniamy takich danych.


Ekology: Czy ewentualne przejęcia spółek z branży opieki medycznej mogą dotyczyć tych notowanych na GPW?


Przemysław Dąbrowski: Także, choć to mniej prawdopodobne.


Akcjonariusz: Czy już z pierwszym rokiem uruchomienia biznesu związanego z opieką medyczną chcą Państwo wynik roczny utrzymać ‘nad kreską’?


Przemysław Dąbrowski: EDBITDA tak, wynik netto będzie dodatni w kolejnych latach.


ArturInvest: Czy Pana zdaniem cena akcji PZU 500 zł to mówiąc kolokwialnie za mało, za dużo, czy optymalnie?


Przemysław Dąbrowski: Nie komentujemy kursu akcji PZU.


Sebastian: Jakie udziały posiada PZU w segmencie ubezpieczeń małych i średnich przedsiębiorstw?


Przemysław Dąbrowski: W segmencie MSP mamy ponad 30% udziału w rynku.


Master: Czego miałoby dotyczyć potencjalne joint venture z bankiem?


Przemysław Dąbrowski: Budowanie joint venture z bankiem miałoby na celu przede wszystkim sprzedaż polis PZU przez bank.


BeataW: Platforma Everest – kilka słów o niej?


Przemysław Dąbrowski: Projekt Everest to implementacja nowego systemu polisowego w PZU SA. Zastępujemy stary i przestarzały system nowoczesnym rozwiązaniem firmy Guidewire. Nowy system pozwoli nam na dużo lepszą obsługę klienta, szybsze zmiany produktowe, pogłębioną segmentację. Koszty utrzymania nowego systemu powinny być też niższe niż obecnego.


Katarzyna: Ile przychodni posiada aktualnie PZU Zdrowie?


Przemysław Dąbrowski: W tej chwili mamy trzy przychodnie.


Akcjonariusz: W prezentacji szacujecie, że w 2016 zakończy się wojna cenowa na rynku ubezpieczeń. Skąd takie szacunki, że właśnie w 2016?


Przemysław Dąbrowski: Zmiany regulacyjne oraz spadające stopy powinny spowodować presję na rentowność ubezpieczycieli.


ArturInvest: Czy obecnie przyglądacie się jakimś podmiotom w celu ich akwizycji?


Przemysław Dąbrowski: Nie.


Fibonanci: W nowej strategii zakładacie osiągnięcie pozycji lidera w segmencie inwestycji i zarządzania aktywami. Rozumiem, że będziecie tu konkurować z największymi funduszami, jak np. Skarbiec. Jak zamierzacie podjąć konkurencję?


Przemysław Dąbrowski: Chcemy wykorzystać nasz brand, sieć dystrybucji oraz siłę finansową. Mam też kilka innowacyjnych pomysłów, których nie chcemy na razie ujawniać.


Hah: Mógłby Pan podsumować pokrótce realizację strategii 2.0? Co zmieniło się w spółce? Jakie najważniejsze elementy strategii 2.0 zostały zrealizowane, a jakie nie?


Przemysław Dąbrowski: Skuteczna realizacja strategii PZU 2.0 pozwoliła zbudować solidne fundamenty do dalszego rozwoju Grupy PZU. Odświeżyliśmy markę PZU, przeprowadziliśmy rewitalizację sieci placówek, osiągnęliśmy benchmarkową efektywność kosztową, nowoczesne narzędzia IT wpłynęły na wzrost efektywności operacyjnej. Akwizycja podmiotów z Grupy RSA zwiększy naszą dywersyfikację geograficzną oraz pozwoli na wdrożenie strategii dwóch marek w Polsce.


Agent007: W jakie aktywa inwestuje PZU? Chodzi mi o obszar działalności inwestycji. Czy inwestujecie na rynkach zagranicznych?


Przemysław Dąbrowski: Inwestujemy głównie w Polsce w akcje, obligacje Skarbu Państwa oraz dług korporacyjny. Poza Polską inwestujemy głównie w dług sovereign.


KatarzynaKa: Jakie doświadczenie mają zarządzający funduszami PZU?


Przemysław Dąbrowski: Nasze fundusze działają na polskim rynku od wielu lat.


wróżbitaMaciej: Stwierdzenie, że będziecie inwestować w unikalne produkty o ponadprzeciętnych wynikach inwestycyjnych wydaje się nieco enigmatyczne. Czyż nie każda instytucja dąży do takich inwestycji? Co to za produkty?


Przemysław Dąbrowski: Na razie niestety nie możemy ujawnić naszych szczegółowych planów inwestycyjnych.


Fibonanci: Jak mierzony jest poziom zaangażowania pracowników? Ma on wzrosnąć do 65%.


Przemysław Dąbrowski: Poziom zaangażowania jest mierzony poprzez niezależnego, zewnętrznego konsultanta HR za pomocą metod jakie są standardem na rynku. W praktyce pomiar polega na wypełnieniu przez wszystkich pracowników elektronicznych, anonimowych ankiet.


Sebastian: Rekomendacja U – jakie szanse i zagrożenia stwarza dla działalności PZU?


Przemysław Dąbrowski: Krótkoterminowo rekomendacja U zahamuje wzrost sprzedaży w kanale bancassurance, długoterminowo powinna poprawić konkurencyjność tego rynku.


Ryszard: Na który z trzech filarów zostanie położony największy nacisk pod względem wydatków inwestycyjnych?


Przemysław Dąbrowski: Będziemy inwestowali we wszystkich filarach, choć więcej w zdrowiu i inwestycjach.


Emeryt: Spółka zapowiada budowę własnych szpitali – kiedy powstanie pierwszy szpital PZU i gdzie?


Przemysław Dąbrowski: Na razie nie planujemy budowy szpitali. Zakup szpitali jest opcją na przyszłość.


LogIn: O ile tańsze jest oparcie usług ochrony zdrowia na własnych wobec zlecania usług na zewnątrz?


Przemysław Dąbrowski: Jeżeli uda nam się pozyskać właściwy know-how powinniśmy zaoszczędzić co najmniej kilka punktów procentowych w rentowności naszych produktów.


Akcjonariusz: Czy PZU dalej zakłada zwiększanie udziału obligacji korporacyjnych?


Przemysław Dąbrowski: Tak.


Matematyk: Czy PZU może poprzez akwizycje wejść w rynek reasekuracji na większą skalę?


Przemysław Dąbrowski: Na razie nie mamy takich planów.


Przemek: Czym ma się różnić oferta PZU i Link4?


Przemysław Dąbrowski: Link4 to zupełnie inna marka. PZU to marka premium, droższa ale z wysoką jakością obsługi. Link4 to marka low cost, za to bardzo nowoczesna.


Przemek: Jakie argumenty przemawiają za równoległym zarządzaniem dwoma markami – PZU i Link4?


Przemysław Dąbrowski: Marki PZU l Link4 są zupełnie różne. Dzięki wykorzystaniu tych dwóch marek będziemy mogli dotrzeć do szerszego grona klientów.


Krystyna: Czy w PZU dalej będą odbywać się redukcje zatrudnienia poprzez zwolnienia grupowe?


Przemysław Dąbrowski: Ogłosiliśmy pod koniec 2014 roku zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych w roku 2015.


Sebastian: Zakładacie Państwo w strategii wzrost organiczny w działalności międzynarodowej. W jaki sposób będzie to realizowane? Przez zakładanie placówek i rozszerzanie sieci sprzedaży?


Przemysław Dąbrowski: Wzrost efektywności sieci dystrybucji w krajach bałtyckich oraz ewentualne wejście Link4 na rynki regionu CEE.


PZU-akcjonariusz: Dlaczego dywidenda będzie uzależniona od wyniku skonsolidowanego a nie jak w przypadku innych firm od wyniku jednostkowego?


Przemysław Dąbrowski: W Grupie PZU mamy dwa bardzo duże podmioty, PZU SA i PZU Życie SA. PZU SA jest właścicielem PZU Życie SA. W takiej sytuacji wynik skonsolidowany pokazuje rzeczywisty wynik ekonomiczny jaki osiągnęła Grupa PZU w danym roku.


inspirator: Czy dalej będziecie przeprowadzać akwizycje by zwiększać posiadane aktywa w obszarze ochrony zdrowia? Jakim budżetem będziecie dysponować?


Przemysław Dąbrowski: Tak, jesteśmy gotowi wydać kilkaset milionów złotych.


inspirator: W jaki sposób planujecie dokonać wzrostu udziału w rynku z 32 na 35%?


Przemysław Dąbrowski: Będziemy rośli głównie w obszarze ubezpieczeń dla średnich firm oraz oczekujemy wzrostu udziałów rynkowych Link4.


PZU-akcjonariusz: Jak sytuacja wygląda na Ukrainie odnośnie udziału w rynku?


Przemysław Dąbrowski: W ubiegłym roku w ubezpieczeniach majątkowych udział w rynku wyniósł poniżej 4%, a w ubezpieczeniach na życie ok. 7%.

 


Przemysław Dąbrowski: Dziękuję Państwu za wszystkie przesłane pytania. Serdecznie zapraszam do udziały w następnym czacie.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie