Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

PKP Cargo przejmuje jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie

PKP Cargo 30 grudnia 2014 r. podpisało umowę nabycia 80% udziałów w firmie Advanced World Transport -  drugim co do wielkości przewoźniku towarowym w Czechach, który funkcjonuje również w krajach Europy Środkowej i Południowej. Cena w transakcji wyniosła 103,2 mln euro, co przy obecnych kursach walutowych daje ok. 445 mln zł.

 

Sprzedającym jest pan Zdenek Bakala oraz zależny od niego fundusz The Bakala Trust. Warunkiem dokonania transakcji jest otrzymanie zgód od organów antymonopolowych Polski, Niemiec, Czech i Słowacji. PKP Cargo ma również możliwość nabycia pozostałych 20% akcji przewoźnika należących do czeskiej spółki Minezit SE. Harmonogram potencjalnego nabycia tego pakietu udziałów został ujęty wraz z innymi regulacjami dotyczącymi relacji nowych wspólników w dokumencie tzw. shareholders agrement.

 

Prezes zarządu PKP Cargo skomentował w następujący sposób podpisaną umowę:

 

„To historyczny moment dla PKP CARGO i całej Grupy PKP, a jednocześnie jedna z największych transakcji zakupu firmy zagranicznej przez spółkę z Polski w ostatnich latach. Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP CARGO w Europie Środkowej. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku, a obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów. Z punktu widzenia perspektywy rozwoju AWT w najbliższym czasie, ważna jest dla nas obecność czeskiego partnera jako udziałowca AWT.”

 

Prezes zarządu AWT Kamil Cermak dodał:

 

„Grupa PKP CARGO to jeden z największych podmiotów na europejskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Dzięki podpisanej umowie spółka AWT pozyskała silnego partnera strategicznego, z którym będzie mogła nie tylko wspólnie realizować zlecenia, ale również korzystać z terminali przeładunkowych zlokalizowanych na przecięciu kluczowych szlaków towarowych. Pozycja PKP CARGO pozwoli AWT zarówno wykorzystać znaczące synergie, jak również przełoży się na dalszy rozwój spółki w Europie Środkowej i Wschodniej.”

 

Dodajmy, że Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie. Ma jednak strategiczne znaczenie na mapie kolejowej, gdyż krzyżują się tam główne szlaki kolejowej Europy. Członek Zarządu PKP Cargo Jacek Neska wskazał na duże znaczenie rozpoczęcia korzystania z terminalu Ostrava-Paskov, który według niego doskonale uzupełni posiadaną sieć przeładunkową. Zarząd polskiego przewoźnika dostrzega również możliwe do uzyskania duże synergie kosztowe w zakresie taboru. AWT dysponuje ok. 160 lokomotywami i 5 tys. wagonów. Blisko 1/3 taboru jest wynajmowana. Posiadane przez PKP zasoby umożliwią ograniczenie korzystania z zewnętrznych źródeł, a zaplecze techniczne PKP Cargo wpłynie na ograniczenie kosztów obcego serwisowania taboru należącego dla AWT. 

 

 

Źródło: PKP Cargo

Zobacz również:

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

Dla członków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych udało się nam uzyskać wydłużony okres próbny w Legimi.

Zobacz więcej

17.07.2018, Newsroom

4 spółki ze stopą dywidendy powyżej 9 procent, które jeszcze nie dokonały wypłaty

17.07.2018, Newsroom

4 spółki ze stopą dywidendy powyżej 9 procent, które jeszcze nie dokonały wypłaty

Lipiec i sierpień to jedne z ostatnich miesięcy, w których inwestorzy mogą otrzymać dywidendę z zysku za ubiegły rok ze spółek notowanych na GPW.

Zobacz więcej

PKP Cargo przejmuje jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie