Chat with us, powered by LiveChat

Prime Car Management S.A.– Omówienie dokonań Spółki od czasu debiutu giełdowego

Źródło: Emitent

 

czat inwestorski

Temat czatu:

Omówienie dokonań Spółki Prime Car Management S.A

od czasu debiutu giełdowego

Środa, 3 grudnia

godzina 11:00

 Masterlease

 

 

Jakub Kizielewicz

Jakub Kizielewicz, Dyrektor Finansowy

i członek Zarządu Prime Car Management S.A.

 

Pan Jakub Kizielewicz ukończył Politechnikę Gdańską, Gdańską Akademię Bankową oraz uzyskał stopień MBA z Uniwersytetu w Glasgow. Doświadczenie zawodowe zdobywał, pracując jako makler w Sopockim Domu Maklerskim S.A. i w Przedsiębiorstwie Maklerskim Elimar S.A., a także jako analityk i Dyrektor ds. Rozwoju w Futura Leasing.

 

 

 

 


 

Zapis czata inwestorskiego

 


 

Moderator: Witamy na czacie i zapraszamy do zadawania pytań.

 

 

inwestuję bo lubię: Macie na oku jakieś ciekawe cele akwizycyjne?

 

Jakub Kizielewicz: W 2013 roku dokonaliśmy dwóch akwizycji (Pol-Mot, Bawag). W dalszym ciągu monitorujemy rynek w tym zakresie.

 

 

investomierz: Spółka zamierza dzielić się zyskami z akcjonariuszami? Na jakiej zasadzie? W jakim procencie zysków?

 

Jakub Kizielewicz: Polityka dywidendowa spółki zakłada dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami w wysokości do 75% zysku netto.

 

 

lucky: na co zostały wydane środki z emisji akcji?

 

Jakub Kizielewicz: Spółka nie pozyskiwała kapitału w trakcie procesu IPO, sprzedawane były jedynie akcje istniejące.

 

 

Nowacki: o co chodzi z tym pilotażowym programem ponownego leasingowania samochodów poleasingowych? Czy już Prime Car z tego korzysta? Jeśli tak, to na jaką skalę i z jakimi efektami?

 

Jakub Kizielewicz: Grupa Masterlease umożliwia ponowne finansowanie samochodów pokontraktowych poprzez nasz kanał sprzedaży Master1.pl. Łączny wiek auta i okresu nowego finansowania nie może jednak przekroczyć 8 lat.

 

 

inwestor fundamentalny: Jakie są strategiczne założenia rozwoju Grupy Masterlease?

 

Jakub Kizielewicz: Celami strategicznymi Grupy Masterlease są: wzrost udziału w rynku usług CFM zapewniający utrzymanie wiodącej pozycji na rynku w Polsce (m.in. poprzez poszerzenie bazy korporacyjnej klientów, tworzenie nowych programów Private Label, oferowanie dodatkowych produktów w ramach usług CFM, a także przejęcia innych podmiotów), wzrost udziału usług CFM w koszyku oferowanych usług (poprzez transfer klientów zwykłego leasingu na leasing z usługami oraz zwiększenie liczby i zakresu usług w ramach leasingu z usługami), dalszą poprawę efektywności operacyjnej.

 

 

Kozak: przychody spadły przy równoczesnym wzroście należności z tyt. leasingu finansowego. Czym jest to spowodowane?

 

Jakub Kizielewicz: Przychody spółki zależą m.in. od wysokości stóp procentowych, które wpływają na wysokość przychodów finansowych. W ostatnich kilku kwartałach obserwowaliśmy obniżki stóp procentowych, które wpłynęły na obniżenie przychodów finansowych.

 

 

Olek: Panie Jakubie, czy może Pan przybliżyć nieco szerzej na czym polega usługa wynajmu elastycznego w Masterlease?

 

Jakub Kizielewicz: Wynajem Elastyczny to usługa skierowana do firm które mają np. czasowy kontrakt i potrzebują samochodów do jego realizacji. Umowa podpisywana jest na okres 2 lat z możliwością zakończenia po pierwszych 3 miesiącach. Samochód obsługiwany jest w pełnym zakresie wynajmu (Full Service Leasing).

 

 

Gaj: w jaki sposób i na jakich warunkach Masterlease zamawia nowe samochody?

 

Jakub Kizielewicz: Grupa Masterlease ma możliwość sfinansowania każdej marki samochodów dostępnych na polskim rynku. Współpracujemy z importerami i producentami zamawiając duże ilości samochodów poszczególnych marek, dzięki czemu uzyskujemy rabaty. Z tych preferencyjnych warunków zakupu korzystają nasi klienci. Podstawą do wyliczania rat leasingowych są ceny samochodów niższe niż te na rynku detalicznym.

 

 

lucky: czy zapowiadana wyższa dywidenda w przyszłym roku nie wpłynie negatywnie na płynność? spółka będzie miała na tyle dużo własnych wolnych środków czy może istnieje ryzyko posiłkowania się dodatkowym kapitałem zewnętrznym na sfinansowanie dywidendy?

 

Jakub Kizielewicz: Bilans spółki jest konserwatywny. Stosunek zadłużenia do kapitałów własnych wynosi tylko 1,14 na koniec 3Q 2014, co jest bardzo bezpiecznym poziomem. Wypłata dywidendy nie wpłynie negatywnie na płynność spółki.

 

 

akcyjny: jakie perspektywy ma sama usługa FM? Bo jej udział jest wciąż mały i nie widać wielkiej poprawy w ostatnich kwartałach? jak to wygląda na całym polskim rynku?

 

Jakub Kizielewicz: Usługa FM jest kierowana do firm posiadających własną flotę samochodów (np. kupionych za gotówkę). W związku z rosnącą popularnością usług outsourcingowych można zakładać, że znaczenie FM będzie coraz mniejsze na rzecz pełnej obsługi FSL.

 

 

Matt: w jaki sposób mierzone są udziały w rynku, które podaje np. Instytut Keralla? Czy wszystkie firmy z branży raportują do tego Instytutu? jaka jest wiarygodność takich szacunków?

 

Jakub Kizielewicz: Instytut Keralla zbiera informację z całego rynku, wysyłając ankiety do wszystkich firm z branży CFM, uzyskując w raportach 100% pokrycia.

 

 

lucky: po III kw. znacznie zmniejszyły się Pozostałe koszty operacyjne, z 3 mln do 1 mln zł. co składało się na te koszty?

 

Jakub Kizielewicz: Na niższe pozostałe koszty operacyjne w 1-3Q 2014 względem 1-3Q 2013 wpłynęły niższe koszty z tytułu zawiązywanych rezerw (m.in. odpisy aktualizujące należności z tytułu leasingu operacyjnego i rezerwa na VAT).

 

 

Nowacki: z jakiego rodzaju leasingu spółka generuje największe przychody?

 

Jakub Kizielewicz: Leasing z usługami dodatkowymi (FSL i Semi-FSL) dają większe możliwości zysku. Oprócz marży finansowej, uzyskujemy marże od usług ubezpieczeniowych serwisowych itd.

 

 

zbyniu: po trzech kwartałach 2014 r. widać fajną poprawę wyniku brutto i netto, ale przychody spadają. Dlaczego tak?

 

Jakub Kizielewicz: Na poziom przychodów wpływają m.in. przychody finansowe, na które negatywnie wpływa trend na stopie procentowej. Wyniki spółki należy analizować w ujęciu marżowym (niższa stopa procentowa wprawdzie wpływa negatywnie na przychody finansowe, ale z drugiej strony pozwala obniżać koszty finansowe). Poprawa zysku brutto w dużej mierze jest pochodną strategii spółki – czyli koncentracji na produktach z usługami dodanymi (a nie czystym leasingu finansowym) oraz szeregiem działań w zakresie optymalizacji kosztów.

 

 

inwestor fundamentalny: Kurs PCM od debiutu w kwietniu br. wzrósł o ponad 22%. Czy jest szansa utrzymać ten trend?

 

Jakub Kizielewicz: Cieszymy się, że rynek docenił dobrą kondycję PCM i dobre perspektywy Grupy. PCM jest jednym z dających inwestorom najlepiej w zarobić tegorocznych debiutantów. Zarząd ze swej strony obiecuje, że zrobi wszystko, aby wyniki nadal się poprawiały, akcjonariusze otrzymywali co rok satysfakcjonującą dywidendę, a to powinno przyczynić się dalszego wzrostu kursu akcji.

 

 

grandmaster: Czy spółka zamierza zwiększyć udział drobnych inwestorów w akcjonariacie?

 

Jakub Kizielewicz: Nie do końca to zależy od spółki, ale jestem przekonany, że Masterlease jest atrakcyjną inwestycją dla inwestorów indywidualnych, którzy chcą zdywersyfikować swój portfel o stabilnie rozwijającą się firmę działającą w perspektywicznej branży. Dodatkowo płacącą co roku bardzo przyzwoitą dywidendę.

 

 

inwestor12: Jak spółka radzi sobie z finansowaniem, które w tej branży jest niezmierne ważne?

 

Jakub Kizielewicz: Grupa jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Wyniki finansowe rosną, spółka rozwija się zgodnie z planem. Dobrą sytuację dostrzegły finansujące nas banki, co zaowocowało pod koniec sierpnia 2014 r. zawarciem aneksu do umowy kredytowej, który zwiększył limit kredytu o 150 mln zł i obniżył bankowe marże. To pozwala nam na sfinansowanie rozwoju organicznego do końca 2015 roku.

 

 

full pro: Czy oferta Masterlease obejmuje też samochody ciężarowe?

 

Jakub Kizielewicz: Obecnie skupiamy się na obsłudze flot samochodów do 3,5 T. Nie wykluczamy jednak poszerzenia działalności o finansowanie i obsługę pojazdów z innych segmentów.

 

 

zero: jak kształtuje się zadłużenie spółki? Ile wynosi dług netto, i jaka jest jego relacja do wyniku EBITDA?

 

Jakub Kizielewicz: Zadłużenie netto spółki na koniec 3Q 2014 wynosiło 551 mln zł. Parametr płynnościowy, który analizujemy, czyli stosunek zadłużenia do kapitałów własnych wyniósł na koniec 3Q 2014 1,14.

 

 

akcyjny: jaka liczba dostaw pojazdów szacowana jest na przyszły rok?

 

Jakub Kizielewicz: Informację o poziomie dostaw w 2015 podamy w stosownym komunikacie (raport okresowy lub raport bieżący). Zakładamy rozwój spółki w 2015 zgodnie z trendami rynkowymi.

 

 

Invest: Które segmenty rynku są dla was najważniejsze, najbardziej rozwojowe?

 

Jakub Kizielewicz: Stawiamy na te segmenty, które są wzrostowe i nie generują tak dużej presji na ceny, jak choćby sektor korporacyjny. Dlatego też Masterlease skupia się średnich i mniejszych przedsiębiorstwach, których flota liczy od jednego do kilkudziesięciu aut. Nasze produkty są specjalnie spersonalizowane pod tego typu klienta i to już przynosi efekt – jesteśmy niekwestionowanym liderem tego segmentu w Polsce.

 

 

Invest: Jakiego zysku można się spodziewać po Grupie na koniec tego roku?

 

Jakub Kizielewicz: PCM nie publikował prognoz finansowych, więc zarząd nie może precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Natomiast w ostatniej rekomendacji analityk BESI przewiduje, że Grupa zamknie rok zyskiem netto na poziomie 67,2 mln zł.

 

 

Nowacki: czy rozważacie w przyszłości finansowanie za pomocą obligacji?

 

Jakub Kizielewicz: Analizujemy różne możliwości finansowania zewnętrznego, ale na ten moment finansujemy się tylko kredytami bankowymi. Na bazie podpisanego pod koniec sierpnia aneksu udało nam się istotnie obniżyć marże, co będzie miało wpływ na obniżenie kosztów finansowych w kolejnych okresach.

 

 

igła: czy Zarząd ma jakieś pomysł na poprawę płynności akcji PCM?

 

Jakub Kizielewicz: Faktycznie po debiucie obroty nie były zbyt wysokie. Jednak w ostatnich tygodniach zauważamy wzrost aktywności inwestorów spowodowany dobrymi wynikami spółki oraz pozytywnymi ocenami od analityków. Jesteśmy otwarci na rynek, spotykamy się regularnie z analitykami i zarządzającymi, z mediami. To już przynosi efekty w postaci coraz lepszych wycen i rekomendacji. Trochę żartem można też powiedzieć, że obroty nie są najwyższe, bo nikt nie chce sprzedawać tak dobrych akcji :)

 

 

zbyniu: Panie Jakubie, z czego wynika tak szybki spadek przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej? Czy nie ma zagrożenia utraty płynności?

 

Jakub Kizielewicz: Poziom cash flow operacyjnego jest bezpośrednio związany z wielkością aktywów spółki. W przypadku wzrostu wielkości floty zwiększa się poziom należności z leasingu finansowego i środków trwałych w najmie, co negatywnie wpływa na cash flow operacyjny. Ujemne przepływy operacyjne świadczą o rozwoju spółki i nie wpływają na zdolność do obsługi bieżących zobowiązań.

 

 

Arturo: spółka zapowiadała, że chce zmniejszyć koszty finansowe. Co udało się zrobić tej sprawie do dzisiaj?

 

Jakub Kizielewicz: Pod koniec sierpnia zawarliśmy aneks z bankami i istotnie obniżyliśmy poziom marż kredytowych. Wpływ podpisania tego aneksu wpłynie na obniżenie kosztów finansowych w kolejnych kwartałach.

 

 

Invest: Czy Masterlease ma giełdowe odpowiedniki na innych rynkach europejskich, w których warto byłoby zainwestować?

 

Jakub Kizielewicz: Z tego co nam wiadomo, Grupa Masterlease jest jedynym przedstawicielem branży CFM na giełdach w Europie. Więc jeżeli chcą mieć Państwo w portfelu jedyną, niepowtarzalną spółkę, w dodatku w bardzo dobrej kondycji i z dobrymi perspektywami, to zapraszam do zakupu naszych akcji :)

 

Jakub Kizielewicz: Dziękujemy Państwu za udział i ciekawe pytania. Zachęcamy do odwiedzania strony www.primecar.pl gdzie publikujemy wszystkie informacje bieżące ze Spółki.

 

  


 Opis spółki

Grupa Masterlease jest niezależnym podmiotem świadczącym w Polsce usługi leasingowe i usługi zarządzania flotą, tj. Car Fleet Management, w szczególności usługi Full Service Leasing (wynajem długoterminowy).

Pod względem liczebności floty pojazdów Grupa Masterlease jest jednym z liderów na rynku usług CFM w Polsce oraz jednym z wiodących podmiotów świadczących usługi leasingowe. Firma ma w posiadaniu flotę blisko 22 000 pojazdów, z których ponad 14 000 użytkowanych jest w wynajmie długoterminowym dla dużych i małych firm.

 

Według raportu Keralla Research, dotyczącego rynku CFM za rok 2013, firma uzyskała 13,5 % udziału w rynku CFM i pozostaje jednym z liderów branży.

 

Obecnie kapitały własne Masterlease w Polsce to ponad 477 mln złotych, co oznacza, że jest ona najwyżej skapitalizowaną spółką FSL w naszym regionie Europy.

 

W kwietniu 2014 Spółka Prime Car Management SA, jednostka dominująca Grupy Masterlease, zadebiutowała na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Jest to pierwsza firmą rynku CFM notowaną na giełdzie w Polsce.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie