Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski - omówienie wyników Grupy Kapitałowej Redan po I półroczu 2014 r.

Czat Inwestorski   Temat czata:

  Omówienie wyników Grupy Kapitałowej
   Redan po I półroczu 2014 r.

czwartek, 21 sierpnia

godzina 14:00

Czat Inwestorski

 


Bogusz Kruszyński - Wiceprezes Zarządu

 

Ukończył Uniwersytet Łódzki na wydziale Ekonomii i Zarządzenia w 2000 roku. Uzyskał certyfikat Executive MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego współpracującego z Uniwersytetem Maryland. Doświadczenie zawodowe  zdobywał pracując od 1994 r. w HSBC Securities Polska S.A. jako makler papierów wartościowych, a następnie kierownik Wydziału Ofert Publicznych. W 1998 r. pracował w BankuPrzemysłowym jako zastępca dyrektora Departamentu Rynków Finansowych oraz dyrektor Oddziału Centrum Korporacyjnego. W latach 2001-2003 był dyrektorem finansowym w BP REAL Nieruchomości. Bogusz Kruszyński jest związany z Redan S.A. od 2003 roku. Początkowo pełnił funkcję dyrektora finansowego, aby następnie objąć stanowisko Wiceprezesa, a od 2011 roku Prezesa Zarządu. Od czerwca 2012 roku ponownie jest Wiceprezesem Zarządu Redan S.A.


 

Zapis czata inwestorskiego

 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Boguszem Kruszyńskim, Wiceprezesem Zarządu Grupy Kapitałowej Redan. Już dziś możesz zadawać pytania off-line.

 

Moderator: Witam Państa. W imieniu Spółki Redan na Państwa pytania odpowiadać będzie Pan Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Zarządu. Zapraszam do zadawania pytań.

 

 

Bogusz Kruszyński: Witam Państwa

 

 

andrew: Mam pytanie dotyczące porozumienia inwestycyjnego ogłoszonego dzisiaj: 1. Jaki fundusz PE stoi za celową spółką luksemburską; 2. Czy ustalono sposób wyjścia funduszu z inwestycji, np. poprzez upublicznienie spółki? 3. Na co przeznaczone będą pozyskane ze sprzedaży środki - w całości na spłatę zadłużenia? 4. Czy fundusz w przyszłości będzie miał prawo całkowitego wykupu spółki Adesso?

 

Bogusz Kruszyński: Ad. 1. Fundusz nazywa się 21 Concordia http://www.21concordia.com.pl. Osoby zarządzające są z Polski, środki posiada z EBOR, EFI oraz od inwestorów prywatnych z Francji i Włoch Ad. 2. Podstawową drogą wyjścia będzie wprowadzenie akcji Adesso na GPW Ad. 3. Część będzie przeznaczona na czasowe zmniejszenie zadłużenia, a większość na finansowanie rozwoju. Ad. 4. Fundusz nie będzie posiadał opcji zakupu wszystkich akcji. Natomiast w przypadku, gdyby debiut na GPW się nie powiódł i następowałaby sprzedaż kolejnemu inwestorowi, w takim przypadku fundusz będzie miał prawo pociągnięcia (drag) także naszych akcji.

 

 

norbert1: witam:) czyli wg funduszu wartosc samego txm to ok 5 pln uwzgledniajac wycene rynkowa ? czy mozliwe jest rowniez ze fundusz bedzie kupowal akcje redan na gpw?

 

Bogusz Kruszyński: Przeliczając wartość Adesso na cenę akcji Redan należy uwzględnić jeszcze nie zarejestrowane podwyższenia kapitału Redan, czyli 7,8 mln akcji serii T i 1 mln akcji z konwersji obligacji. Łącznie liczba akcji Redan to ok. 35,7 mln akcji. Przy wartości akcji Adesso na poziomie ok. 140 mln zł oznacza to wartość 1 akcji Redan na poziomie 3,9 zł. Nie posiadam wiedzy, aby fundusz planował inwestycje w akcje Redan. To nie jest jego celem

 

 

koniu: Jak ocenia Pan Prezes szansę na lepszy wynik w 2014 roku niż za 2013 po pierwszym półroczu?

 

Bogusz Kruszyński: Gdybym nie brał pod uwagę wahań kursów hrywny i rubla – oceniałbym bardzo wysoko. Biznes idzie generalnie lepiej, a w TXM – dużo lepiej. Osłabienie szczególnie hrywny – wprowadza ryzyko, które trudno ocenić

 

 

leko: Czy w 2015 roku spółka dalej będzie dążyć do zwiększania powierzchni handlowej? Czy są już jakieś konkretne plany ile sklepów, gdzie i jakie?

 

 

Bogusz Kruszyński: Tak, planujemy jak najbardziej rozwijać sieci sklepów. W TXM otworzymy ok. 30-40 sklepów w Polsce i kilkanaście zagranicą. W części modowej w Polsce otworzymy co najmniej 20 sklepów franczyzowych. Sytuacja na Ukrainie i w Rosji nie sprzyja planom rozwoju, choć cały czas mamy na Ukrainie chętnych do otwarcia nowych sklepów.

 

 

obserwator: Czy dla Pana wyniki Redanu za 2q były dobre?

 

Bogusz Kruszyński: W istniejącej sytuacji geopolitycznej na Wschodzie oceniam te wyniki jako dobre.

 

 

norbert1: ukraina wam ciazy a jak wyglada to w rosji slowacji i czechach?

 

Bogusz Kruszyński: W Rosji oczekiwaliśmy bardziej dynamicznego wzrostu, a mamy de facto stagnację. Na Słowacji otworzyliśmy pierwsze sklepy, a w Czechach dopiero otworzymy, dlatego jeszcze za wcześnie na oceny.

 

 

tytan: Czy instytucje kredytujące Redan mogą zablokować sprzedaż pakietu w Textilmarket?

 

Bogusz Kruszyński: Teoretycznie mogą nie wyrazić zgody na zwolnienie zabezpieczeń w zamian za spłatę zobowiązań. Jest to jednak praktycznie nie prawdopodobne.

 

 

tetryk: Na ile pewne jest wejście inwestora strategicznego do Adesso ?

 

Bogusz Kruszyński: Musimy najpierw podpisać umowę inwestycyjną – jest w trakcie negocjacji. prawdopodobieństwo nie podpisania – 2-3%. Musimy potem uzyskać zgody banków i obligatariuszy - prawdopodobieństwo nie podpisania – 2-3%. Na końcu musi dojść do ostatecznej sprzedaży. Łączne prawdopodobieństwo niepowodzenia w mojej ocenie to max. 10%

 

 

norbert1: przy jakiej cenie widzi Pan wartosc godziwa redanu?

 

Bogusz Kruszyński: Jestem przekonany, że część modowa ma wartość, choć dziś rynek w to nie wierzy. Dlatego wycenę 1 akcji Redan wynikającą z wartości Adesso, czyli 3,9 zł, trzeba powiększyć. O ile – to kwestia ocenna.

 

 

korzeniu: Która marka modowa ma największy potencjał do generowania jeszcze większych przychodów? Czy w Pana opinii Drywash ma już ugruntowaną pozycję na rynku?

 

Bogusz Kruszyński: Jeżeli chodzi o dynamikę wzrostu procentowego – na pewno Troll ma duży, bo baza jest relatywnie niska. Wartościowo – największe przyrosty będzie miał Top Secret – daje zdecydowaną większość sprzedaży dziś. Drywash nie ma jeszcze mocno ugruntowanej pozycji, ale też nie inwestujemy w to intensywnie. Pozycję zdobywa praktycznie ekstensywnie obecnością na rynku.

 

 

andrew: Poziom zapasów uległ zwiększeniu, czy jest to odzwierciedlenie problemów ze sprzedażą na Ukrainie? Jaki jest poziom stocków?

 

Bogusz Kruszyński: Zapasy r/r nieznacznie wzrosły. Nie ma to większego związku z Ukrainą. Poziom towarów z ubiegłych sezonów jest porównywalny r/r. O ok. 4,5 mln zł, czyli ok. połowę wzrostu zapasów, większa na koniec czerwca była wartość towarów w drodze, czyli nowej kolekcji jesień/zima 2014. Po prostu te towary przyjeżdżają do nas w tym roku wcześniej. W zeszłym roku były nieco spóźnione.

 

 

golopo: Na ostatnim slajdzie z wynikami pojawiają się ‘kornery’ co to za kanał dystrybucyjny ?

 

Bogusz Kruszyński: Kornery oznaczają sytuację, gdy w sklepie jest sprzedawanych kilka marek – nie tylko naszych – z których jedną jest nasz Troll lub – rzadko – Drywash. Kornery mają dla naszych marek powierzchnię ok. 40 mkw. Poza tym działają na takich samych zasadach jak sklepy franczyzowe (nasz towar, nasze ceny, nasza kasa fiskalna, dla właściciela sklepu prowizja zależna od wartości sprzedaży)

 

 

merkant: Sprzedaż poprzez sklepy internetowe nadal wzrasta. Jaki potencjał widzicie w sprzedaży e-commerce? Czy możliwe jest podtrzymanie dynamiki?

 

Bogusz Kruszyński: E-commerce cały czas rośnie, choć liczba konkurentów rośnie. W Polsce potencjał Top Secret będzie zależał w coraz większym stopniu od siły samej marki. Będzie rósł wraz z nią. Na Ukrainie i w Rosji obroty będą jeszcze rosły dynamicznie – po prostu bazy są nadal niewysokie. Pierwsze miesiące działania sklepu www.txm24.pl – dyskontu odzieżowego Textilmarket wskazują, że tu mamy bardzo duży potencjał rozwoju.

 

 

norbert1: jak duzy potencjal wzrostu pan widzi czy 6 pln jest realne przy spelnieniu wszystkich kryteriow transakci z funduszem?

 

Bogusz Kruszyński: Otworzyliśmy 2 sklepy Textilmarket na Słowacji. Do końca roku otworzymy jeszcze łącznie 4 w Czechach i na Słowacji.

 

 

Regon: Dzień dobry, na poprzednim czacie wspominał Pan Prezes o planach otwarcia pierwszych sklepów w Czechach oraz na Słowacji. Na jakim etapie są te plany?

 

Bogusz Kruszyński: Otworzyliśmy 2 sklepy Textilmarket na Słowacji. Do końca roku otworzymy jeszcze łącznie 4 w Czechach i na Słowacji.

 

 

pb.pl: Co zawiera pozycja pozostałe zobowiązania finansowe?

 

Bogusz Kruszyński: To zobowiązania z tytułu obligacji i leasingu

 

 

Robert Kopisz: Spółka złamała konwenty obligacji serii C, prawdopodobnie będzie trzeba spłacić obligatariuszy przed czasem. Czy będzie to problem dla spółki ?

 

Bogusz Kruszyński: Termin ostatecznego wykupu obligacji serii C to 23 sierpnia br. To już nie jest wykup przed terminem, lecz ostateczny. Zostało nam jeszcze do spłaty 49 tys. zł. Nie jest to żaden problem.

 

 

catepilar: Czy sklep internetowy WWW.txm24.pl działa tylko na terenie Polski?

 

Bogusz Kruszyński: Na razie działa w Polsce.

 

 

Michał S.: Dużo mówi się o sprzedaży pakietu akcji Textilmarket. W zasadzie dobrze ten segment prosperuje. Dlaczego zatem decyzja o sprzedaży?

 

Bogusz Kruszyński: Biorąc pod uwagę obecną sytuację Grupy Redan dofinansowanie jest zasadne Pozyskanie długu nie jest możliwe. Alternatywą dla sprzedaży części aktywów jest emisja akcji. Przy różnicy wyceny TXM w uzgodnionej transakcji a kursem akcji Redan na GPW – lepszą alternatywą jest transakcja z funduszem.

 

 

Michał Kwiatkowski: Sektor dyskontowy super, wzrosty praktycznie na każdym poziomie. Czego można spodziewać się w II półroczu ?

 

Bogusz Kruszyński: Wzrosty będą kontynuowane, choć dynamika już nie będzie najprawdopodobniej tak duża. Wynik na koniec będzie dużo lepszy niż w 2013 r.

 

 

Mirosław San: Jak blisko jest do transakcji sprzedaży pakietu akcji Textilmarket?

 

Bogusz Kruszyński: Konieczne jest: (i) podpisanie umowy inwestycyjnej – powinno nastąpić do końca sierpnia, (ii) uzyskanie zgód instytucji finansujących obecnie Redan – połowa września, (ii) sfinalizowanie transakcji – początek października. Ryzyko, że coś pójdzie nie po myśli oceniam, że jest mniejsze niż 10%.

 

 

coachrobertk: Jak duży wpływ na wyniki Redanu będzie miała spłacenie części zadłużenia?

 

Bogusz Kruszyński: Z jednej strony potencjalnie będą niższe koszty odsetkowe – to nieco ponad 2 mln zł rocznie. Ale nawet po transakcji dług w Grupie Redan pozostanie na niewiele mniejszym poziomie, gdyż Adesso zaciągnie kredyt na poziomie 35 mln zł. Zatem w skali całej Grupy oszczędność nie będzie duża. Wzrośnie za to nasza zdolność do rozwoju – na pewno nie będzie konieczności dokonywania tak dynamicznych spłat zadłużenia. To da pozytywne efekty.

 

 

zara: czy redan prowadzi prezentacje dla funduszy ofe i tfi?

 

Bogusz Kruszyński: Co kwartał po publikacji wyników, tak jak z Państwem spotykam się na czacie, przedstawiamy wyniki analitykom oraz mediom.

 

 

Megan: Czy deflacja w Polsce wpłynie na obniżenie cen produktów w sklepach ?

 

Bogusz Kruszyński: Ceny sprzedaż porównywalnych produktów odzieżowych w Polsce od dawna spadają

 

 

manek: Jakie są obecnie obroty txm24.pl a jakich się Pan spodziewa obrotów na koniec 2015r ?

 

Bogusz Kruszyński: We wrześniu sklep www będzie miał większe obroty niż największy sklep tradycyjny. Prognozy na 2015 r. wskazują na wysoką dynamikę rozwoju – powinien mieć już zauważalny udział w obrotach całej sieci.

 

 

verity: Czy są inni zainteresowani Textilmarket niż Concordia?

 

Bogusz Kruszyński: Rozmowy prowadziliśmy z kilkoma zainteresowanymi inwestorami

 

 

Regon: Czy utrzymanie marż na dobrych 40% uznaje Pan za sukces, czy wynik powinien być wyższy ?

 

Bogusz Kruszyński: Wzrosty marzy % w TXM uważam za duży sukces. Spadek marży w części modowej w sklepach w Polsce z 49% na 47,5% jest tymczasowy, ale jest porażką. Spadek średniej marży w części modowej o 3pp w dużym stopniu – poza spadkiem w Polsce – wynika z sytuacji na Wschodzie i jest od nas niezależny

 

 

zara: czyli wg Pana obecny kurs jest znakomita szansa inwestycyjna?

 

Bogusz Kruszyński: Porównanie wartości na to wskazuje

 

 

verity: Ile wynosi obecne zadłużenie odsetkowe spółki? Jakie są najbliższe terminy spłaty kredytów?

 

Bogusz Kruszyński: Łączne zadłużenie odsetkowe (bez leasingu) wynosi ok. 43 mln zł. Do tego dochodzą limity na akredytywy i gwarancje bankowe – razem 56 mln zł. Obowiązujący harmonogram spłat zakłada 2 mln zł na koniec września i grudnia br. potem po 2 mln zł na koniec każdego marca i czerwca oraz po 4 mln zł na koniec każdego września i grudnia, aż w 2018 r. nie będziemy mieć żadnego zadłużenia w ogóle. Co przy naszym biznesie o obrotach dziś prawie 0,5 mld zł. byłoby dość specyficzną sytuacją. Dlatego chcemy w br. refinansować całość zadłużenia, tak, aby nie wymagało ono spłaty do końca. Dług podnosi stopę zwrotu z kapitałów własnych, więc bezpieczny jego poziom jest wskazany.

 

 

Radek: Co taka transakcja oznacza dla zwykłego posiadacza akcji RDN w przyszłości ?

 

Bogusz Kruszyński: Racjonalnie rzecz biorąc, jeżeli aktywa posiadane przez Redan są warte 140 mln zł, to cena akcji powinna to kiedyś odzwierciedlić. Dziś różnica jest jak między 1,8 zł na GPW a 3,9 zł wynikające z wyceny Adesso. Oczywiście może to następować stopniowo wraz ze spełnianiem się kolejnych warunków koniecznych do wykonania samej transakcji.

 

 

pb.pl: Rzeczowe aktywa trwałe sukcesywnie zmniejszają swoją wartość w bilansie. Dlaczego?

 

Bogusz Kruszyński: Amortyzacja jest większa niż wydatki inwestycyjne. Nie otwieramy od 2 lat sklepów własnych w części modowej. Otwarcia sklepów TXM także w 2013 r. były na mniejszą skalę. A właśnie nakłady na adaptację i wyposażenie sklepów to najważniejsze pozycje środków trwałych

 

 

logos: Nie rozumiem tego… Textilmarket jest wyceniany na ok. 137 mln. Wpracowuje 50% przychodów grupy. Cała GK na giełdzie wyceniana jest na ok. 43 mln zł. O co z tym chodzi?

 

Bogusz Kruszyński: W moim przekonaniu to wskazuje na pewną nieefektywność rynku, bądź z drugiej strony na to, że rynek ocenia, że wartość TXM jest pomniejszana negatywnymi wynikami części modowej. Po transakcji sprzedaży części akcji w TXM oczywiście fundusz zadba, aby żadne środki z TXM nie przepływały do części modowej, więc to potencjalne pomniejszenie wartości przestanie mieć sens. Wtedy wartość akcji Redan powinna odzwierciedlać co najmniej wartość Adesso

 

 

Adam Kowalczyk: Jak wygląda obecnie działalność na Ukrainie?

 

Bogusz Kruszyński: Działalność operacyjna, poza obszarem Doniecka i Ługańska wygląda normalnie. Sklepy działają, jest w nich towar, przychodzą klienci, kupują, sklepy przekazują utargi do centrali na Ukrainie, a ta dalej do Polski. Nawet poziomy sprzedaży w hrywnach są zbliżone do roku ubiegłego. Jedynie marże są niższe – towar kupowany z Polski po przeliczeniu na hrywny jest droższy, oraz wartości sprzedaży, kosztów są niższe po przeliczeniu na złotówki. Na razie nie jest tak dobrze jak rok, czy dwa lata temu, ale operacyjnie jest ok. Różnice kursowe z wyceny mocno negatywnie wpływają na wyniki całej Grupy

 

 

w.wojnowski@retailnet.pl: Ile jeszce w tymr oku powstanie sklepów Textilmarket za granicą/

 

Bogusz Kruszyński: Są już 2, a powstaną jeszcze 4.

 

 

leko: W jakich miesiącach odnotowujecie najwyższa sprzedaż w segmencie modowym? Czy przypadkiem zbliżająca się jesień nie jest „dobra” dla tego segmentu?Mówi się, że w waszym przypadku pogoda stanowi duży czynnik ryzyka. Rzeczywiście ma to takie przełożenie? W przypadku spółek typu CCC to rozumiem – nie ma zimy, buty nie idą. Jak dokładniej to u Was wygląda?

 

Bogusz Kruszyński: Sprzedaż odzieży nie jest może aż tak bardzo zależna od pogody jak obuwia, ale ma ona wpływ. Szczególnie w miesiącach „przejściowych” takich jak marzec, czy wrzesień wiele zależy od pogody. Jeżeli jest ona zgodna z nadchodzącym sezonem – we wrześniu z jesienią, a w marcu z wiosną – obroty w tych miesiącach rosną. Jeżeli bardziej nawiązuje do kończącego się sezonu – we wrześniu – do lata, w marcu – do zimy, wtedy obroty są niższe. Duże znaczenie ma także zaoferowanie klientom odpowiednich na marzec, czy wrzesień artykułów. Jeżeli są one dobrze dobrane – obroty oczywiście są większe.

 

 

andrew: Poprawa na rynku modowym - nawet ograniczając się tylko do rynku w Polsce - jest bardzo, bardzo powolna, marża brutto jest na poziomie zdecydowanie za niskim. Czy faktycznie najbliższa kolekcja jesienno-zimowa może przynieść przełom? Co może do niego doprowadzić? Czy marka Top Secret trochę nie podupadła? Jakie są wydatki na promocję marki - obecnie i planowane?

 

Bogusz Kruszyński: Zgadzam się, że poprawa wyników w Polsce następuje powoli. Wynika to ze stopniowego wprowadzania zmian w kolejnych kolekcjach, a czas przygotowywania kolekcji jest długi – 9-12 m-cy. Kolekcja jesień/zima 2014 jest lepsza od poprzednich – od początku lipca sprzedaje się wyraźnie lepiej, ale raczej nie nazwałbym ją przełomową. Raczej nastawiamy się na zmiany ewolucyjne niż rewolucyjne, choć powinny one następować szybciej. W 2015 r. zmiany te będą widoczne w wynikach dużo bardziej wyraźnie.

 

 

Łukasz: Jak na działalność spółki wpływa konflikt rosyjsko-ukraiński? Spółka planowała otworzyć kilka sklepów w Rosji.

 

Bogusz Kruszyński: Główny negatywny wpływ na nasze wyniki ma dewaluacja ukraińskiej hrywny w stosunku do dolara i złotówki. Wartości obrotów po przeliczeniu na PLN są niższe, a wyniki gorsze. Musieliśmy naliczyć różnice kursowe w wysokości 4,8 mln zł. Poza tym w wyniku konfliktu na Ukrainie straciliśmy kilka sklepów, które zostały zamknięte. Wstrzymaliśmy rozwój sklepów. Od strony operacyjnej działamy jednak i na Ukrainie i w Rosji normalnie.

 

 

dywers: Czy dalej są Państwo w trakcie zamykania sklepów czy już wszystkie nierentowne zostały zamknięte?

 

Bogusz Kruszyński: Zdecydowana większość nierentownych sklepów została zamknięta. Zostały jeszcze takie, których – pomimo przynoszących strat – nie opłacało się zamknąć, gdyż koszty zamknięcia były większe niż strata do końca umowy najmu. Będziemy je zamykać wraz z upływaniem terminów umów

 

 

w.wojnowski@retailnet.pl: W tym roku otworzysliście pierwszy sklep Textilmarket na Słowacji. Kiedy planujecie otworzyć w Czechach i w jakiej lokalizacji?

 

Bogusz Kruszyński: Pierwszy sklep w Czechach otworzymy jeszcze w tym roku.

 

 

zara: jak wyglada sprzedaz online na ukrainie i wpolsce i czy obecny kurs akcji moze spowodowac zakupy akcji przez zarzad?

 

Bogusz Kruszyński: Sprzedaż on line na Ukrainie rośnie – pomimo sytuacji politycznej – dynamicznie. Przynajmniej sprzedaż liczona w hrywnach. W wyniku dewaluacji wartości sprzedaży w złotych rosną dużo wolniej. Sprzedaż w e-commerce w Polsce rośnie wolniej – mamy już dużą bazę, a na rynku pojawia się wielu konkurentów. Impulsem dla kolejnych wzrostów będą działania promujące markę Top Secret nie tylko w Internecie.

 

 

zara: skad taka premia w stosunku do notowan przeszacowana czy redan(txm) jest skrajnie niedoszacowany?

 

Bogusz Kruszyński: Zakładając, że fundusz działa racjonalnie i dokonał prawidłowej wyceny, to akcje Redan są po prostu niedoszacowane.

 

 

leko: Jakie są szacunki strat na dewaluacji hrywny ?

 

Bogusz Kruszyński: Na samych różnicach kursowych straciliśmy ok. 4,8 mln zł. poza tym na pewno realizowane marże są niższe niż rok temu.

 

 

Mathew: Co jest powodem dużej, ujemnej wartości przepływów z działalności operacyjnej?

 

Bogusz Kruszyński: (i) całkowita strata oraz jej korekty o pozycje niezwiązane z przepływami środków pieniężnych w łącznej kwocie 3,9 mln zł. (ii) spadek środków pieniężnych o 9,0 mln zł wynika ze zmiany kapitału obrotowego (spadek krótkoterminowych zobowiązań handlowych o 11 mln zł przy równoczesnym zwiększeniu wartości zapasów o 1,3 mln zł i spadku poziomu należności o 3,3 mln zł (iii) 2,1 mln zł zapłaconego podatku dochodowego.

 

 

zara: kurs redan jest w rownowazeniu,widac ogromny popyt ktory moze potrwac az w ok 4 pln?

 

Bogusz Kruszyński: To zależy od inwestorów nie od nas

 

 

kaweki: Czy spółka zamierza zmienić w jakimś stopniu strategię działalności? Bo patrząc po wynikach finansowych z ostatnich lat delikatnie mówiąc coś nie gra.

 

Bogusz Kruszyński: W 2012 r. podjęliśmy decyzję o zmianie strategii zarówno w części modowej jak i dyskontowej. W sieci Textilmarket przynosi to b. dobre wyniki. W fashion też widać efekty – w 2012 r. mieliśmy stratę na poziomie kilkunastu mln zł, w 2013 – kilku, w tym – gdyby nie sytuacja na Ukrainie – bylibyśmy na plusie. Strategia więc działa.

 

 

Mirosław San: Na ostatnim czacie mówił Pan, że spółka zamierza otworzyć 20-25 nowych sklepów dyskontowych w tym roku. Ile zostało już otwartych?

 

Bogusz Kruszyński: Otworzyliśmy już 21 sklepów. Zamknęliśmy 4. Otworzymy jeszcze ok. kolejnych 20.

 

 

remek: Czy w przyszłości spółka będzie zamierzała wypłacać dywidendę? Po ostatnim czacie wiemy, że zabrania tego umowa restrukturyzacyjna. Kiedy się ona zakończy i co potem w sprawie dywidendy?

 

Bogusz Kruszyński: w najbliższych latach – za w2014 r. ani za 2015 r. – zarząd nie będzie rekomendował akcjonariuszom wypłaty dywidendy.

 

 

Węzłon: Panie Boguszu, wraca Pan na stanowisko Prezesa. Znowu jest Pan Wiceprezesem ?

 

Bogusz Kruszyński: Nazwa stanowiska nie jest kluczowa. Ważne jest to co można jeszcze zrobić i z kim.

 

 

jmr74: Jak Pan zinterpretuje obsunięcie się kursu akcji z około 2.2 na 1.5 w ostatnim miesiącu?

 

Bogusz Kruszyński: Wahania kursów akcji są naturalne i wynikają ze średnich oczekiwań inwestorów. To Państwo – na podstawie posiadanych informacji oraz oceny ich wpływu na przyszłość spółek decydują, czy kurs rośnie czy spada. Być może negatywne informacje z Ukrainy powodowały, że inwestorzy obawiali się o wyniki Redan i dlatego kurs spadał. To jednak tylko moje spekulacje.

 

 

tytan: Czy mógłby Pan Prezes powiedzieć coś więcej na temat wejścia inwestora do spółki zależnej Adesso. Jakie korzyści dla spółki z tego wynikają ?

 

Bogusz Kruszyński: W wyniku transakcji Redan pozyska 35 mln zł. Pozwoli to – jako jeden z elementów – zakończyć umowę w sprawie restrukturyzacji zadłużenia finansowego, która ogranicza działalność i możliwość rozwoju Grupy. Środki te będą wspierać plany rozwojowe. Dodatkowo Adesso uzyskało wycenę rynkową i – docelowo – trafi na GPW.

 

 

Adam Kowalczyk: W porównaniu do drugiej połowy 2013 roku koszty finansowe zmniejszyły się ponad dwukrotnie. Z czego to wynika?

 

Bogusz Kruszyński: Nie mam przed sobą danych za II półrocze 2013 r. więc nie potrafię tego ustalić dokładnie, ale największy wpływ na wahania salda przychodów i kosztów finansowych mają różnice kursowe. Być może w II połowie 2013 r. były one ujemne i wygenerowały większą stratę niż w tym roku.

 

 

andrew: Rozumiem, że zamierzacie przeznaczyć aż ponad połowę z 35m na rozwój części modowej. Na co konkretnie miały by być spożytkowane te środki?

 

Bogusz Kruszyński: Przede wszystkim na finansowanie majątku obrotowego – zakupu towarów i poprawienie relacji z dostawcami. To powinno obniżyć ceny zakupu, a tym samym pozytywnie wpłynąć na marżę. Poza tym ok. 4 mln zł wydamy na wdrożenie systemu SAP wspomagającego zarządzanie całą Grupą.

 

 

kaweki: Po pierwszym półroczu bardzo dobre wyniki pokazuje sieć dyskontowa. Dynamiki wzrostowe zysków przekraczają 100%. Marża brutto wzrosła o 1,6 p.p. do 42%. Zapowiada się, że wraz z kolejnym kwartałem będzie jeszcze lepiej. Do jakiej marży brutto może dojść sieć dyskontowa?

 

Bogusz Kruszyński: Patrząc na zagraniczne spółki dyskontowe – nawet do 50%

 

 

Łukasz: Czy nastąpiła jakaś zmiana w wyborze oferty towarowej w sieci Textilmarket ? Kolejny raz dobrze dobrana kolekcja która ‘schodzi’.

 

Bogusz Kruszyński: Zmiany w ofercie TXM są na pewno istotnym czynnikiem, który spowodował wzrost sprzedaży. Nie musimy tu jednak o kolekcjach sensu stricte. Dla TXM kupujemy różne towary, które nie muszą być ze sobą spójne, ale muszą najlepiej zaspokajać potrzeby naszych klientek. I to się udaje.

 

 

Moderator: Dziękujemy Państwu za aktywny udział w czacie. Odpowiedzi na pytania, na które Prezes Kruszyński nie zdążył udzielić odpowiedzi, zostaną zamieszczone pod zapisem czatu.

 

Bogusz Kruszyński: Dziękuję Państwu za dzisiejsze pytania. Zapraszam na kolejny czat po wynikach III kwartału 2014 r.

 


 

Informacja o spółce
Grupa Kapitałowa Redan to jedna z wiodących polskich firm zajmujących się projektowaniem oraz dystrybucją odzieży na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. W portfolio Grupy Redan znajdują się znane marki modowe Top Secret, Troll oraz Drywash, a także sieć dyskontów odzieżowych Textilmarket.

 

Spółka zleca produkcję na zasadzie outsourcingu w ponad 100 fabrykach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, w szczególności w Chinach, Indiach, Bangladeszu, Turcji, Hong-Kongu, Pakistanie. Dystrybucja jest prowadzona przez sklepy stacjonarne Top Secret i Troll, których obecnie Spółka posiada w Polsce i za granicą ponad 600 (w Rosji, na Ukrainie, Białorusi i Kazachstanie). Sprzedaż prowadzona jest też przez Internet i kornery w salonach multibrandowych.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie