Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Asbis – relacja z konferencji wynikowej. Jak czytać wyniki?

© Olivier Le Moal - Fotolia.com

Asbis – dystrybutor sprzętu IT ze znanymi markami własnymi, takimi jak Prestigio i Canyon, zaprezentował dziś przed sesją wyniki finansowe za drugi kwartał. Pierwszy kwartał był dla spółki fatalny, gdyż w biznes uderzył konflikt ukraiński. A Rosja i kraje byłego ZSRR były dla Asbisu najważniejszymi rynkami zbytu. Oprócz spadku sprzedaży wynik finansowy obciążyły tracące na wartości waluty tamtych krajów, co odbiło się na wyższych kosztach finansowych. Ostatecznie 1q2014 zamknął się stratą netto 3,4 mln USD (Asbis podaje wyniki finansowe w dolarach). Drugi kwartał tego roku to również strata netto, ale mniejsza niż w poprzedzającym okresie – 1,4 mln USD. Dla porównania w 2q2013 spółka osiągnęła zysk netto 1,4 mln USD. Przychody ze sprzedaży w 2q2014 wyniosły 361 mln USD i były niższe o 22% rdr. Spółka cały czas tłumaczy spadającą sprzedaż konfliktem na Ukrainie.

 

Spadek kosztów

 

Wraz z mniejszymi przychodami spadły też koszty sprzedaży i zarządu, a to z kolei spółka argumentuje działaniami optymalizacyjnymi. Co prawda w porównaniu strony kosztowej do 2q2013 nie ma się co dziwić, gdyż wówczas sprzedaż była wyższa, więc i wyższe koszty sprzedaży nie powinny zaskakiwać. Jednak warto zaznaczyć osiągnięte niższe koszty sprzedaży i zarządu w porównaniu do 1q2014 – były one niższe odpowiednio o 449 tys. USD i 596 tys. USD, a w tych okresach wzrosła sprzedaż o 5,5%. Daje już to oszczędności rzędu 1 mln USD. Przechodząc do kosztów finansowych, w 1q2014 wyniosły one 6,5 mln USD, z czego 4 mln USD były to straty walutowe (spadające na wartości waluty wschodnich krajów). W 2q2014 łączne koszty finansowe były już niższe – 3,6 mln USD. Spółka tą poprawę tłumaczy efektywnym stosowaniem hedgingu walutowego oraz mniejszym wykorzystaniem faktoringu.

 

Zapowiedzi zarządu na kolejne kwartały

 

Przede wszystkim zarząd zapowiada osiągnięcie większych i pełnych efektów działań zmniejszających koszty sprzedaży, zarządu i finansowe w drugim półroczu obecnego roku. W dalszej części roku widoczny będzie też efekt redukcji zatrudnienia o 200 etatów. Spółka jest w trakcie procesów przekierowywania sprzedaży z kierunków wschodnich na rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz Europy Zachodniej. W tym zakresie najwięcej rośnie dotychczas sprzedaż w Polsce (o 200% 2q2014 vs 2q2013), na Słowacji (31%), w Czechach (26%), Rumunii (16%). Dla porównania sprzedaż w Rosji w tym samym okresie spadła o 38%, a na Ukrainie o 41%. W wartościach kwotowych sprzedaż na Rosję w 2q2014 miała wartość 62,8 mln USD, a w Polsce 40 mln USD i na Słowacji 56,5 mln USD. Z działań podjętych przez zarząd na rynkach wschodnich należy wymienić skrócenie terminów płatności dla klientów w Rosji i na Ukrainie oraz zmniejszenie sald i stanu zapasów. Asbis zamierza dalej pracować nad zwiększeniem swojej obecności w kolejnych krajach takich jak Włochy, Hiszpania, Portugalia, Grecja, Chile i Brazylia. Pracuje również nad wprowadzeniem nowych linii produktowych.

 

Aktualne prognozy finansowe na 2014 r. + komentarz

 

Prognoza na obecny rok zakłada osiągnięcie przychodów ze sprzedaży w przedziale 1,6-1,75 mld USD. W 2013 r. było to 1,92 mld USD. Zysk netto w 2014 r. ma zmieścić się w przedziale 4-5 mln USD, a w 2013 r. było to 12,7 mln USD. Czy ta prognoza jest realna do wypełnienia? Po pierwszym półroczu Asbis ma stratę netto w kwocie 4,8 mln USD, czyli musiałby do końca roku zarobić „na czysto” min. 8,8 mln USD. W 2013 r. po 6 miesiącach zysk netto wyniósł 4,7 mln USD, czyli w drugim półroczu 2013 r. zarobił 8 mln USD. Wniosek jest taki, że zarząd zamierza osiągnąć podobny wynik jak w II półroczu 2013 r. Zastrzeżeniami zarządu do wypełnienia prognozy są następujące: wyższa sprzedaż marek własnych w różnych krajach, warunek niepogorszenia się rynków w Rosji i na Ukrainie w porównaniu do I półrocza 2014 r. lub w przypadku pogorszenia możliwość uzupełnienia ubytków w sprzedaży na innych rynkach. Pozytywnie na wyniki finansowe może wpływać ograniczanie kosztów sprzedaży, zarządu i finansowych (co zostało zapowiedziane), a negatywnie potencjalne koszty związane z wchodzeniem w szybkim tempie na nowe rynki, ewentualne niższe przychody niż w II półroczu 2013 r. oraz to co najważniejsze – niewiadoma eskalacja konfliktu na wschodzie z przełożeniem na dalsze spadki sprzedaży na tych rynkach.

 

Wykres i wskaźniki rynkowe

 

Wykres notowań akcji Asbisu wygląda fatalnie od strony technicznej. Po przełamaniu trendu wzrostowego, kurs się załamał. Tempo spadków tylko przyspiesza. Wyniki za 2q2014 na razie odbierane są dwuznacznie – wpierw kurs urósł o kilka procent, następnie mocno spadł, a na zamknięciu wyszedł na mały plus. Dzień zakończył się świecą oznaczającą niepewność.

 

Wykres Asbisu

Źródło: Stooq.pl

 

Kapitał zakładowy dzieli się na 55,5 mln akcji. Przy zrealizowaniu prognozy i osiągnięciu 4 mln USD (przy kursie USD/PLN 3,15 daje to 12,6 mln zł) wskaźnik C/Z przy cenie 2 zł będzie miał wartość 9. C/WK ma obecnie wartość 0,35. Pytanie pozostaje otwarte – czy uda się zrealizować prognozę na obecny rok?

 

Źródło:

asbis.pl

 

Więcej:

Zobacz również:

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

PKN Orlen ogłosił start programu „Orlen w portfelu”. To pierwszy w Polsce zakrojony na szeroką skalę i co ważne na długi termin klub akcjonariusza spółki publicznej.

Zobacz więcej

16.11.2018, Czat inwestorski

Czat inwestorski: Omówienie wyników Grupy PZU za trzeci kwartał 2018 r.

16.11.2018, Czat inwestorski

Czat inwestorski: Omówienie wyników Grupy PZU za trzeci kwartał 2018 r.

Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Kapitałową PZU, który odbędzie się 19 listopada (poniedziałek) o godz. 11:00. Na pytania inwestorów odpowie Tomasz Kulik, Członek Zarządu PZU SA i PZU Życie SA. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

Zobacz więcej

Asbis – relacja z konferencji wynikowej. Jak czytać wyniki?
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie