Chat with us, powered by LiveChat

Będą zmiany w przepisach dotyczących wezwań na akcje

Skomentuj artykuł
© Rawpixel - Fotolia.com

W związku z otrzymanym projektem ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej „Projekt ustawy”), przewidującego w szczególności zmiany w zakresie wezwań na akcje, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych przekazało Ministerstwu Finansów swoje stanowisko w przedmiocie zaproponowanych zmian legislacyjnych. W piśmie tym SII szczególnie zaakcentowało słuszność i potrzebę wprowadzenia obowiązku ogłoszenia wezwania na 100% akcji już w przypadku przekroczenia przez akcjonariusza progu 33 i 1/3% ogólnej liczby głosów. Stowarzyszenie Inwestorów od wielu lat walczyło o zmianę przepisów o wezwaniach wskazując zarówno na nagminność obchodzenia przepisów o cenie w wezwaniu dzięki wykorzystaniu konstrukcji przejęć pośrednich jak i na sprzeczne z istotą dyrektywy 2004/109/WE przepisy o wezwaniach na 66% akcji w przypadku przekroczenia progu 33% ogólnej liczby głosów, a także na oderwany od rzeczywistości próg 66% ogólnej liczby głosu,  przekroczenie którego skutkuje obowiązkiem ogłoszenia wezwania na sprzedaż wszystkich akcji.

Zakres zmian

Przedmiotem nowelizacji będzie zmiana przepisów zawartych w rozdziałach 1, 3, 4, 5 i 7 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej „ustawa o ofercie”). Projektowane zmiany odnoszą się do:

 

  1. definicji niektórych pojęć zawartych w ustawie o ofercie,
  2. obowiązków informacyjnych emitenta lub sprzedającego
  3. ujawniania stanu posiadania
  4. instytucji wezwań,
  5. zniesienia dematerializacji akcji,
  6. sankcji administracyjnych za naruszenie przepisów ustawy o ofercie.

 

Jak zostało to wskazane w założeniach do projektowanej ustawy jej przedmiotem będzie przede wszystkim zmiana regulacji dotyczących przejmowania kontroli nad spółkami publicznymi.

Na nowo zdefiniowane

W projektowanej ustawie zmienione zostaną definicje „podmiotu dominującego” i „pośredniego nabycia akcji”. Zakresem pierwszej definicji objęty zostanie również podmiot, który dysponuje pośrednio lub bezpośrednio większością głosów w spółce osobowej, także na podstawie porozumień z innymi osobami. Z kolei definicja „pośredniego nabycia akcji” zostanie zmieniona w ten sposób, że będzie to również uzyskanie statusu podmiotu dominującego w podmiocie posiadającym akcje spółki publicznej lub w innym podmiocie będącym wobec tego podmiotu podmiotem dominującym.

 

Zmiany rzeczonych definicji mają na celu zwiększenie poziomu ochrony akcjonariuszy mniejszościowych poprzez eliminację praktyk polegających na przejmowaniu kontroli nad spółkami publicznymi z obejściem przepisów o cenie akcji w wezwaniu. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy sprzedaż pakietów kontrolnych dokonywana jest za pośrednictwem spółek celowych (tzw. wehikułów inwestycyjnych), do których wnoszone są one często jako jedyne aktywo.

Zmiana obowiązków informacyjnych

Projekt nowelizacji zakłada także wyraźne wskazanie sytuacji, kiedy usługa świadczona przez podmiot trzeci na rzecz emitenta lub sprzedającego usprawiedliwia ujawnienie takiemu podmiotowi informacji poufnych. Zgodnie z projektowaną treścią art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy o ofercie przekazywanie informacji poufnych byłoby możliwe wyłącznie osobom lub podmiotom świadczącym, w związku z prowadzoną przez emitenta lub sprzedającego działalnością gospodarczą, na ich rzecz usługi doradztwa finansowego, ekonomicznego, podatkowego lub prawnego, w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania tych usług, w tym usług związanych z przeprowadzeniem oferty publicznej lub ubieganiem się o dopuszczenie lub wprowadzenie papierów wartościowych do zorganizowanego systemu obrotu, jak również tym, z którymi prowadzi negocjacje, w zakresie niezbędnym do ich prowadzenia. Jak zostało wyjaśnione w założeniach do projektu zmiany ustawy o ofercie projektowana zmiana ma na celu wyeliminowanie nadużyć do jakich dochodziło przy przekazywaniu informacji poufnych w związku ze świadczeniem wskazanych powyżej usług lub prowadzonych negocjacji. Jako przykład można wskazać, gdy potencjalny nabywca w toku negocjacji otrzymywał dużo więcej informacji, niż było  potrzebnych do prowadzenia negocjacji, zyskując dzięki temu szeroki zakres informacji poufnych na temat kontrahenta.

Ujawnianie stanu posiadania

Przygotowywana nowela zakłada likwidację w art. 69 ustawy o ofercie obowiązku ujawniania stanu posiadania, po przekroczeniu przez inwestora progu 33% w ogólnej licznie głosów. Jak zostało wyjaśnione w założeniach do projektu zakładana zmiana ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 9 dyrektywy 2004/209/WE, gdzie mowa jest o progu 33 i 1/3% ogólnej liczby głosów w spółce.

Instytucja wezwań

Najważniejszą z projektowanych zmian, jest wprowadzenie do ustawy o ofercie nowej konstrukcji wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółek publicznych.

Jak wskazuje projekt ustawy zniesiony ma zostać obowiązek ogłaszania wezwania uregulowany w art. 72 ustawy o ofercie (wezwania na 10%). Wezwania obowiązkowe będą miały charakter wezwań następczych, a nie jak dotychczas również uprzednich – obowiązek ogłoszenia wezwania powstanie dopiero z chwilą przekroczenia progu, a nie jak dotychczas z chwilą powzięcia zamiaru przekroczenia progu.

Nowość - wezwania dobrowolne

Obok wezwań obowiązkowych zakłada się wprowadzenie do ustawy o ofercie również wezwań dobrowolnych. Wezwanie takie będzie mogło być ogłoszone na nie mniej niż 5%

ogólnej liczby głosów. W wezwaniu dobrowolnym wzywający będzie mógł określić minimalną liczbę akcji objętą zapisami, po której osiągnięciu zobowiąże się do nabycia tych akcji, przy czym co szczególnie ważne minimalna liczba akcji określona w wezwaniu wraz z liczbą akcji posiadaną przez wzywającego nie będzie mogła stanowić więcej niż 50% ogólnej liczby głosów. Istotną nowością będzie możliwość ogłaszania wezwań dobrowolnych również w stosunku do akcji wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu.

Wezwania obowiązkowe - nowa konstrukcja

Najistotniejsze zmiany w projektowanej ustawie dotyczą instytucji wezwań obowiązkowych. Przede wszystkim przekroczenie progu 33 i 1/3% ogólnej liczby głosów będzie rodziło obowiązek ogłoszenia wezwania na wszystkie akcje spółki, a niej jak dotychczas jedynie na akcje zapewniające ogółem osiągnięcie pułapu 66% ogólnej liczby głosów. W dalszym ciągu również przekroczenie progu 66% ogólnej liczby głosów również będzie rodziło obowiązek ogłoszenia wezwania do zapisywania na wszystkie akcje. Podkreślić należy, że w wyniku zapowiadanych zmian wezwanie obowiązkowe będzie musiało być ogłoszone na wszystkie pozostałe akcje już po przekroczeniu progu 33 i 1/3% ogólnej liczby głosów, co istotnie wzmocni ochronę akcjonariuszy mniejszościowych przed ich zmarginalizowaniem przez akcjonariusza większościowego.

 

Bardzo istotne zmiany mają objąć również przepisy dotyczące ustalania ceny akcji w wezwaniu. Ich celem jest zapewnie faktyczne zagwarantowanie, aby cena w wezwaniu nie była niższa od tej jaką wzywający zapłacił za akcje w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dotychczas częstą praktyką, było wnoszenie akcji do spółki celowej (tzw. wehikułu inwestycyjnego), a następnie nabywanie udziałów w przedmiotowej spółce. W ten sposób wzywający nie płacił bezpośrednio za akcje, a za nabycie udziałów w spółce celowej., w praktyce obchodząc w ten sposób przepisy o wezwaniach. Powszechna praktyka przejęć pośrednich pozwała dotychczas by cena zapłacona za wehikuł nie miała wpływu na cenę akcji w wezwaniu. Remedium na tę praktykę ma być wprowadzenie obowiązku badania przez biegłego rewidenta wartości godziwej akcji nabytych przez wzywającego w drodze nabycia pośredniego oraz zakaz ustalania ceny w wezwaniu niższej niż wynikająca z tego badania. W sytuacji, gdy tak określona cena będzie budziła wątpliwość Komisja Nadzoru Finansowego będzie miała kompetencję by zlecić sporządzenie wyceny innemu podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych.

Zniesienie dematerializacji

Ustawodawca zdecydował się również na podniesienie progu głosów wymaganego do podjęcia uchwały w sprawie zniesienia dematerializacji akcji. Zniesienie dematerializacji z kolei wiąże się w wycofaniem akcji spółki z obrotu giełdowego. Dotychczas podjęcie takiej uchwały wymaga co najmniej 4/5 głosów w obecności akcjonariuszy reprezentujących co najmniej połowę kapitału zakładowego. Proponowana zmiana zakłada, że podjęcie uchwały o zniesieniu dematerializacji akcji będzie wymagało większości co najmniej 9/10 ogólnej liczby głosów w spółce. Tym samym wymogi zniesienia dematerializacji akcji zostały zrównane z wymogami podjęcia uchwały w sprawie przymusowego wykupu akcji. Zniesienie dematerializacji akcji łączy się z pozbawieniem akcjonariuszy mniejszościowych ochrony w związku z zaprzestaniem podlegania obowiązkom informacyjnym, dodatkowo zaś płynność obrotu takimi akcjami jest mocno ograniczona. Mając to na uwadze, pozytywnie należy ocenić zaostrzenie wymogów, koniecznych do spełnienia w celu wycofania akcji spółki z obrotu zorganizowanego. Szczególnie warto mieć na uwadze, że projektowane zmiany obejmą zarówno spółki z rynku regulowanego jak i alternatywnego systemu obrotu.

Uwagi SII do projektu

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych pozytywnie zaopiniowało zdecydowaną większość z proponowanych zmian w swoim stanowisku skierowanym do Ministerstwa Finansów. Jednocześnie w odniesieniu do kilku propozycji przedstawiło krytyczne uwagi wnioskując o ich doprecyzowanie. Szczegółowa opinia Stowarzyszenia przedstawiona została w osobnym artykule, z którym można zapoznać się pod poniższym adresem.

 

Z projektem ustawy zmieniającej ustawę o ofercie można zapoznać się TUTAJ.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie