Chat with us, powered by LiveChat

INTERSPORT Polska SA - Omówienie wyników Spółki za 2013 rok oraz wstępne podsumowanie I kwartału 2014 roku

© dell - Fotolia.com
czat inwestorski

Temat czatu:

Omówienie wyników Spółki za 2013 rok
oraz wstępne podsumowanie I kwartału 2014 roku

3 kwietnia 2014

godz. 12:00

czat inwestorski

 

Na pytania inwestorów odpowiadał:

 

Artur MikołajkoArtur Mikołajko – od 25 lat Prezes Zarządu, współzałożyciel i główny akcjonariusz Spółki. Jego wieloletnie doświadczenie oraz znajomość polskiego rynku artykułów sportowych znakomicie przyczynia się sukcesu prowadzonego biznesu.

Pasjonuje się narciarstwem i żeglarstwem, czego dowodem są liczne uprawnienia m.in.: patent kapitana jachtowego Polskiego Związku Żeglarskiego, patent kapitana motorowodnego Polskiego Związku Motorowodnego, stopień instruktora narciarskiego Polskiego Związku Narciarskiego, stopień podharcmistrza Związku Harcerstwa Polskiego, uprawnienia nurkowe P1 CMAS. W roku 2009 dowodził (jako kapitan) wyprawą żeglarską wokół Przylądka Horn.

 

 

Informacja dla dziennikarzy relacjonujących przebieg spotkania: wykorzystywanie cytatów z przebiegu czata w Państwa materiałach redakcyjnych wymaga podania źródła. W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt: biuro@sii.org.pl

 

Poniżej prezentujemy zapis czata inwestorskiego

Moderator: Witamy wszystkich Inwestorów, uczestniczących w czacie. Zapraszamy do zadawania pytań. Odpowiedzi będzie udzielał p. Artur Mikołajko Prezes Zarządu INTERSPORT Polska S.A. Dziękujemy za pierwsze pytania, czekamy na kolejne.

 

 

boski: Czy Intersport Polska ma prawne możliwości ekspansji na zagraniczne rynki?

 

Artur Mikołajko: Spółka INTERSPORT Polska ma przyznaną licencję do prowadzenia działalności pod szyldem INTERSPORT wyłącznie na terenie Polski.

 

 

skalnik: jak intersport zabezpiecza się przed zmianami kursu walutowego?

 

Artur Mikołajko: Czynsze w 70% są płacone w Euro, pozostała część jest płacona w złotówkach. Jeśli chodzi o towary to ok. 15% zakupów jest w Euro, a 85% w złotówkach. Przez zmianami ryzyka kursowego zabezpieczamy się forwordami na część naszych zobowiązań. w walucie.

 

 

nowy: Większa marża osiągana jest na markach zagranicznych, „obcych”, czy na własnych?

 

Artur Mikołajko: Niestety Marek polskich jest bardzo Malo w naszej ofercie- żałujemy, wolelibyśmy mieć ich więcej. Marże są porównywalne.

 

 

czat_marek: Może się Pan odnieść do postępowania antymonopolowego wobec spółki oraz FORDEX SA?

 

Artur Mikołajko: Ponieważ postępowanie jest w toku, nie możemy udzielać informacji na ten temat.

 

 

Bjerre: Czy spółka ma możliwość obniżania czynszów wynajmowanych powierzchni w galeriach i centach handlowych?

 

Artur Mikołajko: Większość umów podpisana jest na czas określony 5-10 lat. Jeżeli nie zachodzą jakieś niezwykłe zdarzenia, które mogą wpłynąć na działanie centrum(rozbudowa, złe zarządzanie) to spółka ma cały czynsz wynikający z umowy. Oczywiście przy każdym przedłużaniu umowy, negocjujemy nowe stawki.

 

 

dabor: odczuliście niższą sprzedaż w segmencie sportów zimowych?

 

Artur Mikołajko: Tak, ze względu na brak aury zimowej u nas w Polsce jak i w całej Europie sprzedaż była niższa.

 

 

dabor: Czy firma ma jakieś plany na zabezpieczenie się przed kolejną „słabą zimą”?

 

Artur Mikołajko: Tak, rozwój sprzedaży grup całorocznych, czyli uniezależnienie się od pogody, jest najważniejszym dla nas czynnikiem.

 

 

Jan: W styczniu spółką zainteresował się Urząd Ochrony Konsumentów? Czego dotyczy sprawa i jak sytuacja wygląda obecnie? Czy spółce grożą jakieś kary?

 

 

Artur Mikołajko: Ponieważ sprawa jest w toku, spółka nie może udzielać informacji na tym etapie. Wszystkie oficjalne informacje są dostępne na stronie UoKik.

 

Junior: Jak wygląda rynek dużych sklepów sportowych w Polsce, na jakim miejscu znajduje się na nim Intersport?

 

 

Artur Mikołajko: Na rynku sportowym w Polsce tylko firma INTERSPORT Polska podaje oficjalne dane. Nie ma żadnych wiarygodnych danych, żeby konkretnie na to pytanie odpowiedzieć.

 

sportowiec: czy obserwujecie w ramach sieci coś takiego jak lojalny klient? czy jest to duża grupa i czy staracie się w jakiś sposób związywać ich z marką/siecią?

 

Artur Mikołajko: Mamy program lojalnościowy dla klientów, który dobrze działa i został nagrodzony. Ilość klientów lojalnościowych INTERSPORT z roku na rok rośnie. Dla firmy jest to znacząca część przychodów.

 

 

 

Kris: Gdzie Zarząd widzi miejsce do zwiększenia przychodów?

 

Artur Mikołajko: W rozwoju całorocznych grup towarowych, takich jak football, running, turystyka, fitness, które co ważne dla firmy, są niezależne od pogody. Obserwujemy duży wzrost zainteresowania klientów tym asortymentem.

 

 

ewa01: Z czego wynikają tak dobre wyniki za marzec 2014?

 

Artur Mikołajko: Wynika to z dobrej sprzedaży grup całorocznych oraz rowerów. Dodatkowym czynnikiem, pozytywnie wpływającym na sprzedaż była szybka zamiana kolekcji zimowej na wiosenną.

 

 

forum: Czy wynik za 1q będzie lepszy niż w 2013 r.?

 

Artur Mikołajko: Szacunkowe wyniki podamy po 20 kwietnia.

 

 

sosen: jakiego rzędu w skali roku są to oszczędności? Setki tysięcy czy miliony? Czy jest szansa na obniżki czynszów w kolejnych sklepach?

 

Artur Mikołajko: Jest to skala setek tysięcy, pracujemy nad kolejnymi obniżkami.

 

 

sosen: Panie Prezesie, spółce udało się obniżyć czynsze w kilku lokalizacjach. Jakich argumentów używano w negocjacji?

 

Artur Mikołajko: Tak jak już wcześniej wspomniałem, było to przy przedłużaniu umów na kolejne okresy oraz w ramach rozmów partnerskich z wynajmującym. Każdy przypadek jest inny.

 

 

tkocz: W jaki sposób spółka szkoli sprzedawców? Przynosi to już efekty? Jak zarząd to mierzy?

 

Artur Mikołajko: Sprzedawców szkolimy z wiedzy produktowej oraz z technik sprzedaży, robimy to we własnym zakresie. Wspomagamy się firmami specjalistycznymi oraz ekspertami wiodących kontrahentów. Prowadzimy ocenę tajemniczego klienta oraz ocenę kadry zarządzającej. Potwierdzeniem efektów jest m.in. tytuł „ Gwiazda jakości obsługi” oraz 1 miejsce wśród sklepów sportowych w niezależnym rankingu Daymakerindex 2014.

 

 

stowarzyszny: Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na wyniki w całym 2014 r.?

 

Artur Mikołajko: Wzrost sprzedaży w grupach towarowych, podniesienie marży, oraz oszczędności w kosztach.

 

 

nowy: Jak kształtują się marże na poszczególne marki? Są na zbliżonym poziomie? Czy na jakiś konkretnych markach marże odbiegają znacząco w górę lub w dół?

 

Artur Mikołajko: Marże są porównywalne. Niższe marże były na grupie nart, ale to ma coraz mniejsze znaczenie dla firmy.

 

 

psycho_market: Jakie są planowane nakłady inwestycyjne na 2014 rok?

 

Artur Mikołajko: Otworzyliśmy w marcu 2 nowe sklepy, nakłady związane z tym są dużo poniżej średnich kosztów wcześniej otwieranych sklepów. Dla firmy nie jest to znacząca kwota.

 

 

sportowiec: W ostatnim czasie pojawiła się informacja, że firma 4F zamierza wejść w rynek sieci sklepów multibrandowych i zapewne uszczknąć kawałek rynku firmie Intersport. Jaki macie plan na utwierdzenie się w pozycji lidera takich sieci? Więcej sklepów czy może kampanie reklamowe?

 

Artur Mikołajko: Życzymy każdej polskiej firmie powodzenia. Z naszego doświadczenia wiemy, że prowadzenie sklepu monobrandowego, a sklepu ogólnosportowego znacząco się różni. Naszym celem jest ugruntowanie pozycji sprzedawcy markowych produktów sportowych, co odróżnia nas od obecnej i przyszłej konkurencji.

 

 

boski: W raporcie rocznym znajduje się informacja o celu sprzedażowym marek własnych na poziomie 25 proc. natomiast na stronach internetowych jako jedną z zasad odróżniających sklep od konkurencji zapewniacie o max. udziale 15 proc. Jaki jest właściwy cel?

 

Artur Mikołajko: W warunkach umowy licencyjnej INTERSPORT na świecie jest zapis, że marki własne mogą stanowić do 25% ( dotyczy to wszystkich krajów). Od 2006 roku udział marek własnych w Polsce stale wzrasta i aktualnie wynosi 15 %.

 

 

boski: Jak wygląda rozwój marek własnych?

 

Artur Mikołajko: Od 2006 udział marek własnych stale rośnie i wynosi aktualnie 15 %, ale naszym celem jest max. 25%. To odróżnia nas od konkurencji- INTERSPORT buduje w przeważającej części ofertę sprzedaży na wiodących światowych markach takich jak Nike, Adidas, Reebok, Puma, The North Face, Giant, Salomon. Mamy w sprzedaży 6 marek własnych w tym markę McKINEY, która w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia istnienia na rynku artykułów sportowych.

 

 

boski: Jak Pana zdaniem powinna być wartość spółki?

 

Artur Mikołajko: Wartość spółki w moim odczuciu jest obecnie niedoszacowana. Uważam, że powrót do wartości rynkowej z debiutu czyli ok. 100 mln złotych jest możliwa do osiągnięcia.

 

 

boski: Spółki handlu detalicznego są ostatnio "w modzie"? Jaką macie strategi biznesową i komunikacyjną, aby wzrósł kurs akcji?

 

Artur Mikołajko: Naszym najważniejszym celem jest poprawa wyników finansowych, która wpłynie pozytywnie na kurs akcji. Spółka nie planuje krótkoterminowych, marketingowych chwytów, aby podnieść wartość akcji. Wierzymy w długoterminowy wzrost.

 

 

boski: Jak spółka na giełdzie jest najbardziej podobna do Pańskiej?

 

Artur Mikołajko: Jesteśmy w sektorze handlu detalicznego, ale nie ma zbliżonej spółki o naszej specyfice. Na giełdzie są firmy odzieżowe i obuwnicze, które handlują własnymi produktami. My sprzedajemy towary sportowe, światowych gigantów, uzupełniając to w 15 % markami własnymi. Nie jesteśmy ani firmą odzieżową, ani obuwniczą tylko sportową.

 

 

boski: Jakie kryteria obowiązują w decyzji odnośnie umowy o pracę/zlecenia/o dzieło?

 

Artur Mikołajko: Pierwsze umowy z pracownikami są zawierane na czas określony, jeżeli pracownik spełnia nasze oczekiwania zawieramy umowy na okres dłuższy. Naszą stałą kadrę uzupełniamy także pracownikami sezonowymi, przeważnie studentami.

 

 

indywidualny.i: Czy spółka osiągnie dodatni wynik netto w 2014 r.?

 

Artur Mikołajko: Firma planuje osiągnąć dodatni wynik w roku 2014.

 

 

@inwestor12: Jakie restrukturyzacje kosztowe mogą być dokonane w 2014 r.?

 

Artur Mikołajko: Kontynuujemy proces optymalizacji powierzchni, oszczędności w kosztach energii, oraz optymalizacji czasu pracy pracowników.

 

 

krzyko: Spółka ostatnio opublikowała dane za marzec, czy jest Pan zadowolony z nich?

 

Artur Mikołajko: Tak.

 

 

Papała: Czy z pogorszeniem wyników wiązać będą się niższe wydatki na reklamę?

 

Artur Mikołajko: Nie planujemy pogorszenia wyników. Wydatki na reklamę nie spadną, a nawet się nieznacznie zwiększą. Widoczny marketing firmy jest finansowany ze źródeł własnych oraz wiodących dostawców.

 

 

Tomasz: Jaki jest udział w przychodach sprzedaży marek własnych?

 

Artur Mikołajko: 15%. Szczegóły w odpowiedzi wyżej.

 

 

Ewa: Jak bardzo wpłynęły na marże wczesne wyprzedaże w połowie grudnia?

 

Artur Mikołajko: Wcześniejsze obniżki już od grudnia wpłynęły na słabszy wynik grudnia 2013 i tym samym rok 2013. W 1Q 2014 roku zanotowaliśmy niższe marże na art. zimowych, ale wyższe r/r w całorocznych grupach towarowych.

 

 

maklerowy: Jakie szacunkowo przychody wygeneruje sprzedaż oficjalnych produktów z logo Mistrzostw Świata 2014 na podstawie współpracy z FIFA?

 

Artur Mikołajko: Kilka milionów złotych.

 

 

quba: Jak kształtują się marże na poszczególnych typach sprzedawanych produktów?

 

Artur Mikołajko: Tak jak już wcześniej odpowiadałem, najniższe marże są na grupie nart. Odzież i obuwie ma średnie marże, a najwyższe akcesoria.

 

 

sowiński: Czy spółka planuje starać się o kolejną dotację z Unii Europejskiej?

 

Artur Mikołajko: Na razie nie, ale nie wykluczam tego w przyszłości.

 

 

corpo: Czy spółka planuje kontynuować optymalizację kosztową?

 

Artur Mikołajko: Tak, jak już wcześniej odpowiadałem.

 

 

invest: Jak Pan Prezes ocenia coraz mocniejsze wejście w polski rynek sklepów sportdirect? W Wielkiej Brytanii ta sieć jest bardzo popularna. Czy obawiacie się konkurencji z ich strony?

 

Artur Mikołajko: Sądzę, że jest to większa konkurencja dla innych graczy na rynku np.

Decathlon czy Martes. Każdy sklep sportowy jest jakąś konkurencją, natomiast my skupiamy się na markowych produktach wysokiej jakości. Dodam jeszcze, że z jednej strony mamy rozwój nowych sklepów, z drugiej zaś w ciągu ostatnich 2-óch lat zniknęło z rynku zniknęło ok. 200 sklepów sportowych- następuje koncentracja rynku.

 

 

amator: Jak wyglądają zasoby gotówki? czy spółka nie ma problemu z płynnością?

 

Artur Mikołajko: Sytuacja finansowa spółki na dzień dzisiejszy znacznie się poprawiła, co nie znaczy, że nie wykorzystujemy np. dodatkowego finansowania w postaci faktoringu.

 

 

pytający: czyli rozumiem, że rozwój grup całorocznych wpływa na to, że "zima" nie będzie już dla Intersportu głównym kanałem?

 

Artur Mikołajko: Tak.

 

 

pytający: Czy spółka planuje otwarcie nowych sklepów w 2014 roku? Jeśli tak to ile?

 

Artur Mikołajko: Na razie otworzyliśmy w roku 2014 2 sklepy- Lublin, Kalisz. Negocjujemy kolejne otwarcia, ale nie wiemy kiedy to nastąpi.

 

 

one_way: Jak zmieniły się koszty obsługi długu po transformacji krótkoterminowego długu w długoterminowy?

 

Artur Mikołajko: Koszty spadły.

 

 

Bart: Czy i jeśli tak to gdzie spółka widzi jeszcze przestrzeń do redukcji kosztów?

 

Artur Mikołajko: Odpowiedź w poprzednich pytaniach.

 

 

nickowy: czy spółka dalej będzie starała się pomniejszać powierzchnie salonów w celu poprawy rentowności?

 

Artur Mikołajko: Celem spółki jest optymalizacja każdej lokalizacji, czyli odpowiednie dopasowanie powierzchni sprzedaży do możliwości zbytu. Planujemy zarówno zmniejszanie jak i zwiększanie powierzchni.

 

 

olek: jak kształtują się marże w sklepie internetowym?

 

Artur Mikołajko: Marże na poszczególne towary w sklepie internetowym są takie same jak w sklepach stacjonarnych.

 

 

olek: Jak sprawuje się sklep internetowy? Jaki procent łącznych przychodów stanowi

sprzedaż w sklepie internetowym? Jaka jest rentowność sklepu internetowego?

 

Artur Mikołajko: Sklep internetowy INTERSPORTU nie jest wydzielonym organizmem. W wielu przypadkach klient zamawia towar e-sklepie a odbiera w sklepie stacjonarnym. Jest to dla nas optymalne rozwiązanie, gdyż dzięki temu poziom zwrotów jest niski. Sprzedaż internetowa stale rośnie, ale na razie stanowi nieznaczny procent obrotów ogólnych.

 

 

trader_Maciek: Domyślam się, że usługi są najwyżej rentowną klasą w przychodach. Jakie inne usługi możecie oferować klientom sklepu?

 

Artur Mikołajko: Pracujemy nad poszerzeniem oferty usług, które możemy zaoferować naszym klientom, po wprowadzeniu w życie tych projektów poinformujemy Państwa.

 

 

akcjonariusz: W jaki sposób spółka kształtuje własną konkurencyjność? Co jest jej przewagą konkurencyjną?

 

Artur Mikołajko: Naszą siłą jest posiadanie w ofercie wyjątkowych produktów na wyłączność dla sieci INTERSPORT, największych producentów. Uzupełniamy to ofertą marek własnych oraz ciągle rozwijanym serwisem.

 

Moderator: Dziękujemy wszystkim Internautom za aktywny udział w czacie. Pozostałe odpowiedzi zamieścimy na forum SII w wątku INTERSPORT.

 

 Po zakończeniu czata zapraszamy do dyskusji na forum inwestorskim. Przez najbliższy

tydzień Spółka będzie udzielała odpowiedzi na pytania zadane przez inwestorów.

Opis Spółki:

Podstawowa działalność spółki INTERSPORT Polska S.A. polega na handlu detalicznym artykułami sportowymi w specjalistycznych sklepach sportowych o powierzchni około 1000 m2 zlokalizowanych w prestiżowych centrach handlowych dużych miast Polski.

 

Sklep IntersSport Polska

 

Spółka działa na polskim rynku artykułów sportowych od 1988 roku. Początkowo znana pod nazwami Centrum Sportu MAKS sp. z o.o. i MAKS SPORT S.A., a od 2005 roku jako INTERSPORT Polska S.A. Spółka podpisała wówczas Umowę Licencyjną z INTERSPORT Deutschland eG (IDE), działającą w imieniu właściciela znaków, tj. INTERSPORT International Corporation (IIC) i stała się wyłącznym w Polsce partnerem biznesowym Grupy INTERSPORT. Przynależność do największej na świecie Grupy INTERSPORT, zapewnia Spółce dostęp do najkorzystniejszych ofert produktowych, co gwarantuje klientom optymalne ceny w stosunku do jakości.

Każdy z salonów INTERSPORT posiada pełną gamę sprzętu do uprawiania około 40 dyscyplin sportowych. Marki wiodących producentów  takich jak: Adidas, Nike, Puma, Reebook, Salomon stanowią 80% całej oferty. Dodatkowo asortyment wzbogacony jest 
o OFERTY SPECJALNE, czyli specjalnie zaprojektowane modele, dostępne wyłącznie 
w sieci INTERSPORT, a znane już na świecie MARKI WŁASNEINTERSPORT.

Stałym klientom spółka INTERSPORT Polska S.A. proponuje udział w programie lojalnościowym „Dla Aktywnych”, zaś rodzicom uczestniczenie w SYSTEMIE WYMIANY NART DZIECIĘCYCH – TECNOPro. W wybranych placówkach działa  INTERSPORT RENT - system wypożyczenia topowych modeli nart oraz rakiet tenisowych. Uzupełnieniem oferty jest również  działający sezonowo SERWIS (narciarski, rowerowy, rolkowy i tenisowy). Profesjonalni pracownicy w salonie są gwarancją satysfakcji klienta.

 

W dniu 11 lipca 2006 roku Spółka INTERSPORT POLSKA S.A. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.  Kapitał zakładowy dzieli się na 13.933.334 akcje, które uprawniają do oddania łącznie 20.600.000 głosów. Spółka jest objęta Programem Wspierania Płynności GPW z uwagi na niski free float.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie