Chat with us, powered by LiveChat

Omówienie wyników INTERSPORT Polska S.A. za rok 2012 oraz przedstawienie założeń na najbliższy okres.

 

czat inwestorski

Temat czatu:

Omówienie wyników INTERSPORT Polska S.A.

za rok 2012 oraz przedstawienie

założeń na najbliższy okres.

26 marca

godz. 14.00

czat inwestorski

 

Na pytania inwestorów odpowie...

 

Artur MikołajkoArtur Mikołajko – od 25 lat Prezes Zarządu, współzałożyciel i główny akcjonariusz Spółki. Jego wieloletnie doświadczenie oraz znajomość polskiego rynku artykułów sportowych znakomicie przyczynia się sukcesu prowadzonego biznesu.

Pasjonuje się narciarstwem i żeglarstwem, czego dowodem są liczne uprawnienia m.in.: patent kapitana jachtowego Polskiego Związku Żeglarskiego, patent kapitana motorowodnego Polskiego Związku Motorowodnego, stopień instruktora narciarskiego Polskiego Związku Narciarskiego, stopień podharcmistrza Związku Harcerstwa Polskiego, uprawnienia nurkowe P1 CMAS. W roku 2009 dowodził (jako kapitan) wyprawą żeglarską wokół Przylądka Horn.

 

Opis Spółki:

 

Podstawowa działalność spółki INTERSPORT Polska S.A. polega na handlu detalicznym artykułami sportowymi w specjalistycznych sklepach sportowych o powierzchni około 1000 m2 zlokalizowanych w prestiżowych centrach handlowych dużych miast Polski.

 

INTERSPORT

 

Spółka działa na polskim rynku artykułów sportowych od 1988 roku. Początkowo znana pod nazwami Centrum Sportu MAKS sp. z o.o. i MAKS SPORT S.A., a od 2005 roku jako INTERSPORT Polska S.A. Spółka podpisała wówczas Umowę Licencyjną z INTERSPORT Deutschland eG (IDE), działającą w imieniu właściciela znaków, tj. INTERSPORT International Corporation (IIC) i stała się wyłącznym w Polsce partnerem biznesowym Grupy INTERSPORT. Przynależność do największej na świecie Grupy INTERSPORT, zapewnia Spółce dostęp do najkorzystniejszych ofert produktowych, co gwarantuje klientom optymalne ceny w stosunku do jakości.

Każdy z salonów INTERSPORT posiada pełną gamę sprzętu do uprawiania około 40 dyscyplin sportowych. Marki wiodących producentów  takich jak: Adidas, Nike, Puma, Reebook, Salomon stanowią 80% całej oferty. Dodatkowo asortyment wzbogacony jest
o OFERTY SPECJALNE, czyli specjalnie zaprojektowane modele, dostępne wyłącznie
w sieci INTERSPORT, a znane już na świecie MARKI WŁASNEINTERSPORT.

Stałym klientom spółka INTERSPORT Polska S.A. proponuje udział w programie lojalnościowym „Dla Aktywnych”, zaś rodzicom uczestniczenie w SYSTEMIE WYMIANY NART DZIECIĘCYCH – TECNOPro. W wybranych placówkach działa  INTERSPORT RENT - system wypożyczenia topowych modeli nart oraz rakiet tenisowych. Uzupełnieniem oferty jest również  działający sezonowo SERWIS (narciarski, rowerowy, rolkowy i tenisowy). Profesjonalni pracownicy w salonie są gwarancją satysfakcji klienta.

 

W dniu 11 lipca 2006 roku Spółka INTERSPORT POLSKA S.A. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.  Kapitał zakładowy dzieli się na 13.933.334 akcje, które uprawniają do oddania łącznie 20.600.000 głosów. Spółka jest objęta Programem Wspierania Płynności GPW z uwagi na niski free flow.

 

 


Zapis czatu z dnia 26.03.2013r.

 

 

Moderator: Ponieważ jest już grupa inwestorów chętnych do zadawania pytań - rozpoczynamy czat z p. Arturem Mikołajko.

 

 

byku: Ile jest obecnie marek własnych Intersportu?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: INTERSPORT koncentruje się obecnie na 8 markach własnych - McKinley, Etirel, Genesis, Pro Touch, Tecno Pro, Fire Fly, Energetics i Nakamura

 

 

 

nurek: patrząc na Pana opis, może się wydawać, że jest Pan odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu. Czy wieloletnie uprawianie sportu pomogło Panu w utrzymaniu się w Zarządzie od 25 lat?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Branża sportowa wymaga znajomości produktu a to najlepiej osiągnąć samemu używając odzież i sprzęt sportowy. Normą jest w Europie, że osoby zarządzające są mocno związane ze sportem - lepiej czują ten biznes.

 

 

 

arturr: Jakiego rzędu marże uzyskuje się na produktach pod markami własnymi?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Marże uzyskiwane na markach własnych są o kilka procent wyższe od średniej. Trzeba jednak pamiętać, że wyjściowe marże na sprzęcie i odzieży sportowej są niższe niż w branży odzieżowej z którą jesteśmy wielokrotnie porównywani.

 

 

 

łysy: Czy w wynikach spółki w tym roku będzie widoczny efekt wyższej bazy związany z Euro 2012 ? Jeśli tak to o ile procent wyższe były przychody z tego tytułu?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: W roku 2012 na działalności podstawowej uzyskaliśmy 13% wzrost przychodów, z czego na sklepach porównywalnych poprawiliśmy przychody o 8% w stosunku do roku 2011.

 

 

 

blackwolf: Co zakłada plan inwestycyjny na obecny rok?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Planujemy otwarcie jednego sklepu - nie możemy podać jeszcze szczegółów ponieważ umowa jest jeszcze nie podpisana. Chcemy również zoptymalizować powierzchnię 2 sklepów co wpłynie na zmniejszenie kosztów, a nie powinno wpłynąć na zmianę przychodów w tych sklepach. W najbliższych latach zakładamy dalszy organiczny rozwój sieci sprzedaży.

 

 

 

indywidualnyyy: W jaki sposób zamierzacie poprawiać rentowność w salonach? Czy rozważacie negocjacje umów wynajmu, które są wyjątkowo duże ze względu na specyfikę Państwa sklepów, które zazwyczaj posiadają dużą powierzchnię.

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Tak, w ciągu najbliższych 12 miesięcy planujemy zoptymalizować powierzchnię sprzedaży. Niektóre sklepy zmniejszymy, a niektóre przeniesiemy na nową powierzchnię. Co spowoduje zmniejszenie kosztów i poprawę rentowności.

 

 

 

sport: Cały rok pod kątem wyników okazał się bardzo pozytywny za wyjątkiem IV kwartału? Co wpłynęło na gorsze wyniki w ostatnim kwartale 2012 roku?

 

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Niestety w październiku i listopadzie zanotowaliśmy spadek obrotów o około 5%, ze względu na zbyt ciepły początek zimy, który nie zachęcał klientów do zakupu artykułów zimowych. Ta sytuacja w branży sportowej wystąpiła w całej Polsce i Europie. W grudniu była już w Polsce zima więc sprzedaż była znacznie wyższa (+24% r/r). Niemniej jednak grudzień nie zdołał nadrobić w całości spadków z X i XI.

 

 

 

krzysztof: jakie czynniki wpłynęły na 13,2% poprawę wyników z działalności podstawowej?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Zanotowaliśmy duże wzrosty sprzedaży w całorocznych grupach towarowych takich jak - turystyka, piłka nożna, running, rowery oraz w grupie narciarstwo-tekstylia. Odnotowaliśmy spadek sprzedaży w grupie: narciarstwo-sprzęt i łyżworolki. Obecnie wszystkie nasze działania kierujemy na wzrost sprzedaży w grupach całorocznych.

 

 

 

Wiktor: Czy wynik w 2013 roku może być większy niż w 2012 roku? Jak macie zamiar zastąpić produkty związane z Euro?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Tak, wynik może być lepszy. Główne wzrosty planujemy w grupach całorocznych. Efekty tego powinny byc widoczne w II kwartale.

 

 

 

Misiek: Zauważyłem, że różne produkty posiadacie w różnych miastach. Czy był to przypadek, czy rzeczywiście inne produkty kierujecie do konsumentów z innych miast?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Każdy region ma swoją specyfikę, dodatkowo różnicujemy sklepy pod względem możliwości sprzedaży danych artykułów. Jest to świadoma polityka asortymentowa firmy.

 

 

 

ekstraklasa: Czy czuje Pan ulgę, że wyniki za ubiegły rok okazały się pozytywne i spółka wyszła na plus?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Tak, ale czujemy niedosyt, bo wyniki mogły być lepsze. Działamy na rynku 25 lat a tylko jeden raz - 2011 rok - mieliśmy stratę ("to był wypadek przy pracy")

 

 

 

Zbyszek: Jaki procent produktów znajdujących się w sklepach jest własnością spółki, a jaka jego część jest kredytowana?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Wszystkie towary w sklepie sa własnością firmy. Oczywiście korzystamy z kredytu bieżącego, w celu poprawy płynności.

 

 

 

Lech: Z rachunku zysków i strat wynika, że przychody ze sprzedaży produktów stanowią stosunkowo niewielką część całości. Czy spółka planuje wprowadzenie większej ilości własnych produktów?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Przychody ze sprzedaży towarów stanowią ponad 99% całego obrotu, reszta to usługi.

 

 

 

Nataly: Jakie są tendencje na rynku? Czy w czasie kryzysu ludzie są mniej skłonni do kupowania sprzętu czy może wybierają produkty z niższej półki?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Klient na pewno jest bardziej wymagający. Oferujemy towary na 3 poziomach cenowych - podstawowym, średnim i wyższym i każda grupa klientów ma wybór. Dobrze sprzedają się produkty bardzo drogie i bardzo tanie.

 

 

 

ostry_71: Czy wzrost stanu rezerw ma związek z gorszą koniunkturą i zabezpieczeniem na trudniejszy okres?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Ma to związek ze zmianą biegłego rewidenta, który zalecił dodatkowe rezerwy.

 

 

 

gała: Czy zarząd planuje strategię ekspansji na inne rynki europejskie lub wschodnioeuropejskie?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Nasza licencja obejmuje tylko teren RP.

 

 

 

sing: Zarząd zapowiedział skoncentrowanie się na podnoszeniu rentowności w salonach. W jaki sposób będzie to realizowane?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Głównie dzięki zwiększeniu towarów w grupach całorocznych, które mają wyższą marżę.

 

 

 

Mariusz: Gdzie są największe rezerwy do cięcia kosztów w spółce?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Na bieżąco analizujemy koszty.... Sądzę, że w optymalizacji powierzchni kilku nierentownych sklepów.

 

 

 

inwestor: o ile sklepów spółka planuje powiększenie swojej sieci handlowej w 2013r.?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Planujemy uruchomienie jednego sklepu.

 

 

 

danio: Czy zarząd przewiduje zwiększone wydatki na reklamę i marketing wraz ze wzrostem zyskowności?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Na marketing naszej firmy składa się : 1. marketing własny spółki, 2. działania marketingowe całej grupy INTERSPORT na świecie, 3. oraz prowadzenie wspólnych kampanii z wiodącymi dostawcami. Wzrost działań marketingowych nie zawsze jest naszym kosztem.

 

 

 

termos: Proszę wyjaśnić pozycję inne koszty operacyjne w 2012 r. w kwocie 2,25 mln zł.

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Wchodzą w to kasacje towarów związane z rozpatrywaniem reklamacji. Jest to w znacznej mierze rekompensowane przez dostawców - widoczne w koszcie własnym sprzedaży.

 

 

 

reprezentant: Co jest księgowane w kosztach sprzedaży, że rosną one w podobnym tempie do przychodów ?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem sprzedaży takich jak - logistyka, zaopatrzenie, obsługa sklepów.

 

 

 

sportowiec: Jaki jest obecnie udział w kapitale obcym długu oprocentowanego a jaki zobowiązań handlowych?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Dług oprocentowany - to wszystkie kredyty i leasingi - 32 mln zł. Natomiast zobowiązania handlowe - 72 mln zł.

 

 

 

sportowiec: Jaki jest obecnie udział w kapitale obcym długu oprocentowanego a jaki zobowiązań handlowych?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Odpowiedź - jak w poprzednim pytaniu.

 

 

 

rooney: Jakich wyników mogą oczekiwać akcjonariusze w 2013 roku ?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Chcemy osiągnąć zysk, jak każda firma handlowa. Nie podajemy jednak szczegółów - ponieważ nie podaliśmy prognozy.

 

 

 

dziki: Dlaczego spółka odnotowała tak słabe wyniki sprzedaży w lutym, gdzie wydawałoby się, że asortyment zimowy powinien wypracować lepsze wyniki?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Efekt wysokiej bazy - w lutym 2013 zanotowaliśmy spadek o 8,9% w porównaniu do lutego 2012 (wtedy wzrost był +15,8% r/r).

 

 

 

Mariusz_76: Jak szacujecie prognozy sprzedaży w najbliższych okresach. Wchodzicie już w etap wiosenno-letniej sprzedaży, także można spodziewać się dobrych wyników?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Planujemy wzrosty sprzedaży w II kwartale 2013 na działalności podstawowej. Mamy nadzieję, że w kwietniu zobaczą Państwo już duże wzrosty.

 

 

 

Frankie@: Jak oceniacie wyniki sprzedażowe Spółki związane z licencjonowanymi produktami UEFA Euro 2012?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Jesteśmy zadowoleni, ale mamy mały niedosyt. Mogło być lepiej, gdyby Polacy albo Rosjanie wyszli z grupy.

 

 

 

lipton: Wiele spółek tłumaczyło słabe wyniki finansowe organizacją w Polsce Mistrzostw Europy w 2012 roku. U Was sytuacja pewnie wygląda całkiem inaczej. Jak organizacja Euro płynęła na Państwa wyniki (nie licząc oczywiście sprzedaży związanej z produktami Euro2012)

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: My na EURO zarobiliśmy. Szkoda, ze następne będzie za 50 lat...

 

 

 

ipon: Jak Zarząd ocenia ryzyko związane ze zmianami kursów walutowych?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Zmiana kursu walut wpływa na koszty poprzez czynsze, które są w Euro - firma minimalizuje ryzyko stosując zabezpieczenia. Kupowane towary w Euro stanowią tylko około 15%, więc ryzyko jest niewielkie.

 

 

 

ziom: Czy spadek zapasów nie utrudnia funkcjonowaniu salonów?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Zmniejszenie zapasów uzyskaliśmy dzięki zmniejszeniu stanu towarów zimowych. W grupach całorocznych ilość towarów jest porównywalna.

 

 

 

trader: Intersport jest kojarzony jako firma głównie ze sprzętem zimowo-narciarskim. Czy zamierzacie mocniej postawić na okres letni?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Tak, stawiamy na grupy całoroczne takie jak - turystyka, piłka nożna, running.

 

 

 

investor: Co zrobić aby intersport był spółką mniej zależną od sezonowości?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Poprzez zwiększenie udziału grup całorocznych w rocznym obrocie.

 

 

 

jarek: Jakie kategorie produktowe są najlepiej sprzedawane przez Państwa sklepy?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Turystyka, narciarstwo, piłka nożna, rowery, fitness, ale dużo zależy od lokalizacji sklepu..

 

 

 

Jordan: Zamierzacie zwiększyć marżę w 2013 roku?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Tak, Chcemy ją poprawić o kilka procent - tak jak uzyskują sklepy INTERSPORT w Europie Zach.

 

 

 

kinguś: jak sukcesy Polskich sportowców wpływają na sprzedaż danych produktów? Może z tymi sukcesami to trochę przesadziłem, np. wyniki skoczków oczywiście nie wpłyną na sprzedaż takiego asortymentu, którego pewnie nie posiadacie. Bardziej mam na myśli przykładowo Justynkę Kowalczyk i trend na biegi narciarskie, itp.

 

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Z pewnością sukcesy polskich sportowców wpływają na zwiększenie zainteresowania określonymi grupami towarowymi. Sukcesy p. Kowalczyk przekładają się na wzrost sprzedaży sprzętu biegowego, sukcesy skoczków nie maja dla nas wymiaru handlowego. Szkoda, że nasi piłkarze nie grają lepiej w piłkę....

 

 

 

gałuszek: Dlaczego mimo przychodów na poziomie 233 milionów, IS wypracował zaledwie 600 tysięcy zysku?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Składa się na to wiele czynników... W perspektywie kolejnych lat - planujemy wzrost zyskowności.

 

 

 

Moro: Czy niski zysk jest spowodowany niskimi marżami czy może wysokimi kosztami operacyjnymi?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Staramy sie zwiększyć marżę i obniżyć koszty prowadzonej działalności - co powinno zaowocować wzrostem zysku.

 

 

 

Jurek: Jak kształtuje się specyfika branży? Czy w Polsce sprzęt sportowy sprzedaje się głównie w sklepach sieciowych, lokalnie w małych sklepach czy może w Internecie?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Obecnie rynek sportowy w Polsce się konsoliduje. Sprzedaż z małych sklepów przenosi sie do dużych sieci - jest to normalne zjawisko w całej Europie. Sprzedaż internetowa po okresie "zachwytu" staje się normalnym kanałem sprzedaży, który posiada każda szanująca się sieć handlowa.

 

 

 

Kuba: Czy Intersport będzie produkował więcej artykułów pod własną marką?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Głównym celem sprzedaży sieci INTERSPORT (na całym świecie) jest oferowanie produktów wiodących producentów sprzętu sportowego w każdej kategorii, a uzupełnieniem tego są marki własne - stanowiące około 15%. To wyróżnia nas od konkurencji.

 

 

 

Kuba: I jeszcze jedno pytanie: jak idzie sprzedaż poprzez e-sklep?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Cały czas osiągamy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży i kładziemy nacisk na rozwój e-sklepu.

 

 

 

Pablo: Czy spółka widzi potencjalne szanse do przejęcia/ zwiększenia udziału w rynku?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Na razie nie planujemy przejęć - nie ma ciekawych ofert. Stąd wynika nasz rozwój organiczny sieci handlowej.

 

 

 

Grzesiu_krk: Czy asortyment sklepów będzie powiększany o nowych dostawców?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Cały czas analizujemy dostawców i staramy się mieć w każdej kategorii najlepsze firmy.

 

 

 

praktyk: Czy zaksięgowana strata z działalności inwestycyjnej związana jest z posiadaniem akcji własnych przez spółkę i spadek wartości kursu?

 

 

Artur Mikołajko - Prezes Zarządu: Spółka nie posiada akcji własnych, stąd kapitał własny pozostaje bez zmian. Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej w wysokości -940 tys. zł wynikają z inwestycji w 2 nowe sklepy.

 

 

 

Moderator: Dziękuję Państwu za udział w czacie. Mam nadzieję, że Pan Prezes odpowiedział wyczerpująco na Państwa pytania. W razie dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu poprzez stronę www.inwestor.intersport.pl

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie