Chat with us, powered by LiveChat

Efekty strategii inwestycyjnej w Eurotel SA po trzech kwartałach 2012 roku

Czat inwestorski

Temat czatu:

Efekty strategii inwestycyjnej w Eurotel SA

po trzech kwartałach 2012 roku

wtorek, 20 listpada 2012r.

godz. 11:00

Eurotel S.A.

 

Grupa telekomunikacyjna Eurotel SA jest od 6 lat notowana na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych. Posiada znaczącą pozycję na rynku telekomunikacyjnym obsługując łącznie około 300 salonów sprzedaży, w tym T-Mobile (ok. 200 punktów) i PLAY (ponad 110 punktów). Sieć sprzedaży tworzona jest w oparciu o własne placówki jak i partnerów handlowych na podstawie podpisywanych z nimi umów dealerskich. Eurotel SA buduje również sieć punktów franczyzowych w oparciu o współpracę bezpośrednio z operatorami. Jest również jednym z dystrybutorów produktów pre-paid takich jak "Tak-Tak T-Mobile" oraz "Heyah". Kilka lat temu znalazła się w gronie firm wprowadzających markę "Heyah" na rynek, współuczestnicząc w jej spektakularnym sukcesie.

 

Eurotel był  jedną z pierwszych firm wprowadzających technologię GSM w Polsce, rozpoczynając 16 września 1996 roku nowy etap w telekomunikacji. Spółka posiada ponadto sieć ok. 400 terminali (w punktach sprzedaży prasy i sklepach) umożliwiających uzupełnianie stanu kont telefonów komórkowych, realizację płatności za rachunki oraz operacje kartami płatniczymi. Do obsługi rynku biznesowego posiada łącznie ponad 150 Autoryzowanych Doradców Biznesowych, potrafiących znaleźć rozwiązanie w oparciu o technologię mobilną praktycznie dla każdego klienta. Spółka jest również autoryzowanym przedstawicielem ITI Neovision, operatora telewizji “n”, dystrybuując usługi tej platformy w sieci punktów sprzedaży niezależnej od innych operatorów telekomunikacyjnych.

Na pytania uczestników odpowie:

Tomasz BasińskiTomasz Basiński  – Wiceprezes Zarządu Eurotel SA. Współzałożyciel i udziałowiec spółki.

 

Jest absolwentem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie.  Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy Gdańskiej Izbie Gospodarczej, w latach 1993 – 1994 pracował jako konsultant Polsko-Amerykańskiego Funduszu Przedsiębiorczości, od 1994 roku przez 2 lata był wspólnikiem w MAW Telecom Gdańsk S.C., która była autoryzowanym przedstawicielem operatora analogowej telefonii komórkowej PTK Centertel oraz dystrybutorem sprzętu telekomunikacyjnego Panasonic i Motorola.

Pan Tomasz Basiński był w 1996 r. założycielem Eurotel Sp. z o.o. Zasiada w Zarządzie Spółki od momentu jej powstania. Jest akcjonariuszem posiadającym ponad 3,5% akcji Spółki. W Zarządzie koordynuje działania PR i marketingowe Spółki oraz jest odpowiedzialny za relacje inwestorskie. Zajmuje się organizacją pracy biura centrali oraz najważniejszymi sprawami formalno-prawnymi.

Jest żonaty, ma dwie córki. Wolny czas spędza podróżując, uprawia narciarstwo i sporty wodne.

 


 

Zapis czatu z dnia 20.11.2012 r.

 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie ze spółką Eurotel S.A., który odbędzie się już we wtorek 20 listopada. Zachęcamy do zadawania pytań już teraz.

 

 

Tomasz Basiński: Witam Państwa na kolejnym po pół roku czacie podczas którego podsumujemy najważniejsze osiągnięcia Grupy Eurotel po trzech kwartałach 2012 roku i zastanowimy się jak może się zakończyć ten rok. Zapraszam Państwa do zadawania pytań.

 

 

Warren: Jakie inne towary bądź usługi mogą być sprzedawane w salonach Eurotel ? Czy w tym zakresie istnieją obwarowania ze strony T-Mobile i Play ?

 

Tomasz Basiński: Charakter prowadzonej działalności w autoryzowanych salonach sprzedaży określa w pewien sposób zakres usług, czy produktów, które oprócz oferty danego operatora mogą być sprzedawane. Na pewno nie możemy sprzedawać ofert konkurencyjnych. Możliwe jest jednak oferowanie usług finansowych czy ubezpieczeniowych, co zresztą w pewnym zakresie już jest robione. Odnośnie towarów, to z racji specjalistycznego charakteru salonów sprzedaży, sensowne wydaje się sprzedawanie asortymentu związanego z branżą jak akcesoria, czy telefony komórkowe bez abonamentu.

 

 

Dax: Od pewnego czasu w Polsce pojawił się nowy operator Virgin Mobile. Czy Eurotel może nawiązać współpracę z nowym podmiotem ?

 

Tomasz Basiński: Pojawienie się każdego nowego operatora jest przez nas analizowane pod względem ewentualnej możliwości współpracy. Nie znaczy to jednak, że z każdym operatorem mamy zamiar współpracować. Dla przypomnienia obecnie współpracujemy z dwoma: T-Mobile i Play, a przecież jest jeszcze dwóch innych na polskim rynku. Analizując atrakcyjność współpracy bierzemy pod uwagę warunki jakie oferuje nam dana sieć oraz jej potencjał na rynku, gdyż jest to element czerpania przez nas korzyści z takiej współpracy. W przypadku Virgin Mobile mamy do czynienia z pierwszym etapem rozwoju tego operatora w Polsce, gdyż nie oferuje on na razie możliwości podpisywania umów na abonament i nie ma klasycznych ofert z telefonem, co przyciąga klientów. Kiedy taka oferta się pojawi i operator ten będzie zainteresowany budową sieci sprzedaży, rozważymy taka możliwość. Należy jednak zwrócić uwagę, że wymagać to będzie stworzenia kolejnej spółki w ramach Grupy Eurotel, gdyż takie są wymogi formalne na rynku na którym działamy.

 

bryle: Wyniki za 3Q prezentują się całkiem dobrze, może w końcu kurs zacznie reagować?

 

Tomasz Basiński: Wyniki po III kwartałach 2012 roku faktycznie można uznać za dobre. Nastąpił  wzrost skonsolidowanych przychodów o 8% oraz wzrost skonsolidowanego zysku netto o 13%. Na tak dobre rezultaty złożyło się kilka elementów. Na pewno największe znaczenia ma dynamiczny rozwój spółki zależnej Viamind działającej w ramach operatora PLAY, która wykazała prawie 60% wzrost zysku. Przede wszystkim jest to efekt zwiększenia skali działania tej spółki związanej z przeprowadzonymi akwizycjami w tym tegorocznej. Kolejny istotny czynnik, to zmiany jakie zaszły u operatora T-Mobile po rebrandingu – ten rok jest pierwszym pełnym rokiem działania pod nową nazwą – nowym właściciele. Związane są z tym liczne akcje promocyjne i atrakcyjna oferta dla klienta, co również zwiększa nasze przychody. Osiągnięte rezultaty po trzech kwartałach już są najlepsze w historii Eurotel i dają duże szanse na rekordowy wynik na koniec roku.

 

 

telefonista: Jak wygląda współpraca z grupą ITI dotycząca cyfrowej telewizji N?

 

Tomasz Basiński: Współpraca z operatorem Platformy „n” jest jednym z obszarów naszej działalności. Biorąc pod uwagę znaczenie tego segmentu dla osiąganych przez Spółkę wyników jest ono niewielkie. Należy jednak zwrócić uwagę na specyfikę prowadzonej działalności, koszty z tym związane i osiągane przychody. Przede wszystkim dzięki współpracy z operatorem Platformy „n” mamy sieć sprzedaży, która jest niezależna od pozostałych dwóch operatorów telekomunikacyjnych z którymi współpracujemy. Oznacza to, że mamy potencjalnie gotową sieć sprzedaży do wykorzystania we współpracy z innymi podmiotami np. innym operatorem, czy wprowadzenie jakiejś usługi, której nie możemy wprowadzić do istniejących sieci sprzedaży operatorów komórkowych. Kolejny plus działalności w ramach tej platformy, to niskie koszty jej prowadzenia – nie mamy obciążenia kosztami pracowników i czynszu, (sieć prowadzą dla nas inne firmy), a towar nie jest kupowany, tylko otrzymujemy go od operatora i wydajemy klientom. To wszystko powoduje, że efektywność działania jest tu stosunkowo duża.

 

 

stowarzyszony: Z perspektywy czas czy dobrym ruchem było kupienie praw do sieci Solex ?

 

Tomasz Basiński: Dokonana w kwietniu tego roku akwizycja w ramach platformy „n” miała na celu zwiększenie skali działania i przez to wzrost pozycji w ramach tego operatora. Biorąc pod uwagę, że dojdzie prawdopodobnie do połączenia Platformy „n” i Cyfry Plus jako marek telewizji satelitarnej, na pewno spowoduje to konsolidacje na rynku. W takiej sytuacji będąc większą siecią zakładamy, że będziemy mieli lepsze szanse na dalsze zwiększenie naszej pozycji. Czas jednak pokaże czy te założenia potwierdzą się w praktyce.

 

 

Kostu: Jakie są perspektywy na 2013 r.? Nie obawia się Pan spowolnienia i przede wszystkim ograniczonego budżetu klienta detalicznego ? Firmy z branży handlu detalicznego nie mają optymistycznych przewidywań na przyszły rok.

 

Tomasz Basiński: Nadchodzący rok jak zwykle jest wielką niewiadomą, ale nasza strategia była zawsze niezmienna – niezależnie od prognoz, staramy się zwiększać nasze zyski poprzez wzrost skali działania oraz optymalizację kosztów. To oczywiście ogólne założenie, ale proszę się przyjrzeć naszym dotychczasowym działaniom – można w nich znaleźć potwierdzenie tej strategii. Na nadchodzący rok, mamy już pewne konkretne plany dotyczące Grupy Eurotel, które mają zapewnić co najmniej utrzymanie tak dobrych jak dotychczas rezultatów. Co do sytuacji na rynku i mniejszego popytu detalicznego, to proszę zwrócić uwagę, że telefon komórkowy przestał być dobrem luksusowym, a stał się wręcz niezbędnym urządzeniem, nie tylko w pracy, ale i życiu codziennym. Nie istniej praktycznie bariera nabycia telefonu, a koszt rozmów również można ograniczyć i kontrolować. Telefon daje nie tylko możliwość komunikacji głosowej, ale dostęp do Internetu, a nie długo powszechne płatności, że nie wspomnę o innych funkcjonalnościach. W obecnym świecie, coraz trudniej będzie się żyło bez takiego urządzenia, dlatego uważamy, ze kryzys będzie miał niewielkie przełożenie na wyniki sprzedaży.

 

 

Analyst: Proszę scharakteryzować pozycję „pozostałe koszty operacyjne” w kwocie 496 tys. zł z ostatniego raportu finansowego.

 

Tomasz Basiński: W pozycji tej największe znaczenie mają odpisy na należności. W miarę spłacania ich przez dłużników będą się zmniejszały.

 

 

Matti: W wynikach coraz bardziej widoczna jest przewaga przychodów osiąganych ze sprzedaży produktów wobec przychodów z towarów i materiałów. Dlaczego tak się dzieje ?

 

Tomasz Basiński: W pozycji przychody ze sprzedaży produktów ewidencjonujemy przychody z tytułu prowizji od operatorów. W związku ze zwiększeniem skali działania i poprawą naszej efektywności, pozycja ta jest coraz większa. Pozycja przychody ze sprzedaży towarów, opisuje sprzedaż towarów handlowych – głównie telefonów komórkowych. Ich ceny mają tendencje do spadku, a dodatkowo część sprzedaży prowadzona jest w sposób pośredni. Oznacza to, że klient sieci T-Mobile w salonie Eurotel podpisuje umowę, a telefon wraz z dokumentem sprzedaży jest dostarczany kurierem bezpośrednio do klienta. Skutkiem tego dla Eurotel jest brak przychodów z tego tytułu, co nie oznacza braku przychodów z tytułu prowizji z umowę – aktywację. Dla przypomnienia za sprzedaż telefonów w abonamencie – promocji, nie mamy marży.

 

 

Inwestor2012: Czy, mając wolną gotówkę, będziecie w 2013 r. chcieli wejść w jakieś nowe potencjalne obszary działania, korzystając z "kryzysowych niskich cen"?

 

Tomasz Basiński: Faktycznie mamy już wygospodarowana wolna gotówkę, która jest ulokowana na lokatach bankowych. Oczywiście daje to pewien komfort w analizowaniu możliwości inwestycyjnych, ale myślimy już dziś o tym, aby zabezpieczyć wypłatę dywidendy w przyszłym roku po jej uchwaleniu przez WZA. Dla przypomnienia oprócz wolnych środków własnych, mamy limit kredytowy w rachunku bieżącym, który daje również potencjał do podejmowania rozmów na nowe projekty. W ostatnich 12 miesiącach dokonaliśmy czterech inwestycji kapitałowych (zakupy udziałów lub sieci ) i trend ten chcemy utrzymać.

 

 

Inwestor2012: Kilka miesięcy temu na rynek trafiły doniesienia o możliwej fuzji Eurotella i Tella. Co może Pan powiedzieć inwestorom na temat tej potencjalnej fuzji? Jest coś na rzeczy?

 

Tomasz Basiński: Fuzje są wdzięcznym tematem, a taka między dwom spółkami giełdowymi szczególnie. Jest to na pewno ciekawy pomysł, wart rozważenia za każdym razem jak powraca. Obie spółki mają sieci operatorów komórkowych. Wspólna dla nich jest tylko jedna spółka w ramach każdej grupy, współpracująca z operatorem T-Mobile. W tym obszarze mogłaby nastąpić synergia. Pozostałe sieci uzupełniały by się, tworząc największego operatora salonów sprzedaży dla wszystkich operatorów telefonii cyfrowej w Polsce. Pytanie jakie sobie trzeba zadać jest takie w jakiej formie miałoby dojść do ewentualnego połączenia, czy jednak byłaby to sprzedaż jednej spółki do drugiej. W każdym wariancie jest istotne, aby korzyści były biznesowe i dla akcjonariuszy.

 

 

Inwestor2012: Czy za rok 2012 spółka wypłaci dywidendę? Czy jej poziom będzie zbliżony do ubiegłorocznego?

 

Tomasz Basiński: Strategią Eurotel SA od początku 6 letniej historii na GPW było wypłacanie co roku dywidendy i taką strategię chcemy utrzymać. Osiągnięte wyniki po trzech kwartałach tego roku wskazują, że wynik za 2012 rok powinien być co najmniej na podobnym poziomie jak za 2011 rok, a to oznacza, że dywidenda powinna być również co najmniej wysokości 1,5 zł na za 2011 rok. Ostateczną decyzję podejmie jednak WZA.

 

 

Tomasz Basiński: Szanowni Państwo, nasz czas na rozmowę powoli dobiega końca. Postaramy się odpowiedzi na resztę pytań po zakończeniu czatu, a tych z Państwa którzy są zainteresowani bezpośrednim spotkaniem z Zarządem, zapraszamy na spotkanie DM Trigon w Warszawie przy Placu Piłsudskiego 2 w dniu 21 listopada 2012 roku od godziny 17. Dziękuję za poświęcony czas i mam nadzieję, że udało nam się w tym czasie lepiej przedstawić Grupę Eurotel.

 

Pozostałe pytania, na którem Pan Basiński odpowiedział już po zakończeniu

czatu:

 

Pytanie: A czy współpraca z tzw. operatorami wirtualnymi wchodzi w grę?,

 

Odpowiedź: Raczej nie widzimy tu obszarów możliwej współpracy. Obecnie posiadana sieć salonów u obu operatorów telefonii komórkowej nie daje takich możliwości ze względu na zakaz konkurencji. Operatora MVNO miałby szansę na współpracę z nami jeśli chciałby budować nową sieć sprzedaży, ale z kolei takiej strategii nie prowadzą tego typu operatorzy z e względu na koszty takiej działalności.

 

 

Pytanie: Jakie będą skutki dla punktów N-ki fuzji Telewizji N z Cyfra Plus ? Czy w punktach tych będą mogli być obsługiwani klienci połączonych platform ?,

 

Odpowiedź: Na to pytanie nie znamy dziś odpowiedzi, bo prowadzone są na ten temat rozmowy między operatorami. Mamy nadzieję, ze taki wariant będzie możliwy i będziemy mogli oferować usługi obu platform w jednym miejscu.

 

 

Pytanie: opisać w jaki sposób spółce udało się w trzecim kwartale tego roku zmniejszyć koszty zarządu aż o 25% wobec 3Q 2011.,

 

Odpowiedź: Zmniejszenie tej pozycji kosztów to m.in. wynik nie tworzenia rezerw na wynagrodzenia w III kwartale br. oraz zmniejszenie kosztów mediów i obsługi salonów sprzedaży związane ze zmniejszeniem sieci sprzedaży w ramach operatora T-Mobile.

 

 

Pytanie: Czy zastanawiali się Państwo nad splitem akcji celem zwiększenia płynności na rynku?

 

Odpowiedź: Naszym zdaniem nie wpłynie to znacząco na płynność akcji. Większy efekt byłby z nowej emisji akcji, ale na razie nie ma takich planów w Spółce. Znaczące zwieszenie skali działania w wyniku np. połączenia z innym podmiotem, również może się na taki wzrost płynności przełożyć.

 

 

Pytanie: Ostatnio zauważyłem tendencję do zmniejszania ilości punktów obsługi sieci T-Mobile, czy jest to wynik cięcia kosztów czy zmiany strategii i upodobnienia jej nieco do działań znanych nam z sieci Play?,

 

Odpowiedź: Zmniejszenie ilości punktów sprzedaży ma miejsce w sieci operatora T-Mobile w ramach którego obsługujemy obecnie 170 salonów. Zmniejszenie tej ilości dotyczy wszystkich agentów tego operatora jak i jego punktów własnych i związane jest z optymalizacją sieci sprzedaży mającą na celu podniesienie standardów obsługi oraz efektywności działania tych placówek. Warto zwrócić uwagę, że mimo zmniejszenia ilości salonów, nasze zyski nie zmniejszyły się w porównywalny sposób.

 

 

Pytanie: Czy zmiana zasad dystrybucji telefonów komórkowych planowana przez T-Mobile w jakiś sposób może wpłynąć na Państwa wyniki?

 

Odpowiedź: Omawiana zmiana polegać ma na oferowaniu w salonach naszej sieci sprzedaży towarów, które będą własnością PTC – operatora sieci T-Mobile. Eurotel będzie dysponował towarem PTC, a dokument sprzedaży, będzie wystawiał operator bezpośrednio klientowi wraz z rachunkiem telefonicznym. Dla nas zmniejszyć się mogą przychody ze sprzedaży telefonów abonamentowych, ale na zyski nie ma to wpływy, gdyż nie uzyskiwaliśmy i tak marży na sprzedaży takich telefonów. Wynik może się nawet poprawić, gdyż istnieje większa szansa na poprawę dostępności poszukiwanych modeli telefonów.

 

Pytanie: Czy planują Państwo rozpocząć współpracę z innymi operatorami telekomunikacyjnymi?

 

Odpowiedź: Nigdy nie wykluczaliśmy takiego rozwiązania, choć dziś wydaje się ono mniej atrakcyjne niż kiedyś i chyba niewiele byśmy zyskali w klasycznej formie dystrybucji poprzez salony sprzedaży. Nasze obecne port folio, czyli T-Mobile i Play, wydaje się optymalne, gdyż są to naszym zdaniem obecnie najlepsi operatorzy na rynku, którzy dodatkowo mają strategię dalszego umacniania swojej pozycji na nim.

Współpraca z innymi operatorami jest jednak możliwe poprzez alternatywne kanały sprzedaży, które również posiadamy. Istnieje możliwość współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi przez naszą spółkę zależną MediaSystem, zajmującą się telesprzedażą. To szybsza i bardziej efektywna forma nawiązania takiej współpracy, a dodatkowo nie wiąże się z tak dużymi nakładami i ryzykiem jak kupno sieci salonów.

 

 

Pytanie: jak przedstawia się sytuacja finansowa w Spółce? Czy są Państwo zadłużeni i skąd weźmiecie środki na zabezpieczenie wypłaty dywidendy?

 

Odpowiedź: Obecnie Eurotel posiada wolne środki, które ulokowane są na lokatach bankowych. W praktyce nie korzystamy również z kredytu jaki posiadamy w rachunku bieżącym. Nie jesteśmy zadłużeni kredytem zewnętrznym, mimo posiadania znacznie większej niż wykorzystujemy zdolności kredytowej.

Do wypłaty dywidendy pozostało jeszcze kilka miesięcy, więc jeśli nawet do tego czasu nie uda nam się zapewnić wystarczającej ilości środków na jej wypłatę, to zawsze możemy się posiłkować wspomnianym kredytem. Poza tym istnieje możliwość wypłaty dywidendy przez spółki tworzące Grupę Eurotel i zasilenia tymi środkami gotówki jaką już posiada Eurotel.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie